Birds of Steel
Birds of Steel was een spel, waar ik vooraf erg weinig van wist. Tijdens de presentatie ben ik er dan ook lekker voor gaan zitten en heb ik me laten verrassen.
Artikel: Birds of Steel is één van de nieuwe titels uit de line-up van Konami voor volgend jaar. Dit spel neemt ons terug naar het tijdperk 1940-1945. De Tweede Wereldoorlog is in volle gang en zowel ter land, ter zee als in de lucht vechten dappere soldaten om elke meter. Birds of Steel zoomt in op de luchtgevechten en nodigt de speler uit om met authentieke kisten de wereld te redden van de ondergang.
Twee kanten aan één verhaal
Door de Tweede Wereldoorlog als basis te nemen heeft ontwikkelaar Gaijin voldoende informatie om diverse scenario’s op te zetten en zo waargebeurde verhalen na te spelen. Het detail gaat dermate ver dat de hoofdverhaallijn van twee zijden gespeeld kan worden. Door een partij te kiezen, kan de speler zijn invloed uitoefenen op de geschiedenis van onze wereld. Tegelijkertijd is Birds of Steel ook uitstekend materiaal om wat bij te leren over de Tweede Wereldoorlog. De vliegtuigen van onder meer de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Duitsland en Japan zullen tot de in kleinste details verwerkt zijn in het spel. Daarnaast wordt er van alles verteld aan de hand van authentiek film en audiomateriaal over de grootste oorlog die de wereld ooit heeft moeten doorstaan. Naast de Campaign Mode is er ook de mogeljkheid om losse missies te spelen. Deze zullen weer andere doelen kennen.
Simulatie én arcade
Het spel richt zich niet alleen op de puristen, die het grootste genot halen uit het opstijgen en laten landen van een oude kist op een vliegdekschip. Het richt zich namelijk ook op de doelgroep die zijn neus ophaalt voor simulatie en die liever in een rap tempo door de lucht zwiert. Zowel arcade en simulatie zijn mogelijk, waarbij gezegd moet worden dat deze twee groepen spelers het online niet tegen elkaar zullen opnemen. Deze keuze is bewust gemaakt om geen oneerlijke situatie te creëren voor één van beide groepen. Voor de ultieme digitale piloot is het tot slot goed nieuws dat het spel ondersteund zal worden door een veelheid aan flightsticks.
Het realisme was ook terug te zien in het weersysteem. Tak Fuji, de producent van deze titel, demonstreerde ons dat de speler zelf zijn missies kon inrichten. Tijdens een tropische storm kon je geen hand voor ogen zien en was het eigenlijk onverantwoord om te vliegen. Het weer kan bovendien ingezet worden als onderdeel van de gevechtstactiek. Door bijvoorbeeld voor bewolkt weer te kiezen, ontstond de mogelijkheid om ons in de wolken te verschansen en vervolgens ons letterlijk in de actie te storten door de vijandelijke vliegtuigen van bovenaf aan te vallen.
Dogfights
Dit spel vraagt natuurlijk om het uitvechten van online dogfights. Uiteraard zijn deze ook in het spel verwerkt. Twee teams van acht personen kunnen het tegen elkaar opnemen in hun eigen gepimpte vliegtuig. Er wordt een vliegtuig uitgekozen, maar de speler is vrij om er zelf logo’s op aan te brengen om het een eigen identiteit te geven. Door online te spelen kan de speler geld verdienen en ervaringspunten, waarmee hij betere vliegtuigen kan aanschaffen. Tot slot is er nog een aparte serie co-op missies, die apart zijn ontwikkeld van de missies uit het solo gedeelte van het spel. Het is hierbij bijvoorbeeld de bedoeling om een groep bommenwerpers te verdedigen tegen vijandelijke aanvallen.
Het genre waarin Birds of Steel geplaatst kan worden, loopt niet bepaald over van het aanbod. Het is daarom goed om te zien dat Birds of Steel zijn eigen weg gaat en dit aanbod tracht te verbreden. De vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog bieden bovendien een compleet andere vliegervaring en dat is wat het nu juist zo interessant maakt. Als leuke bonus krijgt de speler bovendien nog een paar stevige geschiedenislessen in vogelvlucht.
Leedmees
Heel wat anders tussen al het vechtgeweld van de diverse Konami titels is de XBLA puzzelgame Leedmees. Het spel wordt met je volledige lijf bestuurd met behulp van Kinect. Het doel van de game is om kleine witte poppetjes, de Leedmees, van punt A naar punt B te leiden, vergelijkbaar met de klassieke game Lemmings. Het lijf van de speler wordt weergegeven als een ‘stickfigure’, waarmee de witte mannetjes begeleid moet worden. Alleen of samen met een medespeler moet bijvoorbeeld een brug tussen de twee punten gemaakt worden. In de co-op kunnen deze punten ook op het lijf van je medespeler zitten. In een ander level moeten de figuren knoppen op het speelveld, en in de co-op ook elkaar aanraken, om een gevaar voor de figuurtjes uit te schakelen. De single player bestaat uit 50 levels en de co-op uit 12 levels.
Verwachting: Leedmees is een eenvoudige, maar zeer vermakelijke minigame, waarbij de Kinect besturing goed tot zijn recht komt.
Neverdead
Het goede nieuws in Neverdead is dat je onsterfelijk bent, het slechte nieuws is echter dat je onsterfelijk bent tijdens een demonische invasie. 500 jaar geleden was hoofdrolspeler Bryce een demonenjager met als missie de demonenkoning te vernietigen. Het lot wil echter dat de demonenkoning Bryce te snel af is en Bryce straft door hem onsterfelijk te maken. Gedurende de afgelopen 500 jaar is Bryce zijn vrouw verloren en is hij steeds bitterder en sarcastischer geworden.
Arcadeshooter met een bijzondere twist
Neverdead is een arcade shooter met een bijzondere twist. Zoals de titel al aangeeft, kun je in Neverdead niet dood gaan. Sterker nog, hoofdrolspeler Bryce kan gewoon zijn ledematen losrukken om er mee te slaan of puzzels op te lossen. Het feit dat je je hoofd van je romp kunt trekken, biedt de speler een scala aan puzzels die je nog niet eerder hebt gezien. Je kunt ook je arm van je lichaam aftrekken om die met pistool in de hand achter een muurtje te gooien om zo demonen die zich daar achter verstoppen neer te schieten. Het kan echter ook gebeuren dat je alles tot je hoofd aan toe kwijt raakt door opgelopen schade. Je moet dan snel over je ledematen heen rollen om ze weer aan je te bevestigen.
Over het algemeen speelt Neverdead verder als andere arcadeshooters, je schiet bergen magazijnen leeg en rent als een dolle door musea en andere realistische lokaties heen. Al schietend vergaar je ervaringspunten waarmee je meer dan 70 vaardigheden kunt aanschaffen. Een leuk detail is dat de ervaringspunten die je in de singleplayer verdient, ook goed zijn voor je multiplayer spel, zodat het niet uitmaakt hoe je de game speelt, je wordt altijd evenredig beloond.
Dat je niet dood kunt gaan, klinkt misschien saai, maar er zijn nog wel manieren om het game over scherm tegen te komen. Zo zijn er hele schattige beestjes die achter je aan lopen in de hoop dat je je hoofd kwijtraakt. Zij zien het dan als hun taak om jouw hoofd te verorberen en als dat gebeurt, ben je wel dood.