Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Hypes

hype m [-s] verschijnsel zonder
inhoud; rage hypen [hypete,
gehypt] (fig.) opgeblazen

Aldus het Nederlands woordenboek. Een hype betekent dus: een verschijnsel opblazen tot iets mooiers of beters dan de werkelijkheid. Ook in de gamebusiness komt dit verschijnsel regelmatig voor, vooral bij de spellen waarin veel tijd en geld is geïnvesteerd, waarvan de ontwikkelaar daarom wil dat het spel veel verkocht wordt. Maar is dat eigenlijk ook zo?

Alpha
Een hype ontstaat niet zomaar. Deze is zorgvuldig opgebouwd door de Public Relations (kortweg pr) afdeling van een uitgever. Of het hypen succesvol is, hangt af van het feit of een aantal grote gamesites de hype oppikken. Als sites als IGN of Gamespot ergens lovend over zijn, dan worden de mensen die dat lezen, de gamers, ook enthousiast. Als daarbij nog eens mooie plaatjes en een goed spelconcept worden getoond, dan is de basis voor een hype gecreëerd.

Om de hype in stand te houden, moet de pr-afdeling zorgen dat het spel niet uit het nieuws -en dus uit het geheugen van de gamer verdwijnt. Dit kan men doen door regelmatig nieuwe screenshots of gameplay video’s uit te geven. Deze verschijnen dan weer op de grote sites als Gametrailers en dat wordt weer opgepikt door de kleinere sites. Deze kleine nieuwssites zijn ook een belangrijke schakel in het maken of breken van een spel, omdat deze sites vaak een hechte community vormen.

Men kan ook besluiten om zich meer op de mainstream media te richten. Zo heeft Nintendo met Brain Training een hele goede zet gemaakt. Van dit spel zijn bijvoorbeeld verschillende reclamecampagnes op televisie geweest. Nintendo gebruikte Nicole Kidman in hun commercials en zijn zelfs verschillende keren op het journaal geweest door de uniekheid van het concept. Mede door deze publiciteit is spel een megasucces geworden. Een moeder is eerder geneigd een bekend product voor haar kind te kopen, dan iets waar zij nooit van gehoord heeft. Daarbij zou Brain Training nog echt je hersenen trainen ook! Volgens de reclames dan. Ook de Wii heeft gigantisch veel mainstream media-coverage gekregen, en dit heeft Nintendo ook bepaald geen windeieren gelegd.

Er bestaat ook nog iets als subliminale reclame. Dit is reclame, zonder dat je het opmerkt. Zo zag ik laatst in Heroes, een scène waarin een kind Heavenly Sword aan het spelen was. Aangezien wij een half jaar achterlopen op de Amerikanen gezien de afleveringen, moet Sony haast wel een deal hebben gesloten met NBC. Heavenly Sword was nog niet uit een half jaar terug.

De tegenhanger van subliminale reclame, is merchandising. Dit zijn producten die je in het dagelijkse leven gebruikt, maar dan met het logo van het spel erop gedrukt. Hier ligt het dik bovenop dat het reclame is voor een spel. Het bestaat in vele vormen en maten, maar een van de vreemdste combinaties vond ik nog wel de Halo 3 Mountain Dew (een in Amerika bekend cafeïnedrankje).

Bèta
In een later stadium kan men nog beslissen of er een demo van het spel komt. In sommige gevallen is de demo een missie uit het uiteindelijke spel, soms wordt er ook een demo speciaal gemaakt. Een demo kan het voordeel hebben dat het de hype hooghoudt, de maker kan tenslotte zelf bepalen wat jij te spelen krijgt. Zo kan hij je een onderdeel laten doen waar de maker zeer zelfverzekerd over is. Omdat een demo kort is, kan er niet naar voren komen dat het spel bijvoorbeeld repetitief en eentonig is, zoals Heavenly Sword uiteindelijk bleek te zijn.

In bepaalde gevallen kan een demo echter nadelig zijn voor de verkoopcijfers, zeker als de demo niet voldoet aan de verwachtingen van de gamers. Dit kan doordat er te weinig aandacht aan de demo is besteed. Een spelconcept dat minder leuk was dan vooraf verwacht, kan ook roet in het eten gooien. Zo bleek de autosculpt van Need for Speed Carbon minder revolutionair dan gedacht, omdat deze te beperkt was. In dit geval werkt een demo averechts voor de hype.

Voordat het gehypte spel wordt uitgebracht, zijn er vele pre-orders binnen gekomen. Om de hype nog even extra te vergroten en er wat extra geld uit te kunnen slaan, brengt men vaak ook nog een Collectors Edition uit. Meestal bestaat dit uit het spel in een metalen doosje, een boekje met wat artwork en nog wat kleine dingetjes.

Goud
Als het spel uitkomt, dan worden de verkoopcijfers gekenmerkt door hele grote verkoopaantallen op de eerste dag. Dit zijn dan de mensen die hun pre-order komen afhalen. Na de eerste week zakken de verkoopcijfers echter dramatisch. Kijk maar naar Halo 3, die ongeveer alle records verbrak, maar na een week bijna niet meer verkocht.

De eerste reviewcijfers die binnenkomen op Gamerankings of Metacritic zijn meestal positief. Maar, naarmate de tijd vordert, en de reviewers die meer de tijd hebben genomen om het spel goed te testen op bugs en dergelijke, zakt het cijfer geleidelijk. Assassins Creed bijvoorbeeld, kreeg van GamePro een 100%. Later kwamen sites als IGN en Gamecritics met beter gefundeerde cijfers, respectievelijk een 7,7 en een 7,0. ik wil niet zeggen dat deze eerstgenoemde site bevooroordeeld was, maar wel beïnvloed door de hype die was ontstaan rond het spel.

Zijn er nog positieve dingen aan hypen? Ja zeker. Dankzij hypen dringen games door tot in de hersens van de Casual gamers, die anders niet eens van het bestaan van de game zouden afweten. Dit is ook precies wat de uitgevers proberen te bereiken. Elk jaar weer kopen de casual-gamers de nieuwe Fifa, Need for Speed of in de States de nieuwe generatie NFL-game. Dit brengt veel geld in het laatje waardoor de ontwikkelaars meer geld krijgen van de uitgevers om aan experimentele producten te werken. Dit geld kan ook averechts werken, en de ontwikkelaar inspireren om een ongeïnspireerde volgende deel te maken, in de hoop dat men het succes van de vorige niet is vergeten en het nieuwe deel ook zal kopen.

Waarom dan toch?
Waarom hypen de publishers dan toch? Waarom doen zij dat? Waarom nemen zij het risico dat hun product teleurstelt? Een van de redenen is, dat zij denken een echt goed product in handen te hebben. Een spel dat namelijk heel goed is, maar wat bijna geen reclame krijgt is, lijkt gedoemd te mislukken. Hierbij refereer ik naar The Orange Box, een spel dat onlangs is uitgekomen voor de PC en de 360. de PC versie staat op het moment van schrijven op de vijfde plaats met 96,1%, en de Xbox 360 versie staat zesde, met eveneens 96,1%. Er was echter vrijwel geen enkele aandacht besteed aan dit spel rond de launch. Hierdoor zijn de verkoopcijfers fors tegen gevallen. The Orange Box heeft nog niet een fractie van de verkopen van Halo 3 gekregen, en dat is voor een spel van dat kaliber zeker tegenvallend.

Een andere reden voor hypen is dat de gamers het zelf graag willen. Natuurlijk, niemand wil een overhyped product, maar de gamers willen graag, voor zij een spel kopen, weten wat ze kopen. 60 Euro is een hele investering, zeker voor de portemonnee van de jonge gamer zonder baantje. Ze willen ten eerste weten hoe vet het spel is dat ze gaan kopen. Zij willen screenshots zien, filmpjes, en het liefst een demo spelen. Een uitgever speelt hier handig op in door plaatjes met de hoogst mogelijke Wow!-factor vrij te geven. Dit beïnvloed vooral de casual gamer, waar in principe het meeste geld zit, omdat deze groep inmens veel groter is dan de Hardcore-groep. Deze casual-gamers zeggen weer tegen vrienden dat dat spel iets is om op te letten, omdat dat een vet spel gaat worden. Die vrienden, ook casual gamer, nemen dat gewoon aan, zeker nadat zij dezelfde plaatjes hebben gezien.

Uitgevers hypen dus hun spellen, in de angst dat ze ondergesneeuwd raken onder andere titels. Het is als het ware een wapenwedloop om het geld van de gamer, de gamer kan zijn geld ten slotte maar één keer uitgeven. Dit kan resulteren in tegenvallende producten zoals Heavenly Sword, maar zorgt ook voor pareltjes als Super Mario Galaxy en Mass Effect. Het hypen levert de gamesindustrie uiteindelijk veel geld op, waardoor wij gamers nog steeds elke week, wat zeg ik, elke dag, nieuwe games krijgen voorgeschoteld.

Geplaatst door Felixer op 07-12-2007
Aantal keer bekeken: 17585

Laatste reacties

avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 07-12-2007 10:37
Een goede column!

Alleen..

Hypen levert de gamesindustrie niet alleen geld op, ze kunnen er ook een hele hoop geld aan verliezen (enorme marketingsstunts, perstripjes naar hun toe, conferences, om vervolgens de game helemaal niet zo goed te verkopen). Jammer dat je niet meer naar dit aspect hebt gekeken.

Voor de rest een goede column.

avatar van Talicus
Talicus ( 7391 ) 07-12-2007 11:05
Inderdaad goede column, wat TimD zegt is terecht maar het stoorde me eigenlijk niet zo.
avatar van Cannibal
Cannibal ( 671   1) 07-12-2007 11:17
Goeie column, was leuk om te lezen
avatar van Gryphonrider
Gryphonrider ( 2812   2) 07-12-2007 14:16
Ook deze column heb ik weer met veel plezier gelezen!

Eén van de hypes van 1997 was Conquest Earth (PC) van Eidos. Kent iemand dat spel nog? (http://www.gamespot.com/pc/strategy/conquestearth/index.html)

Conquest Earth zou DE RTS-game van 1997 worden. Samen met mijn vader ging ik naar Hilversum om in een kleine gameshop het spel te kopen. Zij verkochten al één dag voor de release!

Helaas was het spel niet vooruit te branden en waren de controls ook dramatisch. Na drie dagen lag de dubbel-CD al in mijn kast stof te happen..
Typisch geval van hyping (en ik ben er in getrapt..)
avatar van V-devil
V-devil ( 829 ) 07-12-2007 14:19
Leuke column, hij leest lekker weg
avatar van Talicus
Talicus ( 7391 ) 07-12-2007 16:57
Quote:
Ook deze column heb ik weer met veel plezier gelezen!

Eén van de hypes van 1997 was Conquest Earth (PC) van Eidos. Kent iemand dat spel nog? (http://www.gamespot.com/pc/strategy/conquestearth/index.html)

Conquest Earth zou DE RTS-game van 1997 worden. Samen met mijn vader ging ik naar Hilversum om in een kleine gameshop het spel te kopen. Zij verkochten al één dag voor de release!

Helaas was het spel niet vooruit te branden en waren de controls ook dramatisch. Na drie dagen lag de dubbel-CD al in mijn kast stof te happen..
Typisch geval van hyping (en ik ben er in getrapt..)

Als ik me goed kan herinneren (was wel een beetje voor mijn tijd) had het spel KKND voor de PC ook een enorme hype.
Ook dat was een RTS, maar eigenlijk was het gewoon een Command & Conquer kloon maar dan ietsje slechter, in het begin verkocht ie heel goed, totdat iedereen wist dat ie eigenlijk behoorlijk slecht was en toen kwamen er ineens enorme afprijzingen.
En toen kocht ik hem, maar hij was zo moeilijk dat zelfs een RTS-veteraan veel moeite met een comp-stomp had, laat staan een noob als ik toen
avatar van Divinenanny
Divinenanny ( 754   3) 07-12-2007 18:26
Toch denk ik dat het niet alleen de pr is. Als je kijkt naar een spel als Puzzle quest DS... De reden dat ik dat spel kende was door comics als Penny Arcade en CTRL-ALT-DEL. Die zijn wel beïnvloed door pr, maar ook door de algemene houding van de developer.... Being nice counts for something.... toch?
avatar van Fant
Fant ( 12238   2) 10-12-2007 22:47
prima column Felixer!
Wat je op het eind beschrijft, over de hype die onder casual gamers ontstaat, herken ik gelijk met CoD4.
Sowieso is CoD altijd al gelifd bij de casuals, maar toen éen iemand de game eenmaal had gekocht in de klas(ookal was ik eerder, zonder het overal rond te vertellen) had bijna iedereen hem binnen no-time.
In dit geval gaat het om een topgame, maar als straks iemand prostreet koopt...
avatar van Felixer
Felixer ( 629 ) 11-12-2007 18:40
zooo heb jij hem ook eindelijk gelezen slurfo?

Dit heb ik eigenlijk ook met Saints Row in mijn klas tot stand gebracht. ik had mensen het een en ander laten zien, uiteindelijk hebben 5 anderen dit spel ook gekocht. was erg gezellig in de MP
daarom heb ik het er ook ingezet, mond tot mond reclame is zelfs in dit digitale tijdperk nog een grote invloed op ons koopgedrag.
avatar van Felixer
Felixer ( 629 ) 11-12-2007 18:51
nog even iets naar de kritiek van TimD, waar ik het uiteraard mee eens ben. maar, wat hebben wij aan die perstripjes als koper van het spel? die perstripjes zijn alleen maar om de reviewer te beinvloeden. als de reviewer zijn werk goed doet, dan blijft hij objectief. En er staat ook in mijn column dat hypen geen garantie is tot succes. het is dan vanzelfsprekend dat de uitgever in kwestie daar heel veel geld op verliest, mocht het spel floppen

@Divinenanny: daar heb je gelijk in, maar op zich is elke actie naar de pers toe van een uitgever/ontwikkelaar al PR. dus als Penny Arcade uit eigen initiatief een strip maakt over het spel, dan is dit al het gevolg van goede PR. het mag dan niet hypen heten, maar het is wel degelijk PR
avatar van RDB
RDB ( 662 ) 12-12-2007 00:45
Quote:
In dit geval gaat het om een topgame, maar als straks iemand prostreet koopt...

Jij zegt dat COD4 een topgame is terwijl ik van iedereen die hem heeft hoor dat hij in minder dan 4 uur uitgespeeld was.. en ProStreet is ook geen goudmijntje, maar het lijkt eventjes alsof je zegt dat ProStreet een ubergare game is..
avatar van Felixer
Felixer ( 629 ) 13-12-2007 22:37
let niet op fant. in de zoektocht naar zoveel mogelijk posts komt er af en toe ook onzin uit (lees: heel vaak)
avatar van Fant
Fant ( 12238   2) 13-12-2007 22:57
ha ha ha felix
Ik vind prostreet eigenlijk wel een duidelijk dieptepunt in de reeks, iets wat je van CoD4 beslist niet kunt zeggen.
ProStreet is beslist niet wat het belooft, misschien niet heel slecht, maar het komt naar mijn mening niet boven pure middelmaat uit.
avatar van Felixer
Felixer ( 629 ) 11-01-2008 09:33
je hebt vooralsnog alleen de demo gespeeld van ProStreet, dus wat zeur je nou eigenlijk?
avatar van Mr. Cheapo!
Mr. Cheapo! ( 7446 ) 07-08-2011 08:26
Nice one!