Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

2k games (Gamescom 2011)

Helaas schitterde dé topper van 2k, Bioshock: Infinite, op de GamesCom in afwezigheid. Gelukkig stelden de games die we wél hebben kunnen bekijken; NBA 2k12, The Darkness 2 en Borderlands 2, zeker niet teleur. Waarom, dat lees je in onze onderstaande impressies. De Budgy-rating geeft bij elke game aan hoe hooggespannen onze verwachtingen zijn.



Terwijl de NBA-spellen meestal geruisloos voorbij gingen aan de niet-Amerikaanse pers, wist NBA 2k11 zelfs de niet-basketbalfans te verrassen. Het spel heeft vele prijzen gewonnen als beste sportspel van het jaar en is vaak hoog geëindigd in eindejaarslijstjes. Natuurlijk stonden de ontwikkelaars, na al deze lof, met een uitdaging om mensen met 2k12 opnieuw te weten te verrassen. De gameplay van de NBA2k serie staat (al jaren) als een huis. Er zijn dan ook geen grote verrassingen wat dat betreft. Een handig nieuwigheidje is dat het nu simpeler is om aanvallende speltactieken op te roepen. Ook kun je nu makkelijker je schot in de lucht nog aanpassen. Dit laatste is zeker geen zinloze extra omdat de mid-air collisions nieuw zijn: wanneer spelers elkaar in de lucht raken zul je zien dat hun animaties realistisch worden aangepast. Naast deze kleine aanpassingen is er ook met de presentatie van de game een grote stap genomen. Wanneer je een wedstrijd begint, zal er een animatie zijn waarin de grootste spelers worden voorgesteld. Dit fragment zal steeds anders zijn, wat zorgt voor leuke verrassingen.



2k11 bracht ons de Jordan Challenge mode, waarin spelers de carrière van deze gigant konden nabootsen. 2k12 gaat een stap verder en laat je met 15 legendes spelen in basketbalwedstrijden die iconisch voor hun tijd zijn geworden. Op de presentatie kregen we een klassieke match te zien die zich afspeelde rond de jaren `50 waarin Bill Russell voor de Celtics speelde. Fantastisch bedacht hierbij is dat de wedstrijd - hoe hij toen te zien was op tv - qua presentatie volledig wordt nagebootst. Zo was de wedstrijd in zwart-wit, kondigen statige letters de spelers aan en kraakt het geluid flink. En het blijft niet alleen bij de presentatie: in de tijd van Bill Russell was er nog geen driepuntslijn. Die is er dus ook niet in deze wedstrijd. Het spreekt voor zich dat het spel daardoor flink verandert. Ook zul je zien dat er nauwelijks wordt gedunkt, omdat dit toen nog niet zo normaal was als nu. Een andere wedstrijd die we zien kregen was er een van de L.A. Lakers, waarin Magic Johnson een hoofdrol speelde. Deze match speelde zich in 1991 af, wat dus ook af te zien was aan de mindere beeldkwaliteit en andere presentatie. Wat verder erg leuk is aan deze NBA’s Greatest mode, is dat de voice-overs niet alleen de wedstrijd becommentariëren, maar ook het totaalplaatje vertellen: hoe is de carrière van Magic Johnson verlopen, wat voor invloed heeft deze wedstrijd gehad op de NBA en wat zijn de verhalen achter de andere spelers. Het ziet er naar uit dat NBA 2k12 met de nieuwe mode en de verder geperfectioneerde gameplay zeker niet zal teleurstellen.





Wanneer hij maar net een aanslag overleeft zal de hoofdpersoon uit deel één, Jackie Estecado, na twee jaar zijn darkness-krachten moeten afstoffen. Zijn doeltwit: de Brotherhood, een organisatie die opgericht is om de Darkness te stoppen. Het lastige aan deze vijand is dat ze de krachten van Jackie goed kennen en daar op inspelen. Zo zullen ze gebruik maken van licht om zijn darkness-krachten te blokkeren wat tot interessante gevechten leidt. Omdat de game is gebaseerd op de Darkness-comics, is gekozen voor een comic-achtige stijl waarbij diepe kleuren zwart zijn omrand. Het ziet er erg indrukwekkend uit en dat kan ook worden gezegd over de gameplay.



Net als in het vorige deel heeft Jackie twee extra Darkness-armen uit zich steken, die hij in kan zetten in de strijd. Met de linkerarm kan hij objecten en vijanden grijpen, met de rechter om zich heen slaan. Vooral het combineren van de twee armen is spectaculair en daarbij kun je nu ook nog eens met je twee menselijke armen twee wapens naar keuze leegschieten. Zo kan je met je Darkness-armen een losse autodeur voor je vasthouden als dekking, waardoor je met je twee revolvers door het raampje de vijanden kunt beschieten. De enige twijfel die ik heb, is of de gameplay soms niet te chaotisch wordt wanneer er meerdere vijanden zijn, de lampen in de ruimten een vrijwel net zo grote bedreiging zijn en je vier armen tegelijk moet besturen. Als dit mee blijkt te vallen zou The Darkness 2 zomaar een van de betere games van 2012 kunnen worden door de brute actie maar ook door de filmische first-person cutscenes.





We hebben er even op moeten wachten, maar dankzij Gearbox Software kunnen we in 2012 eindelijk aan de slag met een nieuwe Borderlands. Één ding zat in ieder geval meteen goed bij ontwikkelaar Gearbox , dat waren de heerlijke leren stoelen waarop we mochten plaatsnemen. Als deze een voorbode zijn voor de kwaliteit van Borderlands 2, dan maak ik me geen enkele zorgen.

Borderlands is dus terug. Gamers die het voorgaande deel gespeeld hebben zullen zich meteen thuis voelen, want de artistieke grafische stijl is gebleven. Sterker nog, de graphics lijken eigenlijk weinig verbeterd in de afgelopen jaren. Dat mag echter de pret niet drukken, want Borderlands 2 brengt veelal kleine vernieuwingen om het speelplezier verder te vergroten.
Een voorbeeld van zo’n aanpassing is de weergave van de verschillende wapens. Elke shotgun, rifle of revolver ziet er nu daadwerkelijk anders uit. De wapenfabrikant bepaalt nu de ‘look en feel’ van het wapen. Zo heb je een wapen dat zo enorm goedkoop is, dat je niet eens de moeite hoeft te doen om deze te herladen. Na de laatste kogel gooi je gewoon je wapen als een soort granaat weg om vervolgens meteen een nieuwe in je handen getransporteerd te krijgen.
Ook hebben de barbaren hun eigen wapens, deze zijn met lijm en spijkers in elkaar gezet. Ze kunnen nog wel eens vastlopen, maar het voordeel van dit geweer is dat deze heel veel kogels kan afschieten voordat er moet worden herladen.



Borderlands 2 speelt zich grofweg vijf jaar na het vorige deel af. De oude cast van vier is vertrokken, al zijn ze nog wel als Non-playable characters aanwezig. We speelden met één van de nieuwe klassen; de Gunserker, een enorme reus die twee wapens tegelijk kan hanteren. Dit kunnen twee pistolen of twee bazooka´s, of een combinatie van de twee zijn. Alles is mogelijk.
Dit is hard nodig, want de vijanden zijn nu een stuk slimmer. De A.I. zal gebruikmaken van de omgeving en grote vijanden kunnen bomen lostrekken of zelfs auto’s grijpen en die naar je toe slingeren. Ook zullen ze sneller dekking zoeken als ze schade oplopen, al zul je altijd een paar gestoorde gekken hebben die vol enthousiasme je spervuur in zullen lopen. De wereld is verder constant in beweging: je ziet grote machines werken, er komt rook uit de schoorstenen en vlaggen wapperen in de wind. Alle vijanden hebben ook echt wat te doen voordat jij ze het leven zuur komt maken. Er wordt ons verteld dat je niet het gevoel moet hebben dat als je een ruimte binnenkomt de oppositie daar 12 dagen op je heeft zitten wachten tot je ze neer zou schieten.



Andere kleine toevoegingen zitten hem in het feit dat je nu met 4 man in een auto kunt hoppen, die ditmaal ook een stuk gemakkelijker te besturen zijn, omdat je niet achter elke steen meer zal blijven haken. Ook zit er nu een kleine kaart onderin je scherm, zodat je niet steeds het menu in hoeft om te zien waar je eigenlijk naar toe moet. Verder is de skill tree gefinetuned, en hebben alle skills nu een visueel effect. De passieve vaardigheden waar je weinig van merkt, zoals ‘verhoog je critical hit damage met 5%’, zijn verleden tijd. Alle tweaks en aanpassingen in Borderlands 2 lijken erop gericht om de hoeveelheid plezier die je uit het spel haalt te maximaliseren.

Tot slot is het goed te zien dat de vertrouwde Borderlands humor niet verdwenen is. Zo kwamen we aan het eind van de demo een eindbaas tegen genaamd Nomad. Dit is een stevige kerel die zichzelf verdedigt met een groot schild. Aan het schild zit echter een dwerg vastgebonden die angstkreten uitslaat. Je kunt zowel Midget als Nomad doden, maar je kunt er ook voor kiezen om Midget te bevrijden. Lukt je dit dan zal hij je, als beloning, proberen te helpen. Hij springt vol overtuiging tegen de grote Nomad op en zorgt voor de nodige afleiding die ons de mogelijkheid biedt om Nomad van achter te bestoken. Na enkele slagen blijft er helaas van Midget niet meer dan over een bloedvlek op het schild van Nomad, maar hij heeft er wel voor gezorgd dat we Nomad flink wat schade hebben kunnen toedoen.



De nadruk ligt op meer van hetzelfde maar wel groter en beter. Verwacht dus geen schokkende innovatieve toevoegingen aan het originele concept. Wat mij betreft is daar helemaal niets mis mee. In 2012 kun je je met vier spelers tegelijk uitleven in de dit keer besneeuwde wereld van Borderlands. Bij mij staat Borderlands 2 alvast op mijn pre-orderlijst!



Geplaatst door Yorn & Wouter op 29-08-2011
Aantal keer bekeken: 10971

Laatste reacties

avatar van Arabyus
Arabyus ( 7501   2) 29-08-2011 13:11
Rol: Forum Moderator
Borderlands 2 gaat echt tof worden ^^
avatar van TAG_ScorpioN
TAG_ScorpioN ( 270 ) 29-08-2011 14:54
Borderlands had van mij nog een extra big/varken mogen hebben.
avatar van DeeKIDestiny
DeeKIDestiny ( 594   1) 29-08-2011 16:11
Ik heb Borderlands GOTY vorige week besteld, als die leuk is ga ik deel 2 ook zeker kopen
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 29-08-2011 17:41
Borderlands 2 ziet en klinkt veelbelovend. Ik denk dat ik binnenkort dan maar eens moet gaan beginnen aan deel 1.
avatar van Henri-Alexander
Henri-Alexander ( 12778 ) 29-08-2011 17:44
Lekker groot stuk over Borderlands 2! Deze game komt gewoon in mijn collectie. Ik had deel 1 toen voor 12 euro bij de Bart Smit gehaald maar bij deze titel wacht ik echt niet tot hij flink in prijs daalt, deze moet er gewoon komen!

Een lekkere shoot-'em-up met RPG elementen maar geen RPG game, die ook makkelijk online kan. Zeker met de toevoeging van met vier man in een wagen is tof, al was het altijd mogelijk er met twee wagens op uit te gaan, sinds je dan ook gelijk twee maal de vuurkracht hebt. Hopen dat ze dat er dan niet uithalen, dat je straks bij een garage maar 1 auto kan krijgen.

We zien wel. Mensen die deel 1 nog niet gespeeld hebben (Eddy, DeeKIDestiny), ga dat gelijk doen! Ik heb er van genoten hoewel ik niet van RPG's houdt.