Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

Gamescom 2012: Tomb Raider

Gedurende de laatste maanden heb je al heel wat kunnen vernemen rondom de nieuwste Tomb Raider. Lara is in deze game nog niet de stoere chick die we al zo lang kennen, in plaats daarvan ervaren we het verhaal van hoe de jonge Lara verworden is tot wie ze nu is. Tomb Raider heeft daadwerkelijk indruk op mij gemaakt, zodanig dat ik nog steeds met een grijns op mijn gezicht zit als ik terug denk aan bepaalde heftige scenes. Het komt zelden voor dat ik zo meeleefde met een game personage als de nieuwe Lara.



Lara is, zoals gezegd, nog geen moordmachine, maar een mens, een kwetsbaar meisje van 21 jaar dat nog veel moet leren. Na bijna verdronken te zijn tijdens een schipbreuk, belandt Lara op een onbewoond eiland. Bang en onzeker baant ze zich een weg de bergen in. Ze heeft geen wapens, in plaats daarvan heeft ze pijn en is ze gewond. Ze praat zich zelf constant moed in wanneer ze iets moet doen. De wereld redden heeft plaats gemaakt voor simpelweg zien te overleven.

De demonstratie begint met een klauterpartij over een aan een rotswand hangend vliegtuig. De manier hoe ze klimt en klautert voelt een beetje aan als Uncharted, maar dat is gelukkig van korte duur. Tomb Raider heeft genoeg elementen in zich om zich te onderscheiden van andere franchises. Terwijl het vliegtuig langzaam de afgrond instort, heeft Lara zich een weg weten te banen naar de andere kant.

Na deze flinke klauterpartij merken we al snel dat geen enkel obstakel is wat het lijkt. Er gebeurt altijd wel iets onverwachts, dat er voor zorgt dat je nooit zeker bent van je zaak, zelfs bij situaties waarvan je denkt dat ze veilig zijn. Het creëert een werkelijk ongemakkelijk gevoel, precies het gevoel dat Lara ook heeft. Wanneer het mis gaat en bijvoorbeeld een boomstronk waar je overheen loopt door midden breekt, gaat dit gepaard met een enorme kreet van Lara die werkelijk door merg en been gaat.



De omgevingen, waarin Lara opereert, variëren van stranden met indrukwekkende vergezichten tot dichtbegroeide jungles die de nodige ondergrondse kelders en tempels voor de speler verbergen. Het gevoel van ongemakkelijkheid blijft overal behouden, als het geen boomstronken zijn die onder je gewicht instorten, dan is het wel haar eerste doding van een hert die ze haar excuses aanbiedt voor ze hem slacht. Of wat te denken van wolven die uit het niets op je springen, ik schrok oprecht toen het gebeurde. Ook ondergronds gebeuren er allerlei dingen, al is het maar een deur die plotseling dichtslaat. Het zijn deze kleine details die Tomb Raider net iets meer geven. Zelfs wanneer je je veilig waant door een vriendin tegen te komen, blijkt dit een val te zijn en eindigt Lara per ongeluk met haar been in een berenval. Het doet nog steeds pijn als ik er aan denk en haar hoor schreeuwen, Lara blijft werkelijk niets bespaard en sommige situaties zoals haar eerste echt moord en wat hier aan vooraf gaat zijn echt heftige momenten. Niets is wat het lijkt en dat maakt Tomb Raider juist zo een briljant goede titel.



Achter het verhaal en alle evenementen zit verder een uitgebreid ervaringspunten systeem waarmee je Lara sterker kunt maken. Je hebt hier toegang tot bij het kampvuur (“thuisbasis”), wat het enige rustmoment biedt in de game. Naar mijn idee zal het kampvuur echt een rustmoment zijn, wat iedereen even zal willen pakken na de gebeurtenissen. Zaken die je kunt upgraden variëren van het mogelijk maken dat je je pijlen weer mee kunt nemen na het neerschieten van een prooi, tot het verkrijgen van meer levenspunten.

Tomb Raider belooft een hele bijzondere titel te gaan worden. Het is indrukwekkend hoe ontwikkelaar Crystal Dynamics de kwetsbaarheid van Lara weet over te brengen. De onvoorspelbaarheid van het spelverloop voegt hier nog eens een extra dimensie aan toe. Na het zelf mogen proberen van de game, konden we zien dat ook de besturing al enorm goed in elkaar zit. De game lijkt af en dat terwijl we nog drie kwart jaar moeten wachten voor deze in de winkels ligt. Het enige kritiekpunt dat ik kan geven is dat de kans bestaat dat er al zo veel van de heftige situaties getoond zijn middels trailers en artikelen, dat het uiteindelijke spel mogelijk alsnog teleur zal gaan stellen. Ik raad je als fan dan ook aan zo min mogelijk vooraf te bekijken en te lezen, zodat je straks het avontuur zelf kunt ervaren. Zet in ieder geval 5 maart 2013 alvast in je agenda, want dit wordt een game om naar uit te kijken.

Verwachting:


Geplaatst door Yorn op 02-09-2012
Aantal keer bekeken: 10600

Laatste reacties

avatar van ThaHobbit
ThaHobbit ( 161 ) 02-09-2012 12:30
Rol: BG Redacteur
Mee eens Yorn! Die 5 sterren zijn echt meer dan verdiend!