Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

De verconsolisering van PC games

Ver-con-so-li-se-ring, de: v –en Het meer op een console-game gaan lijken van pc-games

Het gebeurt voor je het doorhebt en het is heus niet allemaal slecht. Langzaam maar zeker verandert mijn geliefde pc in een veredelde console. Jarenlang waren we gewend aan features als dedicated servers, ping-getallen en gratis DLC, toen nog map-packs geheten. Spellen worden toegankelijker (Prince of Persia), grafische settings zijn minder aanpasbaar en heel soms krijgt ook de pc een splitscreenoptie (Splinter Cell: Conviction). Laten we de voor- en nadelen van de verconsolisering van pc-games eens op een rijtje zetten.



Wat pc-games aan de consoles te danken hebben
De eerste grote aanwinst voor pc-gaming is de goede integratie van het gebruik van controllers. Consoles hadden vroeger het alleenrecht om aan de tv gekoppeld te worden, maar tegenwoordig speel ik bijna al mijn pc-spellen op de TV, met behulp van mijn geliefde Xbox-controller. Eindelijk kan ik gewoon vanaf de bank Fallout 3 spelen zoals het bedoeld is, in Full HD, alle details op max en met een fluisterstille PC in plaats van een Xbox die krijst als een straaljager.

Een tweede aanwinst zijn de ‘Achievements’ waar Xbox Live bekend mee is geworden. World of Warcraft, Mass Effect 2, Steam, allemaal geven ze de speler een extra reden om dingen te doen waar ze nooit op zouden zijn gekomen. Wie heeft het immers in zijn hoofd gehaald om in Borderlands bovenop een vijand te springen om de achievement ‘My Brother is an Italian plumber’ te halen? Het zorgt voor hilarische situaties en verlengt de speelduur; in één woord geweldig.

Verder zijn er nogal wat dingen makkelijker geworden. Patches worden gedownload via Steam of Games For Windows Live. Vrienden vinden wordt vergemakkelijkt door services als Xfire, Raptr en Steam, en ook een online potje Call of Duty tegen vreemden is een fluitje van een cent. Het is gestroomlijnder, efficiënter en simpeler geworden.

Een laatste les die de consoles aan de pc geleerd hebben is dat je met weinig heel veel kan bereiken. De beste voorbeelden hiervan zijn XBLA, PSN store en de Nintendo Wii. Spellen hoeven niet meer over de beste graphics te beschikken om populair te zijn, wat games als Braid, Limbo en Geometry wars hebben bewezen. Het concept is in vele gevallen belangrijker dan de uitwerking, wat leidt tot vele innovatieve kleine games.

Wat de pc verloren is
Met de intocht van de consoles verdwijnen er een heleboel zaken waar pc-gamers aan gewend zijn geraakt. Dedicated servers zijn in veel games verleden tijd, wat soms betekent dat je spel uit wordt geschopt omdat de persoon die onwetend de server host, vertrekt. Server browsers zijn soms niet aanwezig, waardoor je zelf niet meer kan kiezen welke server je wilt gebruiken. Ping-tijden worden zelden in miliseconden weergegeven. Als je geluk hebt krijg je een onnauwkeurig gekleurd indicatortje, als je pech hebt zie je helemaal niks en moet je naar aanleiding van de schokkerigheid van je spel zelf bepalen of je last hebt van lag of niet. Kortom, de multiplayer in veel games heeft sterk te lijden onder de verconsolisering.

Met het verlies van dedicated servers verliezen we ook de micro-samenleveningen die zich op de servers vestigden. Zo speelde ik Counter-Strike slechts op drie servers. Op die servers was ik bekend en kende ik een groot deel van de terugkerende spelers. Elke server had zijn eigen ranking en vol trots vertelde ik aan mijn ouders dat ik, na een maand of twee zeer intensief spelen, de beste van de server was. Op landelijk niveau stelde het natuurlijk weinig voor, maar toch was je trots op je prestatie. Zonder dedicated servers zal je dit gevoel niet ervaren en zal je zelden per ongeluk mensen tegenkomen die je kent, tenzij je ze allemaal in je friends list zet.

Pc-games worden ook gemakkelijker. Verliezen mag niet meer, alles draait om het winnen. Mensen haten verliezen. Sid Meier, vader van de Civilization-reeks dacht dat mensen het leuk zouden vinden om hun beschaving in macht te zien stijgen en dalen: ‘the Rise and Fall of Civilizations’, zoals hij het noemde. Spelers vonden het maar niks, zodra ze begonnen te verliezen laadden ze simpelweg een oude savegame zodat ze weer konden winnen. Gamemakers hebben dat ingezien en implementeren deze kennis in de games van vandaag, zodat verliezen bijna niet meer kan. Op de console is dat extra goed merkbaar, de casual gamer moet immers ook winnen.

Als laatste zien we dat games in ingewikkeldere genres verdwijnen. Er worden een stuk minder real-time strategiespellen uitgebracht, om over de space-sim, mijn favoriete genre aller tijden, maar te zwijgen. Eén knopje om je schild op de verhouding 67/33% voor/achter te zetten? Kom zeg…



Waarom het lijkt dat PC games zoveel meer verliezen dan ze erbij krijgen
Een mogelijke reden dat mensen het verlies van dingen als dedicated servers en uitdagende spellen extra zwaar laten wegen is misschien het psychologisch fenomeen Loss aversion, het ontwijken van verlies. Dit zorgt ervoor dat wij mensen het verkrijgen van nieuwe dingen minder zwaar tellen dan het verliezen van dingen die we al hadden. Vraag je iemand om deel te nemen aan iets waarbij er een 80% kans is dat hij wint, dan zal deze persoon veel sneller geneigd zijn het te doen dan iemand die hoort dat hij 20% kans heeft om te verliezen.

Zo dus ook met de pc-games. We zien duidelijk wat we verliezen, en wat er erbij krijgen achten we vanzelfsprekend. Ik weet niet of ik last heb van Loss aversion, maar ik ben van mening dat we op de pc dingen verliezen die cruciaal zijn voor een goede online multiplayer ervaring. Het verslaan van eindbazen voelt niet zo goed meer als het vroeger deed (gewoon fatsoenlijk pas na 10 keer proberen), en verdorie… waar blijft mijn Freespace 3?

Dit artikel verscheen eerder op Bashers.nl

Geplaatst door Jaap Olsthoorn op 28-11-2010
Aantal keer bekeken: 21032

Laatste reacties

avatar van Stefanfjk
Stefanfjk ( 1495 ) 28-11-2010 13:21
Leuk artikel! vond het intressant om te lezen
avatar van GoldStriker
GoldStriker ( 965 ) 28-11-2010 13:53
Mooi stukje. Voor mij is PC gaming zo goed als dood. Je PC loopt al achter terwijl je niets eens klaar bent met het spel waarvoor je die pc hebt aangeschaft. Binnen een jaar loop je al achter de feiten aan, dus liever minimaal 5 jaar vertoeven op mn PS3 ipv elk jaar je pc up te graden.
avatar van LordUgly
LordUgly ( 3846 ) 28-11-2010 14:12
micro-samenleveningen? typfoutje.

verder denk ik niet dat de verconsolisering echt de reden is dat spellen makkelijker zijn en er minder space-sims zijn. ik zie het gewoon in een ontwikkeling van de markt. je legt verbanden die niet per sé iets met elkaar te maken hebben. natuurlijk is met consoles de markt makkelijker te betreden voor de casual gamers, en willen deze mensen makkelijke spellen, maar ik denk dat spellen sowieso wel makkelijker zouden worden, ook als er alleen maar een pc zou zijn. het is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, en blijkbaar verkoopt het goed.

en RTS spellen zijn er toch nog in overvloed beschikbaar? natuurlijk niet zoveel als vroeger, maar nog genoeg om de fan (die dus lang met één spel kan doen) tevreden te houden.

over het gemis van dedicated servers ben ik het helemaal met je eens. ik mis de tijden waarin ik op steeds dezelfde servers te vinden was, waar je de mensen kende en het echt heel leuk was met die mensen. begrijp me niet verkeerd, ik vind het ook heel goed werken hoe Halo Reach (bijvoorbeeld) je gewoon met mensen van ongeveer dezelfde skill bij elkaar zet, en alles vanaf daar goed werkt. dat vind ik ook prima, maar ik merk dat ik zelf veel minder binding heb met de spellen tegenwoordig, simpelweg omdat er geen dedicated servers zijn.

al met al een erg leuk artikel om te lezen, waarin ik mij toch wel herken. ik mis de pc.
avatar van Sp4re
Sp4re ( 372 ) 28-11-2010 14:39
Leuk stukje.
Quote:
Server browsers zijn soms niet aanwezig, waardoor je zelf niet meer kan kiezen welke server je wilt gebruiken
Dit vind ik het grootste verlies wat er is. Matchmaking is wat mij betreft echt de stomste keus die in multiplayer gemaakt is. In een public lobby met vrienden spelen is er tegenwoordig amper mee bij want menig game kent ook nog eens enkel friends invite in private lobbies...
avatar van Nurie
Nurie ( 968 ) 28-11-2010 14:41
Verder zijn er nogal wat dingen makkelijker geworden. Patches worden gedownload via Steam of Games For Windows Live. Vrienden vinden wordt vergemakkelijkt door services als Xfire, Raptr en Steam, en ook een online potje Call of Duty tegen vreemden is een fluitje van een cent. Het is gestroomlijnder, efficiënter en simpeler geworden.

Een laatste les die de consoles aan de pc geleerd hebben is dat je met weinig heel veel kan bereiken. De beste voorbeelden hiervan zijn XBLA, PSN store en de Nintendo Wii. Spellen hoeven niet meer over de beste graphics te beschikken om populair te zijn, wat games als Braid, Limbo en Geometry wars hebben bewezen. Het concept is in vele gevallen belangrijker dan de uitwerking, wat leidt tot vele innovatieve kleine games.

Beide zijn omgekeerd. Indie games bestonden eerder op de PC, en voor de meest gespeelde lelijkste spellen mag je nog steeds op de PC zijn (minecraft anyone?)
en Xfire bestond al ver voordat de xbox 360 bestond, ik gebruik het al sinds ik het kreeg bij call of duty 1, het werkt trouwens ook nog steeds makkelijker dan op de consoles.

Mijn hoop is, dat wanneer er weinig aanbod is in een bepaald genre, er veel van die weinige games worden verkocht, zodat het weer aantrekkelijk lijkt voor de uitgevers, om dit soort producten te stimuleren.Naar alle waarschijnlijkheid hebben we wel weer genoeg shooters gehad na dit seizoen (okt - april)en zien uitgevers dat ze met wat anders moeten komen.

Over dedi's treur ik ook, ik had vaste servers in CoD UO, met je vrienden spelen is dan leuk, maar er vormt zich daar als snel een vast groepje, in zo'n server kan je door het toetsenbord veel makkelijker nieuwe mensen tegenkomen, en die blijven daar dan ook, echt een gemis.
avatar van Xtinction
Xtinction ( 140 ) 28-11-2010 16:28
Quote:
Beide zijn omgekeerd. Indie games bestonden eerder op de PC
hier heb je helemaal gelijk in, maar ik heb het idee dat de echt superpopulaire indie-games zoals braid en limbo veel te danken hebben aan een distributiekanaal als XBLA. Op de pc is er bijna teveel keuze. Minecraft voelt voor mij als een uitzondering. (maar het kan ook betekenen dat ik me niet genoeg in de scene verdiep, maar dat komt dan weet omdat er teveel gaande is ).

Xfire was idd eerst, maar is ook niet zo succesol geworden als steam en XBL. Op het gebied van XBL heeft MS echt heel veel goed gedaan denk ik.

@ lordugly: je hebt gelijk dat het moeilijk is om de kip en het ei te scheiden. Ik denk dat de consolemarkt de weg naar de massa heeft geopend, en die massa is minder goed in games dan de oude garde. De spellen worden op die mensen afgestemd en daarna geport naar PC. Het heeft ook niet echt met de console zelf te maken, maar meer met de markt die geopend is met de consoles.
avatar van Hunterking
Hunterking ( 3016 ) 28-11-2010 20:00
Spacesims... I agree! Homeworld 2 FTW!!!
avatar van ThaHobbit
ThaHobbit ( 161 ) 29-11-2010 04:16
Rol: BG Redacteur
diablo 3 gaat mijn pc weer tot leven wekken! sweet times! leuk stuk iig!
avatar van Xtinction
Xtinction ( 140 ) 29-11-2010 09:37
Hoewel ik homeworld een faaaantastisch spel vind, moet ik je teleurstellen, een space-sim is het niet (ik denk dat het een 3D space RTS is)

Spacesims zijn oa Tie Fighter, Freespace 2 en Starlancer. Dit soort games staan dan ook hoog in mijn lijstje best games ever
avatar van Erikvduyn
Erikvduyn ( 176 ) 29-11-2010 11:13
Quote:
Mooi stukje. Voor mij is PC gaming zo goed als dood. Je PC loopt al achter terwijl je niets eens klaar bent met het spel waarvoor je die pc hebt aangeschaft. Binnen een jaar loop je al achter de feiten aan, dus liever minimaal 5 jaar vertoeven op mn PS3 ipv elk jaar je pc up te graden.
Goh, deze opmerking horen we ook nooit....
avatar van Xtinction
Xtinction ( 140 ) 29-11-2010 12:07
Maar heeft hij ongelijk? PC gaming is qua hardware zeker duurder dan console gaming, en het klopt wel dat je na 2 jaar ongeveer moet upgraden als je een bovengemiddeld snelle pc hebt.

Qua software is PC veel goedkoper, en een pc gebruik je ook voor andere doeleinden zoals HD filmpjes kijken of editten waar je ook voor moet upgraden.

Mijn videokaart is duurder dan een Xbox 360, dat zegt eigenlijk genoeg

Magoed, voor mij is PC gaming levender dan welke andere vorm dan ook. Ik zou mijn PC niet willen inwisselen voor een van de consoles, ben dan ook blij dat ik gewoon van twee walletjes kan eten
avatar van Zhukov
Zhukov ( 148 ) 29-11-2010 14:15
Quote:
Maar heeft hij ongelijk? PC gaming is qua hardware zeker duurder dan console gaming, en het klopt wel dat je na 2 jaar ongeveer moet upgraden als je een bovengemiddeld snelle pc hebt.

Qua software is PC veel goedkoper, en een pc gebruik je ook voor andere doeleinden zoals HD filmpjes kijken of editten waar je ook voor moet upgraden.

Mijn videokaart is duurder dan een Xbox 360, dat zegt eigenlijk genoeg

Magoed, voor mij is PC gaming levender dan welke andere vorm dan ook. Ik zou mijn PC niet willen inwisselen voor een van de consoles, ben dan ook blij dat ik gewoon van twee walletjes kan eten

sinds crysis is er niets meer gebeurd in graphicsland en heeft het heel weinig zin gehad om nog up te graden naar de laatste generatie videokaarten, tenzij je per se 16xMSAA wil (wat helemaal niet zo'n grote meerwaard heeft op al die console ports).
avatar van Frankie
Frankie ( 6020 ) 29-11-2010 14:38
Je kunt de zaak ook omdraaien, soms heb ik het gevoel dat m'n console meer en meer de PC kant op gaat. Wanneer ik een PS3 en Xbox 360 game opstart, dan moet er altijd wel een patch of update geinstalleerd worden. In enkele gevallen gaat dat met langere wachttijden gepaard, alsof ik net als vroeger een game op m'n installeer. Daarvoor heb ik geen console gekocht. Bovendien worden console ontwikkelaars gemakkelijker met games releasen, omdat ze achteraf bugs eventueel nog kunnen fixen. Maar dat is een heel ander verhaal.

Het is wel grappig bij de The Sims 3 commercial. Eerst worden de consoleversie aangeprezen. Even later wordt er doodleuk vermeld dat hij ook voor de PC verkrijgbaar is. Die serie is daar verdorie groot op geworden XD
avatar van Highbudget
Highbudget ( 3 ) 29-11-2010 16:14
Zoals hierboven wordt gezegd,

Consoles veranderen in PC's.
Op de PS2 hoefde je nog geen patches te downloaden. Het bij GT5 nu zelfs verplicht om hem te installeren. Éen van de grootste voordelen van consoles is dat je niet hoeft te installeren.
avatar van Erikvduyn
Erikvduyn ( 176 ) 29-11-2010 16:58
Quote:
Zoals hierboven wordt gezegd,

Consoles veranderen in PC's.
Op de PS2 hoefde je nog geen patches te downloaden. Het bij GT5 nu zelfs verplicht om hem te installeren. Éen van de grootste voordelen van consoles is dat je niet hoeft te installeren.
Nee UHHHH, natuurlijk had je op de PS2 geen patches omdat je op de PS2 praktisch geen online had!
avatar van MasterP
MasterP ( 310 ) 29-11-2010 18:14
Quote:
Het is wel grappig bij de The Sims 3 commercial. Eerst worden de consoleversie aangeprezen. Even later wordt er doodleuk vermeld dat hij ook voor de PC verkrijgbaar is. Die serie is daar verdorie groot op geworden XD
Hij was er al eerder voor de pc, dus het is niet gek dat deze wordt achtergesteld. De console versie is er later bij gekomen.
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 29-11-2010 18:36
Quote:
Het is wel grappig bij de The Sims 3 commercial. Eerst worden de consoleversie aangeprezen. Even later wordt er doodleuk vermeld dat hij ook voor de PC verkrijgbaar is. Die serie is daar verdorie groot op geworden XD
Los van de verklaring die MasterP geeft, moet ik zeggen: Ik dacht precies hetzelfde toen ik het hoorde.
avatar van LordUgly
LordUgly ( 3846 ) 29-11-2010 21:46
Quote:
Wanneer ik een PS3 en Xbox 360 game opstart, dan moet er altijd wel een patch of update geinstalleerd worden. In enkele gevallen gaat dat met langere wachttijden gepaard, alsof ik net als vroeger een game op m'n installeer.
met de xbox zijn updates en fixes toch altijd wel met enkele seconden voorbij.

Quote:
Éen van de grootste voordelen van consoles is dat je niet hoeft te installeren.
hoe noem je dat dan op de PS3?
avatar van Xtinction
Xtinction ( 140 ) 30-11-2010 10:55
Quote:
Éen van de grootste voordelen van consoles is dat je niet hoeft te installeren.
Vroegah wel ja, maar als ik een spel langer dan 2 uur speel kan je erop rekenen dat hij op mijn HD staat (Xbox), dat lawaai van die drives is niet te harden. PS3 is daar een stuk beter in.

En patches: Iemand zou es moeten kijken of het echt zo is dat er tegenwoordig minder of meer gamebreaking bugs in uitgegeven spellen zit. Ik denk dat veel patches vooral cosmetische ingrepen doen, die voorheen gewoon achterwege gelaten zouden zijn. Bovendien vind ik het op de Xbox zo pijnloos gemakkelijk dat ik er totaal niet mee zit. (zelfde met steam tegenwoordig).
avatar van Highbudget
Highbudget ( 3 ) 30-11-2010 16:14
[..]

hoe noem je dat dan op de PS3? [/quote]
Ik bedoel eigenlijk hoefde (o.v.t) sinds nu moet je dus installeren op consoles en dat is dus gewoon k**