Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS
Motorcycle Club (PS4)
31 100 1

Review Motorcycle Club (PS4)

We worden verwend tijdens deze 'koude' maanden rond de kerst. We hebben de mogelijkheid om een aantal mooie tripple A games onder de kerstboom te leggen en ook voor de eerste maanden van het nieuwe jaar staan er toptitels op de releaselijst. Maanden van tevoren kun je je games al pre-orderen omdat de releasedatum al een half jaar van tevoren bekend is maar soms is daar opeens een game waarvan je het bestaan niet afwist. Motorcycle Club is precies zo’n titel.


Het leven als game reviewer is leuk want je bent in de zeer bevoorrechte positie om de nieuwste games te testen. Wie wil dat nou niet? Om die reden probeer ik altijd zoveel mogelijk uurtjes in mijn vrije tijd te besteden aan een game om vervolgens een grondig oordeel te kunnen vellen. Met Motorcycle Club had ik het na twee sessies van bij elkaar vijf uur wel gezien; dit wordt niks. Sterker nog, deze game is door het beroerde camerawerk slecht voor mijn gezondheid. Mijn tweede speelsessie resulteerde in een behoorlijke hoofdpijn.

Wat doet Motorcycle Club?
Motorcycle Club is een arcade racer uitgebracht op PS4, PS3, Xbox 360 en PC. De naam is behoorlijk mislijdend; je zou snel denken dat dit Driveclub op motoren is. Ik denk dat dit inderdaad de bedoeling was (vergelijk de logo’s van Driveclub en Motorcycle Club maar eens) maar dat het niet helemaal gelukt is. Ik heb namelijk geen enkel element van een club kunnen vinden. Het trucje van Driveclub waarbij je je zowel op de eerste plaats als op je racestijl moet richten is wel aanwezig. Tijdens elke race is het de bedoeling dat je ook kudos verzamelt door jumps te maken, door poortjes te rijden en crashes ter nauwernood te voorkomen. Wanneer je voldoende kudos hebt verzameld lijk je je te kunnen gaan richten op het volgende kampioenschap, ware het niet dat je eerst een nieuwe motor moet vrijspelen via een constructors challenge. Deze challenge bestaat meestal uit het rijden van drie rondjes op een te slome motor. WAAROM?


Kylotonn Entertainment heeft een game op de mat gelegd waarbij je tijdens het racen de beschikking hebt over drie verschillende types motoren: de superbike, een roadster en een custom bike. Elk type motor heeft zijn eigen kenmerk: de superbike gebruik je als je de snelheidsduivel uit wilt hangen; de roadster is handig voor bochtige stukken; en de custom bike gebruik je voor de hobbelige stukken. Tijdens je race kan je met een druk op de knop wisselen van motor. Het werkt een beetje als in fighting games waarbij je soms als vechter ook het scherm uit kan springen om je frisse personage het werk te laten doen terwijl de ander even uitrust. Hiermee heb ik ook gelijk het leukste aspect van Motorcycle Club benoemd. Voor de rest valt de game op zijn minst uiterst matig te noemen.

Wat is er dan zo hopeloos aan deze game?
Veel, heel veel. Het eerder genoemde camerawerk schokt aan alle kanten. Het lijkt af en toe wel alsof je een vervelende tik hebt als je zit te spelen. Het camerastandpunt zit sowieso veel te laag waardoor je af en toe meer op je minimap aan het kijken bent dan dat je je focust op de omgeving. Doordat het camerastandpunt te laag zit mis je ook gewoonweg het overzicht dat nodig is in een snelle racegame. Om de gebrekkige camera te compenseren probeer je automatisch flink bij te sturen maar dat kan je beter achterwege laten. De motoren vliegen bij het minste of geringste contact met je pookje alle kanten op. Na vijf uur gamen heb je daarom nog steeds niet het gevoel dat je beter bent geworden.


Nu komen we aan bij het volgende puntje dat beoordeeld moet worden, namelijk het geluid. Dit laat ik graag over aan mijn groep vrienden waarmee ik vaak in een party chat zit op de PlayStation 4. Terwijl zij Crota’s kont aan het schoppen waren in de nieuwe DLC van Destiny besloot ik ze te joinen. Wij houden er wel van af en toe een beetje te ouwehoeren tijdens het gamen. Zowel shooters als racegames lenen zich hier perfect voor omdat je niet echt op een verhaallijn hoeft te letten. Afijn… Ik zette het geluid alvast op de helft van het normale volume en begroette de overige zes gamers. Kreten die de revue passeerden waren : “What the **** ben jij aan het doen” en “Kap eens met het fluiten op dat hondenfluitje”. Mijn hoofdpijn was bij deze voor een groot deel verklaard.

Conclusie
Motorcycle Club is een full priced game die je eigenlijk niet eens voor de helft van de prijs op moet pakken. Je kan jezelf zelfs afvragen of deze game de ruimte op je harde schijf op mag vullen als de game gratis verschijnt voor een van de platformen. Nee, met MXGP: The Official Motocross Videogame en MotoGP 14 heb je op dit moment veel betere opties.

Deze review is geschreven door Rick


 

Oordeel Motorcycle Club (PS4)

  • Graphics 45
  • Gameplay 30
  • Originality 40
  • Sound 10
  • Replay 30
  • Eindcijfer 31

Aantal keer bekeken: 29896 

Laagste 2 prijzen voor Motorcycle Club (PS4)

15.49 18.00 2
Winkel Cijfer Levertijd Prijs Porto Totaal
Nedgame.nl 9.9
€  12.00€ 3.49   € 15.49
Bol.com Partner 8.5
€  18.00€ 0.00   € 18.00

Meer prijzen 

Laatste reacties

avatar van Trunx
Trunx ( 1416   7) 23-12-2014 02:44
Dit ziet er niet uit,is meer een -1 waard.
avatar van UserVerwijderd118
UserVerwijderd118 ( 1725 ) 23-12-2014 08:30
Een perfect einde voor een mislukt racejaar.
avatar van Malistix
Malistix ( 1448   3) 23-12-2014 09:20
Arme jongens, dachten driveclub word een succes we maken een spel wat erop lijkt kwa naam en setting, releasen het en hopen dat iedereen het koopt, wat ziet dit er vreselijk uit zeg
avatar van Mikeymouse1
Mikeymouse1 ( 1545 ) 23-12-2014 11:17
Lijkt me echt een vette game!
avatar van Tumbler
Tumbler ( 2049 ) 23-12-2014 12:55
Driveclub is echt helemaal niks vergeleken bij dit spel zo te zien.
avatar van Ice-T
Ice-T ( 1794 ) 23-12-2014 19:10
Ik vermaak me ondertussen wel aardig met motogp 14 en mxgp. Ook niet echt topgames maar het rijden is opizch wel prima en daar gaat het om. Alleen jammer dat er nooit een echt goede motorgame zal komen zoals tig autogames. De markt is te klein om veel resources eraan te verspillen. Zie je ook elk jaar aan motogp, te klein budget om een toptitel te maken. Toch jammer, er zijn zoveel autogames maar geen enkele motorgame die in de buurt komt. Ben al blij dat de motogp games wel aardig zijn. Hopelijk gaat polophony een keer een opvolger maken voor tourist trophy.
avatar van Thijsknvb
Thijsknvb ( 836 ) 24-12-2014 01:53
hillarisch gewoon dit. Ik moet echt lachen om deze review. Bij psx zeiden ze zelfs dat het een pluspunt is dat de ontwikkelaars balen hebben om dit uit te brengen XD. Maar ik vind het wel zielig voor de mensen die deze game gekocht hebben voor een full price.
avatar van Davidov
Davidov ( 13928   2) 24-12-2014 03:10
'' De naam is behoorlijk mislijdend; je zou snel denken dat dit Driveclub op motoren is.''
avatar van ElCheapo
ElCheapo ( 27688   22) 24-12-2014 11:13
Laatst zag ik deze game ook ineens zonder er ooit van gehoord te hebben, toen leek het me mogelijk nog wel een leuke game, dus goed deze review gelezen te hebben...

Wat ik wel mis in de review is hoe de game verder verloopt; hoe groot is de map; is het een open wereld of alleen fixed races die je kunt rijden? Hoe werkt de 'cariere' modus (lees alleen een paar rondjes rijden en dan krijg je een nieuwe motor) en hoe is de multiplayer (neem aan dat die er wel in zit...) ?
avatar van Malistix
Malistix ( 1448   3) 24-12-2014 12:32
Valt me net pas op maar kijk naar die screenshots, het logotje van deze game en de naam met rode letters club, echt compleet copy paste van driveclub, dat logo holy shit
avatar van Rickk1986
Rickk1986 ( 967 ) 24-12-2014 13:44
@ElCheapo, het is geen open wereld game, alleen fixed races. De game heeft ook een online functie maar deze werkt amper omdat de game gewoonweg niet gespeeld wordt.
avatar van ElCheapo
ElCheapo ( 27688   22) 24-12-2014 13:47
Quote:
@ElCheapo, het is geen open wereld game, alleen fixed races. De game heeft ook een online functie maar deze werkt amper omdat de game gewoonweg niet gespeeld wordt.
Goed dat te weten; ik zou juist bij zo'n game een open wereld zeer waarderen. Nu deze titel inderdaad maar beter laten liggen.