Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Gamescom 2012: XCOM Enemy Unknown



De lead designer van Firaxis Games begon de presentatie door te vragen wie van de aanwezigen het achttien jaar oude XCOM: UFO Defense had gespeeld. Wij behoorden helaas niet tot deze groep, maar dit gaf ons mooi de kans om te kijken of de nieuwste XCOM game ook weet te overtuigen voor onbekenden met het origineel. XCOM: Enemy Unknown is een “very very unique” turn-based strategy game op kleine schaal voor de console en PC: je strijdt met een handvol soldaten en probeert stap voor stap de aliens van de aarde te verdrijven. Je laat de helden schutting zoeken en vervolgens kun je proberen de vijand schade toe te dienen. Hierbij moet je rekening houden met een systeem dat aan de hand van tal van factoren (die ook bekeken kunnen worden) de kans berekent dat je het doelwit ook daadwerkelijk raakt. Op deze manieren ontstaat er een tactische strijd, al kan het soms ook vreemde momenten opleveren, waarbij je bijvoorbeeld de vijand op nog geen meter afstand mist, of juist dwars door een auto vol lood pompt.

Verder is het ook erg bijzonder dat teamleden die sterven, ook voor altijd dood zullen blijven. Personages die je misschien al de hele game hebt ontwikkeld, kun je dus zomaar verliezen, wat een bepaalde spanning maar ook verbintenis met ze zou moeten opleveren. Dit ontwikkelen van spelers doe je in een ‘central underground base’, XCOM HQ, waar je, tussen missies in, allerlei zaken kunt voorbereiden en ontwikkelen met gevonden materialen. Ook kun je vanaf hier de missies kiezen en reageren op gebeurtenissen rondom de invasie van de aliens. Hopelijk zijn dit vaak verrassende gebeurtenissen en levert dit element spannende strijd op, want de game zag er nu tot op het saaie gestructureerd uit. Het lijkt immers snel te gaan vervelen om voortdurend gelijksoortige missies af te werken. Om dit te voorkomen zou volgens de ontwikkelaar de gameplay uitdagend blijven, maar het is lastig om deze uitspraak te beoordelen na een uur spelen.



Ook de multiplayer van XCOM zou moeten blijven verrassen en leuk is dat hierbij ook met aliens kan worden gespeeld. Je krijgt een bepaald aantal punten verdelen over je crew, waarbij je kunt kiezen met wat voor personages je wilt spelen. Zo zou je bijvoorbeeld een erg sterke alien kunnen kopen die vrijwel onverslaanbaar is… totdat de vijand mindcontrol inzet en de alien niet meer in staat is vriend van vijand te onderscheiden. Een steen-papier-schaar mechanisme dus, dat tot verhitte strijd zou moeten leiden en tot een zoektocht naar het beste team.

De gameplay is volgens de ontwikkelaar de grootste troef van de game, terwijl mooie animaties en graphics een aangename achtergrond vormen. Het is nog wel de vraag of de simpele insteek van de gameplay genoeg lagen heeft om uitdagend te blijven, maar als dit inderdaad zo blijkt dan zou een de combinatie van sterke single- en multiplayer een prima game kunnen opleveren die ook nieuwkomers binnen de serie hartelijk verwelkomt.

Verwachting:


Geplaatst door Wouter op 19-08-2012
Aantal keer bekeken: 8958

Laatste reacties


Er is nog niet gereageerd.