De Battleborn
Wanneer je Battleborn opstart word je getrakteerd op een prachtige ruim vijf minuten durende opening, die qua animatie wel wat weg heeft van een Adult Swim-cartoon. Eén voor één flitsen de vijfentwintig Battleborn, helden die proberen de laatste ster van het universum te redden, onder begeleiding van een tof nummer van rapper Del the Funky Homosapien door het beeld heen.
Gelijk na dit filmpje word je in de proloog gedropt. In deze twintig minuten durende missie wordt verteld hoe Battleborn precies werkt. Dit is wel nodig, want zoals hierboven te lezen valt is Battleborn verre van een traditionele shooter. De game leent namelijk een handjevol elementen van games uit het MOBA-genre. Denk hierbij aan League of Legends of Dota 2.
Geen loadout
Waar je bij een Call of Duty of Battlefield een zogenaamde ’loadout’ samenstelt met wapens en gadgets waar jij mee wilt spelen, kies je in Battleborn uit (op moment van schrijven) maar liefst vijfentwintig personages die allemaal totaal verschillend van elkaar aanvoelen. Deze characters variëren van een ‘gewone’ soldaat tot een paddestoel met medische krachten, en van een gigantische gast die als tank fungeert tot een snelle samurai met een zwaard. Kun je niet met een bepaald personage overweg, dan zit er vast wel een andere tussen die wel bij je past.
Battleborderlands
Aan het begin van de game heb je slechts een paar van deze personages tot je beschikking, maar naarmate je meer multiplayerpotjes speelt of vordert in de Story Mode speel je steeds meer vrij. Deze modus bestaat uit acht levels, vergelijkbaar met de Strikes uit Destiny, die je alleen of met maximaal vier vrienden kunt spelen. Deze levels, die allen zo’n veertig minuten lang zijn, hebben qua presentatie vrij veel weg van een andere Gearbox-titel, namelijk Borderlands. Knotsgekke figuren schreeuwen op commanderende wijze wat ze van je verwachten, terwijl jij als een malle om je heen moet schieten om in leven te blijven. Battleborn is een chaotisch feestje, maar daardoor juist ontzettend leuk. Ook speel je gaandeweg nieuwe skins, gear en taunts vrij, dus voor de gamer die houdt van loot is er genoeg te vinden in Battleborn. Echter, dit gaat niet zonder een paar minpunten.
Slechte verliezers
Één van de dingen die Battleborn geleend heeft van het MOBA-genre is bijvoorbeeld dat je pas een nieuwe game kunt binnentreden wanneer het potje dat je hebt verlaten is afgelopen. Dit zorgt ervoor dat je minder snel het spel zult verlaten, aangezien je toch geen nieuw potje op kunt starten. Dit heeft alleen als effect dat je teamgenoot niet vervangen wordt door een nieuwe speler en je dus met één minder in je team bent, in het geval dat deze speler er geen zin meer in heeft. Dit heeft weer als resultaat dat bepaalde teammaten een instelling hebben dat ze toch al verloren hebben nu ze een speler minder in het team hebben en dus stil gaan staan in de basis, aangezien ze op die manier nog net wat meer punten verdienen dan wanneer ze uit het spel gaan.
Dit is niet alleen een probleem in de multiplayer. Nee, ook in de Story Mode van de game kan dit erg problematisch zijn. Wanneer je namelijk een level opstart met bijvoorbeeld vier spelers, denkt de game dat je dat level ook echt met vier spelers uit gaat spelen. In de verhaalmodus moet je regelmatig op een knop gaan staan om een deur te openen naar een nieuw gebied, maar wanneer één van de spelers weggaat kom je dus een man tekort om de deur te openen. Zo kun je dus een dik half uur bezig zijn en vervolgens vast komen te zitten in het level. Het is dus aan te raden om Battleborn met een groepje vrienden te spelen, aangezien de game in je eentje vrij saai is en dus voor de nodige problemen kan zorgen.
Lekker levelen
In een Battleborn-potje begint je personage altijd op level 1. Naarmate je meer XP verzamelt door vijanden af te schieten of punten te verzamelen voor je team ga je steeds een level omhoog. Wanneer je levelt krijg je de keuze om uit twee of drie verschillende ‘Abilities’ waarmee je je wapenarsenaal kunt uitbreiden. Zo kun je als pijl en boog-sniper Thorn bijvoorbeeld kiezen of je met een schot van je Special Attack meer pijlen wil schieten, of juist minder pijlen die dan wel weer wat harder aankomen.
Dit is een leuke twist die Battleborn onderscheidt van de andere shooters op de markt. Helaas heeft ook dit element een nadeel: hoe beter je bent, hoe sneller je levelt. Hoe sneller je levelt, hoe sterker of beter de krachten van je personage worden. Dit betekent dat goede spelers dus snel levelen, en daarmee ook nog beloond worden door nóg sterker te worden. Wat ook niet mee helpt is dat je als laaglevelspeler gewoon tussen spelers van een hoog level gegooid wordt, wat soms voor ontzettend frustrerende potjes kan zorgen. Helemaal wanneer je je personage nog niet onder de knie hebt.
Karig aanbod
De multiplayermodus van Battleborn bestaat uit drie verschillende speltypes. Zo hebben we ‘Capture’, wat zoals de naam al doet vermoeden een speelstand is waarin je verschillende bases moet overnemen. Naast Capture hebben we ‘Meltdown’, waarin je met je team een horde Minions naar het midden van de map moet leiden om deze vervolgens om te smelten. Het team met de meeste gesmolten Minions wint. Als laatste hebben we ‘Incursion’. Deze spelmodus is het meest MOBA van allemaal. Hierin moet je namelijk samelijk met je leger Minions en je teammaten de basis van de vijand vernietigen. Deze drie gamemodes zijn allen erg leuk. Helaas heeft elke spelmodus slechts twee verschillende maps. Iets wat voor MOBA-spelers gebruikelijk is, maar Battleborn is meer shooter dan MOBA en hierdoor voelt het aanbod al snel erg karig aan.
Verbindingsproblemen
Battleborn vereist een internetconnectie. Helaas is dit ook het geval voor de verhaalmissies die je prima in je eentje kunt spelen. Op zich is dit geen probleem, maar wanneer je lekker in je eentje met het verhaal bezig bent en de verbinding wordt na een half uur verbroken omdat er een probleem met de server is, dan is dit erg frustrerend aangezien je het hele level weer opnieuw moet spelen. Ook heb ik op de harde manier ondervonden dat het spel zichzelf vanuit gepauzeerde stand afsloot toen ik aan het eten was, omdat ik te lang geen knoppen had ingedrukt. Dit soort dingen horen niet te gebeuren in een spel, en helemaal niet in een spelmodus die gewoon offline speelbaar hoort te zijn. Gelukkig gebeurde dit maar één keer tijdens onze speelsessie, maar dat maakt het niet minder vervelend.
Toffe artstyle
Grafisch is Battleborn erg leuk om te zien. De game is lekker vrolijk en de kleuren spatten van je scherm af. Op de consoles zijn sommige textures echter vrij lelijk. Helemaal de ‘cartoony’ animaties van explosies zijn erg onscherp. Een vreemde keuze is de stijl van de cutscenes. De ene keer krijg je een prachtig met de hand geanimeerd filmpje voorgeschoteld zoals de intro, de andere keer word je getrakteerd op een in-engine animatie of een lelijk ‘filmpje’ van stilstaande plaatjes die weer in een compleet andere stijl getekend zijn dan de animatiefilmpjes. Een erg vreemde keuze van ontwikkelaar Gearbox.
Waar de game een groot minpunt verdient is de framerate. Op de consoles speelt Battleborn namelijk slechts 30 frames per seconde af. Normaal gesproken is dit prima, maar een online shooter heeft echt wel profijt van een vloeiendere speelsessie. Als de game deze framerate nou zou behouden konden we het misschien door de vingers zien, maar meer dan eens zakt deze aardig in wanneer het druk wordt in het beeld. Gelukkig is dit in de multiplayer minder het geval dan in de campagne. Op de PC speelt het spel, mits je over de juiste hardware beschikt, gelukkig wel gewoon vloeiend. Zoals het hoort.
Puik stemwerk
De voice-acting in Battleborn is ontzettend sterk. Het script is grappig geschreven en wordt door de stemacteurs prachtig vertolkt. De verschillende stemmen passen perfect bij de verscheidene personages, en het voelt allemaal een beetje aan alsof het rechtstreeks uit Borderlands is gelopen. De muziek van Battleborn is leuk en niet té aanwezig, wat positief is want dan verveelt het ook niet, maar tegelijkertijd betekent dit wel dat er buiten de intro om weinig blijft hangen. Ook komt het regelmatig voor dat je in het heetst van de strijd zonder muziek zit, terwijl die momenten juist profiteren van een opzwepende soundtrack. Een gemiste kans dus. Waar de game wel een pluspunt verdient zijn de uitgebreide geluidsopties. Zo kent het spel bijvoorbeeld een nachtmodus, zodat je je geluidssysteem niet anders in hoeft te stellen om je buren niet lastig te vallen met je lawaai.
Extra content
Aan het eind van de dag is Battleborn een geslaagde shooter die veel dingen juist doet. Jammer genoeg maakt de game te veel misstappen om een echte topper te zijn. Zit dit je plezier in de weg? Soms. Maar mensen die lekker een potje willen schieten zijn elders beter af. Daar is Battleborn dan weer te veel MOBA voor. De game kent op dit moment te weinig content om de volle prijs te rechtvaardigen, maar ontwikkelaar Gearbox heeft al aangegeven dat ze gratis nog tenminste vijf nieuwe personages toe gaan voegen en ook bezig zijn met nieuwe maps en gamemodes, dus Battleborn-spelers hebben iets om naar uit te kijken.
Conclusie
Battleborn is een leuke game die het best gespeeld kan worden met vrienden. Op deze manier heb je het minst last van de irritaties die de game anders met zich meebrengt. De hoeveelheid multiplayercontent is op het moment van schrijven niet genoeg om lang te boeien en de Story Mode ben je in vijf á zes uur wel doorheen. Battleborn is een spel dat tijd nodig heeft om te groeien. De vraag is echter of het die tijd zal krijgen tussen al het shootergeweld op de consoles en PC.
Deze review is geschreven door Gert Jan Naber
Oordeel Battleborn (PS4)
- Graphics 70
- Gameplay 65
- Originality 70
- Sound 65
- Replay 75
- Eindcijfer 70