Yakuza: Like a Dragon - Day Ichi Edition (PS4)
90 100 1

Review Yakuza: Like a Dragon - Day Ichi Edition (PS4)

Een nieuwe Yakuza, maar dan zonder Kiryu Kazuma, de Dragon of Dojima. Kiryu is onlosmakelijk verbonden met de Yakuza-spellen. Zijn verhaal is echter in Yakuza 6 afgesloten en dus is het tijd voor een heel nieuw hoofdpersoon genaamd Ichiban Kasuga. Hij speelt de hoofdrol in Yakuza: Like a Dragon. Ichiban is niet de enige verandering, de locatie waar het verhaal zich afspeelt en ook het gevechtssysteem zijn gewijzigd. Kamurocho wordt vervangen door Yokohama en het vechten gaat nu via een turn-based systeem in plaats van het de beat ‘em up gameplay van vorige Yakuza-spellen. Bij al deze veranderingen begon ik mij af te vragen of Like a Dragon nog wel als een ‘’echt’’ Yakuza deel zou aanvoelen of dat het een slap aftreksel geworden is. Ik heb echter vertrouwen in de Ryu Ga Gotoku studio en begon dus met goede moed aan dit avontuur met Ichiban.

Ichiban Kasuga is geboren en getogen in Kamurocho. Zijn moeder heeft hem achtergelaten in een soapland (een soort van Japans bordeel) en daar is hij opgevoed door de eigenaar en de medewerksters. Op jonge leeftijd komt hij in aanraking met de Yakuza en sluit hij zich aan bij de Arakawa Clan, onderdeel van de Tojo clan. Je leert Ichiban kennen als een vrolijke zorgzame jongen die met iedereen het beste voor heeft en van Dragon Quest houdt. Er worden gedurende het verhaal in Like a Dragon meermalen knipoogjes gegeven naar Dragon Quest en RPG’s in het algemeen. Eigenlijk past Ichiban met zijn karakter helemaal niet in het wereldje van de Yakuza, maar patriarch Masumi Arakawa heeft veel voor hem betekend en dus is hij loyaal aan de Arakawa familie. Als Masumi hem vraagt om de gevangenis in te gaan voor een moord die hij niet heeft gepleegd, gaat Ichiban hier uit loyaliteit mee akkoord. Na 18 jaar in de gevangenis gezeten te hebben zoekt Ichiban Masumi op. Er is echter veel veranderd in de wereld, zo ook bij de Yakuza. Als Ichiban na heel veel moeite en met hulp van de politieagent Adachi Masumi Arakawa te zien krijgt schiet deze hem vervolgens neer. Ichiban overleeft het en wordt wakker tussen de zwervers in Yokohama. Een van hen, Nanba, heeft hem opgelapt. Ichiban heeft helemaal niets meer, geen geld, geen dak boven zijn hoofd en geen werk. Nanba geeft Ichiban eerst de handvaten om als zwerver te kunnen overleven. Positief als Ichiban is wil hij natuurlijk meer en gaat hij op zoek naar een dak boven zijn hoofd en een baan. Deze zoektocht naar onderdak en werk leidt tot een zeer goed verhaal waarbij Ichiban en zijn nieuwe vrienden in aanraking komen met de drie rivaliserende maffia’s in Yokohoma, die tot voor kort in vrede naast elkaar bestonden.

Yokohama is een stuk groter dan Kamurocho. Er is meer verkeer en zijn er veel meer wegen en grotere parken. Ondanks dat ik gehecht ben geraakt aan het goede oude Kamurocho is Yokohama een prima vervanger. Het enige nadeel aan Yokohama is dat je langer aan het wandelen bent van A naar B, al kan je natuurlijk gebruik maken van de taxi. Tijdens het wandelen door de straten van Yokohama zul je door de plaatselijke Yakuza of ander tuig tot een gevecht uitgedaagd worden. Ryu Ga Gotoku krijgt een pluim van mij voor dit nieuwe gevechtssysteem. Het is de studio gelukt om het turn based systeem van een klassieke RPG in de wereld van Yakuza te zetten, zonder verlies van de typische humor. Ik heb de oude beat ‘em up gameplay dan ook niet gemist. Het systeem heeft wel een paar aanpassingen, zo beweegt iedereen altijd en kan de omgeving gebruikt worden. Net zoals in voorgaande Yakuza games kunnen personages rondslingerende fietsen, kratten of borden gebruiken bij hun aanval. Deze moeten dan wel in de buurt liggen op het moment dat je een aanval kiest.

Nadat Ichiban en zijn vrienden werk hebben gevonden, kun je ieder van hen een baan geven. Er zijn allerlei verschillende banen beschikbaar zoals kok, beveiliger, muzikant, zwerver en ‘held’. Ichiban begint natuurlijk als held, wat een knipoogje is naar Dragon Quest. Iedere baan geeft toegang tot verschillende en vaak hilarische over de top aanvallen. Zo kan Nanba als zwerver aanvallen met een roedel duiven of spuugt hij een zuur op vijanden, wat hun verdediging naar beneden haalt. De keuze is groot, echter kun je niet zomaar iedereen elke baan geven. Hier zijn voorwaarden aan verbonden. Vaak is er een level verplicht en Ichiban zijn persoonlijke eigenschappen moeten goed genoeg zijn. Ichiban heeft een persoonlijkheidsmeter, waarbij zijn intelligentie, charisma, style etc. worden bijgehouden. Bij het doen van minigames of het beantwoorden van vragen tijdens zijmissies heeft jouw antwoord invloed op één van deze eigenschappen. Nieuwe personages sluiten zich gedurende het verhaal aan bij het team van Ichiban. Voor het veranderen van hun baan is een level vereist, maar daarnaast moet de vriendschap met Ichiban een bepaald level hebben. Dit is een aparte meter die verhoogd wordt door te vechten of ze mee te nemen op uitjes (mini-games). Als er een bepaald punt is bereikt kom je onder het genot van een alcoholisch drankje meer te weten over hun achtergronden en motivaties en stijgt de vriendschap een level. Dit is een interessante manier om meer te weten te komen over de teamleden en zorgt voor meer diepgang aan de personages, waar ze soms in het hoofdverhaal wat oppervlakkig blijven of niet aan bod komen.

Zoals een echt Yakuza spel betaamt is er genoeg te doen naast het hoofdverhaal. Yokohama zit vol met minigames en allerlei hilarische zijmissies. Zo loop je tegen een groep mannen aan die als baby behandeld willen worden, help je een man bedekt in bubbels niet nat te worden om naar een kledingwinkel te gaan. Oude bekende minigames als karaoke, mahjong en shogi keren terug. Daarnaast zijn er veel nieuwe minigames, waarbij voor mij Dragon Kart en de bioscoop-minigame eruit springen. Dragon Kart is eigenlijk gewoon een volwassen Mario Kart kopie, compleet met power-ups als een bazooka en laserstralen. Natuurlijk is er de mogelijkheid om je kart te upgraden om zo races makkelijker te winnen. Tijdens de bioscoop-minigame moet je Icihiban wakker zien te houden tijdens een saaie film door op de juiste knop te drukken. Als filmliefhebber kon ik hier om lachen. Daarnaast kun je blikjes verzamelen op een fiets voor geld of items, plantjes laten groeien, mensen in nood helpen als deeltijd held en word je president van een winkel die je naar de top moet leiden. Kortom er is genoeg te doen in Yokohama om je even zoet te houden.

Ryu Ga Gotoku is een nieuwe weg ingeslagen met de Yakuza-serie, wat zeer goed heeft uitgepakt. Het verhaal en de personages zijn van hetzelfde niveau. Het vechten is nu turn-based, maar voelt fris aan met de grote variatie en hilarische aanvallen die typisch de Yakuza humor hebben. Je hoeft je niet te vervelen in Yokohama, met alle zijmissies en minigames kun je weer uren zoet zijn net zoals je gewend bent van de serie. Ik ben zeer benieuwd wat er in de toekomst nog gaat komen van de Yakuza-serie.

Deze review is geschreven door Pascal Jongsma.

P.S. Karel wou heel graag nog een keer naar Japan dit jaar om Kiryu nog eens op te zoeken. Hij was namelijk al een paar jaar niet meer in Japan geweest, maar door de impact van het coronavirus kon hij niet reizen. Hopelijk lukt het de volgende keer weer.

Aantal keer bekeken: 9706

Laagste 3 prijzen voor Yakuza: Like a Dragon - Day Ichi Edition (PS4)

22.95 3