Diversiteit
De demo biedt ons de mogelijkheid om kennis te maken met een aantal tracks in Rally, Rallycross en Gymkhana. Ondanks dat niet alle levels gespeeld konden worden in verband met risico van vastlopen van de demopod, kunnen we het toch niet laten om even door de menu’s te bladeren. We zien diverse landen als Kenia, de Verenigde Staten, Zweden, Finland, Noorwegen, Monaco en Japan de revue passeren. Bij elk van deze landen past een eigen weerbeeld en daarnaast zal een stage zo nu en dan ook in de avond verreden worden. De menustructuur zelf is erg functioneel en doet ons denken aan het systeem van DIRT 2.
Daarna besluiten we toch maar eens de weg op te gaan. Direct valt ook de presentatie van het spel op. In eerste instantie wordt de door ons gekozen auto middels verschillende camerastandpunten geïntroduceerd en vervolgens krijgen we een aantal fraaie beelden te zien van het landschap waar we ons in gaan begeven. Voordat we door deze kiekjes het ultieme vakantiegevoel ervaren, zoomt de camera in op de actie, waarbij we één van onze opponenten hard zien wegrijden. Ondanks dat we het spel niet eerder gespeeld hebben, weten we onze Ford Focus prima over het parcours heen te loodsen dankzij de uitstekende besturing. De auto zelf heeft een goede wegligging en stuurt uiterst soepel over het circuit.
Tijdens onze tweede ronde besluiten we het wat rigoureuzer aan te pakken. We letten meer op de details zoals de omgeving, de auto zelf en de eventuele interactie met het publiek. Op een parcours in Kenia valt ons allereerst de mooie omgeving op die gekenmerkt wordt een herfstachtig kleurenpalet. Wanneer we in een onbewaakt moment dwars over een heuveltje vliegen, maakt onze bolide op harde wijze kennis met een enorm rotsblok, wat de nodige schade teweeg brengt. We vervolgen onze weg zonder voorbumper en deur aan bestuurderszijde. Daarnaast zoeken we de grenzen op van het circuit. We rijden door de afzetting van lintjes en hooibalen heen, totdat het beeld wit wordt en een onzichtbare hand ons weer op het circuit heeft gezet. De vrijheid is dus niet onbeperkt, maar hier en daar kan de bocht wat korter genomen worden. Overigens hebben we puur voor de fun onze bolide ook door een berg hooibalen heen geramd en ofschoon het spel onze auto opnieuw op het parcours zette, bleven de hooibalen zelf wel op hun plaats.
Rallycross was één van de succesnummers uit DIRT 2 en ook in DIRT 3 zien we dit spektakel weer terug. We vliegen met acht man op de eerste bocht af en snijden onze opponenten de pas af. Bij de tweede bocht kijken we nog even achterom, waarna ze uit het zicht verdwijnen. Toegegeven, de moeilijkheidsgraad stond voor ons te laag afgesteld bij dit speltype, maar dat maakte de race niet minder spectaculair. Omdat de banen zelf wat kort zijn, is het aan te raden om het aantal rondes wat ruimer in te stellen.
Tot slot mochten we nog even losgaan met Gymkhana. Dit onderdeel voelde vanaf het begin al geheel anders aan, mede omdat we hierin een andere auto tot onze beschikking kregen om diverse stunts uit te voeren. We draaiden een donut, spin en burnout. Tevens schoven we de auto dwars onder een vrachtwagen door, terwijl ondertussen onze score tot ongekende hoogte groeide. Het was even zoeken in dit nieuwe speltype en persoonlijk vond ik Gymkhana minder geschikt om met een racestuurtje te lijf te gaan. Helaas was er geen tijd meer om er een gewone controller bij te pakken en het rondje nog eens over te doen. Gymkhana zal onderdeel uit gaan maken van de Career Mode. Ook zal het speltype online te spelen zijn. Mijns inziens komt dit onderdeel daar het best tot zijn recht, omdat vrienden dan de strijd aan zullen gaan om elkaars scoren aan te vallen.
Hebben, hebben, hebben!!!
DIRT 3 was de eerste titel die we op deze dag mochten testen. Ondanks het feit dat het spel nog lang niet af was, smaakte deze eerste kennismaking absoluut naar meer. Als Codemasters deze kwaliteit weet te vertalen naar het uiteindelijke product dat in de schappen komt te liggen, dan kunnen we zonder meer stellen, dat racefans binnenkort een nieuwe topper kunnen omarmen.