Wat valt mij nu echter op met Halo 3?
Iedereen speelt massaal die game binnen twee dagen uit!
Terwijl ik net in de derde missie zit, zie ik via Live dat bijna al mijn vrienden hem alweer uitgespeeld hebben en nu of voor een tweede keer aan het spelen zijn, of massaal online zijn gegaan.
Ik verbaas me hierover.
Zelf loop ik rustig door de levels heen. Ik bekijk de kleine details, geniet van de prachtige muziek, ik zoek naar easter eggs, skulls en secrets, en speel Halo zoals dat voor mij hoort. Rustig op bed met een controller in mijn handen, geen wedloop wie de game als eerste uit heeft. Ook heb ik niet de gigantische drang om het einde te moeten weten. Ik kan ook rustig wachten tot er een vriend langskomt om zo nu en dan een leveltje coöp te doen, voor de afwisseling, en om hem mee te trekken in het Halo gevoel. Het gaat niet om het eind, maar om de beleving, het Halo gevoel, en dat mis je toch een beetje als je er in vijf uurtjes doorheen rusht.
Mensen betalen 60 euro om daarna snel door de game heen te spelen, en daarna op internet te gaan en te gaan klagen over de speelduur.
Je moet van de games genieten, er fijn voor gaan zitten, drankje erbij, misschien een zak chips(we blijven gamers!)en dan rustig beginnen.
Dan geniet je er meer van, dan is het gevoel beter, het gevoel dat je krijgt als je een nieuwe game hebt gekocht?
Dan komen we bij de kwestie wat dan een normale speelduur is.
Ik vind de acht uur, die Halo 3 volgens de gemiddelde review duurt, eigenlijk een prima lengte.
Tenminste, als het acht prachtige, meeslepende uren zijn die je jaren later nog bijstaan, en daarop kunnen we Bungie wel vertrouwen. Een game hoeft niet lang te zijn, een game moet goed zijn, want als een game echt goed is wil je hem gewoon nog een keer doorspelen. Dat heb ik met Gears of War gedaan, dat ga ik binnenkort met The Darkness doen en dat heb ik net ook met Halo gedaan.
Acht tot tien uur is voor een shooter genoeg, een shooter is een meeslepende, actievolle belevenis die als je hem lang uit gaat rekken alleen maar saai word. Veel RPG spelers gaan klagen over de lengte van een shooter, maar een RPG is in 90% van de gevallen gewoon veel slomer, met veel menuutjes, random encounters en langzame(re) gevechten.
Als zo’n game maar tien uurtjes duurt ben je slechts de helft van de tijd aan het spelen!
Laat die mensen maar lekker door Halo 3 rushen, ik heb er dan wel een week langer over gedaan, maar ik durf bijna te wedden dat ik een betere ervaring heb gehad. Ik wacht toch zeker geen drie jaar op vijf uurtjes gamen?