Artikel:
Ook al hebben we inmiddels al de nodige artikelen over de Gamescom voor jullie geschreven, voor ons begon de Gamescom 2011 met de aankondiging van een ‘geheime’ nieuwe game bij ontwikkelaar NCsoft. Maar wij hadden, als oude persrotten in het vak (met een zekere dikke knipoog), natuurlijk verder gekeken dan onze neus lang was en het internet afgezocht naar alle roddel en achterklap en hadden daardoor het vermoeden dat het om een nieuwe MMO zou gaan. En jawel, onze neuzen bleken niet te lang te zijn geweest en daarom zal ik het kort over deze nieuwe game gaan hebben, die onthuld werd met de naam Wildstar. Wildstar is een MMORPG onder het label van uitgever NCsoft, die zich afspeelt in een toekomstige fantasy setting.
Het verhaal begint op de planeet Nexus. Deze planeet was tot voor kort bewoond door een zeer geavanceerd ras, dat de Eldan werd genoemd. Plotseling verdwenen zij van Nexus met het gevolg dat rassen uit alle hoeken van het heelal richting de planeet snellen, om de geheimen van de planeet te kunnen opeisen.
Ook jij bent hier één van, waardoor je meteen middenin het avontuur belandt en meteen moet aangeven welk pad je in de wereld van Wildstar wilt gaan bewandelen. Zo kun je kiezen om als ontdekkingsreiziger, soldaat, wetenschapper of kolonist door het virtuele leven te gaan. Elk pad zal een ander verhaal met zich meebrengen, maar allen zullen ze hun weg kruisen met een mysterieuze, duistere kracht die al het leven op de planeet lijkt te bedreigen. Natuurlijk is het aan jou om hier een eind aan te maken!
Tijdens de korte presentatie viel te zien dat Wildstar voor een soort tekenfilm vormgeving heeft gekozen, wat prima bij de getoonde wereld leek te passen. Bovendien wil Carbine Studios uitblinken in het gevoel van waardering dat de spelers krijgen tijdens het spelen. Zo kun je bijvoorbeeld wanneer je een aantal vijanden snel weet de doden meteen de uitdaging krijgen om binnen vijf minuten nog vijf van zulke tegenstanders te verslaan. Zo voelt Wildstar meteen aan als een snelle game, die je beloont wanneer jij je skills goed weet te gebruiken. Ook de verhaallijnen, mini-challenges en plotselinge gebeurtenissen moeten er voor zorgen dat iedere speler een diepgewortelde RPG ervaring zal beleven. Wildstar is nog vol in ontwikkeling, maar de eerste beelden van de speelwereld en de manier waarop jouw speelstijl invloed heeft op vele aspecten binnen de game, lijkt een stap in de goede richting voor de MMO-fans. Er is nog niet bekend wanneer de game uit gaat komen, maar ik raad liefhebbers van het genre zeker aan om Wildstar in de gaten te gaan houden.
Tijdens de Gamescom 2010 werd Guild Wars 2 voor het eerst getoond aan de wereld. Na het bijwonen van een presentatie waren we onder we onder de indruk van deze MMORPG. Ook tijdens Gamescom 2011 waren we in de gelegenheid om een presentatie bij te wonen. Het was voor NCSoft de gelegenheid om ons even bij te praten.
Afscheid van Guild Wars
Allereerst wordt een demonstratie getoond van de diverse rassen in het spel. Waar de originele Guild Wars eigenlijk maar om één ras draaide, zien we nu verschillende de revue passeren. Zo worden de Norn, Humans en Sylvari alvast getoond en krijgen we een indruk van de diversiteit van de verschillende rassen. Op dit moment zijn er vijf rassen aangekondigd en de verwachting is dat het daar niet bij blijft. Vervolgens kan er een klasse gekozen worden zoals die van de Necromancer, Warrior of Engineer. Om er bovendien voor te zorgen dat iedereen een eigen personage kan aanmaken, zijn er bovendien voldoende mogelijkheden om deze te onderscheiden van de anderen. Als een ware Powerpoint-presentatie wordt het personage voorzien van verschillende gezichtsprofielen, outfits en lichaamsbeharing, totdat we helemaal tevreden zijn.
Dan moeten er een aantal keuzes gemaakt worden. Deze keuzes zullen een belangrijke rol spelen in het verloop van dit avontuur. Zo moet de speler zijn eigen afkomst en factie bepalen. Daarnaast moet hij uit een groep van vijf reisgenoten er één als zijn beste vriend aanwijzen, waarna het avontuur aanvangt. Elke speler begint aan Guild Wars 2 om zo vertrouwd te raken met de besturing van het spel. Hij wordt daarbij vergezeld door de groep van vijf metgezellen, die hem onderweg bijstaan, wanneer er geknokt wordt, en hem bovendien allerhande nuttige tips geven. Na een eerste bossfight tegen de geest van Duke Baradon eindigt het eerste deel van onze presentatie.
Epische strijd
De gastheer neemt een sprong in de tijd. In tegenstelling tot het begin van ons avontuur hebben we inmiddels de nodige ervaringspunten binnengesleept en zijn qua sterkte op level 59 aanbeland. We bevinden ons in het dorp van de Hylek, het kikkervolk. Echt een pittoresk dorpje aan een groot meer, waar normaal gesproken niets te beleven is. Als een donderslag bij heldere hemel verschijnt er een enorme draak, die één van de vele willekeurige belagers binnen het spel zal zijn. Al snel ontstaat er een strijd, die zijn weerga niet kent. Aan deze strijd voor spelers van de hogere levels kunnen maximaal honderd verschillende personen deelnemen, die elk zo hun portie van de buit kunnen verdienen. De draak lijkt in eerste instantie niet opgewassen tegen zo’n overmacht en zijn levensbalk gaat zienderogen achteruit. Plots lost hij een magieaanval, die in eerste instantie niets lijkt op te leveren, totdat er ineens diverse vijanden her en der opduiken. Het wordt een waar slagveld, waar van alles gaande is. Spelers, die elkaar genezen of laten herrijzen, die elkaar rugdekking verlenen en de spelers van andere klassen beschermen. Dit schouwspel zag er enorm spectaculair uit en zag er uitnodigend uit om mee aan de slag te gaan.
Releasedatum?
Guild Wars 2 maakte wederom een erg goede indruk op mij en ik kan niet wachten tot ik ermee aan de slag kan. Logischerwijs stelde ik dan ook de vraag wanneer we het spel mogen verwachten. Volgens NC Soft zullen we nog even geduld moeten hebben, want we hebben pas een klein deel van het spel gezien en het is de bedoeling om eerst een aantal beta-tests te doen, alvorens het publiek los kan gaan.