Persona 3: Reload (XboxSeriesX)
90 100 1

Review Persona 3: Reload (XboxSeriesX)

Persona 3 Reload (P3R) is de derde versie van Persona 3. Na het origineel op de PlayStation 2 en een uitgebreidere versie op de PlayStation Portable komt P3R nu naar de hedendaagse consoles in een flink opgepoetste remake die de game naar een heel nieuw niveau moet tillen. Weet Atlus in die missie te slagen? Dat lees je hier in de review.

In Persona 3 Reload neem je de rol van een nieuwe tweedejaars student op je. Wanneer je op weg bent van het station naar je nieuwe huisvesting word je geconfronteerd met het zogenaamde Dark Hour. Elke dag is er na middernacht een vijfentwintigste uur genaamd The Dark Hour, waarin alleen speciale mensen met de krachten van Persona de strijd aan kunnen gaan met vijanden genaamd Shadows. Tijdens het verhaal van P3R zul je uit moeten vogelen wat er precies aan de hand is in deze speciale schaduwwereld genaamd Tartarus. Deze alternatieve wereld geeft je de mogelijkheid om meerdere niveaus te verkennen, Persona te verzamelen en je teamleden langzaam maar zeker te levellen.

Remake met extra’s
P3R is een remake van de originele versie van Persona 3. De uitgebreide PSP-versie gaf je de mogelijkheid om naast het mannelijke hoofdpersonage ook uit een vrouwelijk karakter te kiezen. Deze optie is verdwenen in deze remake, maar er zijn gelukkig nog een flink aantal verbeteringen en toevoegingen ten opzichte van het origineel. Het meest opvallende zijn natuurlijk de sterk verbeterde graphics. P3R ziet er uitstekend uit en maakt mooi gebruik van zowel voorgerenderde omgevingen als driedimensionale gebieden zodra je Tartarus gaat verkennen. In deze wereld tref je vele vijanden, schatkisten en af en toe objecten die je kapot kunt maken aan. Soms zul je na het voltooien van meerdere verdiepingen obstakels op je pad vinden die je niet kunt omzeilen tot je verder in het verhaal bent. Dit lijkt misschien een rare keuze, maar het geeft je vaak ruimte om de gegeven tijd te besteden aan het verbeteren van je vriendschappen, studeren voor school of het spelen van spelletjes om je statistieken te verbeteren.

Herkenbare gameplay
Mensen die in het verleden Persona 5 of Persona 5 Royal gespeeld hebben, zullen zich binnen de kortste keren thuis voelen in P3R. De grafische stijl van de game lijkt ontzettend op P5R en ook de gameplay voelt vertrouwd aan. Zo kun je in P3R vijanden een tweede keer aanvallen wanneer je ze raakt met het element waar ze een zwak voor hebben. En ook een All-Out-Attack kan ingezet worden wanneer alle aanwezige vijanden verdoofd zijn. Wanneer je je door de wereld van Tartarus begeeft, zul je Shadows ook kunnen besluipen en aanvallen om het gevecht met een gratis eerste aanval te kunnen beginnen. Wanneer je na een paar uren spelen je personages aardig hebt zitten levellen, zul je merken dat vijanden voor je wegvluchten omdat ze inzien dat ze weinig kans maken. Je kunt er ook voor kiezen om de gevechten automatisch te laten verlopen zonder jouw input, maar ik zou wel sterk adviseren dat alleen te doen wanneer je team daadwerkelijk wat sterker is dan je tegenstanders.

Lekker weer naar school
Mensen die de Persona-games eerder gespeeld hebben, zullen bekend zijn met de sociale aspecten van de serie. Belangrijke personages zijn gekoppeld aan een bepaalde categorie van kaarten. Wanneer je bijvoorbeeld een goede band opbouwt met een klasgenoot die gekoppeld is aan een specifiek type Persona, dan zul je meer ervaringspunten voor dat type Persona verdienen en krijg je vaak betere resultaten wanneer je Persona laat fuseren.

Voor mensen die de eerdere versies van Persona 3 gespeeld hebben, is het goed om te weten dat de vele vragen die je op school tijdens de lessen krijgt herzien zijn. In de meeste gevallen krijg je het antwoord voorgezegd tijdens de les zelf, maar het komt ook geregeld voor dat het spel hoopt dat je de antwoorden daadwerkelijk zelf weet. Tijdens de lessen kun je er af en toe ook voor kiezen om je ogen even een momentje rust te geven en weg te dromen. Wanneer je dit doet loop je de kans dat je Courage meter iets stijgt in plaats van je Academics niveau.

Wat ik persoonlijk erg leuk vind aan de Persona-games is dat het vaak een kwestie is van goed je tijd indelen. P3R is daarin geen uitzondering. Omdat je een beperkte hoeveelheid tijd hebt om een band op te bouwen met je teamleden, en ze niet altijd beschikbaar zijn om activiteiten mee uit te voeren, kan het absoluut geen kwaad om een globale planning te maken. Op die manier kun je zo efficiënt mogelijk met je tijd omgaan en zo de beste resultaten behalen.

Aanstekelijk en een berg aan content
De Persona-games hebben vaak een unieke identiteit qua stijl en muziek. P3R weet qua voice-acting en muzikale score weer uitstekend te leveren. De verschillende nummers van de soundtrack zijn afwisselend en aanstekelijk en bleven vaak uren nadat ik gestopt was met spelen nog in mijn hoofd rondhangen. Qua content zijn er nieuwe Social Links, wat speciale gebeurtenissen zijn die losstaan van de normale band die je met vrienden opbouwt. P3R zit qua speelbare content op hetzelfde niveau als Persona 5. Je kunt met gemak vele tientallen uren met het verhaal van P3R zoet zijn en mensen die alles willen voltooien moeten niet vreemd opkijken wanneer hun ingame teller dat aantal nog verdubbelt. Als je waar voor je geld wilt, dan is P3R een veilige keuze.

P3R is een heerlijke game geworden die fans van de Persona-serie niet mogen missen. Grafisch staat de game op dezelfde hoogte als P5 en P5R en ook op het gebied van de muziek werd de aanstekelijke muziek op geen enkel moment vervelend. Qua gameplay is er weinig veranderd en weet je als Persona-fan wat je van deze titel mag verwachten. Al met al is P3R een heerlijke remake geworden die eer doet aan het origineel maar tegelijkertijd de game naar een hedendaags technisch niveau weet te tillen. Een dikke aanrader voor fans van RPG’s.

Gerard Olsder (Ollie1981)

Docent Engels en Game Journalist met een passie voor videogames, boardgames, comics, Lego en BigMacs.

Aantal keer bekeken: 3696