Dragon Age 2
Op de vroege ochtend werden we in een kamer geleid met PC’s en Xboxen. Uitleg was niet nodig, ik kon gelijk aan de slag met Dragon Age 2 (DA2). Het origineel,Dragon Age: Origins, heette niet voor niets ‘oorsprong’. Het spel begon immers met de keuze van de afkomst van je personage. In DA2 is deze keuze helaas achterwege gelaten. Je personage, Hawke, staat gedeeltelijk al vast. Wel kan je zelf nog beslissen of jouw Hawke een man of een vrouw is. Daarnaast kun je kiezen voor drie klassen: Warrior, Mage of Rogue. Vooral aan deze laatste klasse is flink gewerkt door Bioware. Waar in Origins de Rogue klasse niet meer dan een warrior met slechte harnassen was, is hij in deel twee een plaag voor de Darkspawn.
Darkspawn? Die waren in Origins toch allemaal verslagen door de Grey Wardens? Dat klopt. DA2 is dan ook noch een sequel noch een prequel. DA2 speelt zich parallel aan de gebeurtenissen van Origins af. Net zoals in het origineel zijn de slechte Darkspawn net opgedoken en is de koning vermoord. Omdat de gebeurtenissen parallel lopen aan deze nieuwe avonturen, zul je niet je personage uit Origins kunnen overzetten. Wel zullen de daden vanuit je opgeslagen data naar deel twee worden vertaald. Op de manier blijft je nieuwe personage op de hoogte van je vorige avonturen.
Grafisch is DA2 verbeterd ten opzichte van het vorige deel, wat ietwat houterig was. Het tempo van de actie op de Xbox 360 is dan ook wat omhoog gegaan. Hierdoor lijkt DA2 meer de weg ingeslagen te zijn van de hack & slash game en lijkt het minder RPG aspecten te hebben. Bij de PC versie, die ik kort onder handen heb gehad, lag de nadruk veel meer op tactiek. Je kon daar bijvoorbeeld het spel pauzeren en iedereen een commando geven dat ze moeten uitvoeren wanneer je het spel weer van pauze af hebt gehaald.Ook grafisch was het imponerend, met graphics die EA beschreef als “crisp”. Ik houd het zelf op scherp en ietwat klinisch.
Over het verhaal is nog weinig te zeggen, maar de eerste stappen in de nieuwe wereld voelden zowel vertrouwd als uitnodigend aan.
Bulletstorm
Na een korte pauze mochten ik achter een Xbox plaatsnemen om met Bulletstorm aan de slag te gaan. Deze nieuwe shooter-franchise onder andere geproduceerd door Cliff Blezinski, de man achter Gears of War, zal nu al in de winkels liggen en een review staat in de planning. Om die reden zal ik er hier kort over zijn: wat een lol! De producer die een kort praatje gaf benadrukte dat Bulletstorm een niet-pretentieuze en vooral uitdagende shooter is geworden. Veel shooters benadrukken de graphics en AI, wat er volgens EA voor zorgt dat deze games “gelikte schiettentjes” worden. Bulletstorm gooit het over een andere boeg. Alle vijanden die er in rondlopen zijn voor jou om mee te ´spelen´. De bedoeling is dat je je op zo origineel mogelijke manieren ontdoet van gespuis. Daarvoor beschik je naast een assortiment guns over een zweep en je machtige voet. Met de zweep trek je vijanden naar je toe, en met je laars schop je ze in een cactus. “Pricked!” komt er in beeld en je krijgt een boel punten. Deze punten geef je uit aan nog meer wapens en upgrades. Dit alles gaat gepaard met een flinke dosis humor. Zo moet je al vroeg in het spel een deur openen, deze hapert echter en in een cirkel op de deur beginnen drie rode lampjes te knipperen. Deze staan ook wel symbool voor de Red Ring of Death waar Xbox 360 bezitters nog wel eens last van hebben.
Alle statistieken worden keurig bijgehouden en vergeleken met die van je vrienden. Op deze manier hoopt EA dat mensen elkaar zullen blijven uitdagen en manieren proberen te vinden om de arme AI op zo’n creatief mogelijke wijze naar het hiernamaals te helpen.
Trouwens, de producer benadrukte ook dat dit geen vriendelijk spelletjes voor de hele familie is. Onder het eindeloos geslacht zullen de hoofdpersonen discussiëren over of je nu wel of niet je iemands mannelijkheid mag bedreigen en andere jolige onderwerpen. Het taalgebruik zal daarbij 18+ zijn en zal nieuwe uitspraken en oneliners toevoegen aan het genre zoals Duke Nukem dat eerder al deed.
Shift 2: Unleashed
Van EA’s nieuwe racegame verwachtte ik vooraf het minste. De franchise naam “Need for Speed” heeft EA gestript van de Shift serie om zo een wat minder arcade-achtige vibe te creëren. EA wil namelijk de concurrentie aan gaan met GT en Forza en is dus meer simulatie en minder arcade. In het zaaltje voor Shift 2 was het erg rustig, hierdoor heb ik de carrière modus anderhalf uur op mijn gemakje mogen doorspelen. Ik was blij verrast. Shift 2 ziet er erg goed uit en doet niet onder voor de grote jongens in het genre. Daarnaast heeft EA hard zijn best gedaan originele elementen toe te voegen. Zo is daar de “helm-camera” die de speler bochten in laat kijken om een betere lijn te zoeken. Ook is het “auto-log” principe terug. Net zoals bij Bulletstorm zullen alle statistieken worden opgeslagen en vergeleken. EA zet dus hoog in op onderlinge competitie onder gamers.
Andere opvallende zaken waren de grote hoeveelheid licenties en het schademodel. Schade aan je auto zal da van invloed zijn op het rijgedrag van de bolide, in ieder geval voor een bepaalde periode. Je auto lijkt langzaam weer te regenereren, maar dat kan aan de vroege build hebben gelegen.Onder het rijden zal alleen de geluiden van de motor en de race te horen zijn. Persoonlijk houd ik wel van een muziekje in een racegame, maar de aanwezige producer stelde dat ik dan maar een Ipod op moest zetten. Volgens hem willen echte racefans het geluid van de auto’s horen, wat dan ook een zeer hoog niveau van realisme heeft. Maarja, ik ben geen echte racefan en ben daarom benieuwd wat de doelgroep van Shift hierover denkt.
Crysis 2
Als afsluiting op deze dag mochten we naar de zolder van het pand. In deze grote kamer stonden PS3’s met Crysis 2 klaar en mochten we, wederom, gelijk aan de slag. Persoonlijk speel ik liever geen shooters op de machine van Sony vanwege de controller, maar desalniettemin was Crysis 2 een goed speelbaar spel. EA heeft zich gerealiseerd dat deel 1 voor veel mensen te hoog gegrepen was vanwege de systeemeisen. De meeste aanwezige journalisten, waaronder ik, hadden dan ook het eerste deel niet gespeeld. Toch sprak het verhaal mij zeer aan. Na de avonturen in Crysis keert het personage Prophet terug naar New York. Daar blijken de aliens uit het origineel nu op grootschalige wijze een invasie te hebben gepland. Tussen alle complotten en intriges in is het aan jou om in je superpak de invasie te verijdelen. Dat superpak zal wederom een grote rol spelen in de game. Door middel van skilltrees en upgrades zul je een eigen supersoldaat creëren. Van onzichtbaarheid tot onkwetsbaarheid, met je nano-pak kun je alle kanten op.
Na een spelsessie van een uur werden we alsnog getrakteerd op een presentatie.. De AI is zo geavanceerd dat het spel leert van je favoriete wapens en methodes en dit inzet om de aliens een handje te helpen. Daarnaast is Crysis 2 groot en zijn de levels niet linear. Het is mogelijk om levels sluipend door te gaan en geen vijand te zien. Maar het is net zo goed mogelijk om eenzelfde level al schietend en springend te lijf te gaan.
Ook kregen we een korte presentatie van de multiplayer te zien. Ook in deze modus kun je een eigen supersoldaat creëren en bewapenen. Deze modus was nog niet speelbaar, maar biedt volop potentie. De demo hier voor staat inmiddels online.
Voor de mensen met een 3D televisie: Crysis 2 zal op beide consoles 3D technologie ondersteunen, al zag ik er de meerwaarde op moment van spreken nog niet van in.
EA bedankt!
De EA showcase telde louter winnaars. De meeste aanwezigen waren positief over de spellen die getoond werden. In deze fase van de ontwikkelingen zie ik dan ook vooral heel veel potentie. Alleen rondom Dragon Age 2 leken sommige mensen teleurgesteld te zijn. Toen ik klaar was met de demo was de zaal al leeg en dat leek vooral te liggen aan de hack en slash keuze van de developers. Maar dat kan ook liggen aan de versie, die verdacht veel leek op die we bij de GamesCom hebben mogen bewonderen. EA leek in zijn nopjes met de spellen en de reacties. De tijd van uitmelken lijkt achter EA te liggen en de producten die zij hier vandaag lieten zijn waren allemaal van hoge kwaliteit. Ook al zijn de meeste spellen die ik gezien heb vervolgen, het zijn hoogwaardige franchises en de vervolgen voegen daarwerkelijk iets toe. Daarnaast viel het mij op hoe enthousiast de medewerkers waren over de producten. Hopelijk gaan we dat terugzien in de games wanneer ze in de winkel liggen!