
De remaster van de drie spellen bestaat visueel voornamelijk uit een nieuw likje verf. Alles oogt veel strakker en is nu volledig HD. Dit geldt ook voor de tussenfilmpjes, waarbij de volledig geanimeerde en ingesproken filmpjes van Dual Destinies en Spirit of Justice eruit springen qua kwaliteit. Dat deden ze natuurlijk al, maar het valt nu net ietsje meer op.
De overstap van de Nintendo DS naar 3DS en dus van Apollo Justice naar Dual Destinies en Spirit of Justice is in deze remaster nog steeds zichtbaar. Dit zit hem dus in de tussenfilmpjes, maar ook in bepaalde scènes (het klappen van het publiek, of het slaan met de hamer van de rechter). In Dual Destinies en Spirit of Justice is het meer geanimeerd en ziet het er net wat strakker uit. Ook valt het bij de 3DS-remasters op dat de personages minder korrelige randjes hebben dan de personages uit de DS-remaster van Apollo Justice.

Op het gebied van het verhaal is er niets nieuws toegevoegd. Behalve dan dat de casussen die als DLC beschikbaar waren voor Dual Destinies en Spirit of Justice nu onderdeel van dit pakket zijn. Dit waren er niet superveel, maar mocht je die niet gespeeld hebben dan kan dat nu wel. In Apollo Justice leer je de nieuwe advocaat Apollo Justice kennen die in zijn eerste casus Phoenix Wright moet verdedigen in een moordzaak. In Dual Destinies leer je Athena kennen als nieuwe advocaat en zul je meerdere zaken moeten oplossen met haar alleen of met hulp van Apollo. In Spirit of Justice verandert de locatie waar het verhaal zich afspeelt voor een deel van het spel. Voor de helft speel je met Phoenix Wright in het fictieve koninkrijk Khura`in en voor de andere helft in Los Angeles met Apollo en Athena.
Gedurende alle drie de spellen leer je unieke personages kennen terwijl je op onderzoek gaat en tijdens de rechtszaak. Sommige personages keren terug in een volgend spel en voor de mensen die de voorgaande Phoenix Wright-spellen hebben gespeeld, zijn er ook mensen die nu weer een rol spelen. Met deze trilogie zijn er nu dus zes Ace Attorney spellen speelbaar op de meeste platformen. Als je al deze spellen op volgorde wilt spelen dan is het handig om te beginnen met de Ace Attorney: Phoenix Wright Trilogy. Echter, je hebt deze kennis niet per se nodig om de spellen in de Apollo Justice-trilogie te begrijpen. Mocht je dus hiermee beginnen dan zul je alleen bepaalde personages niet herkennen. Deze worden gelukkig wel duidelijk geïntroduceerd, waardoor het niet aanvoelt of je daadwerkelijk iets gemist hebt.

Op het gebied van de gameplay is er grotendeels een vertaalslag gemaakt van de twee schermen van de Nintendo (3)DS naar een enkel scherm. In de rechtszaal ben je voornamelijk bezig met het kiezen van het juiste bewijsmateriaal dat je verzameld hebt. Dit verzamelen van het bewijsmateriaal doe je vaak voordat je naar de rechtszaal gaat. Je zult hiervoor naar verschillende locaties reizen om met mensen te praten en aanwijzingen te vinden. Je kiest op een scherm naar welke locatie (lees achtergrond) je wil gaan en daar is dan soms een personage om mee te praten of je kunt zoeken op het plaatje. Mocht je hier ergens vastlopen of er niet meer uitkomen, dan is er de autoplay-functie om je op weg te helpen. Als je deze aanzet dan speelt het spel zichzelf en kun je rustig kijken en lezen. Voor de ongeduldige gamer misschien handig, al neemt het natuurlijk wel een hoop van de puzzel-charme weg.
Sommige kleine gameplay-onderdelen in de drie spellen werkten overigens wel leuker op de Nintendo (3)DS. Een voorbeeld hiervan is het zoeken naar vingerafdrukken. In de oorspronkelijke versies bracht je het poeder aan op een voorwerp en ‘blies’ je vervolgens het poeder eraf. Nu kan dat helaas niet meer en doe je dit alles door simpelweg op knoppen te drukken. Het is natuurlijk maar net waar je voorkeur ligt, maar ik vond dat soort kleine gimmicks altijd wel grappig en vind het dus jammer dat ze in een mindere vorm terugkeren. Het is het nadeel wanneer je spellen op verschillende platformen uitbrengt die niet een dergelijke functionaliteit kunnen ondersteunen.
Aan deze remaster zijn naast de toevoeging van alle voorgaande DLC en de kostuums voor de hoofdpersonages wat andere extra’s toegevoegd. Verwacht hier echter niet te veel van. Zo zijn er accolades, wat verkapte trofeeën zijn die je allemaal kunt gaan verzamelen. Is er een animatiestudio beschikbaar, waarbij je zelf bijvoorbeeld een eigen OBJECTION! Kunt vormgeven met alle beschikbare personages en achtergronden. Dit is grappig, al kun je er naast het afspelen verder niets mee. Je kunt hiermee dus wel situaties verzinnen die normaal gesproken niet mogelijk zouden zijn, maar al met al beschouw ik het niet echt als een fantastische toevoeging. Daarnaast is er de mogelijkheid om de muziek uit de spellen te beluisteren. Aangezien de muziek uit deze trilogie zeer goed is, is dit zeker een leuke optie om eens te ontdekken.

Conclusie
Uiteindelijk haal je met de Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy drie zeer goede en interessante visual novels in huis, die allemaal voorzien zijn van een nieuw likje verf waardoor het geheel er weer een stuk beter uitziet. Mocht je alle drie de delen – inclusief de DLC-episodes – al gespeeld hebben, dan weet ik niet of deze remaster nog voldoende veranderingen bevat om ze nogmaals te spelen. Al kan ik me voorstellen dat dit nog steeds geen straf is. Maar als je deze drie delen nog nooit gespeeld hebt en je bent op zoek naar een visual novel, dan is deze trilogie zeker aan te raden.
