Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Preview Spec Ops: The Line

2K Games Benelux was afgereisd om ons te trakteren op een speelsessie van Spec Ops: The Line. Deze third person shooter speelt zich af in Dubai en draait om de avonturen van kapitein Martin Walker en zijn kompanen, die afreizen naar de stad in de woestijn om een vermiste kolonel op te sporen.



Unreal
Tijdens de demonstratie werden we getrakteerd op een prachtig uitzicht op de stad Dubai, waarvan de wolkenkrabbers vormgegeven worden door de Unreal Engine. Deze engine is inmiddels weliswaar alweer wat verouderd, maar oogt desalniettemin verrassend goed. Martin Walker en zijn squad zijn net geland op het dak van een wolkenkrabber en dienen langzaam af te dalen naar het grondniveau. Al snel stuiten ze op de eerste rebellen en middels een aantal basiscommando’s schakelt het team de eerste vijanden gemakkelijk uit. Een etage lager blijkt het aantal soldaten dat patrouilleert vele malen hoger te liggen en een confrontatie is dan ook onvermijdelijk. Wat hierbij opvalt, is dat het geen enkele zin heeft om de Rambo uit te hangen. Het loont eerder om gebruik te maken van de talrijke objecten om je achter te verschansen om zo de tegenstander van weerskanten te blijven bestoken. Vijanden blijven echter niet stil zitten en proberen jou zo uit de tent te lokken.

Nadat de laatste vijanden zijn verslagen, blijkt dat er een soldaat ligt te creperen van de pijn. Deze kan middels een brute finishing move het laatste zetje gegeven worden. Je zult begrijpen dat dit dan ook niet de game is die je met je kleine zusje zal kunnen spelen.


Cover
Na deze confrontatie is het zaak om enkele vijandelijke sluipschutters uit te schakelen die de weg naar ons doel versperren. In de wetenschap dat elke kogel fataal kan zijn, zoekt de squad dekking en neemt elk een doel in het vizier. De eerste golf wordt eenvoudig uit de weg geruimd, waarna de overige sluipschutters uit hun holen kruipen. Een minuut later begeeft de squad zich naar de overzijde, waar een dozijn soldaten het vuur op Martin Walker en de zijnen opent. Ook hier komt het coversysteem a la Gears of War duidelijk goed van pas. Enkele ogenblikken later treffen we een deel van de vermiste squad aan, welke op het punt stond geëxecuteerd te worden. De squad probeert nog wel in te grijpen, maar moet helaas aan de thuisbasis doorgeven dat ze niemand hebben kunnen redden. De missie is volbracht er volgt een cutscene om ons voor te bereiden op het verdere vervolg.

Zand
Tussendoor wordt ons nog verteld dat het verhaal losjes is gebaseerd op een boek van Joseph Conrad, Heart of Darkness getiteld. Zonder al te veel uit te doeken te doen, wordt ons wel meegegeven dat niets is wat het lijkt in de game, waardoor de speler voor diverse verrassingen zal komen te staan.

In de volgende korte speelsessie wordt aangegeven dat de speler ook zijn munitievoorraad scherp in de gaten zal moeten houden. Het ligt niet voor het oprapen en soms zal men inventief moeten zijn. In de passage die hierop volgde werd aangegeven dat ook het zand als wapen kan worden ingezet. Door een glazen wand kapot te schieten werden enkele van onze vijanden compleet verrast en waren daarna een eenvoudig doelwit om het zwijgen op te leggen.



Hoewel de actie niet al te vernieuwend oogde, ben ik toch erg benieuwd naar het verdere verloop van het verhaal. Daarnaast is het inzetten van zand als wapen een mooi bedacht concept, wat hopelijk later in de game op inventieve wijze zal worden toegepast. De eerste kennismaking met deze Spec Ops dateert alweer uit 2010, maar op 29 juni 2012 zal de game dan eindelijk in de winkels liggen voor de Xbox 360, PS3 en PC. Mocht je het spel zelf willen testen, dan kunnen we je aanbevelen om even de demo via Xbox Live of Playstation Network te downloaden.

Geplaatst door ConAir op 16-05-2012
Aantal keer bekeken: 9533

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.