Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Iedereen op zijn achterste poten

Nu in de media alle details rondom de schietpartij in Alphen aan de Rijn breed worden uitgemeten, krijgen wij als lezers van kranten en kijkers van tv een steeds grotere inkijk in het leven van de schutter. De jongen was onder andere mentaal zwak, zat op een schietvereniging en hij speelde videogames. Dat laatste gaat nu zonder twijfel leiden tot Kamervragen.. Als ik snel genoeg tik kan ik het voor zijn, maar ik vrees dat mijn typevaardigheden ontoereikend zullen blijken.

Rollenspel
Iedereen staat dus op zijn achterste poten om iets te roepen: de game-industrie, de politiek en de media. De rollen zijn bij voorbaat al vastgesteld. De media gaat scènes van “Modern Warfare” naast foto’s leggen en ons wijzen op de gelijkenissen. De politiek neemt dit over en gaat meer controle eisen. De game-industrie en –pers zullen schande roepen en wijzen op het feit dat niet iedereen die desbetreffende vliegveldscène uit Modern Warfare 2 heeft gespeeld, overgegaan is tot een slachtpartij. Maar is dit wel terecht? Is het ook voor de gamepers niet eens goed om naar ons favoriete tijdverdrijf te kijken?

Laten we voorop stellen dat het niet opvallend is dat iedere schietpartij in verband wordt gebracht met videogames. Al de schutters zijn namelijk jongens in de leeftijdscategorie 16-25. In deze categorie is het spelen van videogames, na het kijken van films, onbetwist het meest beoefende tijdverdrijf. Daarnaast is dit ook de doelgroep van praktisch alle spellen die worden uitgegeven. Dat een jongen van 16-25 in aanraking is geweest met een videospel is dus geen nieuws.



Slogans
Bij eerdere schietpartijen schoot de Amerikaanse slogan “Guns don’t kill people, people kill people” gelijk te binnen. De slogan stelt dat geweren geen mensen doden, maar mensen zelf. Een populaire slogan na een eerder incident werd “Games don’t kill people, people kill people”. Waarom het wiel opnieuw uitvinden, toch? Maar laten we ons eens richten op het laatste stukje van de slogan: mensen doden mensen.

Wat is een mens, anders dan een verzameling ideeën? Een baby begint te leren lopen omdat hij anderen ziet lopen en ik heb leren schaken omdat mijn vader schaakt. Ik heb ook geleerd wat een AK-47 is en wat een “masterkey” inhoudt. Films en videogames waren hier verantwoordelijk voor, want in het dagelijks leven heb ik er geen interesse in.

Wat ik hiermee wil aantonen is dat de mens open staat voor suggesties en ideeën. Aan een incident zoals in Alphen aan de Rijn zijn een heleboel misstanden vooraf gegaan. Ten eerste is de samenleving in gebreke gebleven om een vangnet te bieden aan een minder sociaal en zwakker lid. Ten tweede heeft deze persoon ook nog een wapen gekregen en de mogelijkheid hiermee te trainen. Ten derde heeft deze persoon het idee opgedaan om niet zichzelf in een bosje door zijn hoofd te schieten, maar eerst een winkelcentrum te terroriseren.

Voor dat derde mistand moeten wij ons even achter onze oren krabben. Ik ben er niet voor om alle schietpartijen naast scènes uit Grand Theft Auto of Call of Duty te leggen, maar toen ik zaterdag het nieuws hoorde was de vliegveldscène wel het eerste waar ik aan dacht. Dat zegt ongetwijfeld ook iets over mij, denken aan een videospel op dit soort momenten. Maar de gelijkenissen zijn wel degelijk aanwezig. Waar de schuld ligt wil ik het nu niet over hebben, die ligt uiteindelijk maar bij één persoon. En die heeft zaterdag de makkelijke uitweg gekozen.



De visuele bibliotheek
Waar ik het wel over wil hebben is de zogenaamde “visuele bibliotheek”. Ik wil niemand vervelen met theorieën over geweld in videogames. De helft zal claimen dat een onderzoek laat zien dat geweld in games agressief maakt en de andere helft het tegenovergestelde. Dus ga ik kort in op een theorie uit de cognitievieve psychologie. Cognitieve psychologie is een duur scrabblewoord voor de jezelf bezighouden met menselijke kennis en ideeën. De “visuele bibliotheek” stelt dat mensen leren en ideeën opdoen van alles wat ze zien en doen. Hoe stelt bijvoorbeeld het gros van de Nederlanders zich de Noordpool voor. Een met sneeuw bezaaid landschap. Hoe weten zij dat? Films, een encyclopedie, een spreekbeurt in groep zeven, zegt u het maar. Waarom denken gamers te weten hoe een geweer werkt? Een Arnold Schwarzenegger film?

Zo is het ook met videospelletjes. Het voedt onze hersenen met ideeën. De een zal daar meer voor openstaan dan de ander. Als ik ooit een draak zie, zal ik rennen en niet proberen op zijn hoofd te springen. Ik maak mijzelf ook geen illusies dat jarenlang Streetfighter spelen mij enige kans verschaft in een vuistgevecht. Ik denk ook niet dat ik een wapen zou kunnen afvuren zonder dat de terugslag mij nog dagenlange spierpijn oplevert. Dat ik met desbetreffend schot iets zou raken, ondanks een ruim tiental jaren aan oefening op de Xbox, betwijfel ik ook ten zeerste.

Inspiratie
Maar wat het wel doet is mij ideeën geven. Ik hoor over een schietpartij in Alphen aan de Rijn en de scène uit Modern Warfare komt in mij op. Als de schutter uit Alphen inderdaad Modern Warfare heeft gespeeld, zoals nu geclaimd wordt, kan ik niet anders dan concluderen dat zijn zieke ideeën (deels) moeten zijn gebaseerd was op wat hij heeft gespeeld. Het zal hem zeker niet tot zijn daden aangezet hebben, dat zijn veel diepere onderliggende misstanden geweest, maar hij heeft opengestaan voor ideeën en die gevonden in dit spel. Ideeën die in zijn zieke geest hebben geleid hebben tot inspiratie voor gruweldaad van afgelopen zaterdag.

Neem de proef eens op de som. Als je zelf speelt, speel je in een flow. Je krijgt adrenaline van het spel en laat je meevoeren door het verhaal. Vandaar dat veel mensen de vliegveldscène uit Modern Warfare zich misschien niet eens meer herinneren. Maar laat nu iemand anders de scène spelen en kijk naar de beelden en de hand-oog bewegingen van de speler. Het betreft hier toch wel erg nodeloos schokkende beelden.



Verbod?
Meer controle, een verbod op de verkoop van videogames of Kamervragen lossen niets op. Dit incident was gebeurd met of zonder videospelletjes. Ook in muziek, films en kunst valt inspiratie te halen voor zij die daar naar op zoek zijn. Feit is wel dat in dit geval een videospel tot inspiratie heeft geleidt. En alhoewel dit niet door de game-industrie voorkomen had kunnen worden, is het wel belangrijk om zo nu en dan stil te staan bij wat we nu met z’n allen aan het doen zijn. Door altijd te blijven ontkennen dat videospelletjes ook als negatieve inspiratie kunnen worden gezien, steken we onze koppen in het zand. Net zoals alle andere vormen van populaire cultuur, zullen er ook negatieve elementen uit videospelletjes worden gebruikt ter inspiratie. Dit is onvermijdelijk aan een medium dat zo groot en populair is.

Om daar zo nu en dan even bij stil staan is niet verkeerd. Het gros van de gamers zal nooit overgaan tot gruweldaden, maar het is goed om te realiseren dat er onder de miljoenen gamers ook mensen zitten die hier wel toe in staat zijn. Gamers zijn niet heilig. Net zoals bijvoorbeeld kunstkenners, filmkijkers, oppasmoeders en priesters dat niet zijn. Maar stigmatiseren van al deze mensen is het laatste wat we willen doen. De onvermijdelijke conclusie is dat mensen in het algemeen niet heilig zijn.

Het zou niet meer dan logisch moeten zijn om daar zo nu en dan even bij stil te staan.

Geplaatst door Jeroen Knop op 12-04-2011
Aantal keer bekeken: 12629

Laatste reacties

avatar van Lorddusk
Lorddusk ( 1 ) 13-04-2011 11:23
"...maar toen ik zaterdag het nieuws hoorde was de vliegveldscène wel het eerste waar ik aan dacht."

Wat ik dan niet snap, HOE, HOE, HOE kunnen mensen invredesnaam deze scene uit een game halen en die vergelijken met iets wat er in de verste verte er nog niet eens op lijkt.

Vliegveld - Winkelcentrum ; 4 personen - 1 persoon ; 500+ doden - 6 doden.
Nee sorry, ik zie de vergelijking niet.

Ik roep toch ook niet, dat alle voetbalovertredingen door FIFA komen, of dat alle snelheidsovertredingen op de weg door Need For Speed komen, nee alleen de shooters zijn de pineut, en juist omdat dit genre zich zoveel aan de realiteit wil binden.

1 woord voor de media, "BULLSHIT".
avatar van M@tthijs
M@tthijs ( 20 ) 13-04-2011 11:29
Een sterk beginnende column, maar een wat tegenvallend einde. Je maakt je je er natuurlijk wel heel gemakkelijk van af om, na het beargumenten van de (negatieve) invloed die games op mensen kunnen hebben, slechts het advies te geven om zo nu en dan stil te staan bij de conclusie dat mensen in het algemeen niet heilig zijn. Met welk doel heb je dan deze column geschreven? Dat er rotte appels tussen de schare van gamers zitten die geïnspireerd worden door videogames, wist iedereen wel. Maar wat met die rotte appels te doen, dat is punt twee.
avatar van LaRego
LaRego ( 21 ) 13-04-2011 11:31
Voor het lezen van de column en na het zien van de titel, dacht ik nog een slap grapje te maken, over dat iedere dader van een dergelijke schietpartij brood eet en dat dus maar verboden moet worden.

Maar na het lezen van je column moet ik toegeven dat dit de eerste keer is, op welk medium en/of welke bron dan ook, dat er niet puur wetenschappelijk naar gekeken wordt, of er met een beschuldigend vingertje gewezen wordt. Hierin bedoel ik met het negatieve aan wetenschappelijk, dat vaak overige factoren buiten beschouwing gelaten worden, wat in werkelijkheid nooit mogelijk is. Vooral dat meerdere factoren invloed hebben en de columnist niet puur vanuit eigen oogpunt (games) kijkt is verfrissend.

Daarom mijn complimenten voor de column en laten we hopen dat er meer mensen op deze open manier (eens of oneens) tegen aankijken. Daar schieten we inderdaad meer mee op dan met een verbod of Kamervragen...
avatar van PinkPirateBunny
PinkPirateBunny ( 184 ) 13-04-2011 13:33
@M@tthijs,
Ik weet inderdaad niet wat we zouden moeten doen aan "de rotte appels", maar dat is niet het doel van mijn column, noch iets wat ik uberhaupt zou kunnen aanpakken.
Mijn doel was te belichten wat jij als basiskennis rekent: dat videogames wel degelijk als inspiratie dienen voor gebeurtenissen in het "echte" leven.
Het voorbeeld van de mensen die weigeren kritisch te zijn staat boven je post, mensen die gelukkig wel bereid zijn om om zich heen te kijken onder je.
De uiteindelijke conclusie is inderdaad makkelijk, omdat het in mijn ogen logisch is.
avatar van Lemmingwings
Lemmingwings ( 299 ) 13-04-2011 13:40
ik vind het belachelijk dat op iedere game site dit onderwerp regelmatig besprokem moet worden. Ik vind dat mensen die commentaar hebben op geweldadige games mogen zeggen wat ze willen, als het mij maar niet beinvloed. In andere worden, zeg wat je wilt tegen wie wilt luisteren, maar laat uiteindelijk iedereen zelf de keuze maken wat ze willen spelen of niet.
avatar van Valthyr
Valthyr ( 6163 ) 13-04-2011 14:15
>vooraf excuses voor een (mogelijke) massa aan typfouten, ik heb niet heel veel zin om alles eruit te filteren<

Oh, ik ben het met je eens dat games niet altijd goede ideeën naar voren brengen... Maar is dat bijzonder voor een entertainment product? In Romeo En Julia plegen de hoofdpersonen zelfmoord omdat beide families elkaar de kop insloegen (details daargelaten, in ken het verhaal niet precies). Maar dat is ook geen gezellig middagje theater kijken met een big smile op je gezicht!

Het excuus dat je in games zelf de knoppen indrukt en beslissingen maakt, tja, dat zou je als argument kunnen zien... Echter kíes je er ook voor om films als SAW te zien of bepaalde muziek als black metal, hardcore, en gangsterrap te luisteren. De aantrekkingskracht ligt bij games nu eenmaal in het knoppen indrukken en het zelf kunnen doen.

Natuurlijk hebben onder andere games een soort interesse voor wapens in mij gewekt. Maar het is niet alsof films en TV series of het NOS journaal dat niet deden. Beelden van verzetsstrijders die wellicht wat "knullig" de troepen van Ghadafi proberen te verdrijven zien er toch best spectaculair uit.

Hier ben ik het dan ook niet mee eens:
Quote:
Meer controle, een verbod op de verkoop van videogames of Kamervragen lossen niets op. Dit incident was gebeurd met of zonder videospelletjes. Ook in muziek, films en kunst valt inspiratie te halen voor zij die daar naar op zoek zijn. Feit is wel dat in dit geval een videospel tot inspiratie heeft geleidt.

Je geeft zelf aan dat al die andere dingen tot inspiratie hebben kunnen leiden voor de daden. Maar het is een feit dat het hier kwam doordat hij games speelde? Waaruit blijkt het dat het een feit is? Als hij een wapen heeft gebruikt welke níet in de game voorkomt, dan lijkt me het al helemaal geen feit meer. Het is geen vliegveld, de hoofdpersoon in MW2 pleegde geen zelfmoord maar werd doodgeschoten, dit is Nederland, niet Rusland, etc.

Echter schijnt de oma van de dader wel een boek te hebben geschreven met een soort aanslag als deze. Dus, dat boek, games, films, TV, zwakke psychologische gesteldheid en beperkte hulp bij die zwakheid... Dat alles bij elkaar opgeteld en een samenloop van omstandigheden hebben dit wellicht veroorzaakt. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je hier simpelweg één ding de schuld kan geven.

Ik ben er niet per sé op tegen dat er wellicht wat censuur zou moeten zijn. Dus, geen aanzetting tot moord of haat. Geen té in-detail uitleg over wapens, waar ze te kopen etc. Maar beperk het dan niet op games alleen.
Als je naar Modern Warfare 2 kijkt en de vliegveldscène speelt... Speel die scène als je de verhaallijn ook echt van het begin speelt. Als je de intromissie meetelt is het de derde missie. De missie is misschien schokkend als je hem zomaar even ziet zonder dat je weet wat er gaande is. Maar het is niet zo overdreven als veel mensen wellicht denken. Er zit een 'idee' achter.*

Als men door dat soort scènes zo'n game wil verbieden, wat hebben SAW of andere ernstige "gore" films voor bestaansrecht. Of muziek waarin godslastering wordt aangemoedigd, of boeken waarbij allerlei ernstige daden in detail worden beschreven etc.?

Dus zolang het niet alleen beperkt wordt tot games en de beelden/geluiden/woorden van games, filsm, muziek in de context worden bekeken, dan kan ik er denk ik mee leven wanneer het wat meer in de gaten wordt gehouden. Zolang er niet moord en brand wordt geschreeuwd door mensen die er niet bekend mee zijn. Da's gewoon vervelend...

*uitleg:
En dan denk je "een idee? Massamoorden op een vliegveld?"
> shockeren om een boodschap naar voren te brengen. Dit wordt ook gedaan in de wereld van de kunst. En in het geval van Modern Warfare 2 zorgde die scène binnen het verhaal dat een Russische nationalist het voor mekaar kreeg het Russische volk op te stoken door die aanslag op een aanslag van Amerikanen te doen lijken en zo een oorlog te creëeren. Just so you know what it's all about...

Edit:
Volgorde van mijn tekst aangepast.
avatar van CrippledKiller
CrippledKiller ( 6581 ) 13-04-2011 15:47
Goed topic! Misschien een onderzoek om eens uit te voeren. Als video games expert proberen te weerleggen dat videogames evil zijn, en proberen te verklaren WAAROM precies iemand zich zou bedenken van 'eej... Dat kan gewoon echt!'

Heb het column met plezier gelezen, en snap precieswat je bedoeld. Maar het is gewoon een column waarover je behoorlijk kunt discussieren.
avatar van Computerfiguur
Computerfiguur ( 349 ) 13-04-2011 15:48
Als niemand in gaat tegen het gezeik van de media worden shooters straks echt n keer verboden. Toen ik hoorde dat het wellicht van die scene kwam dacht ik gelijk van ach, ze zijn WEER op zoek naar een reden om de games te verbieden.

Maar zo kan je ook The Blob verbieden, want daarvan ga je met graffiti spuiten. Ook gaan we skate spellen dan verbieden, want daarvan ga je buiten de skatebaan skaten..

Games overal op aanwijzen is dom, en helemaal omdat ze t eigenlijk alleen doen op shooters en vechtgames.
avatar van Bonecrusher
Bonecrusher ( 3280   6) 13-04-2011 19:00
Achja, vroeger was het Doom, The Matrix en Marylin Manson en nu krijgt CoD de zwarte piet.

Feit blijft dat daders ook altijd mensen blijven, dus tuurlijk hebben die een film gezien, een cd geluisterd en een spel gespeeld, en omdat ze afwijkend gedrag hebben zullen die spellen en films met een duister kantje hun aandacht meer trekken, maarja, daar doe je echt helemaal niks aan, hij zal toen ie klein was ook wel de kleine zeemeermin gezien hebben maar dat doet er natuurlijk niet toe.

We kunnen ons beter eens afvragen of we het nog wel normaal vinden dat mensen wapens in huis mogen hebben rondliggen.

Het is maar te hopen dat er de komende 20 jaar geen 13 tot 25 jarige meer de fout in gaat want de kans dat die MW2 gespeeld heeft is 80%.
avatar van Valthyr
Valthyr ( 6163 ) 13-04-2011 19:40
Ozzy Osbourne (vleermuis eter, aanzetter tot zelfmoord) en Elvis (duivelsmuziek) niet vergeten. Of alle "subliminal messages" in LP's wanneer je ze achterstevoren draait.


Dat neemt niet weg dat de content in die amusements-media alsmaar erger mag worden zonder weerwoord. Er moeten grenzen zijn naar mijn idee. Waar die grenzen zouden moeten liggen, dat is het lastige deel.
avatar van ModderFokker
ModderFokker ( 955 ) 14-04-2011 03:29
Het eerste waar ik aan dacht toen ik het nieuws hoorde .....ben benieuwd hoe lang het duurt voordat men wederom een verbinding maakt met gaming.

Zojuist is er in groningen een vrouw doodgeslagen een politieagent doodgeschoten en nog 1 agent verwond.
Misschien ook een gamer ?
[/sarcasm]
avatar van Valthyr
Valthyr ( 6163 ) 14-04-2011 04:40
Ik heb het idee dat er hier mensen reageren zonder de column te lezen... De column maakt een punt dat in de reacties weinig besproken wordt. Jammer.
avatar van ModderFokker
ModderFokker ( 955 ) 14-04-2011 05:28
Ik heb duidelijk de column gelezen en voeg mijn mening er aan toe..
avatar van Karin72
Karin72 ( 704 ) 14-04-2011 09:19
Zeer kundig en objectief geschreven column.

Ben het verder trouwens volkomen eens met Valthyr's 1e reactie.
Ergens moet wel een grens liggen, maar waar... tsja dat is lastig te bepalen. Als je bepaalde zaken tot in detail voorgeschoteld krijgt, vind ik dit vrij onsmakelijk ( speel geen shooters, maar zie wel eens een heftige film waarbij sommige scenes mij iets te ver gaan. Een boekje om dan even in te lezen komt dan goed van pas ), maar een ander vind hoe bloediger en gedetailleerder hoe beter...

Je kunt je als liefhebber van dit genre ook weleens afvragen wat voor nut dit gedetailleerde geweld allemaal heeft. Is een beetje minder ook niet "goed genoeg" en wat voor effect heeft het om die beelden heel vaak te zien? Wordt het op een gegeven moment niet "gewoon"?

Ik persoonlijk word ook niet echt meer geraakt door heftige beelden op bijv. het journaal ( denk aan aardbevingen, oorlog, hongerige kinderen ) omdat je dit al zo vaak gezien hebt.
Klinkt misschien heel asociaal, maar misschien bouw je voor zelf wel een soort bescherming in?
avatar van Godfather187um
Godfather187um ( 487 ) 15-04-2011 01:29
Ik hoop niet dat ze dit soort onzin weer gaan boven brengen. Ik vind het belachelijk altijd dat gezeik over spellen. ik speel al jaren schietspellen en ander gewelddadige games, maar als ik depressief ofzo ben ga ik niet op straat schieten.
En stel nou dat hij een zwaard had? Wilden ze dan Kill Bill films verbieden?

Ik vind alleen dat hij geen lid mocht zijn bij de schietvereniging. Maar alsnog heeft dit ook niets met het feit te maken dat hij mensen geschoten heeft. Hij was al suicidaal en bij de schietvereniging heeft hij ook niet dat automatische geweer gehaald. Zulke dingen gebeuren gewoon als je niet goed bent in je hoofd.
Met al die asocialen die tegenwoordig op straat lopen kan ik zijn kant nog begrijpen ook.

Maarja dit is Nederland, dus ja ze willen alles gaan analyseren, alle informatie, maar dit is geen voetbal... Dit kan je toch niet tegengaan. Kan je wel alle winkelcentra beveiligen met safe rooms of weet ik veel wat. Dan gaat hij toch lekker naar de Dam...
avatar van Mr. Cheapo!
Mr. Cheapo! ( 7446 ) 16-04-2011 11:26
Quote:
Achja, vroeger was het Doom, The Matrix en Marylin Manson en nu krijgt CoD de zwarte piet.

Feit blijft dat daders ook altijd mensen blijven, dus tuurlijk hebben die een film gezien, een cd geluisterd en een spel gespeeld, en omdat ze afwijkend gedrag hebben zullen die spellen en films met een duister kantje hun aandacht meer trekken, maarja, daar doe je echt helemaal niks aan, hij zal toen ie klein was ook wel de kleine zeemeermin gezien hebben maar dat doet er natuurlijk niet toe.

We kunnen ons beter eens afvragen of we het nog wel normaal vinden dat mensen wapens in huis mogen hebben rondliggen.

Het is maar te hopen dat er de komende 20 jaar geen 13 tot 25 jarige meer de fout in gaat want de kans dat die MW2 gespeeld heeft is 80%.

Je vergeet helaas het geweldadigste spel aller tijden op te noemen: CARMAGEDDON (1997, Stainless Software)

Zie oa info uit wiki en nou hoor je al jaren niemand meer over dit spel zo betrekkelijk is het maar allemaal....

In Carmageddon is het geen noodzaak om als eerste de finish te halen om te winnen. Het is bijvoorbeeld mogelijk alle tegenstanders kapot te beuken en aldus uit te schakelen.

Zeer kenmerkend voor Carmageddon is de mogelijkheid om voetgangers en dieren (voornamelijk koeien en schapen) dood te rijden. Hierdoor verkreeg de speler extra tijd en geld. Extra punten konden worden verdiend door bijvoorbeeld achteruitrijdend een voetganger met looprek tegen een muur te pletter te rijden (Extra Style Bonus). Direct bij de start de starter met de vlag platrijden leverde 2000 punten extra op. Alle voetgangers dood rijden was eveneens een van de manieren om een race te winnen. Hierdoor veroorzaakte het spel erg veel ophef toen het uitkwam voor PC in 1997. Verschillende politieke partijen eisten een verbod op het spel maar dit is nooit tot stand gekomen. In Duitsland en Engeland werden de voetgangers in het spel op last van de overheid vervangen door zombies met groen bloed. Hiervoor was echter bij Stainless een gratis patch te downloaden om er weer het normale spel van de maken. Door de open opzet van het spel was het tevens mogelijk eigen karakters toe te voegen, zo kon je bijvoorbeeld je ex met een herkenbaar gezicht aan het spel toevoegen om die op je gemak dood te rijden.