Fashion Dreamer (Switch)
60 100 1

Review Fashion Dreamer (Switch)

Al sinds de komst van de Nintendo DS weet ontwikkelaar syn Sophia indruk te maken met haar door Nintendo uitgegeven Style Boutique-spellen, ook wel bekend als Style Savvy. Menig jonge kledingontwerper heeft in het verleden talloze gepassioneerde uren in deze spelreeks gestoken en vol spanning uitgekeken naar Fashion Dreamer, het nieuwste werk van syn Sophia. Deze keer moeten ze echter hun weg vinden zonder de steun van Nintendo.

Dromen over mode
Men zou kunnen stellen dat Fashion Dreamer in zekere zin de spirituele opvolger is van Style Boutique. Hoewel beide spellen op het eerste gezicht sterk op elkaar lijken, slaagt Fashion Dreamer erin verschillende aspecten te moderniseren. Hierbij ligt een sterkere nadruk op het opzetten van een eigen kledingmerk, het aanpassen van de vele honderden kledingstukken die het spel rijk is, en dit vervolgens promoten via social media. Dat klinkt als een perfecte game voor de creatieve geesten onder ons, toch?

Helaas valt dit in de praktijk wat tegen. Fashion Dreamer begint met het samenstellen van je eigen personage, ook wel muse genoemd. De game biedt ruime mogelijkheden om een personage te ontwerpen dat werkelijk op jou lijkt, aldus mijn vrienden die mijn virtuele verschijning onder ogen hebben gekregen. Hierna word je vrijgelaten in de eerste cocoon: mooi aangeklede gebieden waar het spel er vier van kent. Hier kom je vele andere muses tegen, zowel van het spel zelf als van online spelers, van wie je kledingstukken kunt liken zodat ze in jouw eigen collectie belanden. Ook kun je deze muses van een frisse outfit voorzien. Het is van belang goed op te letten wat ze graag willen hebben, want als je iemand die van roze houdt een zwarte outfit geeft ontvang je minder punten. Op papier lijkt dit een zeer interessant concept, maar in de praktijk wordt het al vrij snel eentonig, vooral wanneer je nog niet over veel kledingstukken beschikt.

Veel style, weinig savvy
Het andere belangrijke onderdeel van Fashion Dreamer betreft het opzetten van je eigen kledingmerk. Je begint met het aanschaffen van kledingstukken die je graag aan je merk wilt toevoegen, waarna je ze naar eigen smaak kunt kleuren. Hier houdt het ontwerpgedeelte van de game echter op. Het is niet mogelijk om je eigen ontworpen logo op kledingstukken te plaatsen, patronen toe te voegen of deze zelf te tekenen. Ook kun je niets aanpassen aan de vorm van de kledingstukken. Een hoodie blijft een hoodie, en een T-shirt blijft een T-shirt. Door deze beperking had ik bijvoorbeeld al binnen enkele uren spelen drie identieke jurken in mijn collectie, maar dan van verschillende “merken”.

Ook het stileren van de verschillende muses is vrij beperkt. Je kiest een trui en broek of jurk, een mooi paar schoenen en wat accessoires, en dat is het dan. Het is niet mogelijk om bijvoorbeeld iemand een broek lager te laten dragen voor een baggy look of een T-shirt om te toveren tot een crop top. Hierdoor voelt het spel opnieuw beperkt aan. Het gaat niet veel verder dan het aankleden van je poppetje in Animal Crossing, wat best teleurstellend is voor een spel dat zich richt op mode. Het zou fantastisch zijn als je bijvoorbeeld de mouwen van het ene kledingstuk op het andere zou kunnen gebruiken en de kraag van weer een ander kledingstuk kunt pakken om echt iets unieks te creëren, maar helaas is dat niet mogelijk.

Mode zonder shows
Nu is dit niet heel anders dan hoe het werkte in de Style Boutique-spellen. Echter kwam het laatste deel daarvan uit in 2017, en inmiddels zijn we ruim zes jaar verder. Fashion Dreamer kent ook geen verhaalmodus. In plaats daarvan neem je de rol aan van een influencer die via een in-game versie van Instagram zoveel mogelijk likes probeert te vergaren en daarmee zijn invloed wil vergroten. Naarmate jij en je merk groeien, ontgrendel je meer kledingstukken en cocoons. Ook hierin blijft het spel vrij beperkt. Wij hadden veel liever een verhaalmodus gezien à la Skate, met boeiende personages waarin je wordt gescout door diverse merken om vervolgens als model te fungeren en zo je weg naar de top te vinden. Veel delen van Style Boutique bevatten wel een verhaalmodus, dus waarom dat hier ontbreekt is ons een raadsel. Ook zijn bijvoorbeeld modeshows nergens te bekennen, terwijl dit juist iets is dat ik zou willen gebruiken ter promotie van mijn kledingmerk. Dit is een game die draait om mode, maar zonder modeshows. Snap jij het?

In plaats daarvan kun je je zelf samengestelde outfits presenteren in een showroom die online door andere spelers bezocht kan worden. Deze kun je naar eigen smaak aankleden en voorzien van muziek. Hoewel de keuzemogelijkheden vrij uitgebreid zijn, lijken veel online showrooms op elkaar. De meeste bevatten twee mannequins en enkele kledingrekken tegen een hippe achtergrond, maar het ontwerpen en ophangen van eigen reclameposters is bijvoorbeeld niet mogelijk. Wij hadden graag een manier gezien om je kledingmerk te promoten en op die manier je kledingbedrijf te laten groeien, zoals in een Tycoon-game. Op dit moment ben je binnen minder dan tien uur klaar met het spel, waarna het weinig meer biedt dan het aankleden van willekeurige muses van het internet.

Modemisser
Bij Budgetgaming proberen we altijd een spel te beoordelen op basis van wat het is, niet op wat het niet is. Helaas is Fashion Dreamer op zoveel plekken zo karig dat er maar weinig overblijft. Het is zeker geen slecht spel, maar met enkele kleine aanpassingen had het aanzienlijk meer speelplezier kunnen bieden. Ook zou het handig zijn geweest om de inventaris te voorzien van stijlcategorieën. Hoewel je kledingstukken kunt filteren en sorteren op broeken of shirts, ontbreekt de mogelijkheid om dit op stijl te doen. Dit kan vervelend zijn wanneer iemand vraagt om een elegante outfit en je vervolgens slechts twee hartjes krijgt in plaats van drie, omdat een bepaalde jurk volgens het spel niet als elegant wordt beschouwd. syn Sophia heeft aangekondigd dat ze binnenkort onder andere modeshows en kledingstukken geïnspireerd door vlinders aan het spel zullen toevoegen. We hopen dat het spel langdurig wordt ondersteund met dergelijke updates. Tot die tijd blijft Fashion Dreamer helaas een teleurstelling die weliswaar leuk is voor een weekend, maar niet voor de vijf tientjes die het spel kost.

Helaas is Fashion Dreamer geen waardige opvolger van de Style Boutique-reeks. Wat het wel is, is een karige modegame waar je weinig creativiteit in kwijt kunt. Het is een goede basis voor de game die het zou moeten zijn, maar door het ontbreken van een verhaalmodus en met weinig echt interessants in het vizier wat updates betreft houdt Fashion Dreamer ons niet warm in deze koude dagen.

Gert Jan Naber (GJ)

Audiovisueel vormgever met een hart voor Pokémon, films, kip en uiteraard games in alle soorten en maten.

Aantal keer bekeken: 3267