Klassensysteem
Nuclear Dawn is in de eerste plaats een shooter, waarbij de strijd tussen twee partijen centraal staat: het Consortium en de Empire. Er is geen singleplayer aanwezig en de speler zal kompanen moeten zoeken om zo de basis van de andere partij te vernietigen. Een potje Nuclear Dawn kan betreden worden door maximaal 32 spelers, die elk hun eigen klasse en wapenuitrusting kunnen uitkiezen. Aan ons worden de klassen van het Consortium getoond. De eerste klasse is de Assault-klasse, die vooral dient als stormram vanwege zijn betere bepantsering. Daarnaast is er de Exo-klasse. Deze krijger is wat trager dan de anderen, maar hij draagt een dermate zware wapenuitrusting bij zich, dat andere klasses in een direct gevecht het veelal af zullen leggen. Toch zal deze klasse het weer afleggen tegen een speler met de snelle Stealth-klasse, wanneer hij in zijn rug aangevallen wordt. Tot slot is er nog de Support-klasse, die van alle markten thuis is en zo aan zowel de aanval als verdediging zijn steentje kan bijdragen. Bij de wapens zien we voornamelijk bestaande wapens, waarbij er zo nu en dan op ludieke wijze ingesprongen wordt op de functie van het wapen. De vlammenwerper heet in dit spel geheel toepasselijk de BBQ kit.
Times Square
Er werden tijdens de demonstratie diverse mappen getoond. Opvallend aan deze locaties was dat de grootte ervan behoorlijk kon variëren en dat een aantal van deze locaties waren gebaseerd op bestaande locaties. Het beste voorbeeld daarbij is de stad New York. Igor liet zien dat de speler met het grootste gemak kon lopen van Times Square naar het Empire State Building. Met behulp van de Left 4 Dead 2 engine laat het gebouw zich bovendien mooi in beeld brengen. Aangezien het een behoorlijke wandeling betreft, wordt het tijd om kennis te maken met de RTS-onderdelen die het spel bevat.
Binnen elk team wordt een Commander aangewezen. Naast meestrijden, kan deze Commander zich terugtrekken in zijn commandopost om zo de basis uit te bouwen. Het spel kent lichte RTS-elementen om het toegankelijk te houden voor FPS-spelers. De strategische elementen dienen vooral om de toegang tot de basis zo goed mogelijk te versperren en spawnpoints aan te brengen. Op deze manier kan het team de vijandelijke basis sneller aanvallen of belangrijke strategische locaties veroveren. De Commander kan onder meer geschutskoepels, automatische machinegeweren en radarposten plaatsen. Daarnaast kan hij door te investeren in wetenschap nieuwe gebouwen en wapens laten ontwikkelen.
Ik ben zeer benieuwd hoe dit spel online zal gaan uitpakken. RTS spellen worden over het algemeen in een ander tempo gespeeld dan een shooter. Aan de andere kant ben ik zeker positief gestemd over de mix van beide genres en ben ik ervan overtuigd dat een goed samenspel van spelers er aan beide zijden voor kan zorgen dat er een interessant tactisch gevecht ontstaat.
Aantrekkelijk geprijsd
Op 14 oktober 2011 zal Nuclear Dawn in de winkels liggen voor de aantrekkelijke prijs van € 19,99. Het spel probeert vernieuwing aan te brengen in de wereld van de online shooters en dat is te prijzen. Hoe deze mix tussen RTS en FPS uit zal gaan pakken, lees je natuurlijk te zijner tijd op deze website!