EA Sports FC 24 (XboxSeriesX)
70 100 1

Review EA Sports FC 24 (XboxSeriesX)

FIFA is niet meer. Na wat gesteggel over - hoe kan het ook anders - geld , besloot EA vorig jaar om de naam FIFA te laten vallen en door te gaan als EA Sports FC. Niet heel gek gedacht, want alle licenties voor het gebruik van competities en spelers lagen toch al bij EA. En een besparing van 1 miljard euro is niet niks. De perfecte mogelijkheid dus om de nieuwe naam te introduceren met een overtuigende game die daadwerkelijk anders voelt dan de afgelopen FIFA-delen. Of in ieder geval als een frisse start. Weet EA de verstokte FIFA-fan met EA Sports FC 24 (FC24) te verrassen of is het uiteindelijk toch weer een minimale update geworden? Je leest het in de review.

Wat in ieder geval direct opvalt na het opstarten van FC24 is de veel simpeler ogende menustructuur. Geen kleurige blokjes en flitsende beelden, maar gewoon de verschillende game-modi onder elkaar gezet. Wat mij betreft prima. Het oogt overzichtelijk, rustig en leidt minder af. Al zal het me niet verbazen als anderen het juist wat saai vinden. Laten we daar in ieder geval niet te lang bij stilstaan, want een voetbalgame moet tenslotte vooral op het (digitale) veld overtuigen. EA komt daarom dit jaar met een aantal vernieuwingen op het gebied van animaties en graphics.

Nieuw likje verf of totale verbouwing?
EA introduceerde enkele jaren geleden al de HyperMotion-technologie en voor FC24 voegt het daar de letter V aan toe, die staat voor Volumetrisch. Door het vastleggen van meer dan 180 professionele wedstrijden kunnen bewegingen en hardloopstijlen veel realistischer worden overgebracht in de game (houd er daarbij wel rekening mee dat HyperMotionV alleen beschikbaar is op de PS5, Xbox Series X/S en PC). Ook interessant is de toevoeging van zogenaamde PlayStyles, waarmee eigenschappen van spelers op het gebied van schieten, passen, keepen, verdedigen, en balcontrole zijn nagebootst. Zo weet je welke spelers nét dat beetje extra kunnen bieden wanneer je zijn/haar sterke eigenschap goed gebruikt. De grote spelers van dit moment – denk bijvoorbeeld aan Haaland, Salah, Vinícius, Van Dijk – maken zelfs gebruik van PlayStyles+, waardoor een specifieke eigenschap van wereldklasse-niveau kan zijn.

Vanaf het eerste moment zijn deze verbeteringen merkbaar. Spelers bewegen vloeiender over het veld en de grote voetbalsterren zijn met de nieuwe PlayStyles goed te herkennen door hun loop, traptechniek of dribbelwijze. Wil je een hoge bal in de korte ruimte aannemen? Hop, even via het bovenbeen controleren en door. Sprints hoeven dit jaar ook niet altijd op 100% te gaan, dus kies voor een gecontroleerde sprintsnelheid om beter te kunnen anticiperen op een verdedigende actie van de tegenstander. Daarbij ogen fysieke duels realistischer. Een aanvaller met een ultieme voetbeweging de weg beletten? Dat kan nu ook resulteren in een “over de knie” overtreding, waarna je vanuit de ogen van de scheids (een andere nieuwe toevoeging) een onvermijdelijke prent tegemoet kunt zien.

Het ziet er allemaal tof uit en als je goed oplet zie je ongetwijfeld dat EA ook grafisch stappen heeft gemaakt, maar het is niet wereldschokkend. En dat geldt eigenlijk ook voor de rest van de gameplay. Het is merkbaar anders, maar tegelijkertijd herkenbaar voortbordurend op de bestaande blauwdruk. De manier van spelen, doelpunten en skill moves die in FIFA 23 al werkten, doen in FC24 ook hun werk. Computergestuurde spelers lijken de ene keer een stuk slimmer, om vervolgens nog steeds dezelfde domme verdedigende of aanvallende lijnen te lopen. Keepers redden het ene moment de bal op een veel realistischere manier, maar duiken een minuut later kansloos langs een bal. Het zijn zaken waar EA ongetwijfeld aan blijft sleutelen, maar het mag van mij ook wel eens aan het begin van de game probleemloos uit de verf komen. Online potjes met een uitslag van 5-3? Die zul je nog steeds vaak genoeg tegenkomen.

Alles erop en eraan
Net zoals de afgelopen jaren zijn alle welbekende game-modi weer aanwezig in FC24. Vink ze maar af. Straatvoetbal? Check, bij Volta Football verover je de pleintjes. Online seizoenen in je eentje of co-op? Seasons is van de partij. Een carrière starten? Een Manager of Player Career staat op je te wachten. Met je eigen gemaakte speler in een team met andere online spelers? Bij Clubs moet je wezen. Toernooitje of wedstrijdje starten? Geen probleem bij Tournaments of Kick Off. De populairste modus van de afgelopen jaren? Ja hoor, Ultimate Team is weer prominent aanwezig – op deze laatste kom ik zo terug. Daarmee heb je een behoorlijk compleet pakket te pakken, maar helaas is aan het gros van deze modi weinig veranderd. Hoop je net als ik ieder jaar op een grondige aanpak van de carrière-modus? Dan moet ik je teleurstellen. Oké, je kunt dit jaar zelf coaches in dienst nemen om je verdedigers, middenvelders, aanvallers of keepers beter te maken en je hoeft niet meer die vervelende trainingen tot in den treure te herhalen. Maar verder is het gewoon veel van hetzelfde. Leuk om af en toe tussendoor te spelen, maar voor mij persoonlijk niet meer dan dat.

De Evolutie van Ultimate Team

De meeste aandacht is namelijk ook dit jaar gegaan naar de modus die EA het meeste geld oplevert; Ultimate Team. Met dit jaar als opvallendste vernieuwing de toevoeging van vrouwelijke spelers. Er is al heel wat over gezegd en geschreven, door voor- en tegenstanders, maar eerlijk gezegd was ik er snel aan gewend. Je speelt Ultimate Team uiteindelijk niet voor het realisme qua teamopbouw met oude Iconen-kaarten (van nog levende en overleden voetballegendes), verschillende versies van dezelfde spelers, Heroes-kaartjes én nu dus speelsters uit het damesvoetbal. Doordat je alles in je selectie kunt combineren en de ratings hierbij zijn gelijkgetrokken, heb je dus uiteindelijk alleen maar meer opties om jouw perfecte opstelling te vinden. Al blijft het soms wel wennen wanneer je Erling Haaland van de bal zet met een random vrouwelijke verdediger.

Misschien wel de leukste toevoeging in Ultimate Team zijn Evoluties, waarmee je kaarten kunt upgraden. Door het voltooien van bepaalde uitdagingen tijdens wedstrijden verbeter je de eigenschappen van een bepaalde speler. Bij goede spelers, mits je die kunt kiezen voor een evolutie, valt er weinig winst te behalen. Bij mindere voetbalgoden is dat anders. Daar kun je spelers daadwerkelijk een of meerdere niveaus opkrikken. Het geeft je een stuk meer mogelijkheden, omdat spelers dus niet zomaar waardeloos hoeven te zijn. Dat EA daarbij ook direct een interessante Evolutie beschikbaar heeft gesteld die je ook voor FC Points (die je voor echt geld koopt) kunt kopen, zal je niet verbazen. EA prikkelt spelers tenslotte wekelijks met de introductie van nieuwe kaartjes. En ook al kun je zonder echt geld te investeren met veel moeite best een topteam samenstellen, blijft Ultimate Team nog altijd een modus die makkelijker is als je er grof geld voor betaalt.

EA Sports FC 24 zorgt helaas niet voor een aardverschuiving, maar eigenlijk had ik dat ook niet verwacht. Want waarom zou je een groot risico nemen wanneer de bekendste game-naam ooit wegvalt? Toch zie ik genoeg positieve punten op het gebied van gameplay, die de voetbalervaring weer beter maken. De soepelere animaties lijken te werken, de introductie van PlayStyles zorgt voor meer tactische mogelijkheden en de onderlinge verschillen tussen spelers zijn duidelijker merkbaar. Daartegenover staat wel de wat rammelende AI en het feit dat de verschillende game-modi wederom minimaal zijn aangepakt, op Ultimate Team na dan. Ben jij na een aantal jaren wel weer toe aan een voetbalgame? Dan is deze game een prima koop. Had je gehoopt op grote vernieuwingen? Dan zou ik FC 24 laten liggen. Kocht je ieder jaar de nieuwste FIFA-versie? Dan weet je wat je kunt verwachten en is het geen slecht idee om gewoon even te wachten op een prijsdaling, tenminste als je daar het geduld voor hebt.

Frido van der Wal (ThaHobbit)

Filmprogrammeur bij een bioscoop, filmliefhebber, gamer en sportman in hart en nieren. Houdt zich als Neerlandicus vooral met de eindredactie bezig, maar voor een review op zijn tijd kun je hem ook wakker maken. Of een potje FIFA ...

Aantal keer bekeken: 3215

Laagste 3 prijzen voor EA Sports FC 24 (XboxSeriesX)

33.15 3