Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Guild Wars 2 Special

Gewapend met niets meer dan een pen, papier en een flesje aquarius mocht ik op één van de warmste dagen van het jaar afreizen naar “the Eye of the North”, om hier met mijn eigen handen aan Guild Wars 2 te zitten. Gelukkig hoefde ik niet helemaal naar het koninkrijk Tyria, waar zowel het eerste deel als deze sequel zich afspelen, maar naar het Eye museum in Amsterdam Noord. Hier hoorde ik dat de laatste uitbreiding op het originele Guild Wars, Eye of the North, een centrale rol speelt in de overgang van Guild Wars naar Guild Wars 2 (vanaf hier GW2).

Zoals het een perspresentatie betaamt, begon ook de presentatie van GW2 met een aantal filmpjes,door de mannen van uitgever NCsoft ook wel “het manifest” genoemd. Dit manifest moest aan de hand van een viertal punten duidelijk maken dat GW2 het MMORPG genre op zijn kop gaat zetten.

GW2 is ten eerste een zeer dynamische spelwereld. Het zit vol met gebeurtenissen, waarbij je kunt denken aan een gevecht tegen een enorme draak of het beschermen van een stad. Stel je besluit de stad niet te redden, maar iets anders te gaan doen, dan kan het zo zijn dat wanneer je de volgende dag weer inlogt op de server, de stad is verdwenen en de overlevende dorpelingen niet blij met je zijn. Aan jouw en de andere spelers op de server om deze stad vervolgens weer opnieuw op te bouwen.

Ten tweede zijn de statische gevechten uit het origineel geheel aangepakt. De grootste verbetering zit hem in het bewegen van je spelfiguur. Je zult nu kunnen springen, rollen en zelfs zwemmen, dit alles ook gedurende een gevecht. Hierdoor draaien de gevechten veel meer om de kwaliteit van de speler dan de kwaliteit van de “skillset”. Deze skillssets zijn er nog steeds, maar veranderen ook naar gelang de wapens en het beroep dat je aan het begin van het spel selecteert.

Ten derde staat het verhaal en de imposante geschiedenis van Guild Wars centraal. Ieder van de 5 rassen zal een ander verhaal beleven, ook al komt het uiteindelijk neer op het uitschakelen van een grote schurk. In de paar uur waarin ik het spel heb mogen spelen kwam ik nog niet heel ver in het verhaal, maar zag wel dat het prachtig wordt verteld via de schilderachtige omgevingen en de mooie vormgegeven ontwerpen.

Als laatste richt ook GW2 zich op speler tegen speler (PvP). Wat we hier mogen verwachten is grootschalige gevechten, waarbij spelers kastelen en schepen kunnen gebruiken. De server tegen server gevechten zouden zelfs legers van wel honderd man tegen elkaar laten duelleren!

Om de bovenstaande punten uit het manifest kracht bij te zetten werd een imposante trailer getoond, waarin soms meer dan tientallen spelers het tegen enorme draken opnamen. Deze draken, de elder dragons genoemd, hebben eeuwen liggen slapen in het koninkrijk Tyria. Heb je dus het eerste deel van Guild Wars gespeeld, ben je gewoon over hen heengelopen. De bergen blijken 250 jaar na het originele spel vol te zitten met kwaadaardige draken. Het is aan de samenlevingen in Tyria om ze halt toe te roepen. Anders dan het in 2005 begonnen origineel, kun je uit de vijf rassen kiezen: mensen, de katachtige Charr, de betweterige Asura, de grote gedaante veranderende Norn en een nieuws ras, de Sylvari. Dit laatste ras bestaat uit plant-achtigen met een sterke hang naar mystiek.

Een woord wat de heren van NCsoft verder vaak lieten vallen is “fun”. Spelplezier lijkt het voornaamste motief te zijn om GW2 te gaan spelen. Dit plezier is terug te vinden in de manier waarop GW2 is opgebouwd. Het spel draagt je namelijk niets op te doen,het daagt je juist uit om avonturen te ondernemen, maar als je het gebied rustig wilt verkennen kan dat ook. Wil je wél missies ondernemen, dan is het gemakkelijk om opdrachtgevers te vinden die je graag een taak mee geven.

Omdat GW2 geen online RPG is zoals zijn voorganger, maar een “echte” MMORPG zal de wereld dus niet bestaan uit tijdelijk gecreëerde stukjes (instances), maar één grote consistente spelwereld. Of eigenlijk, zoveel spelwerelden als servers, want elke server-wereld zal zijn eigen veranderingen ondergaan. Maak je dus een uitstapje naar een andere server, kan dit een heel ander beeld van GW2 geven als je eigen server. In de wereld lopen alle andere karakters van andere spelers gewoon vrij rond. Je kunt je aansluiten of je eigen gang gaan. Jouw keuze. PR manager Craig vergeleek dit als een avondje stappen: je bent onder de mensen, maar zult echt niet iedereen spreken. Maar één ding weet je zeker als je met zoveel mensen in je omgeving hebt: er gaat iets leuks gebeuren!

Craig was niet de enige NCsoft medewerker die ik sprak. Ik had ook nog een kort interview met Product Manager Stephen, wie al vijf jaar bij NCsoft met de Guild Wars franchise bezig is.

Budgetgaming: Tot nu toe zien we erg weinig van de gilden (Guilds) terugkomen in Guild Wars 2, hoe zit dat?

Stephen:De gilden zullen zeker een rol van betekenis spelen in GW2. Wederom zullen er hallen zijn voor ieder gilde. De gilden zullen ook, net zoals in de voorganger, zelf op- en in- te richten zijn. Elke gilde zal hiernaast een bekendheidsratio krijgen. Hoe bekender je gilde wordt, des te meer bonussen je voor je karakter vrij speelt.

Budgetgaming:Naast de gilden valt het ook op dat GW2 zich volledig afspeelt in Tyria, terwijl de gebieden uit Factions en Nightfall niet worden genoemd. Kunnen we al snel uitbreidingen verwachten?

Stephen:Het is niet ondenkbaar dat deze gebieden terug zullen keren, maar we focussen ons nu geheel op GW2, een game die groot genoeg is om je voor een hele tijd bezig te houden. Aan de andere kant gaat GW2 over een episch gevecht tegen grote draken en niemand zegt dat die alleen in Tyria zitten.

Budgetgaming:Voor nu richten we ons dus op Tyria, maar komen er ook wekelijkse updates zoals nu het geval is in GW, zoals Nicolas the Traveller en Zaishen Quests?

Stephen:Een MMORPG begint pas als deze voor het eerst wordt gevuld door spelers. Niet alleen zullen al deze spelers zich eindeloos kunnen vermaken in de spelwereld, maar wij zullen inderdaad met wekelijkse updates, uitdagingen en vernieuwing komen.

Budgetgaming:Normaal vraag ik tijdens een interview altijd naar de budget waarde, oftewel: is het spel zijn geld waard. Dat is nu een stomme vraag toch?

Stephen: (kijkt alsof hij ja wil roepen)
GW2 zal inderdaad heel veel inhoud met zich meebrengen, maar interessanter voor budgetgamers is het misschien wel dat alle items in de NCsoft winkel voor GW2 niet alleen met de creditcard zullen worden kunnen afgerekend, maar ook met geld verzameld in het spel zelf.

Budgetgaming:Dus ook extra charakterslots en account upgrades?

Stephen:Alles!

Budgetgaming:Waarom hebben jullie dan niet gekozen om een betaal model te hanteren zoals al die andere games? Is dat iets wat jullie hebben geleerd van het origineel?

Stephen:Het betaalmodel is een filosofie en een bewuste keuze. We hebben gemerkt dat door deze manier van betalen we een hele fijne community hebben gecreëerd, die ook trouw is aan de franchise. We willen die lijn graag door zetten met GW2. GW zal dus geen maandelijkse kosten introduceren.

Budgetgaming:En dan de belangrijkste vraag natuurlijk, eentje die ik van iedereen in mijn Guild moest stellen: als ik mijn goud in GW op de Xunlai bank laat staan, krijg ik dan 250 jaar aan rente in deel twee?

Stephen:Haha, geweldige vraag! Ik stel het voor aan de ontwikkelaars. We willen namelijk zoveel mogelijk overlap tussen deel één en twee. Daarom hebben we ook de Hall of Monuments beschikbaar gesteld in Eye of the North. Hiermee kun je extra’s in deel twee verdienen door in GW bepaalde doelen te halen.

Budgetgaming:Ik weet het, ik ga er straks weer verder mee. Bedankt voor je tijd en je nieuwe product.

Stephen:Jij ook, geen probleem.

Budgetgaming:Denk je aan mijn geld?

Stephen:Ik zal je vraag aan de ontwikkelaars doorgeven. Ik houd je op de hoogte.

Geplaatst door Jeroen Knop op 01-08-2012
Aantal keer bekeken: 11861

Laatste reacties

avatar van MarvelousMax
MarvelousMax ( 6070 ) 01-08-2012 09:56
Haha dat geld:p Misschien ben je dan wel een beeeetje te rijk! Leuke special
avatar van Remedy
Remedy ( 1417   2) 01-08-2012 10:52
Klopt het dat er geen monks meer bestaan in gw2? (dat is overigens goed)

Haha en wat als je delen van de guildhall beschikbaar kan stellen voor niet leden in ruil voor een entreeticket of een bepaalde maandelijkse bijdrage..
avatar van PinkPirateBunny
PinkPirateBunny ( 184 ) 01-08-2012 12:57
Quote:
Klopt het dat er geen monks meer bestaan in gw2? (dat is overigens goed)

Iedere klasse heeft een aantal skills om te kunnen healen. Er is verder een Guardian klasse, die vergelijkbaar is met een Protection Monk of verdedigende Elementalist.
Binnenkort zal er een preview op basis van de Beta komen waarin we meer zullen vertellen.
avatar van ThaHobbit
ThaHobbit ( 161 ) 01-08-2012 22:43
Rol: BG Redacteur
Mooi interview Jeroen! Ik blijf enthousiast over Guild Wars 2!
avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 07-08-2012 21:52
Ik vond het een prima artikel om te lezen. Wat kleurrijke plaatjes hadden alleen niet misstaan, maar dat leidde waarschijnlijk te veel af van de inhoud.