Sand Land (PS5)
80 100 1

Review Sand Land (PS5)

Toen de game Sand Land te reviewen was, deed de titel niet gelijk een belletje rinkelen. De naam van de bedenker en tekenaar echter wel. Dat is namelijk Akira Toriyama; de geestelijk vader van de Dragon Ball-serie, die helaas pas geleden – zoals je misschien hebt meegekregen – overleden is. Zijn herkenbare tekenstijl zie je ook terug in bijvoorbeeld de Dragon Quest-franchise. Ook van de manga Sand Land is recentelijk een animatieserie gemaakt. Zowel de manga als de animatieserie zijn niet slecht ontvangen door critici. Nu is er aan deze franchise nog een videogame toegevoegd met de heel originele naam Sand Land. Is dat te veel voor deze franchise of kan dit er nog wel bij? Daar gaan we in deze review achter komen.

Sand Land is een open wereld spel dat zich, zoals de naam al doet vermoeden, afspeelt in een zanderig land. Dit komt door de gebeurtenissen die zich daarvoor hebben afgespeeld, waarin de mensheid een grote rol had. Door onder andere oorlogen is de wereld zoals wij die kennen verwoest, waardoor deze nu voor het grootste deel bestaat uit een woestijnlandschap met af en toe wat rotsen. Daardoor is de wereld zeer heet en grondstoffen zoals water worden strak gereguleerd door de koning en het leger. In deze wereld leven naast mensen ook nog demonen. Het hoofdpersonage dat je volgt, is een demon genaamd Beelzebub. Hij is de zoon van de demonenkoning Lucifer en woont met zijn vrienden in de woestijn. Ze beroven het leger van water om in leven te blijven. Op een dag komt er een sheriff langs die hulp vraagt aan Beelzebub en zijn vrienden. Hij denkt namelijk te weten waar een grote hoeveelheid water is. Er is echter wel een groot probleem, hij kan er niet goed komen en heeft de kracht van Beelzebub en zijn vrienden nodig. Na akkoord van zijn vader gaat Beelzebub mee en begint de zoektocht en daarmee het avontuur.

Dit avontuur leidt naar een militaire basis van het leger. De soldaten zijn niet vriendelijk tegen Beelzebub en zijn vrienden. Sterker nog, je belandt al snel in een gevecht. Beelzebub zelf kan met zijn vuisten vechten. Hierin kun je hele simpele combo’s uitvoeren door op dezelfde knop te drukken. Na de gevechten krijg je vaardigheidspunten en kan Beelzebub in level stijgen. Bij ieder level krijg je een punt die je kan verdelen over een skill tree. Hierdoor speel je nieuwe soorten aanvallen vrij. Naast deze vuistgevechten is er nóg een optie om vijanden te verslaan, namelijk met voertuigen. Je krijgt al vroeg in het spel een tank waarmee je jezelf kunt verplaatsen door de open wereld. Hiermee kun je dus ook vechten tegen het leger, andere kwaadwillende personen en de vijandige dieren die Sand Land rijk is. Je hebt altijd de beschikking over twee verschillende wapens op een voertuig, waartussen je met een druk op de knop kunt wisselen. Het vechten in een voertuig blijft interessant, want je krijgt gedurende het spel toegang tot nieuwe voertuigen. Zo had ik op een gegeven moment eentje die kon springen en een auto die gemaakt was voor pure snelheid. Al kun je daar zelf ook mee spelen door de juiste onderdelen te maken en in je voertuig te stoppen. Dit zorgt ervoor dat je in de wereld op andere plekken kunt komen, waardoor je weer nieuwe geheimen kunt ontdekken. Sand Land zit hier namelijk boordevol mee.

Een ander groot deel van de tijd kun je besteden aan het verzamelen van verschillende grondstoffen en materialen. Deze krijg je bijvoorbeeld door het voltooien van missies en het verslaan van de verschillende vijanden die de game rijk is. Deze materialen heb je nodig om nieuwe voertuigen te bouwen of degenen die je al bezit aan te passen. Je kunt daarmee onder andere sterkere wapens maken of een sterkere motor. Dat heeft vervolgens invloed op hoe het voertuig werkt, waardoor het in zijn totaliteit weer anders speelt. Op die manier kun je dus zelf jouw favoriet maken en daarmee de wereld verkennen en vechten. Een aantal van deze voertuigen neem je mee in een speciale capsule die Beelzebub in zijn zak heeft, waardoor je op ieder moment kunt switchen tussen deze voertuigen.

Naast het hoofdverhaal en de bijbehorende missies kun je je bezig houden met het dopje Spino, een verlaten dorpje dat Beelzebub op een gegeven moment tegenkomt. Hier is alleen nog een burgemeester aanwezig, die de hoop voor zijn dorp bijna heeft opgegeven. Gelukkig kunnen Beelzebub en zijn vrienden helpen, waarna er door het voltooien van missies al snel nieuwe mensen komen wonen in Spino. Vaak openen deze nieuwe inwoners een winkel, waar jij natuurlijk ook weer wat aan hebt. Zo kunnen ze bijvoorbeeld nieuwe materialen verkopen of grondstoffen omzetten in andere. Grondstoffen die jij vervolgens kunt gebruiken om jouw voertuigen sterker mee te maken. Naast de missies voor Spino kun je je ook vermaken met allerlei andere zaken. Zo kun je verschillende sterke vijanden vermoorden in de zogenaamde Hunts en zijn er races waar je aan mee kunt doen. Verwacht niet te veel verhaal bij de zijmissies; het is vaak “ga van A naar B” of “ik heb zoveel van grondstof X nodig, dat je daar kunt vinden”. Ik heb me hier trouwens niet zo druk om gemaakt, want ik was altijd benieuwd wat het op zou leveren voor Spino en wat er daarna beschikbaar zou komen voor mij.

Sand Land bevat best een unieke grafische vormgeving. Het is een 3D-spel, met veel dikke harde zwarte lijnen rondom bijvoorbeeld Beelzebub en zijn vrienden. Je ziet nog wel de tekenstijl van Toriyama er doorheen, maar het is wat minder duidelijk dan bijvoorbeeld bij Dragon Quest. Ik vond dit persoonlijk erg mooi gedaan. Het deed mij lichtelijk denken aan hoe bijvoorbeeld Borderlands eruitziet. Verder loopt het spel als een zonnetje op de PlayStation 5, ondanks de open wereld.

Uiteindelijk heb ik mij uitstekend vermaakt met Sand Land. De open wereld-structuur werkt goed en er zijn voldoende dingen om je mee bezig te houden. Daarbij helpen de zijmissies voor het dorpje Spino uitstekend. Verder is het vechten met de voertuigen goed uitgewerkt en is er veel variatie aanwezig voor de manier waarop jij wilt vechten. Mocht je na het lezen van deze review toch nog twijfelen, is het goed om te weten dat er een demo beschikbaar is die een prima beeld geeft van het gehele spel. Alles bij elkaar genomen is de game wat mij betreft in ieder geval een absolute aanrader en een goede toevoeging aan de franchise.

Pascal Jongsma (Catyrion)

Apotheker die natuurlijk games interessant vindt, maar daarnaast ook niet vies is van een bordspel of film.

Aantal keer bekeken: 2083