The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III (PS4)
80 100 1

Review The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III (PS4)

The Legend of Heroes-serie is al jarenlang een naam waaraan goede JRPG’s verbonden zijn. Ondanks dat ze niet zo bekend zijn als andere JRPG-franchises zoals Final Fantasy, Dragon Quest en de Tales-serie verdient ontwikkelaar Nihom Falcom toch meer waardering voor hun spellen. De spellen van Nihom Falcom staan bekend om hun diepgaande personages, interessante werelden met veel politieke intriges en diepgaande gevechtssystemen. Om erachter te komen of het nieuwste deel in The Legend of Heroes-serie voor het westen, The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III, dit ook allemaal bevat zul je verder moeten lezen!

Een nieuw begin
Zoals de titel al doet vermoeden, is dit het derde deel in de Trails of Cold Steel-saga. Het is een direct vervolg op het tweede deel en kennis van de voorgaande spellen is wel een vereiste om alles te kunnen begrijpen. Regelmatig zijn er namelijk flashbacks naar personages en gebeurtenissen uit de voorgaande delen. In het hoofdscherm is er wel de mogelijkheid om een beknopte samenvatting te lezen van de voorgaande spellen, maar dit dient meer als een soort van opfrissing voor terugkerende spelers van de serie. Als je bekend bent met de serie en dit nieuwe deel wilt spelen, dan kan dit alleen op de PlayStation 4. Cold Steel III is het eerste deel dat alleen voor de PlayStation 4 is gemaakt, waar de andere twee spellen voor zowel de PlayStation 3 en de PlayStation Vita zijn uitgebracht. Dit zorgt ervoor dat het spel grafisch een behoorlijke upgrade heeft gekregen. Personages en omgevingen zien er allemaal stukken beter uit en de laadtijden zijn bijna afwezig, in ieder geval op de PlayStation 4 Pro die voor de review is gebruikt.
Het verhaal gaat verder kort na de gebeurtenissen uit Trails of Cold Steel II. Jij als speler neemt weer de controle over de protagonist Rean Schwarzer, ook wel bekend als de Ashen Chevallier. Rean is net afgestudeerd van de Thors Military Academy en wil nu zijn brood gaan verdienen als docent. Dit doet hij bij een nieuwe tak van de Thors Military Academy in het kleine dorp Leed. In de voorgaande twee Trails of Cold-spellen was Rean nog een student, maar nu ben jij de docent die de studenten moet opleiden. Op deze manier heeft Nihom Falcom ervoor gezorgd dat dit avontuur zich ook weer voornamelijk op een middelbare school af kan spelen, zonder dat dit geforceerd of onnatuurlijk aanvoelt.

Keuzes
Ieder hoofdstuk in Cold Steel III is opgedeeld in verschillende onderdelen, hiermee volgt het derde deel het stramien van de voorgaande spellen. Rean heeft het eerst druk met zijn studenten op de campus en in Leed, waarna er meestal een excursie naar een andere plaats in de wereld plaatsvindt. Gedurende de excursie zul je een kerker in moeten om wat monsters te verslaan. Dit klinkt alsof het spel heel erg repetitief aanvoelt, echter is dit helemaal niet het geval. Dit komt voornamelijk door de interessante personages en wereld. De tijd op de campus of in het dorp gebruik je om met je studenten of andere personages te praten en zijmissies te doen. De zijmissies bestaan voornamelijk uit het versterken van de band met een bepaald personage of student door hem/haar te helpen bij hun problemen, naar een badhuis gaan, met ze te koken etc. Er zitten wel restricties aan de hoeveelheid zijmissies die je kunt doen tijdens de periode op de campus. Rean heeft een bepaalde hoeveelheid punten die gebruikt kunnen worden om zijmissies te doen om daarmee banden te versterken. Een sterkere band met een personage levert weer kleine voordelen op tijdens een gevecht tijdens een ‘’link-aanval’’, waar ik later op terugkom. Dit systeem met de punten is vergelijkbaar met wat Persona en Fire Emblem Three Houses hebben en forceert je om keuzes te maken over met welke studenten of personages jij een betere band wilt. Cold Steel III  bevat voldoende interessante personages en studenten om mee te kletsen. Na een excursie hebben veel van deze personages en studenten wat nieuws te vertellen. Als je goed oplet vertellen sommigen hun eigen verhaal, dit geldt ook voor sommige NPC’s. Dit zorgde ervoor dat ik telkens terugkeerde naar mijn favoriete personages om bij te kletsen. De excursies zijn een goede afwisseling van de avonturen op de campus en in Leed. Een excursie betekent vaak een nieuw dorp om te verkennen, waar weer nieuwe gebeurtenissen plaatsvinden. Tijdens de excursies kom je ook allerlei bekende personages tegen, zowel vriend als vijand.

Diepgaande gevechten
Aan het gevechtssysteem is weinig veranderd. De voorgaande twee delen hadden beiden al een goed gevechtssysteem. Het is dan ook niet nodig om het wiel opnieuw uit te vinden. Het systeem is tamelijk ingewikkeld, wat het voor nieuwkomers in de serie niet toegankelijk maakt. Gevechten vinden plaats via het turn-based principe. Personages hebben twee verschillende meters, eentje met magie en eentje met ‘’Combat Power’’(CP). De meter voor magie kan gebruikt worden om allerlei vaardigheden mee uit te voeren en de CP-meter kan gebruikt worden voor andere sterkere vaardigheden. De CP-meter vult zich namelijk alleen als een personage schade doet of krijgt. Deze meter vult zich veel minder snel dan de magiemeter, welke zich weer helemaal vult als je het team geneest. Wat ervoor zorgt dat je zorgvuldige keuzes moet maken wanneer je het beste CP kunt gebruiken. Het gevechtssysteem leunt hevig op het laten ‘’wankelen’’ van je vijanden. Bij het ontdekken en gebruiken van een zwakte van een vijand kun je hem aan het wankelen brengen. Vervolgens kun je met een ‘’link-aanval’’ meer schade doen. ‘’Link-aanvallen’’ zijn speciale aanvallen die personages samen uitvoeren. Jij hebt invloed op welke studenten je met elkaar linkt, als personages vaker met elkaar verbonden zijn stijgt hun Link-level, waardoor er meer opties beschikbaar komen voor andere aanvallen. Nieuw in het derde deel is het ‘’Combat Order-systeem’’. Hiermee kun je een tijdelijke aanvallende of defensieve verhoging krijgen voor het hele team. Dit systeem kan ervoor zorgen dat je net het gevecht wint. Het is ook niet zomaar een toevoeging aan het gevechtssysteem, er is een verhaaltechnische reden voor. Om alles wat vlotter te laten verlopen bevat Cold Steel III een high speed-modus, waarmee de animaties van de gevechten korter duren en je jezelf sneller door de kerkers begeeft, wat natuurlijk het onvermijdelijke grinden weer wat kan verzachten.

De Trails of Cold Steel-serie zou in eerste instantie een trilogie zijn, maar het verhaal werd alsmaar langer en langer waardoor het nu een vierluik wordt. Het vierde deel is al uit in Japan en deze mogen we hopelijk binnenkort in het westen verwelkomen.
Als je nu een JRPG-fan bent, dan moet je deze serie gespeeld hebben. Het is dan wel aan te raden om het eerste en tweede deel eerst te spelen of om de synopsissen te lezen.  Dan kun je namelijk volledig genieten van alles wat Cold Steel III te bieden heeft. Wat meer dan voldoende is: een nieuw verhaal in de goed uitgewerkte wereld met grappige, charmante personages, ondersteund door een ingewikkeld, maar goed gevechtssysteem. Het maakt dat The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III zeker je tijd waard is.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

Aantal keer bekeken: 4871

Laagste 3 prijzen voor The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel III (PS4)