Interwave doet het anders. Zij zijn wel innovatief, door van Nuclear Dawn een game te maken die twee populaire spelgenres combineert tot een geheel. Enerzijds de snelle en bikkelharde actie van schietspellen, anderzijds het tactische en doordachte aspect van strategiespellen. Veelbelovend in theorie, maar zijn ze ook in hun opzet geslaagd?
Van mod tot volwaardig spel
Nuclear Dawn begon als een mod voor de Source-engine. In 2009 werd echter aangekondigd dat het spel gecommercialiseerd zou worden en als volwaardig spel op de markt zou komen. Hoewel de Source-engine de jongste niet meer is, is de ontwikkelaar er in geslaagd een grafisch degelijk spel te maken. Men heeft gekozen voor een rauwe, realistische look. Alles ziet er scherp uit, de omgevingen hebben veel detail en ook de personages mogen er zijn. Het had wat mij betreft alleen allemaal iets meer kleur mogen hebben .
Een ander klein minpuntje is de interface. Het ziet er allemaal, zeker in het begin, chaotisch en overweldigend uit. Vooral het mini-mapje rechtsboven, waar van alles tegelijkertijd gebeurt, is onnodig complex gemaakt. Na een tijd ga je er aan wennen, maar deze feature had zeker wat meer gepolijst mogen worden.
Alleen multiplayer
Belangrijk om te weten is dat Nuclear Dawn alleen een multiplayer modus heeft. Een mogelijkheid om wat offline te oefenen is er niet. Op zich geen groot probleem, ware het niet dat je, zonder enige voorkennis, verplicht bent meteen in actie te komen. Er zijn een reeks video’s aanwezig die het concept van het spel kort uitleggen maar die zijn té beknopt en onduidelijk om een goed beeld te krijgen van hoe alles in elkaar zit. Het gevolg hiervan is dat nieuwe spelers die in je server gedropt worden willekeurig op je vijanden beginnen te schieten, zonder met het tactische aspect rekening te houden. En laat dat tactische element nou net een van de sterke punten van Nuclear Dawn zijn.
En tactiek zal je, indien je enige aanspraak wil maken op de overwinning, nodig hebben. De belangrijkste factor hierin is de rol van de commandant. Hij neemt namelijk alle tactische beslissingen en bepaalt grotendeels het verloop van het spel. Zo heeft hij de mogelijkheid om allerlei gebouwen neer te poten, technologie (die je kan helpen in de strijd) te vergaren en speciale aanvallen op je tegenstrevers los te laten. De commandant zal het spel dan ook spelen als een rasechte real-time strategy game. Als je ambities hebt voor deze leidersrol is een headset zeer sterk aan te raden: er is niets zo vervelend als het uit moeten typen van een uitgebreid aanvalsplan, waardoor je je tegenstanders praktisch uitnodigt een verassingsaanval uit te voeren.
De andere spelers kruipen in de huid van soldaten die voor het knalwerk moeten zorgen. Je hebt de keuze uit vier klassen: Assault, Support, Exo en Stealth. De klassen, elk met een aantal unieke eigenschappen, vullen elkaar goed aan. Zo heeft de Exo dan wel zeer veel levenspunten, de minder krachtige Stealth klasse is in staat deze met één messteek te doden. Ook leuk is het levelsysteem, waardoor je elke klasse kan upgraden met betere wapens.
Teamwork
De belangrijkste opdracht is het veroveren van zoveel mogelijk resource points, waardoor de commandant weer meer mogelijkheden heeft om gebouwen, technologie en speciale aanvallen te kopen. Teamwork is hierbij cruciaal. Het is veel efficiënter om allemaal hetzelfde punt aan te vallen dan willekeurig wat mannetjes af te slachten. Als je team een goede commandant heeft die het spel goed leidt én over spelers beschikt die deze taken naar behoren uitvoeren, kan het spel echt voldoening schenken. Helaas is dit meteen ook het grootste probleem. Met een leider die geen afspraken maakt met zijn team en lukraak wat gebouwen neerzet, heb je de slag op voorhand al verloren. Ook spelers die niet goed weten wat van hen verlangd wordt wegens het gebrek aan een degelijke tutorial kunnen het niveau omlaag halen. Spijtig, want wanneer alles wel goed gaat, kan het spelen van Nuclear Dawn een zeer diepgaande en intense ervaring zijn.
De keuze van de ontwikkelaar om van Nuclear Dawn een multiplayer-only game te maken is risicovol. Dit spel kan niet terugvallen op een grote schare fans die het spel dag in dag uit spelen. De servers zijn zeker niet overbevolkt en met slechts één modus en een handjevol mappen is het nog maar de vraag wat de levensduur van deze game is. Het zou spijtig zijn indien deze game zichzelf niet boven water kan houden. De oorspronkelijke mod is uitgegroeid tot een knap geheel dat de nodige innovaties met zich meebrengt.
Conclusie
Als je eens op zoek bent naar een nieuwe insteek in het vastgeroeste shooter genre is Nuclear Dawn een optie die je zeker moet overwegen. Geen hersenloze moordpartijen, maar een spel waar je, indien je iets bereiken wil, ook moet nadenken en plannen. Heb je het geluk een team te vormen met een capabele commandant, dan kan je erg veel voldoening uit deze titel halen. De ruwe kantjes moet je wel voor lief nemen.
Oordeel Nuclear Dawn (PC)
- Graphics 75
- Gameplay 80
- Originality 85
- Sound 70
- Replay 70
- Eindcijfer 75