Operation Flashpoint: Red River
Al vanaf de eerste minuut was het duidelijk: Deze Operation Flashpoint gaat een andere kant op dan de spelers gewend zijn. Het spel wordt helemaal gecreëerd rondom de campagne, waarin co-op het sleutelwoord is. Sion geeft aan, dat onder meer het succes van Borderlands hen ertoe gebracht heeft om dit deel van de Operation Flashpoint serie om te vormen tot een avontuur om met drie vrienden tegelijk te doorlopen. Naast de Campaign Mode maakte codemasters ook indruk met de meer traditionele multiplayer modi. Ook hier voert co-op de boventoon. Tijdens de presentatie worden vier speltypen genoemd: Last Stand (waarbij de spelers een immer groeiende hordes aan vijanden met zijn vieren zullen moeten verslaan), Rolling Thunder (waarbij een konvooi beschermd dient te worden), Combat Search and Rescue (CSAR) en Combat Sweep.
De co-op speelwijze is afgestemd op een team van 4 spelers, waarbij in geval van eventuele tekorten het team aangevuld kan worden met een computergestuurde medestander. Elke speler kan daarbij kiezen uit verschillende klasses, waaronder Rifleman, Grenadier en Scout. Deze hebben elk hun eigen wapens en specialismen, waarbij de Grenadier bijvoorbeeld erg veel kennis heeft van explosieven. Daarnaast kan iedereen uit een select aantal authentieke wapens kiezen, die uitgebreid kunnen worden opgewaardeerd naarmate de spelers vorderingen boeken. Ook zijn er zogenaamde RPG-achtige ‘B-mods’ toegevoegd, die de speler versterken en specials om de wapens te versterken. Zo bestaan er B-mods, waardoor de ervaringspunten van de speler steevast met 10% extra stijgen en zijn er specials, waarbij de granaten meer schade toebrengen aan de vijand.
Tijdens de korte demonstraties die we gedurende de dag krijgen te zien, wordt al snel duidelijk dat de game zeer uitdagend zal gaan worden. Vijanden proberen jou en je team te flankeren, verschuilen zich op plaatsen waar je ze niet snel zal verwachten en schieten met grote nauwkeurigheid. Daaruit blijkt al snel dat dit spel als team gespeeld zal moeten worden, want om Sion te quoten: ‘Lone wolves die young!’ Het geven van rugdekking en de vaardigheid om elkaar te kunnen genezen, blijken daarbij onontbeerlijk. Daarbij zal de speler ook in de gaten moeten houden wat voor verwondingen hij heeft, want een open wond aan het been zorgt ervoor dat er niet meer gerend kan worden, terwijl een schot hagel in de arm er hooguit toe leidt dat de speler minder accuraat kan terugschieten.
Operation Flashpoint: Red River zal op 21 april in de winkels liggen en naar aanleiding van deze presentatie zijn onze verwachtingen over deze titel zeer hooggespannen.
DIRT 3
Andy Gray verschijnt ten tonele. Aan de hand een presentatie via Powerpoint vertelt hij dat Codemasters met DIRT 3 weer terug naar de roots van de serie wil. Het nieuwe spel zal daarom voor 60% uit puur rally racen bestaan, wat aangevuld wordt met een snufje levensfilosofie uit de autoracerij en Gymkhana. In vergelijking tot DIRT 2 ben je niet langer gedegradeerd tot een rookie, is de camper aan de kant geschoven en ligt de nadruk nu meer op het opbouwen van een succesvolle carrière als sportatleet. Tijdens je carrière zullen er meer dan honderd verschillende tracks bedwongen moeten worden in een groot aantal landen, waardoor ook besneeuwde landschappen aangedaan zullen worden. Bij DIRT 2 waren er maximaal 25 verschillende circuits om op los te gaan. Voorts zijn er minimaal vijftig auto’s te ontgrendelen, waaronder een aantal klassiekers als de Audi Quattro. Om nog meer variatie te kunnen garanderen, wordt ook nog eens het weersysteem uit Formule 1 2010 en de dag- en nachtcyclus aan het spel toegevoegd, waardoor eenzelfde parcours toch een geheel andere rijervaring kan worden. Het heeft er dan ook alle schijn van, dat DIRT 3 de overtreffende trap van het tweede deel zal gaan worden.
Gelukkig zal een ander deel van het spel vertrouwd overkomen bij de DIRT 2 spelers. Zo zijn de diverse typen races overgenomen, waardoor we nu ook weer kunnen genieten van de chronoritten in Rally en Trailblazer en man tegen man kunnen beuken bij Rally Cross, Head to Head en Landrush. Overigens weet hij te melden dat buggy en truck races herzien zijn, omdat hier veel kritiek op was vanuit de community. Dit aantal speltypen wordt echter nog uitgebreid. Zo is op veler verzoek aan DIRT 3 een offline splitscreen multiplayer toegevoegd voor twee spelers, waarbij elk van de speltypen toegankelijk zal zijn. Daarnaast is er voor de online spelers onder meer een Playground, waar je met vrienden kan uithangen en bijvoorbeeld een Capture The Flag evenement kunt opzetten of een Infection Race, waarbij één auto een virus met zich draagt, dat hij dient te verspreiden, terwijl de anderen juist als doel hebben uit zijn buurt te blijven. Is dit niet helemaal je ding, wees dan niet getreurd. Het is namelijk ook mogelijk om deel te nemen aan normale racewedstrijden in de eerder vermelde speltypes.
En dan is er nog Gymkhana. De Amerikaanse taferelen uit DIRT 2 zijn gelukkig overboord gegooid en vervangen door iets, waar de rest van de wereld ook iets mee kan. De door Ken Block uitgedachte unieke raceervaring luistert naar de naam Gymkhana en brengt ons naar een verlaten terrein, waar diverse objecten ons de mogelijkheid bieden om de gekste stunts uit te halen. Weet de speler de stunts succesvol aaneen te rijgen, dan zullen de punten binnen blijven stromen. Ben je tevreden over je serie aan stunts, dan kan je je Replay meteen naar Youtube uploaden! Uiteraard kunnen de replays uit andere speltypen ook geupload worden.
Later op de dag krijgen we een live demonstratie van het spel. Het spel oogt opvallend gedetailleerd, maar is nog lang niet af. Andy vertelt ons dat de race-ervaring een authentiek gevoel van de wegligging van de auto moet geven, maar dat het spel niet de intentie heeft om een pure simulatieracer te zijn.
Met DIRT 3 gaat voor velen een wens in vervulling. Het rallyracen staat weer centraal in de serie en toevoeging van het weersysteem en de dag- en nachtcyclus in nieuwe gebieden geven het spel weer een geheel dimensie. Gymkhana lijkt daarnaast in alle opzichten een betere toevoeging te zijn dan de Amerikaanse taferelen, die in deel twee verwerkt zijn. Ik kan dan ook niet wachten tot ik zelf met deze titel aan de slag kan gaan. Vol verwachting klopt dan ook mijn hart, wanneer ik zie dat het spel al op 24 mei 2011 in de schappen zal liggen.