Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Global Agenda (PC)
63 100 1

Review Global Agenda (PC)

Iceberg Interactive is de laatste tijd hard bezig om zichzelf op de ´global agenda´ van de gamers te zetten. Toen we op de laatste GamesCom een recensie-exemplaar van Global Agenda meekregen, konden we gaan testen hoe hun laatste project heeft uitgepakt.

Global Agenda is een mix tussen een MMORPG en shooter waarbij er geen maandelijkse kosten zijn. De game lijkt het vooral van zijn grote hoeveelheid content te moeten hebben, aangezien hij beschikt over een free-roaming –RPG gebied, een uitgebreide (versus) multiplayer en een nog groter co-opgedeelte. Ik heb van elk element bekeken hoe leuk het was en hoe goed de verschillende modes bij elkaar passen qua achterliggend concept. Omdat de modes nogal van elkaar verschillen in kwaliteit, staat er steeds een deelcijfer bij.

Hoe leuk is Global Agenda…
… in je eentje?
Wanneer je alleen wilt spelen, kun je de woestijn van Global Agenda gaan verkennen op zoek naar opdrachten om te vervullen. Voor deze opdrachten word je naar een ruïne en twee ondergrondse gangenstelsels gestuurd maar helaas blijft het daar ook bij: de wereld is erg klein en is, op een paar hoogtepunten na, niets meer dan een saaie woestijn. Sommige missies zijn leuk in theorie: je moet bijvoorbeeld vijf camera’s plaatsen op een afgelegen ruïne. Dit wordt je moeilijk gemaakt door allerlei rondvliegende en –rennende vijanden. De oplossing, zou je denken, is om ze allemaal te doden maar wat blijkt: na enkele minuten komen deze vijanden weer tot leven (respawnen). Dit is door de makers gedaan omdat anders een tweede persoon die in dezelfde wereld speelt er geen vijanden hoeft te verslaan. Het zorgt er echter ook voor dat de enige tactiek die je kunt gebruiken rennen en beuken is! Door de speler geen echte keuze voor te leggen wat betreft de te gebruiken aanvalsmethode, worden zelfs de leukere missies erg saai.

Ook het (korte) verhaal, is het niet waard om te volgen. Dit wordt mede veroorzaakt door de afwezigheid van gesproken tekst in het spel. Nu vind ik dit an sich geen groot probleem, maar een karakter dat stoïcijns voor zich uitkijkt, maar volgens de tekst de meest grappige opmerkingen maakt, werkt niet. Sowieso zitten de geschreven tekstjes vol met grappen en opmerkingen die alleen werken wanneer ze aan je worden verteld en niet wanneer je ze zelf moet lezen. Doordat het niet leuk is om het verhaal te volgen en het plezier in de missies vaak vergald wordt door de ´snelle respawn´, is deze mode helaas niet leuk genoeg om te spelen.

Deelcijfer: 3,5


… om co-op te spelen?
De missies waarover ik net vertelde zijn ook met meerdere mensen te spelen, het enige wat je hiervoor moet doen is iemand vragen om met je samen te werken. Het blijkt vaak lastig om iemand te vinden die met dezelfde opdracht bezig is, maar wanneer dat lukt, zijn de missies gelijk veel leuker. Omdat je kunt samenwerken door vijanden af te leiden en elkaar te genezen (als medic), is het dus aan te raden om de missies zoveel mogelijk in teamverband te spelen.

Niet alleen de opdrachten kun je in teams spelen, er zijn ook aparte co-oplevels, die via het menu toegankelijk zijn. Hoe hoger je niveau, des te moeilijker zijn de levels waaraan je kunt beginnen. Deze spelen zich gelukkig niet altijd af in de woestijn, maar ook in andere omgevingen vol met robottechnologie. Je begint de levels met vier man en probeert uiteindelijk, meestal binnen een kwartier, de eindbaas te verslaan. Ook zijn er bonussen te verdienen door zo min mogelijk keer te sterven. Gelukkig zijn de vijanden die je hier verslaat ook echt dood, dus is de ergernis van de herlevenden weg. De eindbazen hebben vaak ook een aparte tactiek nodig, waarbij bijvoorbeeld plaatsbare kanonnen (die gemaakt kunnen worden door een aparte klasse) de oplossing bieden. Al met al kun je hier goed met elkaar samenwerken en dit onderdeel voelt dan ook geslaagd.

Deelcijfer: 8


… om met anderen, tegen anderen te spelen?
In het menu kun je ook kiezen om verschillende multiplayermodes te beginnen. Je vecht in teams tegen elkaar en vaak is het de bedoeling bepaalde gebieden te veroveren. Ook hier kan er weer samengewerkt worden door elkaar te genezen en het plaatsen van kanonnen. De gameplay is hier erg snel en daar moet je van houden. Het is vaak net zo’n chaos als bijvoorbeeld Quake, maar je kunt wel gebruik maken van aparte krachten, waardoor je bijvoorbeeld onzichtbaar kan worden of mijnen kan plaatsen. Deze mode wordt door veel mensen gespeeld en het leukste hieraan vond ik dat je bijvoorbeeld in de singleplayer een nieuw wapen hebt gekregen dat je in de multiplayer kunt uitproberen. Vooral door deze koppeling met de andere modes is het leuk om de multiplayer te spelen. Alleen voor deze mode zou ik de game niet kopen, dan zijn er betere alternatieven.

Deelcijfer: 5,5


… als overkoepelend concept?
Wat heel bijzonder is aan Global Agenda, is dat de voornaamste manier wat transport de jetpack is. Iedereen heeft er één en kan dus overal (tot een onzichtbaar plafond) naartoe vliegen. Dit kost echter wel energie, die je ook nodig hebt om bijvoorbeeld wapens af te vuren (in plaats van kogels) en voor andere speciale krachten. Hoewel de energiebalk zich snel vult, moet je altijd een afweging maken of je bijvoorbeeld liever wilt schieten of vliegen.

Het andere geslaagde concept is het feit dat je alle wapens en speciale krachten mee kunt nemen van de ene naar de andere mode. Dit zorgt ervoor dat je werkelijk alles door elkaar kunt spelen en steeds sterker wordt. Wanneer je een hoger level bereikt, krijg je een skill point, waarmee je nieuwe krachten kunt krijgen of je wapen sterker kunt maken. Het schieten werkt prima, maar het is jammer dat je maar één wapen met je mee kunt dragen. Om van wapen te wisselen moet je eerst naar een menu en daarvoor heb je geen tijd, in het heetst van de strijd. Wel goed bedacht is, dat iedereen beschikt over de mogelijkheid om zichzelf te genezen. Het probleem hierbij is echter dat je energiebalk zich niet meer vult gedurende vijftien seconden. Even kun je dus niets doen en goede keuzes zijn hierbij belangrijk.

De graphics van Global Agenda maken weinig indruk. Zoals we helaas van de meeste MMO´s gewend zijn, halen ze het bij lange na niet bij bijvoorbeeld een hoogstaande shooter. Wel zijn de omgevingen waarin de multiplayer zich afspeelt (dus niet de woestijn) vaak goed ingericht en hebben iets mysterieus over zich. Wat ook positief opvalt is hoe de verschillende klassen in uiterlijk erg van elkaar verschillen.

Deelcijfer: 8
… samenvattend?
Global Agenda is erg leuk om met twee spelers of meer te spelen. Wanneer je dit spel samen met een vriend aanschaft, zal je het erg naar je zin hebben. Wanneer je teamgenoot offline is, kun je je even vermaken in je eentje of tegen anderen maar hiervoor moet je het spel zeker niet in huis halen. Je kunt het spel tot level 15 spelen in de free trial op de website. Dit is zeker een aanrader, aangezien je dit level pas na zo’n tien uur gameplay bereikt. Heb je na die uren zin in nog meer, dan is de prijs van 25 euro op Steam ook nog eens een zacht prijsje voor een degelijke game.

Deze game is gereviewed door Wouter

 

Oordeel Global Agenda (PC)

  • Graphics 65
  • Gameplay 60
  • Originality 70
  • Sound 45
  • Replay 70
  • Eindcijfer 63

Aantal keer bekeken: 8909 

Laagste 1 prijzen voor Global Agenda (PC)

11.65 11.65 1
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Bol.com Partner 8.5
€  11.65€ 0.00   € 11.65

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Brightfighter
Brightfighter ( 51 ) 17-09-2010 11:23
Thx voor de review, duidelijk en goed onderbouwd (voor zover ik kan inschatten natuurlijk)
avatar van Always4psv
Always4psv ( 4230 ) 17-09-2010 20:13
leuk lijkt me MMORPG en een shooter zie je niet veel
avatar van Staatsbosbeheer
Staatsbosbeheer ( 8 ) 18-09-2010 12:08
Lol. Goeie review hoewel het geluid van mij een 7 krijgt (SB Audigy gamer) btw, deze game is bij iceberg-shop.com met korting maar 23,99. (voor de boxed versie!)

Das goedkoper dan de Steam versie en het zijn Nederlanders