Forza Motorsport (XboxSeriesX)
90 100 1

Review Forza Motorsport (XboxSeriesX)

Het is moeilijk voor te stellen, maar Forza Motorsport is als serie inmiddels oud genoeg om zelf een rijbewijs te kunnen halen. Toen het origineel in 2005 op de allereerste Xbox verscheen, had Turn10 als studio waarschijnlijk niet voor ogen dat ze jaren later het achtste deel in hun hoofdserie zonder een nummertje achter de titel zouden lanceren. Of dat ze samen met Playground Games en Sumo Digital met Forza Horizon een immens populaire spin-off serie zouden hebben die door veel mensen als leuker wordt gezien dan het origineel. Forza Motorsport (2023) laat een cijfer achter de titel even in de pitstraat en is een frisse start voor de serie die gelukkig wel leunt op de immense ervaring van de makers. Weet deze lichte reboot ook vernieuwing te bieden of blaast het de motor vlak voor de finishlijn op met hoge toeren? Dat lees je hier in de review.

Voor Microsoft was het in de beginjaren van hun Xbox-console lastig om goede concurrentie te bieden voor het racegeweld op de PlayStation. De arcade-racers wisten met Need for Speed, Burnout en het Xboxexclusieve Project Gotham Racing zeker indruk te maken, maar de wat meer realistische racetitels moesten het wel vaak afleggen tegen het realisme van Gran Turismo. Gelukkig kwam daar Turn10 de hoek om scheuren met Forza Motorsport. Hoewel het eerste deel zeker indruk wist te maken, waren het vooral Forza Motorsport 2, 3 én 4 op de Xbox 360 die de serie echt naar een hoger niveau wisten te tillen. Deze konden de strijd met Gran Turismo aan en en naar mijn mening wisten ze de concurrent op sommige vlakken zelfs te overtreffen.

Het goede nieuws bij Forza Motorsport (2023) is dat het de beste aspecten uit de serie heeft opgepakt én enkele vernieuwingen heeft doorgevoerd. Zo is er de uitgebreide singleplayer-campagne genaamd Builders Cup. Hierin moet je meerdere toernooien zien te voltooien en een daadwerkelijke carrière zien op te bouwen. Het toffe hieraan is dat hoe je speelt ook van grote invloed is op hoeveel upgrades je vrij kunt spelen voor je wagens. Je manier van racen levert je namelijk Car Experience op, welke je nodig hebt om je wagens aan te kunnen passen.

Voor het volgen van de ideale lijn op de baan krijg je per sectie van de race een cijfer. Hoe hoger je cijfer, des te beter je prestaties. Voor het voltooien van zulke secties krijg je Car XP en wanneer je daar genoeg van hebt verzameld, stijgt je wagen in level en krijg je nieuwe onderdelen om te installeren. Deze aanpak is natuurlijk niet helemaal nieuw, aangezien Forza Motorsport al vaker met het levelen van je wagenpark heeft gestoeid. Maar het is wel duidelijk dat je constant beloond wordt wanneer je ervoor kiest om de ideale lijn te kiezen, je tegenstanders geen schade toebrengt door te rijden alsof je Mario Kart speelt en je simpelweg je best doet om een echte coureur te zijn.

Gelukkig is de handling van het vijfhonderd auto’s tellende wagenpark met een controller beter dan ooit. En in combinatie met een goed afgestemd stuurtje voel je de nuances van de verschillende auto’s en het gewicht in de bochten. Toch zijn de instellingen waarmee de game je aanvankelijk de weg op stuurt naar mijn mening allesbehalve gevoelig opgesteld en zul je waarschijnlijk een tijdje bij de instellingen moeten schuiven om de perfecte balans voor jezelf te vinden. Maar wanneer je dan eindelijk de weg op gaat is het genieten geblazen.

Oog voor detail

Op het grafische vlak heb je op de Series X de keuze uit Performance-, Performance RT- en Visuals-modi. De eerste twee opties geven je een framerate van 60 FPS en een variabele resolutie die geregeld in de buurt van 4K komt. In het geval van de Performance RT heeft de extra ray tracing van de belichting en reflecties hier en daar wel een merkbaar effect op de scherpte van de texturen. De snelheid en de vloeiende beelden blijven gelukkig wel heel stabiel tijdens de races. De visuals-modus houdt vast aan een stabiele 30 FPS, maar heeft betere texturen en meer details op bijvoorbeeld de racebaan. Voor puristen zal de keuze waarschijnlijk eerder op de Performance-modus vallen, omdat de hogere framerate je reactiesnelheid en inschatting van de actie op de baan simpelweg iets verhoogt ten opzichte van de 30 FPS van de Visuals-modus.

Op de Series S is de ray tracing helaas niet beschikbaar, dus gamers die dat systeem gebruiken zullen genoegen moeten nemen met de reguliere Performance-modus op 60 FPSen 1080p en een Visual-modus op 30 FPS en een iets hogere resolutie van 1440p. Ongeacht je systeem en je gekozen grafische modus is Forza Motorsport gelukkig een zeer mooie game om naar te kijken.

Oor voor detail

Hoewel mooie beelden altijd welkom zijn, is het geluid bij racegames ook vaak van groot belang. Gelukkig is Forza Motorsport ook weer van prima kwaliteit. Bij het racen en schakelen kun je natuurlijk de hoge toeren van je motor horen, maar als je goed luistert hoor je ook verschillende kleinere details van je wagen. Van kleine tikkende geluiden van je motor tot de verschillende ondergrond waarop je rijdt, het wordt allemaal tot in detail weergegeven. Dat merk je ook wanneer je bijvoorbeeld enkele races met je wagen hebt volbracht en vervolgens een paar upgrades voor je motor installeert. Tijdens de eerstvolgende race zul je merken dat elke verandering ook daadwerkelijk impact heeft op hoe je wagen klinkt. Daarnaast vond ik het sounddesign tijdens wedstrijden in de regen ook erg realistisch klinken. Aanvankelijk begon het zachtjes te druppelen, maar naarmate de race vorderde en het letterlijk met liters naar beneden begon te storten, nam ook de frequentie en intensiteit van het geluid gestaag toe. Nu zal ik niet pretenderen dat ik weet hoe het geluid van een Ferrari-motor precies klinkt, maar dat elke wagen en bijbehorende motoren een unieke sound hebben is gelukkig wel goed te merken.

Tot slot is er natuurlijk nog de hoeveelheid content waar je in Forza Motorsport mee kunt stoeien. Op het moment van de lancering heeft de game twintig banen om op los te gaan en rond de vijfhonderd auto’s om uit te kiezen. Twintig banen lijkt misschien wat weinig op het eerste gezicht, maar aangezien deze allemaal een dag- en nachtversie hebben en meerdere weersomstandigheden een rol kunnen spelen tijdens de race is er genoeg afwisseling in de game te vinden. En in Forza Motorsport draait het natuurlijk vooral om de race zelf en het vakkundig verslaan van je tegenstanders. Op dat vlak zit de game gelukkig enorm goed in elkaar.

Forza Motorsport is een uitstekende game geworden met veel oog en oor voor detail. De wagens voelen uniek aan en de gameplay voelt onmiskenbaar goed aan. Het heeft misschien even geduurd tot we weer een Forza Motorsport-game op konden starten, maar na een afwezigheid van zes jaar na Forza Motorsport 7 is wel duidelijk dat Forza Motorsport, met of zonder een cijfer achter de titel, het lange wachten wel waard is geweest.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 2908