Made In Japan
De reden dat alle PS3-bezitters blij mogen zijn dat Namco/Bandai het aandurft om Demon’s Souls toch in Europa uit te brengen is omdat we hier te maken hebben met een exclusieve potentiële zomerhit.
Demon’s Souls is ontwikkeld door From Software. Dit bedrijf maakt games die vooral zijn gericht op de Japanse markt. Zelden zijn hun games successen overzee,zoals dat het geval was bij de Armored Core serie, Xbox klassieker Otogi en de Tenchu serie.
Sony gaf Demon’s Souls al in het begin van 2009 in Japan uit . De Japanners zijn nou eenmaal het trouwst in het aanschaffen van games en is er veel aandacht voor nieuwe games in de media. Demon’s Souls was een hit om een aantal redenen, maar de belangrijkste waren de hoge moeilijkheidsgraad en omdat het er geweldig uitzag. Voordat de Noord-Amerikaanse markt interesse had in het spel (nadat de verkoopcijfers in het land van de rijzende zon bekend waren) waren we al een paar maanden verder. Sony was niet zeker van een succes en liet het spel in de VS uitgeven door Atlus.
Op dat moment stond Demon’s Souls midden in de spreekwoordelijke schijnwerpers. Veel Europeanen werden verleid om het spel te importeren door de uitgebreide collectoreditie en de Amerikaanse media riepen het spel uit tot één van de beste spellen van 2009. Helaas was het nog steeds niet duidelijk of het spel ook in Europa zou uitkomen omdat men bang was dat Demon’s Souls simpelweg te moeilijk zou zijn voor ons Europeanen. Te moeilijk? Dat zit zo; de Japanners zijn gek op spellen die tergend moeilijk zijn en willen graag wat extra uitgedaagd worden. Denk Ninja Gaiden maar dan een stapje verder. Bij ons moeten de spellen toegankelijker zijn en meer geschikt zijn voor de mainstream casual gamer.
Hard Mode
Waarom zou het dan te moeilijk zijn? In het kort is Demon’s Souls een third person actie game met de focus op RPG. Dit houdt in dat je in het begin een personage samenstelt à la Oblivion, waar je werkelijk alles aan kan veranderen, en je kan kiezen uit een aantal unieke klassen. Zo is er voor de tovenaars, ridders en boogschutters onder ons voldoende te kiezen.
Demon’s Souls start met een tutorial waarin uitgelegd wordt dat je kan aanvallen met een snelle en een sterke aanval en dat je makkelijk “on-the-fly” van wapen kan wisselen. Leuk, maar tot nu toe niet vernieuwend. Dat vernieuwende zit hem in het feit dat je geen ervaringspunten krijgt; in plaats daarvan verzamel je zielen en daarmee verbeter je wapens, armor en skills. En vooral wapens zijn er meer dan genoeg, van zwaarden groot en klein tot stokken en kruisbogen, voor een ieder is er wel wat te vinden in de grote levels die Demon’s Souls herbergt. Dit lijkt misschien een veel gebruikte formule, maar Demon’s Souls heeft een adder onder het gras.
1 Up?
Het probleem is namelijk dat als je dood gaat, je al je zielen kwijt bent. Je hebt dan 1 (ja, één) kans om je als geest terug te vechten naar je lichaam. Lukt dit niet, dan ben je alles kwijt. Alles. Kwijt. Nou ja, je zielen, wapens mag je houden, maar zonder zielen heb je er weinig aan. Als je als geest je lichaam niet weet te bereiken, wat niet ondenkbaar is want de tegenstanders zijn allemaal weer terug en je levensbalkje is een stuk korter, dan gaan al je tot dan toe verzamelde zielen verloren. Wat dan nog rest is net zolang als geest de level proberen opnieuw te spelen om je lichaam terug te vinden, zodat je weer op zoek kan naar nieuwe zielen.
Het spel is dus onvergeeflijk en ik raad een ieder die dapper genoeg is deze game te spelen aan om een guide bij de hand te houden. Het goede nieuws is dat deze bij de importversie al was bijgevoegd, evenals een sfeervolle muziekCD en een nog leuker artbook. Volgens de laatste berichten is het zo dat ook bij iedere Europese versie dit pakket is toegevoegd. Dit mooie pakketje en een waanzinnige game die vele uurtjes middeleeuwse hak-en-snij-pret met zich meebrengt moet voor iedere PS3-eigenaar reden genoeg zijn een pre-order te plaatsten. Het lijkt er namelijk op dat hij slechts beperkt verkrijgbaar zal zijn. Voor diegenen die het spel al hebben geïmporteerd biedt de Europese versie nu eindelijk de mogelijkheid om zowel tegen en met andere Europeanen online te spelen. Het online gedeelte lijkt op een coöperatieve game, maar biedt de kans berichten achter te laten in de spelwereld van vrienden en bekenden. Deze berichten kunnen hulpvol zijn zoals tips of binnendoorwegen. Pas echter op, want het kan natuurlijk ook een valstrik zijn van een van je minder behulpzame PSN vrienden. Ook is het mogelijk “ghosts” van andere spelers te bekijken en zo te zien waaraan zij stierven of hoe zij juist een puzzel oplosten. Kleine unieke extra’s die Demon’s Souls meer replay waarde zullen geven.
Demon’s Souls zal op 25 Juni in de Europese winkels verkrijgbaar zijn. Misschien wel geïnspireerd door het opmerkelijke succes van Demon’s Souls, durven Atlus en From Software het wel aan om binnenkort het even aparte 3D Dot Heroes uit te geven in Europa. Deze kan misschien de tijd helpen overbruggen met wat Japans vermaak tot Demon’s Souls zal verschijnen. De toekomstige review op budgetgaming zal moeten uitwijzen of de Europese versie wat makkelijker is gemaakt.