De afgelopen weken zagen we steeds meer informatie over de nieuwe Assassins Creed de kant van het publiek op druppelen. Vandaag is het embargo verlopen en kunnen we alles vertellen over de ingamebeelden die ons getoond zijn en natuurlijk alles over de geheel nieuwe Assassins Creed verhaallijn.
Assassins Creed 3 is al ruim 3 jaar in de maak
De aanpassingen tussen de laatste drie Assassins Creed delen waren mager. Gelukkig maar dat de stap tussen Revelations en deel 3 net zo groot, zo niet groter is als de stap tussen Assassins Creed 1 en 2. Dit komt vooral door het feit dat dit deel al meer dan drie jaar in de maak is. Het productieteam bestaat uit leden van de eerste twee delen en later zijn daar de ontwikkelaars bijgekomen die gewerkt hebben aan Brotherhood en Revelations. Het team is twee keer zo groot als bij de ontwikkeling van de voorgaande games, wat betekent dat we hier dus te maken hebben met een compleet nieuwe game waar enorm veel zorg en aandacht aan is besteed.
Een compleet nieuw strijdtoneel
Assassins Creed 3 speelt zich af tijdens de Amerikaanse revolutie, waarbij het allemaal draait om de strijd tussen de Amerikanen en de Britten. Op de achtergrond speelt ook nog steeds de vete tussen de assassins en de templars uit de voorgaande delen weer een grote rol.
In chronologische volgorde bestrijkt het verhaal de periode tussen 1753 en 1783. Het was een tijd waarin Europa nog aan de macht was en veel koloniën overzees had.
De Britten wilden in hun koloniën belasting gaan heffen, wat de Amerikanen belachelijk vonden, omdat Amerika geen Brits grond gebied was. Dit conflict is het moment dat de Amerikanen langzaam in opstand kwamen tegen hun overheersers. Het luidt het begin van de Amerikaanse revolutie in, die plaats vond tussen 1775-1783 . Historische figuren als President Washington, Benjamin Franklin en generaal (Charles) Lee zullen allemaal de revue passeren en je zult er ook mee te maken krijgen. Vooral de keuze voor Benjamin Franklin is interessant, omdat hij bekend staat om zijn uitvindingen, de kans bestaat dus dat hij de rol overneemt die Leonardo da Vinci vertolkte in eerdere delen. Dit is echter puur speculatie.
Steden die je zult bezoeken zijn Boston en New York, maar ook Philadelphia mag natuurlijk niet ontbreken, omdat daar de onafhankelijkheidsverklaring van Amerika is getekend, zij het dat je deze laatste stad alleen op missiebasis zult bezoeken.
Om elke stad zo natuurgetrouw mogelijk na te bouwen zijn er oude kaarten gebruikt, welke op 1 op 3 grootte zijn nagemaakt in de game. Je zult dus straks door een nagenoeg authentiek 1753 New York kunnen wandelen.
De enorme bossen kunnen gezien worden als de vierde stad . Het bos beslaat een oppervlakte die gelijk staat aan anderhalf keer de stad Rome uit Assassins Creed: Brotherhood. Verder zijn er nog wat kleinere dorpjes aanwezig als Concord en Lexington. Ook historische locaties zoals Bunker Hill, waar een belangrijk gevecht werd uitgevochten, zijn aanwezig. De bossen zorgen voor een compleet nieuwe ervaring als het aankomt op klimmen en klauteren, waar over later meer.
De nieuwe Assassin
Bij een nieuwe verhaallijn hoort natuurlijk ook een nieuwe held. Jij bent Connor, afkomstig uit een Mohawk dorp. Je bent Amerikaans, maar hebt ook voor een deel Engelse roots. Op jonge leeftijd zie je dat je dorpje wordt platgebrand door de Britse kolonisten en de inwoners worden uitgemoord.
Uiteindelijk beland je bij de orde van de Assassins, die in Amerika vechten voor een nieuw Amerika waar “vrijheid voor iedereen” centraal staat. Connor wordt hier opgeleid tot assassin. Zijn hoofdwapens zijn dit keer een tomahawk en een boog. Nieuw is dat Connor straks twee wapens tegelijk (dual wielding) zal kunnen hanteren.
Tussen neus en lippen door werd ons gemeld dat Desmond weer terug is. Meer informatie kregen we niet, maar het is niet onlogisch, Desmond stamt immers af van een lange generatie van assassins waar ook Ezio en Altair onderdeel van zijn. Het feit dat Connor deels Engels bloed heeft, duidt er op dat zijn voorvaderen uit Europa komen en dus waarschijnlijk afstammen van Ezio en Altair, de hoofdrolspelers uit Assasins Creed 1 en 2.
Assassins Creed gaat back to basics
Zoals gezegd mag je alle bijzaken die in de afgelopen delen zijn bedacht vergeten. Zaken als bommen, tower defence minigames en steden opknappen door elk gebouwtje in de omgeving op te kopen zijn allemaal verdwenen. Assassins Creed 3 grijpt terug naar de basis waarin jij als moordenaar centraal staat. Dit komt ook terug in de missies waarin jij alles zelf moet opknappen en niet je brotherhood van assassins op kunt roepen om het klusje gemakkelijk te klaren.
Zo kregen we een missie bij Bunker Hill te zien waar de Amerikaanse troepen tegen de Britten streden. Ons doelwit is de Britse generaal. Honderden soldaten staan tegen over elkaar op het strijdveld. Het was indrukwekkend om te zien. Als Connor proberen we al sluipend achter de vijandelijke linies te komen. Wanneer we door de bomen heen klimmen worden we opgemerkt door een patrouille, waarop een gevecht volgt. De vloeiende combat doet ons denken aan het kijken van een film. Connor pakt de bayonet van een van de soldaten en pakt hem bij zijn nek. Op hetzelfde moment richten de overige soldaten hun wapen op je, je kunt nog net het lichaam van de soldaat die je in je armen hebt voor de schoten gooien. Er volgt een gevecht waarbij Connor met zijn tomahawk vakkundig alle aanvallen ontwijkt en de laatste vijand met een mes en tomahawk doorklieft. Vervolgens rennen we de heuvel op, sluipen tussen enkele tenten door en nemen plaats in een bosje struiken. Op het juiste moment veert Connor op en rent tussen de tenten door, waarbij hij in zijn sprint ook nog een bewaker omlegt met zijn verborgen mes en springt via een huifkar op het paard van de generaal om hem vervolgens te vermoorden.
Geen poespas met brotherhoods, het komt allemaal weer net als vroeger op jouw vaardigheden aan. Persoonlijk vind ik dit heel goed nieuws, er is eigenlijk drie jaar hard gewerkt aan het perfectioneren van de basis. Dit komt ook terug in het bossendecor dat als een soort enorme apenkooi fungeert. Het gehele klimsysteem is op de schop genomen waarbij bomen en rotspartijen volledig te beklimmen zijn. Dit zorgt voor nieuwe routes en veel nieuwe uitdagingen voor de ontwikkelaar om de speler duidelijk te maken waar die allemaal heen kan navigeren, ten slotte is het wat lastiger om in een dicht bos te zien waar je heen kan klauteren dan in een stad.
Moorden in Assassins Creed 3
We hebben te zien gekregen hoe je, als expert sluipmoordenaar, te werk gaat in het bos.Als je ziet hoe soepel en natuurlijk de game verloopt als Connor zich via de besneeuwde boomtakken boven zijn prooi weet te positioneren zul je van binnen juichen van genot. De wereld komt tot leven dankzij de mooie en schone grafische pracht die de nieuwe ‘Anvil Next’ engine met zich mee brengt. De bossen zien er bizar goed uit en ook de steden worden steeds moeilijker om van echt te onderscheiden.
Ook de CGI filmpjes die het verhaal vertellen zien er een stuk beter uit. Net als bij L.A. Noire zijn gezichtsuitdrukkingen bijna niet van echt te onderscheiden. Ondanks dat het bij die laatst genoemde wel nog nét iets beter gedaan, was ik nog steeds onder de indruk!
Seizoenen
De grafische pracht komt verder tot zijn recht in de vorm van de seizoensveranderingen.
Seizoenen gaan een grotere rol spelen, vooral aan de winter is veel aandacht besteed en zal de speelstijl flink beïnvloeden. Besneeuwde gebieden zijn soms minder goed begaanbaar door de diepte van de sneeuw. Connor heeft dan echt moeite om zich voort te bewegen. Sneeuw biedt ook de mogelijkheid om beter te scouten, denk bijvoorbeeld aan het volgen van voetsporen om te zien hoe patrouilles hun ronde lopen. In de lente zal het weer vaak regenen, al zorgt dat er dan weer niet voor dat je tijdens het vluchten kunt uitglijden. Dat doet een meester assassin natuurlijk niet. Al met al bieden de seizoenen de mogelijkheid om eerder bezochte steden aan te laten voelen als nieuwe gebieden.
Conclusie
Assassins Creed 3 is indrukwekkend te noemen. Vooral het feit dat er al drie jaar aan is gewerkt geeft aan dat we hier echt met kwaliteit te maken hebben. Wat mij het meest bevalt is het feit dat er terug gegrepen is naar de basics van de eerste twee delen. Daarnaast ben ik blij dat de poespas als bommen en al dat soort onzin dit keer is weg gelaten. Als laatste kan ik melden dat de Anvil Next Engine zijn werk doet, ik kreeg het gevoel alsof we door een Skyrim bos klommen en dat is een dik compliment. Assassins Creed fans gaan hier werkelijk van smullen en ik ben er daar één van. Ik durf dan ook al vast te stellen dat we hier met een potentiële “game van het jaar” te maken hebben!