Duke Nukem; jaren ’90 held extraordinaire
Als je Duke Nukem 3D nooit hebt gespeeld kan ik mij voorstellen dat je jezelf afvraagt waarom er zo’n rumoer wordt gemaakt over deze eendagsvlieg. Zijn bijzondere status heeft namelijk alles te maken met timing. Toen Duke Nukem 3D uitkwam in 1996, speelde de wereld voornamelijk Quake of Doom. Deze games hadden, buiten het genre, gemeen dat bij alle hoofdpersonen gezicht, karakter en/of stem ontbrak. Begrijp me niet verkeerd, eerdergenoemde games zijn klassiekers die het genre mede hebben gevormd, maar niemand weet wíe zich achter het geweer verborgen hield. Duke Nukem gaf het FPS genre een gezicht, een stem en ook nog een “Badass Attitude”. “The Duke” zag er uit als een Amerikaanse filmster/bodybuilder en hield van Oprah, guns, rondborstige strippers en schelden tegen aliens. Duke Nukem verpersoonlijkte de stereotype macho-Amerikaan, iets dat in die tijd nog als positief gezien kon worden.
Spelers werden al overdonderd door level één: ‘L.A. Meltdown’. Zowel Duke’s oneliners, waar ik uitgebreid op terug zal komen, als zijn satanische gegrinnik als hij (weer) een alien aan stukjes schoot, schalden door je speakers. Ik zeg overigens expres “stukjes” want het zogenaamde “gore” was in opkomst. Dit hield in dat tegenstanders zo nu en dan ontploften en zodoende ledematen en ogen je om de oren vlogen.
‘L.A. Meltdown’ voerde de speler via de straten van Los Angeles naar een seksbioscoop. Onderweg was direct de raketwerper te vinden. In tegenstelling tot eerdere games, waar je langzaam een krachtig arsenaal opbouwde, kreeg “The Duke” aan het begin van elk level al een maximaal explosief wapen. Na de seksbioscoop kwam je in een arcadehal vol met “The Duke”’s eigen games en uiteindelijk belandde je in een stripclub vol met topless danseressen…in schitterende pixels, want het was 1996.
Dit alles kwam al voorbij in level één. Ik weet nog dat ik ondersteboven was toen ik hiermee klaar was. Zoiets was nog nooit vertoond!
Dat vonden trouwens ook veel vrouwen. Met de Duke als rijzende ster maakte de game-industrie zich niet populair bij de vrouwen. Dit leidde (direct of indirect) tot een reactie van ontwikkelaars Core Design en Eidos. Deze reactie is bij de meesten wel bij naam bekend: Lara Croft. Natuurlijk is de ontwikkeling van Tomb Raider niet geheel te danken aan Duke Nukem, maar “The Duke” zorgde er wel voor dat er met spoed een vrouwelijke game heldin moest komen.
3D Realms en de ontwikkeling van Duke Nukem 4-ever
We vergeten soms dat de in 2009 failliet gegane studio 3D Realms verantwoordelijk was voor de manier waarop we nu het FPS genre spelen. Desondanks leken weinig mensen te zitten met de ondergang van het eens legendarische bedrijf, voornamelijk door het debacle rondom Duke Nukem 4.
Al in 1997 werd het vierde deel van Duke Nukem aangekondigd, en de huidige ontwikkelaar Gearbox denkt het in 2011 af te hebben. Dat is een ontwikkelingstijd van 14 (!) jaar. Denk je eens in: in die tijdspanne is de Dreamcast opgekomen en ondergegaan, zijn alle Harry Potter boeken geschreven en verfilmd en zijn gehele game-series zoals Mario Party, God of War en Halo uitgebracht. De oorspronkelijk releasedatum van Duke Nukem 4 was 28 april, 1998…
3D Realms heeft zodoende voornamelijk bekendheid verworven door hun falen om Duke Nukem 4 uit te brengen. Erg jammer, want hun portfolio bevat niet alleen Duke Nukem 3D, maar ook geweldige games als Max Payne en Prey.
Nu 3D Realms niet meer bestaat, is de licentie overgenomen door 2K games, bekend van games als Bioshock en Civilization. Zij zullen de ontwikkeling overlaten aan Gearbox, wat op zijn beurt bekend is geworden met Borderlands, Half-life: Opposing Force en Brothers in Arms.
De keuze voor Gearbox is een op zijn minst verrassende, want deze studio is ook al tijden aan het werk aan Aliens: Colonial Marines. Een analogie met Duke Nukem kan niet genegeerd worden: beide games zijn al tijden in ontwikkeling, First Person Shooters én games waar veel van verwacht wordt.
Tot zover Duke Nukem in 1500 woorden. Iedereen die de spellen gespeeld zal hebben zal zijn eigen anekdotes en favoriete momenten hebben. Er valt dan ook nog veel meer te zeggen en vertellen over deze speciale gameheld. Zijn invloed op de spellen, en al helemaal schietspellen, is nog op de dag van vandaag voelbaar. Het zal interessant worden om te zien wat er met Duke Nukem 4 gaat gebeuren. Zullen hele volksstammen weer aan de Duke gaan? Of is het mooi geweest en kan Nukem maar beter met pensioen?
Dus, zeggen jullie het maar: Speelt de hype rondom de nieuwe Duke Nukem al jaren door je hoofd of heb je net voor het eerst van floppies, Duke Nukem en 3D Realms gehoord? Of heb je op hoop van zege de Balls of Steel editie al maanden geleden ge-preordered? Bij mij staat 10 juni in ieder geval in mijn agenda. Nog wel in potlood, want “The Duke” kennende neemt hij zijn tijd voor zijn grote rentree. Ergens voor de jaarwisseling zou ik al erg mooi vinden. Hail to the Duke, baby!