Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Gaat de Wii de Gamecube achterna

Wii, Wii, Wii, overal hoor je het. Zelfs het NOS journaal heeft het tegenwoordig vaak over de console van Nintendo. Hoe anders was het met de Gamecube. Toch beginnen zich de parallellen met misschien wel het dieptepunt in de geschiedenis van Nintendo te voltrekken.

3 mei 2002, de launch van de GameCube. Dit was hét wapen van Nintendo tegen hardware-gigant Sony en software-gigant Microsoft. Helaas voor Nintendo, de GameCube verkocht erg slecht en Nintendo kwam in financiële nood. Men zag in dat de markt voor krachtige consoles verloren was, dus ging men op zoek naar innovatie om de twee bedrijven te verslaan.

En innovatie kwam er. Om te beginnen met de Nintendo DS, door de internationale pers bestempelt als een maffe gameboy met twee schermpjes waarvan één een touch-screen is. Dat ‘maffe ding’ ging vervolgens als warme broodjes over de toonbank en is nu bezig de best verkochte gameconsole ooit te worden.

De pers had dus zijn lesje wel geleerd, helemaal toen Nintendo met hun visie op de toekomst van gamen kwam: de Nintendo Revolution. Een revolutie in gamen. Later veranderde Nintendo de naam naar het vriendelijker klinkende en ons bekende ‘Wii’. De pers was laaiend enthousiast over het product, maar vroeg zich wel af of het aan zou slaan bij het grote publiek.

En weer zat de gamejournalistiek er faliekant naast. De Wii is een ongekend verkoopsucces, met meer dan 20 miljoen verkochte eenheden. Daarmee heeft de console al het dubbele bereikt van wat de GameCube in zijn totale levensduur heeft verkocht. Een ongekend succes dus voor Nintendo, of toch niet?

Doelgroep
Het grootste probleem van de Wii is de doelgroep. Deze doelgroep bestaat uit veelal kleine kinderen en oudere mensen. Deze mensen zijn al dik tevreden met Wii Sports en hoeven daarnaast geen andere spellen. Eens in de week wordt de Wii uit de kast getrokken om weer eens op dat ‘grappige zwaai-ding’ te spelen. Hierin schuilt het grote gevaar voor Nintendo, wat destijds de GameCube ook de kop kostte.

Het gebrek aan goede third-party games voor de GameCube was schrijnend, bij de Wii is dat net zo. Het enige dat uitgevers als Ubisoft en EA nog naar de Wii brengen zijn minigames. Omdat de gewone, diepgaande spellen geen animo ondervinden onder de meeste Wii-bezitters. Natuurlijk zijn er wel een aantal mensen die smachten naar een goed spel, maar die groep is veel kleiner dan de groep die minigames wil spelen. Het verschil in verkopen tussen het geniale Metroid Prime 3 (1,31 miljoen) en het mindere Mario & Sonic in Beijing, die 3,94 miljoen keer verkocht, is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast zijn er van No More Heroes, een spel met een gamerankings score van 83,1%, nog geen half miljoen exemplaren verkocht.

Aantrekkelijk
Daarbij is het maken van een spel vol minigames veel goedkoper dan het maken van een groot project. Daarom is het ook minder risicovol; als het spel niet goed verkoopt maakt het bedrijf ook niet veel verlies. Er zijn nu al meer verzamelingen minigames voor de Wii uitgebracht dan voor welke console dan ook, en er wordt grof geld aan verdiend. Het begon allemaal met Wii Play, welke werd gebundeld met een extra controller zodat het kopen nog enigszins geoorloofd was. Het spel zelf was echter een schaamteloze verzameling van ongeïnspireerde, hoogst irritant te spelen minigames.

Voorlopig blijven er nog goede First-party games uitkomen, wat het gemis van third-party games voldoende aanvult. Binnenkort komen bijvoorbeeld Super Smash Bros. Brawl uit en Mario Kart Wii is net uitgekomen, twee spellen uit beproefde series die elke keer weer succes hebben en bij het grote publiek bekend zijn. Maar wat gebeurt er daarna?

Nintendo zal er niet om wakker liggen. De mainstream-media heeft het product zo gehyped dat steeds meer non-gamers het product gaan kopen. Nintendo zal geen verlies lijden aan deze console, zoals men dat deed bij de GameCube en zal ongetwijfeld dit pad blijven volgen. Maar wat vinden de échte gamers hiervan? De mensen die wél de steeds minder wordende spellen kopen. Zullen deze overstappen naar een andere console?

Wat zullen de developers denken als er haast geen meer games verkocht worden? Allereerst zullen ze waarschijnlijk minder spellen brengen naar de Wii, vervolgens zullen ze misschien helemaal stoppen met de aanvoer van nieuwe en originele spellen en door blijven gaan met het brengen van minigame-collecties. Hierbij worden allemaal licenties aangekocht, zodat het grote publiek krijgt wat ze willen. Is er vraag naar een My Little Pony spel? Dan wordt de licentie van de My Little Pony gekocht, en kan men weer 1 á 2 miljoen spellen verkopen aan kleine meisjes die van paarden houden. Zo wordt het incashen op minigames wel heel aantrekkelijk.

Succes
Voorlopig is de Wii nog een groot succes bij mainstream-gamers en non-gamers. De échte gamers stappen langzamerhand over op andere consoles, de twee grote concurrenten van Nintendo. Hoewel de hardcore gamers wel steeds vaker de Wii als extra erbij kopen, blijft de PS3 of de Xbox 360 hun primaire console, waardoor men multiplatforme spellen voor hun 360 of PS3 kopen, en alleen de exclusives scoren voor de Wii. Deze exclusives worden bijna uitsluitend geproduceerd door Nintendo zelf.

Op korte termijn is dit niet erg voor Nintendo, aangezien zij hun console tegen enorm hoge winstpercentages verkopen. Alleen is het minpunt dat de non-gamers en mainstream-gamers na drie of vier spellen al genoeg hebben om één keer per week plezier te beleven aan de console. Als uitgevers dit merken, wordt de geldkraan dichtgedraaid en wordt de enorme stroom aan games die op dit moment de Wii bereiken langzaam een halt toe geroepen. Er zullen alleen nog maar goedkope minigame-collecties gemaakt worden die het grote publiek aanspreken. Er zullen geen miljoenen meer besteed worden om met een origineel product te komen, want met een paar goedkope licenties heb je al een verkoopsucces. De Wii zal geen nieuwe flop worden zoals de Gamecube dat ooit was in een ver verleden, zo lijkt het. Daarvoor is de console al te vaak verkocht. Wel maakt Nintendo het zichzelf erg moeilijk voor de toekomst; waarmee komen ze de volgende generatie op de proppen om de mainstream- en non-gamers opnieuw hun portemonnee te laten trekken? Want het vertrouwen van de hardcore gamers is Nintendo nu toch wel echt aan het kwijtraken.

Geplaatst door Felixer op 04-05-2008
Aantal keer bekeken: 23330

Laatste reacties

avatar van J-roen
J-roen ( 1391 ) 04-05-2008 14:19
ik had idd ook wel mee van de wii verwacht, maar zolang nintendo zelf hun pareltjes blijft uitbrengen op de wii komt het mijn inziens goed, en voor de andere games kan je dan idd bij de xbox of playstation terecht... lijkt mij geen groot probleem.
avatar van Richard
Richard ( 1011   1) 04-05-2008 14:51
Tja kijk; ik ben echt wel een die-hard gamer; maar kan me echt niet scharen bij de XBOX360 of PS3 groep omdat daar gewoonweg de spellen niet tussen zitten die ik zoek. Zoals J-roen al aangeeft zijn de first party games gewoon errûg goed; en zolang die uit blijven komen komt het vast wel goed.

Ik moet wel eerlijk bekennen dt ik als Nintendo Fanboy weinig plezier heb beleeft aan bijvoorbeeld Mario Kart Wii; het was voor mij gewoon "het zoveelste deel" in de reeks. Op dit moment heeft de GameCube & PS2 nog even de voorkeur om op te spelen.
avatar van Theodred
Theodred ( 327 ) 04-05-2008 14:52
Er komen idd weinig goede third-party games uit. Als je bij gamerankings de top 10 bekijkt zie je maar één exclusieve third-party game; zack&wiki. En de gemiddeldes zijn al niet erg hoog als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld die van de 360 waaar de hele top 10 cijfers heeft van boven de 9. Doordat ik nooit een gamecube heb gehad, kan ik nu ook nog de GC toppers spelen op mijn wii en kan ik nu dus veel meer toppers kopen. Degene die al een gamecube hadden, hebben dus helaas weinig echte toppers.
Het klopt niet dat de wii 2 keer zoveel als de gamecube heeft verkocht zoals in de tekst staat, want de gamecube heeft iets meer dan 20 miljoen verkocht. In februari ging de wii dan ook voorbij de gamecube qua verkoopcijfers
avatar van Racamo
Racamo ( 1045 ) 04-05-2008 15:56
''De échte gamers stappen langzamerhand over op andere consoles, de twee grote concurrenten van Nintendo. Hoewel de hardcore gamers wel steeds vaker de Wii als extra erbij kopen, blijft de PS3 of de Xbox 360 hun primaire console''

Dit is ook de strategie van nintendo, ze hebben een andere weg gekozen. Ze zien zich zelf ook als de console die naast de ps3 of 360 gezet wordt.
avatar van Thom!
Thom! ( 156 ) 04-05-2008 16:19
Ik ben ook over gestapt van de Wii naar de 360. De Wii is gewoon niets voor mij. Ik heb hem op de release gekocht, maar naast Super Monkeyball en dat voetbalspel van Mario (ben de naam even kwijt) heb ik geen games gespeeld die ik echt goed vond. Als je Zelda en Metroid Prime niet leuk vindt, houdt het snel op.
avatar van Sparx29139
Sparx29139 ( 156 ) 04-05-2008 16:38
Wat je zegt is allemaal waar ^^ mooie column. Persoonlijk vind ik de wii wel goed enzo mijn probleem is dat ik het beu vind van ubisoft en dergelijke dat ze kut games zoals Dogz, Catz, Horsez en nog van die shit allemaal uitbrengen voor de wii ... Alsk in de winkel ga zie'k meestal alleen die zooi liggen. Toppers kunnen we denk ik niet in grote mate nog ontvangen: Super smash bros brawl ga'k nog kopen. Mario kart wii blijkt toch niet verslavend genoeg te zijn voor me een maand daarvoor Guitar Hero III gekocht en deze zit nog regelmatig in men wii. Ben beetje aan twijfelen voor een 360 te kopen. Jammer wel van de cube waar ik nu ook helaas niet meer op speel
avatar van Cannibal
Cannibal ( 671   1) 04-05-2008 17:31
Kan ik me helemaal in vinden. Een vriend van me heeft een Wii en een 360, en hij speelt bijna alleen maar op z'n 360. Voor z'n Wii heeft ie de laatste maanden amper meer spellen gekocht, alleen maar Mario Kart Wii, en als die uitkomt ook nog SSBB.
avatar van Herman
Herman ( 503 ) 04-05-2008 20:29
Wat zijn eigenlijk dan de échte gamers? Jongemannen van 12 tot 25 met teveel vrije tijd die elk jaar dezelfde racers/shooters/zelda's etc etc in een "net even wat ander" jasje kopen?

Bovendien, sportgames en gemiddelde racers/shooters zorgen ook op de PS3 en Xbox nog voor de meeste afzet. Ook niet echt "hardcore" als je het mij vraagt.

Kortom, het komt gewoon weer neer op het aloude liedje: Nintendo maakt gewoon betere games. (En dat is mooi, want daar koop ik een Nintendo-console voor) Dat andere ontwikkelaars veel toegankelijke prut uitbrengen is geen probleem, je hoeft het ook niet kopen En ook dat is niets nieuws, kijk naar de PS2/GBA en ook de NDS.

avatar van ConAir
ConAir ( 4490   2) 04-05-2008 21:56
Je column is zo terecht. Ik zie het ook wel gebeuren. Ik geloof namelijk ook niet dat de non-gamers maar games blijven kopen en als dat moment er komt, dan stopt de 3rd party support weer.(Al implementeren sommige ontwikkelaars wel een Wii-mote besturing, zoals bijv. PES 2008 voor Wii van Konami) Innovatie is risico in dit geval. Mooie titels als Zack & Wiki en No More Heroes verkopen gewoon slecht naar verhouding. Dan heb je op den duur alleen nog die 2 of 3 games die Nintendo per jaar uitbrengt en die steevast overal is uitverkocht, omdat Nintendo de productie niet aan kan. \o/

Ik hoop echter dat Nintendo dan zoveel geld heeft verdiend, dat ze een goede opvolger kunnen creëeren die zowel mainstream, non-gamers als hardcore gamers kan bekoren.

LoL @ Mario & Sonic in Beijing. XD
avatar van Zhukov
Zhukov ( 148 ) 05-05-2008 01:59
De schrijver van dit artikel mag zich wel even verdiepen in de materie. De GC heeft ongeveer evenveel verkocht als de Wii tot nu toe en nooit verlies voor Nintendo opgeleverd. Zoek eerst feiten op voordat je dingen claimt
avatar van Kaey
Kaey ( 144 ) 05-05-2008 10:27
Dit stuk is ook de moeite van het schrijven niet waard geweest geloof ik. Volgens mij kan een cursus column schrijven geen kwaad. Er wordt wel vijf keer dezelfde, en tevens vage, conclusie getrokken! Daarbij bestaat dit stuk alleen maar uit speculaties en zit het vol met spelfouten! Ver beneden de maat helaas!
avatar van Kingsjakie
Kingsjakie ( 137 ) 05-05-2008 11:43
@ kaey

ben je niet een beetje een grote fanboy??
avatar van Talicus
Talicus ( 7391 ) 05-05-2008 12:43
Quote:
De schrijver van dit artikel mag zich wel even verdiepen in de materie. De GC heeft ongeveer evenveel verkocht als de Wii tot nu toe en nooit verlies voor Nintendo opgeleverd. Zoek eerst feiten op voordat je dingen claimt

Ik wilde datzelfde net eigenlijk gaan melden.
Ik zal niet ontkennen dat het gebrek aan third party uitgevers een probleem kan worden, maar zolang de verkoop van Nintendo spellen goed blijft zal het voor Nintendo voordelig zijn om consoles uit te brengen.
Het verschil met Sony/Microsoft is dat Nintendo al een enorme inkomstenbron uit zijn eigen spellen heeft, terwijl Sony en Microsoft hun inkomsten uit het uitgeven van andermans spellen moet halen, wat veel minder winstgevend is.

Verder lijkt me Mario & Sonic op de Olympische Spelen geen perfect voorbeeld. Het geeft natuurlijk wel het meeste dramatische effect, maar als je de verkopen van Metroid, Zelda en Mario zou vergelijken met The Dog Island, Iron Man, G1 Jockey etc. dan valt het nog wel mee. Mario & Sonic is weliswaar een eenvoudig spel, maar kwalitatief niet heel slecht ofzo. Zolang er met simpele concepten veel geld verdiend kan worden is er niks mis met de strategie van Nintendo, zolang kwalitatief lage spellen maar niet de overhand gaan krijgen.
Dat mag ook wel aangezien de investering wel wat hoger zou liggen, maar het is nog niet het begin van het einde. Ook op de PS2 en Xbox zijn er hoge verkopen gehaald met casual games (10 miljoen voor Need for Speed underground anyone?)

Overigens niet ten nadele van dit column hoor, het is zeker goed geschreven en leuk om te lezen, maar ik heb er een andere mening over ^_^ En da\'s maar goed ook, want ik zie de laatste tijd veel te veel columns die het op safe spelen en iets aansnijden waar iedereen het wel mee eens moet zijn (\"te\" lange of \"te\" korte spellen, etc.)
avatar van Nijntendo
Nijntendo ( 546 ) 05-05-2008 12:48
De Gamecube heeft dezelfde doelgroep als hun directe concurrenten destijds (PS2/XBox).
De Wii kiest juist een andere weg en een andere doelgroep en is daarmee niet te vergelijken.
Het is Nintendo gelukt om een nieuwe doelgroep aan te boren voor hun nieuwe consoles.
Deze nieuwe doelgroep is groot, dat is wel gebleken uit de verkoopsuccessen van de DS Lite en de Wii.
Deze doelgroep heeft blijkbaar ook andere interesses vergeleken met de hardcore gamers, wie dat ook moge zijn.

Dat er te weinig goede third-party games uitkomen op de Wii, is geheel te wijten aan de game ontwikkelaars.
De game ontwikkelaars laten de Wii links liggen, om wat voor reden dan ook.
Misschien omdat ze het succes van de Wii niet zagen aankomen, misschien omdat het inderdaad makkelijk is even om snel te scoren met minigames compilaties, misschien ook wel omdat er simpelweg niet genoeg creativiteit is om gebruik te maken vd nieuwe mogelijkheden.
Want dat die mogelijkheden er zijn, dat is inmiddels wel duidelijk.
Door de andere besturing op de Wii, zijn er ook andere mogelijkheden qua games en gameplay.
Deze mogelijkheden zijn nog lang niet goed uitgebuit.

Balance Board van de Wii Fit is zo'n voorbeeld.
Het zou leuk zijn als er meer games komen die er ook gebruik van maken.
De markt en de doelgroep is er groot genoeg voor.
(Wii Fit wordt in Japan al meer verkocht dan Super Smash Bros Brawl.)

Een ander voorbeeld is dit studieproject van Johnny Chung Lee.
link naar pagina
Hij toont aan wat er mogelijk is met de Wiimote, waaronder echte 3D middels head-tracking (bekijk de laatste video op de pagina !!!).
Echt ongelooflijk wat je er allemaal mee kan doen.
Er is op dit moment nog niemand die het aankan of aandurft om hier een leuke game van te maken.
Daar moeten we dus nog even op wachten.

In de tussentijd kunnen we ons gewoon vermaken met andere leuke games.
Het kan altijd beter, maar er zijn genoeg goede games en er blijven er genoeg komen.
In mei en juni komen er goede games uit, zowel van Nintendo als third party.
Binnenkort wordt ook de Wiiware gelanceerd, een mooi platform voor de onafhankelijke game ontwikkelaar om hun kunsten te tonen.
Nee, ik geloof niet dat de stroom aan games op de Wii binnenkort zal opdrogen.
Integendeel zelfs.
De game ontwikkelaars zullen gaan inzien dat ze de Wii niet meer links kunnen laten liggen.
Daarvor is de doelgroep en de markt veel te groot.

Ze moeten creatiever omgaan met de mogelijkheden van de Wii.
Iets meer risico's nemen in hun game ontwikkeling, iets nieuws uitproberen.
Niet altijd maar weer op dezelfde geëffende paden blijven lopen.
Het is verfrissend om er eens een keer vanaf te wijken en iets nieuws te doen.

Gaming op de Wii is gewoon fun.
avatar van Divinenanny
Divinenanny ( 754   3) 05-05-2008 14:33
Een ander probleem met game ontwikkelaars en de Wii lijkt te zijn dat ze zich vastkijken op de mogelijkheden. Zoals bij de DS in vrijwel ieder spel een microfoon of touch screen toepassing moet zitten, moet ieder Wii spel de bewegingssensoren gebruiken. Dit is natuurlijk helemaal niet zo, want ook op de DS zijn er zat goede spellen waar je die microfoon en touch screen gelukkig niet hoeft te gebruiken (FF3?). Ik hoop dat ontwikkelaars op de Wii ook doorhebben dat ik soms gewoon even niet wil bewegen...
avatar van Chaoot
Chaoot ( 902 ) 06-05-2008 10:28
Ben het wel met het column eens, dat is ook 1 van de redenen dat ik geen Wii heb gekocht of zal kopen, te weinig interessante spellen (de spellen van Nintendo zelf vind ik al een tijdje niet meer leuk). Bovendien vind ik het belachelijk om 250 euro te betalen voor een console met hardware die vergelijkbaar is met die van de vorige(!) Xbox.
avatar van RpgN
RpgN ( 195 ) 06-05-2008 14:13
Ik zou een de wii kopen als mijn eerste next-gen console. Vooral omdat mijn gamecube gebroken is en hoge verwachtingen had. Het is anders gelopen, Ik kocht een ps3 en een gamecube in plaats van de wii. Hoe de fans ook het matige aanbod negeren en de wii verdedigen met dezelfde games is vreemd te noemen. Vergelijk eens het aanbod van de gamecube, de console met de minste third party support toen, eens met de wii. Je hebt toch veel meer keus en dat is toch schandalig?! De enige games die de moeite waard zijn, SMG, MP3, SSBB, Z&W en NMH. De wii zou ideaal zijn voor FPSs en diepe, nieuwe gameplay hebben volgens nintendo. Hun beloofte is niet uitgekomen en met hun succes heb ik weinig hoop op een pikmin 3 bijvoorbeeld. Een wii koop ik misschien nog voor de VC service en die paar games, maar met een wii alleen red je het niet.
avatar van LiesS
LiesS ( 4 ) 06-05-2008 17:09
Wat is er toch mis met de "non-gamers"?
Ik ben een "non-gamer" en beleef veel plezier aan mijn WII. Ik heb geen enkele behoefte aan al die games die je hier noemt.
Ik vind Mario party geweldig, Mario Cart, Zack en Wiki en onze nieuwste aanwinst WII fit is hier ook een hit.
Waarom denk jij dat non-gamers geen nieuwe spelletjes zullen kopen? Juist die doelgroep (ouderen, wat jij vermoedt ) heeft genoeg geld om weer een spelletje te kopen.
Prima toch, laat de gamers lekker doden maken met hun ps3 (of iets dergelijks) en de non-gamers lekker zwaaien met hun controller. Ik kan niet wachten tot wii ski in juni uitkomt.
Lies (40 jr en non-gamer)
avatar van RpgN
RpgN ( 195 ) 06-05-2008 19:50
^
Het spijt me heel erg als ik het tegen nu heb gericht. Er is niks mis met non-gamers, het is alleen dat nintendo meer van die games maakt en minder games gericht op gamers die wat langer gamen. Niet iederern heeft hetzelfde smaak en heb ik zelf minder keus dan vroeger op een nintendo console. Sommige games die u noemt zijn zeker leuke games (Zack & Wiki). Veel plezier met uw wii en welkom in de wereld van gamers ^_^
avatar van Robert®
Robert® ( 222 ) 07-05-2008 01:03
Geweldige column!
avatar van Divinenanny
Divinenanny ( 754   3) 07-05-2008 11:00
Ik ben het met LiesS eens. Ik zie het zo, iedere console heeft zijn eigen soort games. Als ik van first person shooters zou houden kocht ik geen Wii (daarom heeft mijn vriend juist een PS2). Ik houdt van Nintendo's non-spellen. Ik vind ze leuk, eindelijk eens iets wat ik ook kan spelen, ook al ben ik te knullig voor de gemiddelde platformer. Nintendo mag van mij zo doorgaan, en ik zie het einde/bankroet nog lang niet, zeker niet als ik bij mij in de gamekast kijk.
avatar van Chrono crosser
Chrono crosser ( 1847   1) 07-05-2008 16:02
Ik heb op dit moment een Wii en een PS3.

Helaas speel ik op dit moment heel erg veel Call of duty 4, en staat mijn Wii een beetje stof te happen.

De vergelijking kan je gewoon niet maken tussen de verschillende consoles. De PS3 moet het hebben van de graphics, en de Wii van zijn besturing.
De Wii is echt een topconsole. Mario Galaxy en Zelda zijn 2 games die toch in mijn top10 allertijden komen (tussen Chrono Trigger en Final Fantasy III).

Nintendo is over het algemeen beter in het maken van games, dan de overige game-companies. Jammer dat ze niet zo erg veel uitbrengen op dit moment. Het lijkt dus misschien op dit moment of de Wii de Cube achterna gaat, maar dat zie ik toch niet gebeuren hoor. De Wii zal/kan langer meegaan dan de Xbox of de PS3, mede door de besturing.
avatar van Duncmasta
Duncmasta ( 153 ) 08-05-2008 12:23
Bah, dit lijkt wel PUjournalistiek. Het is precies zoals Zhukov: De schrijver had zich beter in de materie mogen verdiepen. Ik ga hier voorlopig niet meer posten.
avatar van Felixer
Felixer ( 629 ) 10-05-2008 14:36
Ik merk dat vooral mensen met een Wii het niet eens zijn met mijn bevindingen. Ook ik heb thuis een Wii staan, en heb met hoge verwachtingen Mario Kart gehaald. Maar zoals zoveel mensen zeggen, het is weer meer van hetzelfde.

hoe lang kan Nintendo dit truucje nog ophouden? Hoe lang kan Nintendo ons nog dezelfde formule met een twist laten spelen? Mario Kart 64 was in feite Mario Kart van de SNES, Mario Kart Double Dash was de N64 versie met een (in mijn ogen) irritante bijrijder, en de Wii-versie is borduurt weer voort op de N64 versie met een nieuwe besturingsmethode, welke optioneel is aangezien ook met de normale pook te sturen valt.

Hoe vaak kan men nog dit truucje toepassen, voordat bij de meesten het kwartje begint te vallen?

Ik blijf hopen op échte vernieuwing, maar misschien moet ik dat niet echt bij een gevestigde serie als Mario Kart zoeken. Daarom hoop ik op een nieuwe franchise, maar gezien de milde third-party steun blijft die hoop mager.

Mensen die het niet eens zijn met mijn column hebben hun goed recht, ik spui ook alleen maar mijn mening. Maar ik heb wel degelijk goed onderzoek verricht alvorens deze column te schrijven. Deze bron, VGchartz.com, zegt mij dat de Wii in totaal al 4 miljoen units meer verkocht heeft dan de GC in zijn hele levensspan. En de GC heeft toch wel wat langer in de winkels gelegen dan de Wii durf ik te stellen.
avatar van Lenny-t
Lenny-t ( 66 ) 15-05-2008 00:23
Yeah GTA IV op de Wii... lekker met je afstandsbediening zwaaien om te richten
Geen haar op m'n hoofd iig die daar aan denkt!
avatar van Mr. Cheapo!
Mr. Cheapo! ( 7446 ) 13-08-2011 06:40
Nice one!