Super Mario RPG (Switch)
80 100 1

Review Super Mario RPG (Switch)

Super Mario RPG was de droom van elke Nintendo-fan: Nintendo’s Mario gecombineerd met de RPG-ervaring van Squaresoft. Als 12-jarig RPG-fanaatje mocht ik dat natuurlijk niet missen. Groot was dan ook mijn teleurstelling toen bleek dat er een beveiliging op de cartridge zat. De Amerikaanse versie was niet te spelen op een Europese SNES. Oók niet met de converter die je hier voor gebruikte. Toch kreeg ik het spel mee; ik mocht het wel even proberen. Eenmaal thuis had ik Super Mario RPG binnen 10 minuten aan de praat, met een trucje waarbij ik de stroomadapter snel uit de SNES haalde en er weer in deed. Gelukkig maar, want wat heb ik als kind genoten van deze game. Blijft dat gevoel overeind in de remake, ruim 25 jaar later?

Remake of remaster?
Bij remakes is het altijd de vraag hoe trouw de ontwikkelaars blijven aan de originele game. Soms is het vooral een grafische upgrade, terwijl er andere keren ook flink aan het verhaal gesleuteld wordt, zoals bij FFVII Remake. Super Mario RPG behoort heel duidelijk tot die eerste categorie. Grafisch is de game helemaal opnieuw in 3D opgebouwd. Verder is er bijna niets aangepast, behalve wat kleine veranderingen in het vechtsysteem. Daarnaast zijn er kleine toevoegingen: een soort post-game-modus waarin je nog eens tegen de bazen kan vechten, een auto-save-functie en een extra (makkelijkere) moeilijkheidsgraad. Zelfs die grafische upgrade is wel heel erg trouw: van de level-layout tot kleine details in de karaktermodellen en hoe ze bewegen. Persoonlijk zie ik liever wat meer creativiteit in mijn remakes. Deze nieuwe versie van Super Mario RPG zou ik daarom eerder een remaster noemen.

Dat wil niet zeggen dat het werk aan de beelden voor niks is geweest. Super Mario RPG Remake spat van je scherm af. Het kleurrijke beeld is haarscherp en beweegt meestal op een soepele 60 beeldjes per seconde. Online zag ik berichten over een slechte framerate, maar ik kwam dat maar heel sporadisch tegen. Bij de remake van Link’s Awakening was dit bijvoorbeeld véél erger. Naast de beelden is ook het geluid onder handen genomen. Je kan kiezen tussen de originele deuntjes of nieuwe arrangementen. Ook hier blijven de arrangementen erg trouw aan het origineel, met vooral nieuwe instrumentatie. Mij viel vooral op hoe lekker de originele deuntjes nog in het gehoor liggen. Weer een overwinning voor de SNES-geluidschip die in de jaren ‘90 al de nodige ‘bangers’ afleverde.

Bekend verhaal
Geheel trouw aan Mario-games, is het verhaal op een servetje te omschrijven. Prinses Peach wordt zoals altijd ontvoerd door Bowser. Deze keer terwijl ze vlakbij Mario’s huisje bloemetjes aan het plukken is. Een typische bezigheid voor een prinses die een koninkrijk bestuurt. Gelukkig is Mario alert en snelt direct naar Bowser’s kasteel, waar hij het uit zijn kluitengewassen reptiel lik op stuk geeft. Maar dan gebeurt er iets onverwachts (we draaien het servetje om). Uit de hemel komt een enorm zwaard gevallen en Mario, Bowser en Peach worden uit het kasteel gelanceerd. Terugkeren naar het kasteel kan niet meer, dus gaat Mario op reis door het Mushroom Kingdom. Op zoek naar prinses Peach en de herkomst van het mysterieuze zwaard.

Ouderwetse gevechten
In de gameplay wordt vooral duidelijk dat we te maken hebben met een wat oudere RPG. Gevechten zijn turn-based en spelen zich af in een apart scherm. Meestal kies je uit een reguliere aanval, een item of een speciale aanval. Ieder karakter heeft een handjevol speciale aanvallen, die soms ook op meerdere vijanden werken. Waar het vechtsysteem zich in 1996 al wél in onderscheidde, is de interactiviteit. Net als in het recente Sea of Stars (een game die wel meer van Mario RPG heeft geleend) maak je aanvallen sterker met een goed getimede druk op de knop. Dit geldt ook voor verdedigen en speciale aanvallen. Anders dan bij Sea of Stars zijn de animaties lekker snel, waardoor die extra actie hier niet gaat vervelen.

Nieuw voor de remake zijn een combo-meter die goed getimede aanvallen beloont en een ‘party-gauge’. Die laatste loopt op als je aanvallen uitvoert. Is ‘ie vol, dan kan je een speciale aanval uitvoeren, afhankelijk van de teamleden die je bij je hebt. Deze toevoegingen zijn oppervlakkig en voegen eigenlijk maar heel weinig toe aan het simplistische vechtsysteem. Dat hoeft natuurlijk niet per se slecht te zijn. Gevechten zijn lekker vlot, net als de rest van het spel. Wat het mist in diepgang maakt het dus goed in snelheid. Daarnaast is het heel makkelijk om gevechten te ontwijken. Een voordeel van Mario als hoofdfiguur, die gewoon over de vijand heen springt. Persoonlijk vond ik de moeilijkheidsgraad wel heel erg aan de gemakkelijke kant.

Charmant en vrolijk
Super Mario RPG speelt vooral fijn omdat het gewoon zo overweldigend charmant is. Mario is een beetje dommig en de diverse personages die je aanspreekt zeggen de vreemdste dingen. Overal spelen zich schattige, kleine verhaaltjes af die het bezoeken van een nieuwe locatie leuk maken. Vaak is er ook wel een mini-game te vinden en telkens beelden Mario en z’n vrienden op hilarische wijze uit waarom ze op avontuur zijn. Overal komt de vrolijkheid van het Mushroom Kingdom je tegemoet in de kleurrijke beelden en opgewekte deuntjes.

Oud, maar niet verouderd
Super Mario RPG Remake is een oude game in een nieuw jasje. En dat jasje staat hartstikke goed. Als je geen vernieuwende gameplay verwacht of diepgaande verhaallijnen, dan kan Super Mario RPG bijna niet teleurstellen. Met een uurtje of 15 ben je er wel doorheen, waardoor alles fris blijft. Doordat het zo lekker wegspeelt en niet te lang blijft hangen, is het een tijdloze game geworden die het nog steeds waard is om te spelen. Dat maakt het een vrolijk tussendoortje voor oudere gamers, terwijl jonge Mario-fans op een heel toegankelijke manier kennis maken met RPG’s. Of je €59,- wil betalen voor wat effectief vooral een grafische upgrade is, blijft wel de vraag.

Chris van Breda (Crispy)

Critical Chris is communicatieadviseur en fanatiek gamer. Schrijft recensies als creatieve oefening, waarbij een objectief oordeel en de Budgetgaming gedachte centraal staan.

Aantal keer bekeken: 5936