ARK: Survival Evolved (PS4)
78 100 1

Review ARK: Survival Evolved (PS4)

Toen ik het review-exemplaar van ARK: Survival Evolved toebedeeld kreeg, wist ik dat ik voor een grote uitdaging stond. Want ook al had ik de “early access” versie weleens aangeraakt, het maakte toen niet veel indruk. Nu is, na twee jaar early access, de volledige game uitgebracht en mocht ik het op de PlayStation 4 opnieuw proberen.

Overleven
In ARK: Survival Evolved is jouw belangrijkste taak om te overleven. Dat doe je door zoveel mogelijk grondstoffen te verzamelen en die om te zetten in nuttige materialen. Zo zal je in het begin met je blote handen boomtakken kapot moeten slaan om hout te verzamelen. Met dat hout – en enkele stenen – kan je een simpele pikhouweel maken, zodat je sneller (en andere) grondstoffen kunt vinden. Vergeet niet om ook de nodige bessen te verzamelen, want het is lastig overleven op een lege maag. Zodra je genoeg ervaringspunten hebt verdiend, stijgt je personage in level en kun je nieuwe dingen leren om te maken of te doen. Denk aan het bouwen van een simpele hut of het fabriceren van beter wapentuig.

De eerste dag is het vooral belangrijk om zo snel mogelijk een kampvuur, een simpele hut en wat wapentuig te hebben, zodat je de eerste nacht door kunt komen. Overdag kan het soms al best spannend zijn om op pad te gaan, maar 's nachts is dit – zeker in het begin – bijna niet te doen. Dat heb ik zelf meerdere malen meegemaakt tijdens mijn speelsessies. Het is namelijk pikkedonker en voor je het weet word je aangevallen door een dinosaurus die je totaal niet zag aankomen. En dan is het bijzonder lastig om jezelf te verdedigen.

Jurassic ARK

Inderdaad, je las in die laatste regel het woord 'dinosaurus'. De wereld van ARK zit namelijk vol met deze prehistorische dieren en er zijn behoorlijk veel varianten in de game. Van kleine aaseters tot de reusachtige monsters, je komt ze allemaal tegen. Deze dienen niet alleen als bron voor voedsel en huiden, maar je kunt ze ook temmen. Daarna kan je op hun rug plaatsnemen om door de wereld te reizen of ze inzetten als wapen. Deze beesten gedragen zich over het algemeen op een natuurgetrouwe manier. De planteneters zullen je met rust laten en de vleeseters zien in jou een lekker tussendoortje. Maar ook andere dinosaurussen zijn niet veilig, waardoor je regelmatig getuige zult zijn van gevechten tussen de dino’s. Een gevecht waar je liever niet tussen springt.

Singleplayer vs multiplayer
Het is mogelijk om de game als een singleplayer-game te spelen. Daarbij kan je de diverse onderdelen van de game helemaal instellen zoals jij het wilt. Bijvoorbeeld de kracht van de dino's, de sterkte van jouw personage, etc. Zeker voor de nieuwe spelers is dit aan te raden, omdat je dan redelijk op je gemak uit kunt zoeken wat de bedoeling is en hoe alle systemen werken. Er wordt namelijk bijzonder weinig uitgelegd, dus moet je zelf zoveel mogelijk uitvogelen. Dit past ook wel bij een survival game, maar wat mij betreft had er toch wat meer uitleg mogen zijn. Nu word je echt in het diepe gegooid en kan het snel nogal overweldigend aanvoelen. Zeker als je al vrij snel een multiplayer server betreedt en in aanraking komt met gamers die ARK al spelen sinds de early access periode.

Op zo'n moment kan het eigenlijk maar twee kanten op gaan: óf ze besluiten je te helpen het spel te begrijpen, óf ze maken je af en stelen al je spullen. Helaas is de kans in de PvP servers wel heel erg groot dat het tweede scenario zich zal afspelen, en vrij snel ook. Na een aantal slechte ervaringen op PvP-servers besloot ik dan ook om alleen nog PvE te spelen. Daarin speel je samen met andere spelers en neem je het op tegen de game.

Let op je spullen
Ondanks het feit dat mijn ervaringen met de multiplayer niet heel positief waren, zie ik wel dat de ware kracht van ARK schuilt in die multiplayer-servers. Voorwaarde is wel dat je dit samen met een aantal vrienden doet, zodat je elkaar kunt helpen en snel wat moois op kunt bouwen. Zodra je de taken goed verdeelt, is het een stuk makkelijker om te levellen en de juiste spullen bij elkaar te verzamelen. Vergeet ook niet dat de wereld op een multiplayer-server altijd zal bestaan, ook als jij uitlogt.

Dan is het (in de PvP servers) voor andere spelers dus vrij makkelijk om de spullen te stelen, waar jij die uren daarvoor nog zo hard voor hebt moeten ploeteren. Goede afspraken met je maten kunnen dan ook cruciaal zijn om ervoor te zorgen dat je de volgende keer dat je inlogt niet weer helemaal opnieuw hoeft te beginnen. Voor mij zou dat direct het plezier uit het spel halen, maar ik kan me ook voorstellen dat sommige gamers dit juist zien als de charme van ARK. Of dit dus een positief of een negatief punt is voor de game zal per gamer verschillen.

Technische mankementen
Zoals ik in de inleiding al zei, speelde ik de PlayStation 4 versie van ARK. Het is echter duidelijk dat dit oorspronkelijk een pc-game was. Zo zijn de interface en menu's niet heel handig te gebruiken met een controller. Je moet flink wat knoppen indrukken om sommige simpele opdrachten uit te voeren. Daar komt bij dat bepaalde teksten heel klein zijn vermeld, waardoor ik soms heel dicht op mijn televisie moest kruipen om te begrijpen wat er stond. Het is dan ook jammer dat de ontwikkelaars niet de moeite hebben genomen om dit nog even verder te optimaliseren. Grafisch is de game op de console wel in orde. Het is geen hoogvlieger, maar het voldoet. Zodra je een splitscreen sessie start dan is het echter wel even slikken. De graphics gaan dan namelijk wel heel hard achteruit. Het feit dat de game überhaupt splitscreen heeft, is trouwens wel een pluspunt te noemen. Het is namelijk best leuk om deze game met zijn tweeën op de bank te spelen.

Het klinkt een beetje als een dooddoener, maar ARK: Survival Evolved is duidelijk niet voor iedereen geschikt. Je moet over een goede dosis doorzettingsvermogen beschikken en het liefst nog een aantal vrienden hebben die de game ook spelen. Dan kan je namelijk echt plezier beleven aan deze game en zullen de technische mankementen minder opvallen. In je eentje is het echter een flinke uitdaging om te spelen, misschien zelfs wel iets té groot …

Deze review is geschreven door Kevin Blokland.

Oordeel ARK: Survival Evolved (PS4)

• Eindcijfer 78