De verslagen superheld
De ochtend begint met een presentatie van Game director Nate Fox. Hij vertelt ons dat InFAMOUS 2 verder gaat waar het origineel ophoudt. Je bouwt dus verder op de basis die je al hebt, waardoor je aan het eind van InFAMOUS 2 een soort super-superheld zal zijn met bizar sterke krachten. Toch zul je je niet meteen onoverwinnelijk voelen, de makers hebben er zorg voor gedragen dat de tegenstand zich kan meten aan jouw reeds verworven vaardigheden.
Het ultieme symbool voor deze krachtmeting is ‘het beest’. Dit wezen, dat we nog niet te zien hebben gekregen, verslaat jou aan het begin van InFAMOUS 2. Het hoofdpersonage Cole ontvlucht Empire City om te ontkomen aan het Beest en komt terecht in de stad New Marais. Deze metropool is gebaseerd op de Amerikaanse stad New Orleans en fungeert als trainingsgrond voor Cole om sterker te worden en uiteindelijk ‘het beest’ te kunnen verslaan. New Marais zal gevarieerder zijn dan Empire City; zo zul je bijvoorbeeld in een moeras terecht komen waar weinig elektriciteit is en jij je niet altijd opnieuw op kunt laden, en kom je terecht op een grote begraafplaats waar je hoogstwaarschijnlijk met zombies aan de haal gaat.
Je ware aard bepaalt 20%
We krijgen een filmpje te zien. Het gaat over moraliteit en jouw keuze tussen goed en kwaad. Red je iemand of sla je hem neer en neem je zijn geld mee? Doe je voorzichtig en houd je alles heel of vernietig je de halve stad op weg naar je doel? Dit zijn allemaal keuzes die je zal moeten maken.
Gedurende je avontuur wordt je ondersteund door twee vrouwelijke sidekicks: Quo, een meisje dat altijd voor de missie gaat en alles zorgvuldig wil doen en Nix, die slechter is en zich om een extra dode niet bekommert. Ze wil gewoon plezier hebben. De rol van deze personages is om je te laten zien of je balans naar uitslaat naar het goed of het kwade en je te ondersteunen met hun eigen superkrachten. Quo is sterk in ijs-aanvallen, Nix excelleert in het gebruik van vuur en olie. De keuze tussen goed en kwaad zal tevens beïnvloeden welke superkrachten (ijs of vuur) jij naast je elektrische arsenaal zult vrijspelen.
Nate Fox wist ons te melden dat 20% van de verhaallijn compleet anders zal zijn voor iemand die goed speelt, dan voor iemand die als slechterik door het leven gaat in InFAMOUS 2. Ook zal de game verschillende eindes bevatten. Dit alles moet de speler motiveren om de game meermaals uit te spelen.
Iedereen kan het maken
De presentatie werd afgerond met een filmpje over user generated content. In InFAMOUS 2 is het namelijk mogelijk om zelf missies te bouwen. Nate vertelt dat InFAMOUS 2 op deze manier nooit zal eindigen.
Het is voor het eerst is dat je op de consoles bij een sandboxgame aan de slag kan met een missie editor. Zo kan je je eigen missies maken en deze online delen met vrienden en volslagen onbekenden. Wanneer je PlayStation 3 met het internet is verbonden, zal deze automatisch deze zelfgemaakte missies van andere gebruikers bij jou in het spel laden. De UGC missies, zoals ze worden genoemd, worden gekenmerkt door een groene marker. Om te voorkomen dat je allerlei missies binnenkrijgt die je niet leuk lijken kun je de missies filteren. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om alleen de schiet-,overlevings-, of racemissies in je stad weer te geven. Daarnaast zal Sucker Punch zelf ook zo nu en dan missies aanwijzen die zij heel erg tof vinden. Als je filtert op Sucker Punch aangeraden missies, dan weet je dat je alleen de tofste missies in je stad zult tegen komen. Zo wordt New Marais volgens Nate jouw eigen ‘unieke’ New Marais. Het is nog maar de vraag of mensen überhaupt interesse hebben in de missies die niet als de beste bestempeld zijn, maar alleen de tijd kan ons dat leren.
Zelf proberen
Na afloop van de presentatie konden we zelf aan de slag met een demo van InFAMOUS 2. In de missie die we te spelen kregen, moesten we een huizenhoog monster zien te verslaan dat door de straten van New Marais liep. In gedachte houdend dat dit nog niet ‘Het Beest’ is, wordt ik langzaam nieuwsgierig hoe groot en sterk die dan wel niet zou moeten zijn.
Terwijl ik gif naar me gespuugd krijg, stuurt hij een paar kleinere beestjes op je af die je het leven zuur proberen te maken. Deze bieden uitkomst om nog een nieuw element van InFAMOUS 2 te testen, het gebruik van slagwapens. Met een grote elektrische knuppel sla je de vijanden van je af. Terwijl je dit doet, laadt een meter zich op en zodra deze is opgeladen, kun je een extra sterke aanval uitvoeren. Tijdens het gevecht kun je met een druk op de knop wisselen naar één van je superkrachten, zoals een grote cycloon die alles vernietigt op zijn pad. Al gauw wordt duidelijk dat chaos centraal staat in InFAMOUS 2. Na meerdere malen de zwakke plekken van dit monster bewerkt te hebben, legt hij uiteindelijk het loodje. ‘|Mijn’ New Marais is weer even veilig.
Voorlopige conclusie
InFAMOUS 2 ziet er indrukwekkend uit, al zijn er geen schokkende veranderingen doorgevoerd. Het devies lijkt ‘groter en beter’. Er is goed geluisterd naar de feedback vanuit de community. De introductie van slagwapens is hiervan een goed voorbeeld. Bovendien gaat het wisselen van het gebruik van je krachten, naar het springen op een gebouw nu allemaal vloeiender dan in het origineel. Hier door hoef je minder te hannesen met het klimwerk tijdens hectische gevechten. Tot slot spreekt het mij aan dat je altijd nieuwe missies tot je beschikking hebt, hoewel ik van mezelf weet dat ik me meestal vastklamp aan de missies binnen de verhaallijn. Toch zal het veel creatieve mensen de kans bieden om een naam te maken in de gameswereld. Al met al ziet InFAMOUS 2 er heel goed uit en kijk ik er naar uit om New Marais opnieuw te bezoeken. InFAMOUS 2 ligt vanaf 7 juni in de winkels.