Shiren the Wanderer: The Mystery Dungeon of Serpentcoil Island (Switch)
90 100 1

Review Shiren the Wanderer: The Mystery Dungeon of Serpentcoil Island (Switch)

De Mystery Dungeon reeks is al sinds de Super Nintendo een bekende naam in Japan. Slechts een handjevol games heeft echter de oversteek naar het westen gemaakt. Een enkele met Shiren in de hoofdrol, maar vaker de spin-offs onder de Chocobo- en Pokémon Mystery Dungeon vlag. Al die games zijn gemaakt door Spike Chunsoft, het meesterbrein achter deze dungeon crawler rogue-like games. Na bijna 14 jaar is er nu een nieuwe Mystery Dungeon game met Shiren in de hoofdrol. Is Spike Chunsoft het maken van mysterieuze kerkers verleerd of levert dit passsieproject juist een pareltje op?

Volgens zijn mini-map zou hier een ruimte met veel voorwerpen moeten zijn. Voorzichtig doet Shiren een stap de kamer in … het blijkt een monster-house te zijn! Een kamer vol monsters en vallen, maar ook met veel voorwerpen. Meer dan zeven monsters komen op Shiren af. Snel leest Shiren een spreuk op waardoor ze allemaal in slaap vallen. Nu moet hij snel zijn, want als ze wakker worden, zijn de monsters dubbel zo snel. Met zijn staf verandert Shiren een monster in zijn evenbeeld, waardoor die voor de nodige afleiding gaat zorgen. Een ander monster krijgt ervan langs door de narrow escape staf: die wordt verplaatst naar de uitgang van deze verdieping met een paralyzed status. Shiren zet een stap terug in de gang en wacht tot de monsters wakker worden. Degene die op hem afkomen weet hij één voor één te verslaan. Bij de laatste mist zijn aanval … één keer … twee keer … zijn levenspunten dalen snel. Een laatste wanhopige slag … raak! Van achter komt er een monster aangelopen. Shiren ziet het net op tijd en zet snel een stap de kamer in, precies op een val die hem verdwaasd achterlaat. Zonder enig mededogen wordt Shiren uit zijn lijden verlost door het monster uit de gang. Op de 18e verdieping van de mystery dungeon heeft Shiren het loodje gelegd. Dag zorgvuldig opgewaardeerde gouden zwaard, dag bijzonder schild, dag speciale armband die de locaties van monsters laat zien, volgende keer beter!

Emotionele rollercoaster
Shiren the Wanderer: the Mystery Dungeon of Serpentcoil Island (StW:tMDoSI afgekort, heerlijk toch?) spelen is als instappen in een emotionele rollercoaster. Het ene moment ben je op het hoogste punt, waar je heerlijk geniet van het uitzicht. Alles zit mee en je vindt het ene nuttige voorwerp na het andere. Het volgende moment raas je in vrije val je ondergang tegemoet, terwijl de ene tegenvaller na de ander zich opstapelt. Alleen door optimaal gebruik te maken van je verzamelde voorwerpen en de gameplay-mechanieken overleef je dit soort situaties.

Omdat alle verdiepingen van de mystery dungeon willekeurig gegenereerd zijn, is geen enkel avontuur hetzelfde. Soms is er verdiepingen lang geen zwaard te vinden, waardoor je uiteindelijk te zwak bent om nog een monster te verslaan. De volgende keer vind je zóveel voorwerpen dat je constant bezig bent met inventaris management, wat soms wel wat omslachtig kan zijn. De bedoeling van de Shiren games is dat je telkens opnieuw probeert het einde van de kerker te behalen, waar de kwade Jakaku op je wacht. De ene keer kom je ver in de kerker, de andere ben je misschien al verslagen op de derde verdieping.

Dorpjes en verhaallijnen
Gelukkig is niet alles in StW:tMDoSI willekeurig. Gedurende je tocht over Serpentcoil Island kom je langs een aantal vaste plekken. Vaak zijn dit dorpjes met een lokale handelaar, smid en slaapplek. Hoe vaker je een poging waagt, hoe meer sub-quests en nieuwe dialogen je vrijspeelt. Shiren praat zelf niet, maar gelukkig doet zijn pratende fret Koppa dat wel. De sub-quests spelen zich af over verschillende pogingen, waardoor ze een gevoel van progressie en een overkoepelend verhaal geven. Daarnaast speel je er doorgaans optionele mini-kerkers mee vrij of nieuwe voorwerpen die weer zorgen voor de nodige toevoegingen aan de gameplay.

De gameplay in StW:tMDoSI is in de kern eenvoudig. Shiren wordt gedropt in de kerker en gaat steeds een verdieping hoger: tot de 31ste verdieping. Iedere verdieping is willekeurig gegenereerd, volgens een aantal vaste parameters. Hoe de omgeving eruitziet bijvoorbeeld en welke monsters erin voorkomen. Het speelveld bestaat uit vakjes waarover je beweegt en iedere keer als Shiren een stap zet of actie uitvoert, kunnen ook de monsters iets doen. Voor iedere stap die Shiren zet, worden zijn levenspunten weer aangevuld. Stappen zetten is dus een manier om op krachten te komen, maar tegelijk gevaarlijk! Je kan namelijk zomaar een nieuwe vijand tegen het lijf lopen. Bovendien loopt je hongermeter leeg door rond te lopen. Zomaar rondlopen brengt dus al de nodige overwegingen met zich mee. Zo krijg je een turn-based game waarin de manier waarop je voortbeweegt een tactiek op zich is.

Moeilijke afwegingen
Daarnaast heb je de beschikking over allerlei voorwerpen, ieder met eigen regels en speciale krachten. Ook monsters hebben zo hun eigen vaardigheden en reageren soms anders op bepaalde effecten dan je denkt. Dat levert enorm veel complexiteit op. Je denkt meerdere stappen vooruit en weegt constant af welke voorwerpen je meeneemt, achterlaat of direct gebruikt. Verder komen in de kerker is dan ook vooral gebaseerd op je kennis van alle systemen en voorwerpen en hoe je die optimaal benut. En het moet natuurlijk ook een beetje meezitten.

Alles bij elkaar weet StW:tMDoSI een heel sterk one more try effect te genereren. Shiren heeft me al de nodige nachtelijke uurtjes gekost, omdat ik deze poging écht het einde van Serpentcoil Island zou halen. Overigens betekent het uitspelen van de laatste vloer nog lang niet het einde. Eigenlijk is het pas het begin. Daarna opent het spel pas echt met nieuwe verhalen, kerkers en manieren om een deel van de voortgang van voorgaande pogingen over te dragen.

Overigens is er ook een online component, waarin je andere spelers kan vragen om je te redden. Bijvoorbeeld wanneer je écht mooie items hebt verzameld waar je geen afscheid van kan nemen. Iedere speler kan zo’n rescue request accepteren. Je kan alleen niet verder spelen, tot je gered bent. Tot nu toe ben ik alleen nooit gered. Dat komt denk ik doordat je er niet uitzonderlijk goed voor beloond wordt. Je behaalt er wel punten mee, maar die kun je alleen inzetten bij andere rescue missions, niet in de reguliere kerkers., Het heeft voor andere spelers dus niet veel zin om iemand te redden. Een leuk idee, maar in de praktijk lijkt het niet echt te werken.

Heel erg Japans
StW:tMDoSI is doordrenkt van Japanse cultuur. Het eiland is gebaseerd op de Japanse Setouchi regio en veel monsters vinden hun oorsprong in Japanse mythologie. De verschillende dorpjes en personages zijn gemaakt naar historisch Japans evenbeeld. Ook de muziek en geluidseffecten, zoals het geluid als Shiren een niveautje sterker wordt, doen enorm Japans aan. Grafisch deed StW:tMDoSI me in eerste instantie aan een Dreamcast game denken. Ongetwijfeld is dit mijn hoofd die het mooier maakt dan het eigenlijk was en een link legt met simpele, gestileerde beelden. De diverse dorpjes en monsters zijn mooi vormgegeven, maar de willekeurig gegenereerde verdiepingen zijn doorgaans niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig hoeft dit ook niet per se, want in een game als deze moet het vooral functioneel zijn en niet afleiden van je primaire taak: overleven!

Balans
Bij een game met willekeurige elementen zoals StW:tMDoSI is balans het allerbelangrijkste. Voelt het alsof je genoeg middelen tot je beschikking hebt om verder te komen? Biedt de game je naast tegenslagen ook genoeg kansen? Voelt het niet aan alsof je te vaak misslaat of nutteloze voorwerpen vindt? De nieuwste telg in de Shiren the Wanderer games weet die balans feilloos te vinden. Daardoor heb ik me zelden gefrustreerd gevoeld. Als ik terugdacht aan de situatie kon ik vaak een manier bedenken waarop ik het wél had kunnen halen. Of in ieder geval een betere kans had gemaakt.

Natuurlijk is Shiren the Wanderer: the Mystery Dungeon of Serpentcoil Island een niche game. Lang niet iedereen is in voor een rogue-like die zo streng in de regels zit en grafisch geen hoge ogen gooit. Wie daar doorheen kijkt, wacht een game waar met passie aan gewerkt is door het team van Spike Chunsoft, dat intern al jaren wilde werken aan een nieuw deel in de reeks. Wellicht hebben Hades en Returnal de gemiddelde gamer al wat meer voorbereid op deze game. In Japan is StW:tMDoSI met – op het moment van schrijven – meer dan 200.000 verkochte exemplaren een grote hit voor de serie. De combinatie van serieuze dungeon crawling met een lichtvoetig verhaal en setting maken het een genot om deze game te spelen. Vooral op de Switch, waar je ‘m even oppakt om tussendoor of onderweg een paar verdiepingen verder te komen. Ben je benieuwd naar het genre? Dan is deze nieuwste telg in de Mystery Dungeon reeks een perfecte game om mee in te stappen. En voor de Shiren fans is het een comeback die je ongetwijfeld vele uurtjes samengeknepen billen oplevert.

Chris van Breda (Crispy)

Critical Chris is communicatieadviseur en fanatiek gamer. Schrijft recensies als creatieve oefening, waarbij een objectief oordeel en de Budgetgaming gedachte centraal staan.

Aantal keer bekeken: 2927