Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Forza Motorsport 4 (Xbox360)
90 100 1

Review Forza Motorsport 4 (Xbox360)

Racing games, het is een genre dat in mijn gamecollectie een behoorlijk aandeel heeft. Van Need for Speed, Race Driver en ‘pareltjes’ zoals Blood Drive tot de grotere namen als Mario Kart, Gran Turismo en natuurlijk Forza. Eerder dit jaar heb ik Gran Turismo 5 aangeschaft en hoewel het spel er grafisch goed uitziet, en de gameplay dik in orde is, had ik toch het gevoel dat er maar weinig vooruitgang gemaakt werd ten opzichte van het vorige deel. Forza 4 kun je eigenlijk van hetzelfde beschuldigen. Want hoewel er dit keer Kinect-functionaliteit is toegevoegd in de vorm van handbewegingen bij het nieuwe Autovista, headtracking tijdens het racen, sturen met je handen en voice-commands gebruikt kunnen worden om de menus te besturen, is Forza 4 verder niet extreem vernieuwend te noemen.



Top Gear: Oog voor detail
Toch is dat op zich geen probleem, aangezien Forza 3 al enorm sterk in elkaar stak. Nieuw in Forza 4 is overigens ook de samenwerking met het befaamde tv-programma Top Gear. In het nieuwe Autovista kun je een aantal specifiek geselecteerde auto’s bewonderen en terwijl je om de auto heen wandelt, details bewondert en zelfs in de auto’s plaats kunt nemen, heb je ook de mogelijkheid om het commentaar van Jeremy Clarkson op de gekozen auto te beluisteren. Dit commentaar is altijd lekker helder en ongezouten, wat af en toe voor een glimlach op mijn gezicht wist te zorgen. Als je meerdere auto’s wilt bewonderen in deze modus, dan zul je een uitdaging moeten uitvoeren die varieert van het omver bowlen van pinnen met je auto tot het winnen van een korte race. Voor fans van Halo serie is het ook leuk om te weten dat je zelfs een Warthog vrij kunt spelen om te bewonderen door alle uitdagingen met succes af te sluiten. Helaas is het niet mogelijk om met de Warthog in de career mode te racen, maar het is een geinige toevoeging.

Evolutie in plaats van revolutie
Forza 4 biedt vooral een evolutie in plaats van een revolutie. Dat houdt in dat er op het gebied van de gameplay weinig veranderd is, maar bijvoorbeeld de menu’s makkelijk te navigeren zijn.  Er is een lading nieuwe auto’s om uit te kiezen, een aantal nieuwe racetracks en natuurlijk kun je ook weer vele tientallen uren besteden aan het customizen van de verschillende lagen van je auto’s.  Forza 4 biedt zelfs een tweede disc die je kunt installeren om nog meer auto’s aan je wagenpark toe te voegen.



Daarnaast is elke auto in Forza 4 tot in detail nagemaakt. Zo zijn de interieurs bij alle wagens weergegeven, iets wat Gran Turismo 5 tot de recente update niet voor elkaar wist te krijgen. In grote lijnen is Forza 4 vooral een verfijning van zijn voorganger. Spelers verdienen nog steeds geld en experience met elke gewonnen race en bij het stijgen van je level verdien je vervolgens ook een nieuwe auto. Daarnaast verdien je voor elk automerk ook specifieke ervaringspunten en des te vaker je wint, des te meer bonussen je voor dat merk vrijspeelt. Na een aantal races hoef je dan bijvoorbeeld al niet meer voor de upgrades van dat merk te betalen, krijg je gratis auto’s en geldbonussen.

Conclusie
Voor de fans van Forza zijn de hierboven genoemde punten niet echt enorme veranderingen. Veel van deze opties kwamen ook in deel drie al voor. Toch neemt het niet weg dat Forza 4 als totaalpakket duidelijk ontzettend goed in elkaar steekt. Als speler van zowel Forza  4 als Gran Turismo 5 kan ik niet anders dan bekennen dat Forza 4 als geheel gewoon zoveel gebruiksvriendelijker is, dat het te hopen valt dat Sony aantekeningen maakt van de dingen die ze van Forza 4 kunnen leren. Als ik namelijk moet kiezen tussen 500 goed weergegeven auto’s van Forza 4 of 200 premium modellen en 800 lelijke auto’s van Gran Turismo 5, dan is de keuze snel gemaakt. Het is in mijn ogen belangrijker dat een spel leuk is, dan dat het heel realistisch aanvoelt als je een wagen over de weg beweegt. Forza 4 is in mijn ogen dan toch de duidelijke winnaar.


Deze review is geschreven door Ollie1981
 

 

Oordeel Forza Motorsport 4 (Xbox360)

  • Graphics 95
  • Gameplay 90
  • Originality 80
  • Sound 90
  • Replay 95
  • Eindcijfer 90

Aantal keer bekeken: 8570 

Laagste 1 prijzen voor Forza Motorsport 4 (Xbox360)

48.90 48.90 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  48.90€ 0.00   € 48.90

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Ned Waccur
Ned Waccur ( 65 ) 11-11-2011 16:13
Goede review, kort maar krachtig !
avatar van Djaitje
Djaitje ( 11 ) 16-11-2011 15:28
Bedankt voor het schrijven voor de review.
De besturing is nog genialer geworden. Waarbij het vorig jaar al "echt" aanvoelde is het dit jaar nog verbeterd.

Toch heb ik wel wat kritiek. Aangezien ik forza III tot in den treure heb gespeeld en eigenlijk wel alles heb gezien had ik nu verwacht dat Forza IV iets had geleerd van Granturismo. Ik mis al jaren een soortgelijk driverslicense systeem, waarbij je je licentie moet halen alvorens je zomaar in een R2 bak stapt. Ook geeft dat een goed gevoel als je je racelicentie hebt behaald. Een beetje het ouderwetse level systeem

Wat ik ook mis, is dat je moet sparen voor een auto. Nu krijg je bij Forza de auto's maar om je oren geslingerd en heb ik niet het gevoel van, wowww ik heb weer een nieuwe auto erbij.

Wat ik weer mis bij GT is het doseren van gas. dit is geniaal met rijden in forza. daardoor voel je de auto nog beter.

TOPgear thema bij beide is een leuke toevoeging, maar niet spectaculair. Doe het dan helemaal goed en voeg de tijden van de celebs er in zodat je sneller bent dan tom cruise of rowan atkinson! Doe er dan ook grappige busraces mee waarbij je ze moet slopen en verzamel punten om de stig te ontmaskeren. Ik vind zulke toevoegingen, daarom altijd maar zo half uitgewerkt.

Tja en om maar over het kinect gedeelte te zwijgen. Daar heb je nu echt geen ene *** aan. Dichterbij kijken, kan ook met de controller, sturen kan beter met de controller, door je menu scrollen kan nog beter met de controller. wanneer ik race dan wil ik lekker zitten. dat is ook moeilijk(er) met de kinect. Dus nee ik zie daar niet echt de toevoeging in. Dan zou ik weer een toevoeging bouwen die alleen voor de kinect is waarbij je een pitstop zelf moet doen, waarbij je snel de banden eraf moet halen met je kinect. of bijtanken.. (niet dat je vaak moet pitten bij het spel, maar tis maar een voorbeeld)of je tune instellingen zelf kan doen, zodat je weet waar het onderdeel in de auto zit (jaja, nog een uitdaging voor de game designers)

Het enige voordeel nu voor de kinectgamers is dat je 5 gamerpoints krijgt met je kinect en om daar nu een kinect voor te kopen is ook weer een beetje overdreven (toch heb ik hem dus ik spreek mezelf een beetje tegen ;-) )

Genoeg gezeurd. Beide spellen zijn geniaal, waarbij ik forza het best vindt vanwege het realisme, de auto's etc, GT daarentegen is leuk om lekker je licenties te halen en meer het yes gevoel te hebben bij elke auto die je "eindelijk" bij elkaaar hebt gesprokkeld.

Al met al vind ik Forza IV een 9 omdat hij beter is dan III. Als ik ook een cijfer moest geven voor innovatie dan is het echt een zware 4.
avatar van Ollie1981
Ollie1981 ( 238 ) 17-11-2011 11:13
Rol: Reviewer
Hoi Djaitje, ik ben het eigenlijk wel met je punten eens. Toch vond ik het leuk aan Forza 4 dat de auto's maar blijven komen. De opzet van het spel is ook compleet anders. Al was het inderdaad maar omdat je in Gran Turismo echt je eigen auto bouwt en ook het gevoel hebt er meer tijd en geld in te steken. Maar daar staat tegenover dat ik Forza 4 als spel gewoon leuker vind om te spelen.

De laadtijden vallen me bijvoorbeeld reuze mee, de graphics zijn misschien wel iets beter en de licenties in GT zijn misschien meer voor de lol dan echt serieus. Want de enige reden dat ik die gespeeld heb is voor de eventueel vrij te spelen beloningen.