Achievements
Laat me eerst even het principe van achievements uitleggen. Achievements zijn, zoals degenen met een redelijke kennis van de Engelse taal waarschijnlijk al doorhadden, prestaties die je in games behaalt. Deze achievements variëren van levels voltooien, tot eindbazen verslaan, tot honderden, zoniet duizenden multiplayer kills maken. Als je dit eenmaal voltooit komt er een berichtje onderin je scherm, samen met een vrolijk ploppend geluidje. Deze bevestigt dat je de achievement behaald hebt en geeft aan hoeveel gamerscore je erbij hebt gekregen. Gamerscore verschilt per achievement, sommige achievements geven je 5 terwijl anderen je er zo 100 geven. Elke game heeft maximaal 1000 gamerscore met een mogelijke uitbreiding naar 1250, wanneer er betaalde downloadable content voor de game uitkomt. Zo bouw je dus door veel te gamen een flink aantal totale gamerscore op. Hiermee ga je natuurlijk opscheppen bij vrienden, vergelijken met vrienden en onbewust wedstrijdjes houden. Dit aspect, wat goed op de competitiedrang van de mens inspeelt, zorgt voor het succes van de achievements. Bepaalde ontwikkelaars probeerden dit fenomeen ook in games op andere platformen te verwerken, zoals te zien was bij The Orange Box, Metroid Prime 3 en Resistance, maar deze faalden wegens het ontbreken van het gamerscore element. Hierdoor werd het niks meer dan een veredeld leaderboard. Alsnog mijn complimenten voor Microsoft.
respect
Vroeger had je onofficieel ook al een soort van achievements. Als je bijvoorbeeld Halo op legendary had uitgespeeld kon je een vriend naar je huis slepen en trots het bewijs laten zien, of je kon bij PC games een killstreak opnemen en op youtube zetten. Maar met de achievements is dit aspect internationaal geworden. Mensen met een 360 kunnen jouw gamerscore per game checken. Dit zorgt ervoor dat je een speciale status krijgt bij degenen die deze game ook in hun bezit krijgen. Als je die ene hele moeilijke achievement hebt, dan zal dit zeker op een bepaalde manier respect afdwingen bij zekere mensen. Sommige achievements krijgen een stempel opgedrukt vanwege hun hoge moeilijkheidsgraad, of de enorme hoeveelheid tijd die ervoor nodig is, en als je deze haalt is dit toch een soort teken van skill.
balans
Dan komt echter het probleem opzetten dat de ene game je zo honderd gamerscore geeft voor een level uitspelen(King Kong) en de andere je juist weer met tegenzin tien gamerscore toestopt(Perfect Dark). Zo krijg ik het idee dat Microsoft geen enkele controle uitvoert en dat ontwikkelaars zich er soms gemakkelijk vanaf maken door op de laatste ontwikkelingsdag nog snel even achievements in een multiplatformgame proppen. Natuurlijk moeten de achievements ook op het publiek afgestemd worden, zo snap ik best dat een kind geen tientallen uren in Viva Piñata wil steken voor wat gamerscore, maar een game als Avatar, die je binnen tien minuten de volle duizend geeft is natuurlijk belachelijk. Verder zorgt dit ervoor dat de extreme achievementwhores de game gaan huren, puur en alleen voor de snelle 1000 gamerscore. De achievements moeten uitdagend zijn, maar wel haalbaar. Call of Duty 4 heeft hier in mijn ogen prima werk geleverd. Voor de volle duizend gamerscore moet je de game op de hoogste moeilijkheidsgraad uitspelen, wat best pittig is, en nog wat bijzondere dingetjes doen zoals laptops zoeken. Je bent er wel flink wat uurtjes mee zoet, maar het is haalbaar. Games als Gears of War, met zijn bekende ‘seriously’ achievement laat je 10.000 multiplayer kills maken, een ziekelijk hoog aantal, en er zijn dan ook zeer weinig mensen ter wereld die deze achievement in hun bezit hebben. En dan zijn er nog de compleet onmogelijke achievements, zoals ‘greatest rayman ever’ van Rayman Raving Rabbids, die voor zover ik weet niemand überhaupt kan halen. Deze achievement laat je alle minigames 100% foutloos doen, met ook nog de verwachting van een extreem hoge score. En we hebben de achievements die een extra stuk hardware vereisen, zoals je ze in Rayman en Rainbow six Vegas vindt, die een Live Vision camera vragen, in ruil voor wat gamerscore. Dit brengt mij bij een probleempje wat ik heb met online achievements. Als het aan mij lag hadden games alleen offline achievements. Ik vind het vreemd hoe ontwikkelaars er vanuit gaan dat iedereen Live Gold heeft. Sommige mensen hebben niet eens internet op hun 360 en kunnen dus in 90% van de games niet de volledige gamerscore halen. Verder worden games als Perfect Dark Zero, die ook voor een enorm deel uit online achievements bestaat, gewoon bijna nooit meer online gespeeld, waardoor het dus bijna onmogelijk is om de gamerscore te halen zonder een vriend die je helpt met grinden. De perfecte achievements laten je dingen doen die je anders niet had gedaan, ze laten je de game op een andere manier beleven. Crackdown stuurde je bijvoorbeeld naar de hoogste toren in de stad, een flink stukje klimmen. Hoogstwaarschijnlijk had ik dit niet gedaan als ik er niet een kleine beloning voor kreeg.
Ben ik verslaafd?
Ikzelf houd wel van een beetje competitiviteit, en doe dan ook graag mee aan de oneindige race voor de hoogste gamerscore. Ik heb zelfs King Kong gekocht, terwijl ik die al op de PC had uitgespeeld, eigenlijk alleen voor het hoesje in mijn kast, en die makkelijke 1000 gamerscore. Maar het allerfijnste is om een game zoals CoD4 naar de volle duizend te krijgen, het kost je veel tijd, het drijft je soms compleet tot waanzin, maar als je dan als enige in je hele vriendenlijst die ene vreselijk moeilijke achievement bezit, en daarmee de game volledig hebt, dat is veel fijner dan een Avatar of een King Kong, het is een beloning na hard werken, en daar doen we het voor.