
Voordat je aan Sunbreak kunt beginnen is het nodig dat je het bassispel volledig hebt uitgespeeld. Dit betekent dus dat je een Hunter Rank van minimaal zeven hebt en dat de laatste Elder dragon verslagen moet zijn. Dit alles heeft te maken met de introductie van een nieuwe moeilijkheidsgraad, de zogenaamde Master Rank. Op dit nieuwe niveau zijn monsters nog moeilijker te verslaan, waardoor je al je vergaarde kleding en wapens weer weg kunt gooien. Deze zijn namelijk niet krachtig genoeg om deze bloeddorstige wezens te verslaan. Dit is voor Monster Hunter spelers natuurlijk wel bekend, dit was namelijk ook zo als je in het bassispel van Low naar High rank ging; Capcom doet dit nu gewoon dus nog een keer. Natuurlijk heeft ieder monster weer een nieuwe set kleding, welke je weer kunt maken voor jezelf, je hond of je kat. De bekende monsters uit het basisspel zijn nu nog agressiever en hebben nieuwe aanvallen gekregen. Hierdoor had ik zelfs in het begin even moeite met het verslaan van een relatief simpele Kulu-Ya-Ku. Sunbreak bevat variaties op bekende monsters. Bijvoorbeeld de Blood Orange Bishaten, welke nu met vuurballen gooit om het je nog wat lastiger maken. Ook bevat de uitbreiding een viertal monsters die je nog niet eerder hebt gezien. Deze zijn veruit het interessants om tegen te vechten, voornamelijk doordat er nieuwe mechanieken worden geïntroduceerd. Zo is er bijvoorbeeld een monster dat meerdere vormen aanneemt tijdens het vechten.

Gevechten tegen deze machtige wezens kunnen plaatsvinden in twee nieuwe gebieden, namelijk de Jungle en de Citadel. De Jungle is een terugkerend gebied van de serie en is wat de naam doet vermoeden: een jungle! In de Citadel heb je een kasteel met daarbij een moeras en nog wat grimmig aandoende bossen. De nieuwe gebieden zorgen daarmee voor wat meer variatie en wat nieuws om te onderzoeken om zo alle geheimen te ontdekken. Natuurlijk zwerven er ook monsters door het gebied en moet je achter ze aan om tegen ze te vechten. Aan het vechten zijn kleine wijzigingen aangebracht. In Sunbreak worden namelijk geen nieuwe wapens geïntroduceerd, maar wel de optie switch skillswap, waarmee je kan wisselen tussen twee verschillende setjes van jouw Switch Skills. Daarnaast hebben alle wapens nieuwe Switch Skills gekregen, waardoor je daar meer mee kunt oefenen. Om hier goed gebruik van te kunnen maken worden de knoppen voor de combinaties weergegeven op het scherm. Dit is vooral handig als je wilt experimenteren met nieuwe wapens en voor Switch Skills die je niet zo vaak gebruikt of bent vergeten. Mocht je dit wel irritant vinden dan kun je het gewoon uitzetten. De Rampage gevechten hebben in Sunbreak geen vervolg gekregen, wat voor de meeste Monster Hunter-spelers niet veel uit zal maken. Deze zijn nooit echt populair geweest, al blijft het tof dat Capcom wel nieuwe dingen uitprobeert.

Monster Hunter Rise: Sunbreak bevat overigens ook nog een verhaal, wat zich afspeelt in een nieuwe thuishaven genaamd Elgado. Dit is in tegenstelling tot Kamura niet Japans georiënteerd, maar heeft een meer middeleeuws thema met ridders en kastelen aan een haven. Het is niet zo groot als Kamura, maar alles wat je nodig hebt om op jacht te gaan is aanwezig. Denk aan de Dango Chef, de Meowcenaries en weer een eigen kamer om in te richten. Je kunt je hier dus goed voorbereiden voordat je ten strijde trekt tegen een monster. Het verhaal zelf is helaas vrij standaard en ben je snel vergeten. Het heeft iets te maken met het beschermen van Elgado tegen de monsters. Capcom heeft echter wel geprobeerd de personages van Elgado meer achtergrond te geven, want er zijn nu speciale singleplayer missies waarbij je hen mee kunt nemen en je iets meer achtergrond krijgt. Ze worden hierbij door de computer bestuurd en samen probeer je vervolgens de gigantische beesten te verslaan. Meestal zijn dit soort computergestuurde partners voornamelijk irritant, maar dat valt in Sunbreak gelukkig heel erg mee. Ze deden voor de verandering maar weinig echt vreemde dingen.

Conclusie
Uiteindelijk heb ik me uitstekend vermaakt met Monster Hunter Rise: Sunbreak, maar het is wel simpelweg meer van hetzelfde. Dit betekent niet dat er niets nieuwe is. De toevoeging van de nieuwe moeilijkheidsgraad, een nieuwe thuishaven, twee nieuwe gebieden en de switch skillswap met nieuwe Switch Skills zorgen voornamelijk voor meer variatie samen met de goede nieuwe monsters voelt alles weer fris aan en kun je weer heel wat uren zoet zijn met deze uitbreiding. Als je geen genoeg kunt krijgen van Monster Hunter Rise dan is deze uitbreiding zeker iets voor jou, mocht je op zoek zijn naar iets nieuws voor de serie dan zou ik deze uitbreiding links laten liggen.
