Om niet al te veel van het verhaal te verklappen, zal ik slechts een tipje van de sluier oplichten van het verhaal rondom Leon, welke door de gebeurtenissen in het vierde deel een goede relatie had opgebouwd met de president van de Verenigde Staten. Wanneer het bericht komt over een nieuwe mysterieuze uitbraak in Tall Oaks, aarzelt Leon dan ook geen moment om te hulp te schieten. Hij wordt gedurende het gehele verhaal bijgestaan door Helena Harper, een agente van de Amerikaanse geheime dienst, die Leon ertoe beweegt met haar naar een nabijgelegen kathedraal te gaan. Gedurende het gehele spel kan er continu met twee spelers gespeeld worden, zowel offline als online. Elk systeem heeft zo zijn voor- of nadelen. Een partner van vlees en bloed bleek handiger bij het snel oplossen van puzzels, terwijl tijdens de gevechten mijn computergestuurde hulpje nog wel eens van pas kwam, als ik weer eens te veel schade had opgelopen.
De uitbraak in Tall Oaks komt voort uit het C-Virus, welke een variant is van het bekende T-Virus. Het is in ieder geval duidelijk dat Neo Umbrella in de tussentijd niet heeft stil gezeten en in hun laboratoria aan een nog hardnekkiger virus heeft gewerkt. Waar je in het begin nog slechts last hebt van de normale zombies, honden en J’Avo’s, lijkt er om elke volgende hoek een nieuw gedrocht ten toneel te verschijnen. Afgezien van de zwaar gespierde Ustanak, die me sterk aan Nemesis deed denken, bewaar ik slechte herinneringen aan Lepotitsa. Deze vijand is in meerdere opzichten een plaag, aangezien ze een dodelijk gas verspreid dat mensen in haar omgeving direct in zombies laat veranderen.
Er zijn er echter meer van die irritatie momenten waarop de game mij tegenwerkt op een weinig positieve manier. In de game zit een passage in een soort mijn-karretje, waarbij je tijdig moet bukken om obstakels te ontwijken. Bukt het personage niet tijdig, dan wordt het personage gevloerd om even later weer op te staan. Bij mij gebeurde het echter, dat het personage opstond en direct erna tegen het volgende obstakel aan beukte om aansluitend niet tijdig op te staan, waardoor de mijn-kar opgeblazen werd en ik het opnieuw mocht proberen.
Daar stopt het echter niet. In sommige passages moet jouw personage een bepaalde taak uitvoeren om verder te komen. De computergestuurde medestander moet jou daarbij beschermen tegen diverse aanvallen, maar faalt hierin af en toe jammerlijk, waardoor je meerdere malen onderbroken wordt of eerst zelf de vijanden het zwijgen op moet leggen om verder te komen. Het zijn dit soort zaken, die mijns inziens niet hadden mogen voorkomen in een spel van dit kaliber. Met name op de hogere moeilijkheidsgraden betekent dit toch een verschil tussen leven en dood. Toch zul je, voordat je aan een hogere moeilijkheidsgraad begint, eerst je wapenarsenaal behoorlijk hebben uitgebreid door het spelen van Mercenaries Mode. Deze komt beschikbaar, nadat je het spel de eerste keer uitgespeeld hebt. Overigens zul je niet zomaar aan dat doel geraken, omdat elke aparte campagne ongeveer tien uur in beslag zal nemen. Elke campagne is daarbij opgedeeld in verschillende hoofdstukken, waarin de speler onder meer emblemen zal moeten verzamelen en kan proberen zijn eerder behaalde scores te verbeteren.
Oordeel Resident Evil 6 (PS3)
- Graphics 70
- Gameplay 75
- Originality 60
- Sound 80
- Replay 90
- Eindcijfer 75