Wii, Wii, Wii, overal hoor je het. Zelfs het NOS journaal heeft het tegenwoordig vaak over de console van Nintendo. Hoe anders was het met de Gamecube. Toch beginnen zich de parallellen met misschien wel het dieptepunt in de geschiedenis van Nintendo te voltrekken.
3 mei 2002, de launch van de GameCube. Dit was hét wapen van Nintendo tegen hardware-gigant Sony en software-gigant Microsoft. Helaas voor Nintendo, de GameCube verkocht erg slecht en Nintendo kwam in financiële nood. Men zag in dat de markt voor krachtige consoles verloren was, dus ging men op zoek naar innovatie om de twee bedrijven te verslaan.
En innovatie kwam er. Om te beginnen met de Nintendo DS, door de internationale pers bestempelt als een maffe gameboy met twee schermpjes waarvan één een touch-screen is. Dat ‘maffe ding’ ging vervolgens als warme broodjes over de toonbank en is nu bezig de best verkochte gameconsole ooit te worden.
De pers had dus zijn lesje wel geleerd, helemaal toen Nintendo met hun visie op de toekomst van gamen kwam: de Nintendo Revolution. Een revolutie in gamen. Later veranderde Nintendo de naam naar het vriendelijker klinkende en ons bekende ‘Wii’. De pers was laaiend enthousiast over het product, maar vroeg zich wel af of het aan zou slaan bij het grote publiek.
En weer zat de gamejournalistiek er faliekant naast. De Wii is een ongekend verkoopsucces, met meer dan 20 miljoen verkochte eenheden. Daarmee heeft de console al het dubbele bereikt van wat de GameCube in zijn totale levensduur heeft verkocht. Een ongekend succes dus voor Nintendo, of toch niet?
Doelgroep
Het grootste probleem van de Wii is de doelgroep. Deze doelgroep bestaat uit veelal kleine kinderen en oudere mensen. Deze mensen zijn al dik tevreden met Wii Sports en hoeven daarnaast geen andere spellen. Eens in de week wordt de Wii uit de kast getrokken om weer eens op dat ‘grappige zwaai-ding’ te spelen. Hierin schuilt het grote gevaar voor Nintendo, wat destijds de GameCube ook de kop kostte.
Het gebrek aan goede third-party games voor de GameCube was schrijnend, bij de Wii is dat net zo. Het enige dat uitgevers als Ubisoft en EA nog naar de Wii brengen zijn minigames. Omdat de gewone, diepgaande spellen geen animo ondervinden onder de meeste Wii-bezitters. Natuurlijk zijn er wel een aantal mensen die smachten naar een goed spel, maar die groep is veel kleiner dan de groep die minigames wil spelen. Het verschil in verkopen tussen het geniale Metroid Prime 3 (1,31 miljoen) en het mindere Mario & Sonic in Beijing, die 3,94 miljoen keer verkocht, is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast zijn er van No More Heroes, een spel met een gamerankings score van 83,1%, nog geen half miljoen exemplaren verkocht.
Aantrekkelijk
Daarbij is het maken van een spel vol minigames veel goedkoper dan het maken van een groot project. Daarom is het ook minder risicovol; als het spel niet goed verkoopt maakt het bedrijf ook niet veel verlies. Er zijn nu al meer verzamelingen minigames voor de Wii uitgebracht dan voor welke console dan ook, en er wordt grof geld aan verdiend. Het begon allemaal met Wii Play, welke werd gebundeld met een extra controller zodat het kopen nog enigszins geoorloofd was. Het spel zelf was echter een schaamteloze verzameling van ongeïnspireerde, hoogst irritant te spelen minigames.
Voorlopig blijven er nog goede First-party games uitkomen, wat het gemis van third-party games voldoende aanvult. Binnenkort komen bijvoorbeeld Super Smash Bros. Brawl uit en Mario Kart Wii is net uitgekomen, twee spellen uit beproefde series die elke keer weer succes hebben en bij het grote publiek bekend zijn. Maar wat gebeurt er daarna?
Nintendo zal er niet om wakker liggen. De mainstream-media heeft het product zo gehyped dat steeds meer non-gamers het product gaan kopen. Nintendo zal geen verlies lijden aan deze console, zoals men dat deed bij de GameCube en zal ongetwijfeld dit pad blijven volgen. Maar wat vinden de échte gamers hiervan? De mensen die wél de steeds minder wordende spellen kopen. Zullen deze overstappen naar een andere console?
Wat zullen de developers denken als er haast geen meer games verkocht worden? Allereerst zullen ze waarschijnlijk minder spellen brengen naar de Wii, vervolgens zullen ze misschien helemaal stoppen met de aanvoer van nieuwe en originele spellen en door blijven gaan met het brengen van minigame-collecties. Hierbij worden allemaal licenties aangekocht, zodat het grote publiek krijgt wat ze willen. Is er vraag naar een My Little Pony spel? Dan wordt de licentie van de My Little Pony gekocht, en kan men weer 1 á 2 miljoen spellen verkopen aan kleine meisjes die van paarden houden. Zo wordt het incashen op minigames wel heel aantrekkelijk.
Succes
Voorlopig is de Wii nog een groot succes bij mainstream-gamers en non-gamers. De échte gamers stappen langzamerhand over op andere consoles, de twee grote concurrenten van Nintendo. Hoewel de hardcore gamers wel steeds vaker de Wii als extra erbij kopen, blijft de PS3 of de Xbox 360 hun primaire console, waardoor men multiplatforme spellen voor hun 360 of PS3 kopen, en alleen de exclusives scoren voor de Wii. Deze exclusives worden bijna uitsluitend geproduceerd door Nintendo zelf.
Op korte termijn is dit niet erg voor Nintendo, aangezien zij hun console tegen enorm hoge winstpercentages verkopen. Alleen is het minpunt dat de non-gamers en mainstream-gamers na drie of vier spellen al genoeg hebben om één keer per week plezier te beleven aan de console. Als uitgevers dit merken, wordt de geldkraan dichtgedraaid en wordt de enorme stroom aan games die op dit moment de Wii bereiken langzaam een halt toe geroepen. Er zullen alleen nog maar goedkope minigame-collecties gemaakt worden die het grote publiek aanspreken. Er zullen geen miljoenen meer besteed worden om met een origineel product te komen, want met een paar goedkope licenties heb je al een verkoopsucces. De Wii zal geen nieuwe flop worden zoals de Gamecube dat ooit was in een ver verleden, zo lijkt het. Daarvoor is de console al te vaak verkocht. Wel maakt Nintendo het zichzelf erg moeilijk voor de toekomst; waarmee komen ze de volgende generatie op de proppen om de mainstream- en non-gamers opnieuw hun portemonnee te laten trekken? Want het vertrouwen van de hardcore gamers is Nintendo nu toch wel echt aan het kwijtraken.
Gaat de Wii de Gamecube achterna
Laatste reacties
Ik moet wel eerlijk bekennen dt ik als Nintendo Fanboy weinig plezier heb beleeft aan bijvoorbeeld Mario Kart Wii; het was voor mij gewoon "het zoveelste deel" in de reeks. Op dit moment heeft de GameCube & PS2 nog even de voorkeur om op te spelen.
gamerankings de top 10 bekijkt zie je maar één exclusieve third-party game; zack&wiki. En de gemiddeldes zijn al niet erg hoog als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld die van de 360 waaar de hele top 10 cijfers heeft van boven de 9. Doordat ik nooit een gamecube heb gehad, kan ik nu ook nog de GC toppers spelen op mijn wii en kan ik nu dus veel meer toppers kopen. Degene die al een gamecube hadden, hebben dus helaas weinig echte toppers.
Het klopt niet dat de wii 2 keer zoveel als de gamecube heeft verkocht zoals in de tekst staat, want de gamecube heeft iets meer dan 20 miljoen verkocht. In februari ging de wii dan ook voorbij de gamecube qua verkoopcijfers
Er komen idd weinig goede third-party games uit. Als je bij Het klopt niet dat de wii 2 keer zoveel als de gamecube heeft verkocht zoals in de tekst staat, want de gamecube heeft iets meer dan 20 miljoen verkocht. In februari ging de wii dan ook voorbij de gamecube qua verkoopcijfers
Dit is ook de strategie van nintendo, ze hebben een andere weg gekozen. Ze zien zich zelf ook als de console die naast de ps3 of 360 gezet wordt.
Bovendien, sportgames en gemiddelde racers/shooters zorgen ook op de PS3 en Xbox nog voor de meeste afzet. Ook niet echt "hardcore" als je het mij vraagt.
Kortom, het komt gewoon weer neer op het aloude liedje: Nintendo maakt gewoon betere games. (En dat is mooi, want daar koop ik een Nintendo-console voor) Dat andere ontwikkelaars veel toegankelijke prut uitbrengen is geen probleem, je hoeft het ook niet kopen En ook dat is niets nieuws, kijk naar de PS2/GBA en ook de NDS.
Ik hoop echter dat Nintendo dan zoveel geld heeft verdiend, dat ze een goede opvolger kunnen creëeren die zowel mainstream, non-gamers als hardcore gamers kan bekoren.
LoL @ Mario & Sonic in Beijing. XD
Quote:
De schrijver van dit artikel mag zich wel even verdiepen in de materie. De GC heeft ongeveer evenveel verkocht als de Wii tot nu toe en nooit verlies voor Nintendo opgeleverd. Zoek eerst feiten op voordat je dingen claimt
Ik wilde datzelfde net eigenlijk gaan melden.
Ik zal niet ontkennen dat het gebrek aan third party uitgevers een probleem kan worden, maar zolang de verkoop van Nintendo spellen goed blijft zal het voor Nintendo voordelig zijn om consoles uit te brengen.
Het verschil met Sony/Microsoft is dat Nintendo al een enorme inkomstenbron uit zijn eigen spellen heeft, terwijl Sony en Microsoft hun inkomsten uit het uitgeven van andermans spellen moet halen, wat veel minder winstgevend is.
Verder lijkt me Mario & Sonic op de Olympische Spelen geen perfect voorbeeld. Het geeft natuurlijk wel het meeste dramatische effect, maar als je de verkopen van Metroid, Zelda en Mario zou vergelijken met The Dog Island, Iron Man, G1 Jockey etc. dan valt het nog wel mee. Mario & Sonic is weliswaar een eenvoudig spel, maar kwalitatief niet heel slecht ofzo. Zolang er met simpele concepten veel geld verdiend kan worden is er niks mis met de strategie van Nintendo, zolang kwalitatief lage spellen maar niet de overhand gaan krijgen.
Dat mag ook wel aangezien de investering wel wat hoger zou liggen, maar het is nog niet het begin van het einde. Ook op de PS2 en Xbox zijn er hoge verkopen gehaald met casual games (10 miljoen voor Need for Speed underground anyone?)
Overigens niet ten nadele van dit column hoor, het is zeker goed geschreven en leuk om te lezen, maar ik heb er een andere mening over ^_^ En da\'s maar goed ook, want ik zie de laatste tijd veel te veel columns die het op safe spelen en iets aansnijden waar iedereen het wel mee eens moet zijn (\"te\" lange of \"te\" korte spellen, etc.)
De Wii kiest juist een andere weg en een andere doelgroep en is daarmee niet te vergelijken.
Het is Nintendo gelukt om een nieuwe doelgroep aan te boren voor hun nieuwe consoles.
Deze nieuwe doelgroep is groot, dat is wel gebleken uit de verkoopsuccessen van de DS Lite en de Wii.
Deze doelgroep heeft blijkbaar ook andere interesses vergeleken met de hardcore gamers, wie dat ook moge zijn.
Dat er te weinig goede third-party games uitkomen op de Wii, is geheel te wijten aan de game ontwikkelaars.
De game ontwikkelaars laten de Wii links liggen, om wat voor reden dan ook.
Misschien omdat ze het succes van de Wii niet zagen aankomen, misschien omdat het inderdaad makkelijk is even om snel te scoren met minigames compilaties, misschien ook wel omdat er simpelweg niet genoeg creativiteit is om gebruik te maken vd nieuwe mogelijkheden.
Want dat die mogelijkheden er zijn, dat is inmiddels wel duidelijk.
Door de andere besturing op de Wii, zijn er ook andere mogelijkheden qua games en gameplay.
Deze mogelijkheden zijn nog lang niet goed uitgebuit.
Balance Board van de Wii Fit is zo'n voorbeeld.
Het zou leuk zijn als er meer games komen die er ook gebruik van maken.
De markt en de doelgroep is er groot genoeg voor.
(Wii Fit wordt in Japan al meer verkocht dan Super Smash Bros Brawl.)
Een ander voorbeeld is dit studieproject van Johnny Chung Lee.
link naar pagina
Hij toont aan wat er mogelijk is met de Wiimote, waaronder echte 3D middels head-tracking (bekijk de laatste video op de pagina !!!).
Echt ongelooflijk wat je er allemaal mee kan doen.
Er is op dit moment nog niemand die het aankan of aandurft om hier een leuke game van te maken.
Daar moeten we dus nog even op wachten.
In de tussentijd kunnen we ons gewoon vermaken met andere leuke games.
Het kan altijd beter, maar er zijn genoeg goede games en er blijven er genoeg komen.
In mei en juni komen er goede games uit, zowel van Nintendo als third party.
Binnenkort wordt ook de Wiiware gelanceerd, een mooi platform voor de onafhankelijke game ontwikkelaar om hun kunsten te tonen.
Nee, ik geloof niet dat de stroom aan games op de Wii binnenkort zal opdrogen.
Integendeel zelfs.
De game ontwikkelaars zullen gaan inzien dat ze de Wii niet meer links kunnen laten liggen.
Daarvor is de doelgroep en de markt veel te groot.
Ze moeten creatiever omgaan met de mogelijkheden van de Wii.
Iets meer risico's nemen in hun game ontwikkeling, iets nieuws uitproberen.
Niet altijd maar weer op dezelfde geëffende paden blijven lopen.
Het is verfrissend om er eens een keer vanaf te wijken en iets nieuws te doen.
Gaming op de Wii is gewoon fun.
Ik ben een "non-gamer" en beleef veel plezier aan mijn WII. Ik heb geen enkele behoefte aan al die games die je hier noemt.
Ik vind Mario party geweldig, Mario Cart, Zack en Wiki en onze nieuwste aanwinst WII fit is hier ook een hit.
Waarom denk jij dat non-gamers geen nieuwe spelletjes zullen kopen? Juist die doelgroep (ouderen, wat jij vermoedt ) heeft genoeg geld om weer een spelletje te kopen.
Prima toch, laat de gamers lekker doden maken met hun ps3 (of iets dergelijks) en de non-gamers lekker zwaaien met hun controller. Ik kan niet wachten tot wii ski in juni uitkomt.
Lies (40 jr en non-gamer)
Het spijt me heel erg als ik het tegen nu heb gericht. Er is niks mis met non-gamers, het is alleen dat nintendo meer van die games maakt en minder games gericht op gamers die wat langer gamen. Niet iederern heeft hetzelfde smaak en heb ik zelf minder keus dan vroeger op een nintendo console. Sommige games die u noemt zijn zeker leuke games (Zack & Wiki). Veel plezier met uw wii en welkom in de wereld van gamers ^_^
Helaas speel ik op dit moment heel erg veel Call of duty 4, en staat mijn Wii een beetje stof te happen.
De vergelijking kan je gewoon niet maken tussen de verschillende consoles. De PS3 moet het hebben van de graphics, en de Wii van zijn besturing.
De Wii is echt een topconsole. Mario Galaxy en Zelda zijn 2 games die toch in mijn top10 allertijden komen (tussen Chrono Trigger en Final Fantasy III).
Nintendo is over het algemeen beter in het maken van games, dan de overige game-companies. Jammer dat ze niet zo erg veel uitbrengen op dit moment. Het lijkt dus misschien op dit moment of de Wii de Cube achterna gaat, maar dat zie ik toch niet gebeuren hoor. De Wii zal/kan langer meegaan dan de Xbox of de PS3, mede door de besturing.
hoe lang kan Nintendo dit truucje nog ophouden? Hoe lang kan Nintendo ons nog dezelfde formule met een twist laten spelen? Mario Kart 64 was in feite Mario Kart van de SNES, Mario Kart Double Dash was de N64 versie met een (in mijn ogen) irritante bijrijder, en de Wii-versie is borduurt weer voort op de N64 versie met een nieuwe besturingsmethode, welke optioneel is aangezien ook met de normale pook te sturen valt.
Hoe vaak kan men nog dit truucje toepassen, voordat bij de meesten het kwartje begint te vallen?
Ik blijf hopen op échte vernieuwing, maar misschien moet ik dat niet echt bij een gevestigde serie als Mario Kart zoeken. Daarom hoop ik op een nieuwe franchise, maar gezien de milde third-party steun blijft die hoop mager.
Mensen die het niet eens zijn met mijn column hebben hun goed recht, ik spui ook alleen maar mijn mening. Maar ik heb wel degelijk goed onderzoek verricht alvorens deze column te schrijven. Deze bron, VGchartz.com, zegt mij dat de Wii in totaal al 4 miljoen units meer verkocht heeft dan de GC in zijn hele levensspan. En de GC heeft toch wel wat langer in de winkels gelegen dan de Wii durf ik te stellen.