Let’s go!
Tijdens het spelen van NBA 2K16 vraag je je bijna af waarom LeBron, Stephen, Kobe en al die andere basketbalsterren zich überhaupt nog met het echte basketbal bezighouden; hun simulaties zetten net zo’n goede wedstrijd neer. En daarmee bedoel ik niet alleen dat het basketbalspel zelf fantastisch gesimuleerd wordt. Alles wat verder ook maar enigszins te maken heeft met de NBA, zie je in dit spel levensecht terug: De commentatoren die in nog veel meer detail op hun vleselijke evenbeeld lijken, de reclames, de trainingen, de verplichte sponsoracties, het gebruik van social media, de cheerleaders, time-outs; de verschillen met de werkelijkheid worden steeds kleiner. Daarbij zijn ook de mogelijkheden voor het straatbasketbal weer uitgebreid en zijn de verschillende modi nog verder uitgedacht. Leg daarbij de waanzinnig goede gameplay van de NBA 2K serie en het wordt al snel duidelijk dat we hier weer met een topspel te maken hebben. Laten we eens kijken wat er dit jaar verder toegevoegd en verbeterd is.
Harder, better, faster, stronger
De meest innovatieve nieuwe modus dit jaar is het ‘Livin’ Da Dream’ gedeelte van de MyCareer modus. Dit is echter ook die ene vieze maaltijd waar ik het in de intro over had, dus laten we die even tot het laatst bewaren. NBA 2K16 heeft namelijk zo ongelofelijk veel zoets te bieden, dat het zonde is gelijk met het zuur te beginnen. Dan beginnen we maar met hetgeen wat al die mogelijkheden in NBA 2K16 gemeen heeft: het basketbal. Dit jaar zijn er weer veel (meer dan 10.000) nieuwe animaties toegevoegd, die zorgen voor een nog realistischere beleving. Alles doet hierdoor net wat soepeler en overtuigender aan: Hoe spelers doorvallen na een moeilijke score, hoe ze reageren op scores; alles is verbeterd. Ik zag bijvoorbeeld een speler even zijn veter strikken tijdens de wedstrijd en een ander zelfs chagrijnig zijn pas verminderen toen ik hem de basketbal niet passte. Verder zijn de bekende spelers zijn nog herkenbaarder, vallen er vrijwel geen onrealistische situaties meer te bekennen en voelen de spelers iets ‘zwaarder’ en daardoor beter aan. Daarnaast zijn er in de besturing wat dingen veranderd. Het is iets intuïtiever, al zal de gemiddelde speler er na even wennen waarschijnlijk weinig van merken. Wel stuit ik hier op een punt dat even genoemd moet worden: in NBA 2K16 krijg je (vrijwel) geen enkele uitleg. Knoppencombinaties, het wisselen tussen verschillende manieren van aanval en verdediging, hoe je tegenstanders kunt uitspelen en al de andere opties die het spel biedt; je zult ze vaak zelf moeten ontdekken. Het is jammer dat de ontwikkelaar hiervoor gekozen heeft, want het zal nieuwkomers afschrikken.
Het buffet
Als je dan eenmaal een beetje doorhebt hoe het werkt, staan er verschillende modi voor je klaar. Naast MyCareer, is er Play Now, MyPark, 2K Pro-AM, MyTeam, MyGM en MyLeague. Het lijkt soms wel of 2K probeert om elk genre videogame te verwerken op deze manier: MyCareer doet denken aan een RPG en MyPark voegt daar free-roaming aan toe, Play Now is een pure sportgame, MyTeam een trading card-game en MyGM (‘General Manager’) een strategie-game. Het moge duidelijk zijn, aan keuze geen gebrek. Het zou wat te veel ruimte kosten om elk van deze modi en zijn verbeteringen te bespreken, dus ik zal de belangrijkste veranderingen even doorlopen.
On the line
Allereerst is de online gameplay flink uitgebreid. In MyStreet word je vrijgelaten op een basketbalplein, waar je op zoek kunt gaan naar pick-up potjes. Er zijn veel meer opties dan voorheen en het leuke is dat de winnaar van een potje blijft staan om het volgende team op te wachten. Play Now, de modus om snel een potje basketbal te beginnen, is online ook flink verbeterd. Je kunt nu op verschillende niveaus spelen, waarbij je een niveau omhoog kunt gaan door veel potjes te winnen. Slim bedacht is vooral dat je sneller omhoog gaat wanneer je met slechtere clubs weet te winnen van de NBA topteams. NBA 2K Pro-AM biedt nu de mogelijkheid om 5 tegen 5 te spelen met negen andere online spelers. Helaas was deze modus nog niet te testen, omdat het simpelweg niet mogelijk was verbinding te maken. Dat is dan ook een jammerlijk punt, in ieder geval op het moment van schrijven. De servers van 2K waren alles behalve betrouwbaar, waardoor de online content niet altijd beschikbaar is.
Offline plezier
Gelukkig is er offline ook nog meer dan genoeg te beleven. MyCareer is (na het eerste jaar NBA) nog verder uitgebreid en nog leuker. Er zijn levensechte trainingen toegevoegd, je krijgt tijdens een wedstrijd opdrachten van de coach die je kunt opvolgen, en het is dit jaar weer leuker om je speler steeds beter te maken. Ook MyTeam is verder verbeterd. Je begint met een deck van middelmatige spelers en kunt op allerlei manieren punten verdienen om upgrades en nieuwe pakjes kaarten te kopen. Je kunt vervolgens je weg slaan richting de playoffs of allerlei soorten uitdagingen voltooien. Nieuw is de mogelijkheid om het online met enkele van je spelers tegen anderen op te nemen in een soort mini-competitie; weer een leuke toevoeging.
Waarom de macaroni bedorven is
Nu duidelijk is geworden wat voor een heerlijke maaltijden 2K allemaal voorschotelt, laten we dan maar eindigen met die pan viezigheid: Het begin van de MyCareer-modus. Op de hoesjes van het nieuwste basketbalspel prijkt trots: “featuring a Spike Lee joint”. Het is dan ook geen gek idee: je zet Spike Lee - regisseur van hoog scorende films zoals Malcom X en Inside Man – aan het werk om een verhaal te bouwen rond de hoofdrolspeler van de MyCareer-modus. En nee - hoewel de naam van de modus doet vermoeden - ben jij het niet zelf, die hoofdrolspeler, dat is namelijk ‘Frequency Vibrations’. En daar gaat het eigenlijk al mis. Dit karakter - die je op het veld bestuurt vanaf de middelbare school tot de eerste stappen in de NBA - komt uit Harlem en vecht zijn weg naar de top. Met zijn familie (die, ook wanneer je voor een blank karakter kiest, allemaal donker van huidskleur zijn, inclusief je tweelingzus), jeugdvriend, vriendin en manager komen hier al snel allerlei bijkomstigheden bij kijken. Deze worden verteld in tussenfilmpjes van (meestal) ongeveer vijftien minuten en hoewel dit niet per se te lang is, is het verhaal helaas meestal gewoon niet interessant genoeg. Helemaal zonde is dat je acties op het veld totaal geen invloed op dit verhaal hebben. Hierdoor verliest het zijn kracht en raak je totaal niet geboeid door het personage dat je zelf op het veld speelt. Het is jammer dat dit verhaal zo tegenvalt, want het idee om een meeslepend verhaal introduceren in een spel dat qua gameplay al richting perfectie gaat, is wel heel erg goed. Een gemiste kans dus, al doet het zeker benieuwen hoe 2K dit idee voort zal zetten. Voor nu raad ik aan om dit begin van de MyCareer-modus zo snel mogelijk af te ronden en te beginnen aan al het goeds wat NBA 2K16 wél te bieden heeft.
Er is nog een kleine opmerking die ik even wil maken en dat is dat, hoewel het spelen van NBA 2K16 fantastisch is, je er meestal wel even de tijd voor moet nemen. Het spel is over het algemeen namelijk alles behalve pick-and-play: De wedstrijden zijn standaard rond de veertig minuten om te spelen, het beginnen van online potjes duurt een tijdje en ook de laadtijden zijn vrij lang. Daarnaast duurt het opbouwen van je speler en team een flinke tijd, dus dit spel is niet iets dat je af en toe makkelijk een half uurtje tussendoor kunt oppakken.
Conclusie
NBA 2K16 is wéér beter dan zijn voorganger. Het spel ziet er waanzinnig goed uit, speelt fijner dan ooit, en alle verschillende modi zijn weer verder uitgebreid en verbeterd. Behalve de MyCareer-modus dan, want het aantrekken van Spike Lee was helaas geen goede keuze. Ben je hier echter eenmaal doorheen, dan openbaart ook hier zich een fantastisch scala aan mogelijkheden om je eindeloos bezig te houden. Het is jammer dat de online functionaliteit niet betrouwbaar is en het spel wel erg veel tijd vergt - zowel per speelsessie als qua instapdrempel - want hierdoor zal het spel niet altijd voor iedereen tot zijn recht komen. Op alle andere vlakken is NBA 2K16 echter een van de meest indrukwekkende games ooit.
Deze review is geschreven door Wouter Versluijs.
Oordeel NBA 2K16 (PS4)
- Graphics 95
- Gameplay 95
- Originality 85
- Sound 95
- Replay 95
- Eindcijfer 90