Waar we eigenlijk rekenden op de aanwezigheid van Formule 1 2012, werden we getrakteerd op F1 Racestars, eveneens van ontwikkelaar Codemasters. Een kartgame, die gebruik maakt van de officiële licentie. Wees dus niet verbaasd als Michael Schumacher je de pas afsnijdt of dat Sebastian Vettel je in de laatste bocht voor de finish met een neuslengte weet te passeren. Daarnaast zijn de licenties ook volledig benut voor de circuits, teams en auto’s. Overigens zijn de circuits niet geheel natuurgetrouw. Zo kennen de circuits de nodige glooiingen en hellingen aangebracht om immense sprongen te kunnen maken.
In tegenstelling tot zijn grote broer Formule 1 2012 is het spel volledig arcade en kan de speler dus vrijwel altijd vol gas door de bocht gaan. Het spel lijkt zich dan ook gezien de beelden te richten op een jonger publiek. Na onze eerste speelsessie moet ik zeggen dat de game goed aanvoelt, zoals je van Codemasters mag verwachten. Het spel deed ons bovendien aan de koning van het genre denken: Mario Kart. Dit komt onder meer omdat we in F1 Racestars ook diverse power-ups onderweg kunnen oppakken om de andere rijders het leven zuur te maken.
Budgetprijs
Het spel moet in november van dit jaar verschijnen voor de PS3, Xbox 360 en PC. De uiteindelijke game zal een ruim opgezette Career Mode, een splitscreen multiplayer voor maximaal 4 spelers en een online multiplayer voor maximaal 12 spelers bevatten. Het spel lijkt zich op dit moment vooral te willen onderscheiden middels het gebruik van de F1 licentie, maar eerlijk gezegd hadden we van de race-experts van Codemasters toch iets meer verwacht. Aangezien er nog een aantal maanden is om het spel door te ontwikkelen, is er nog van alles mogelijk.Het is dus wachten op het uiteindelijke product hoe het spel zich verder zal ontwikkelen. Het gerucht gaat dat het spel niet voor de volle mep in de winkel zal komen te liggen, maar voor een gereduceerde prijs van ongeveer 40 euro. Dit lijkt me voor dit spel een prima insteek om aan het einde van het jaar toch als winnaar uit de strijd te komen.
One Piece: Pirate Warriors Wie aan Namco Bandai en manga denkt, denkt al snel aan de diverse Naruto games, die de afgelopen jaren veelvuldig onze redactie zijn gepasseerd. Toch is dit zeker niet de enige mangareeks, die Namco Bandai in een game vastlegt. Ook onder meer Saint Seiya, Dragon Ball Z en One Piece bevinden zich in hun portefeuille.
In het verleden zijn er al verschillende One Piece spellen verschenen. De meest recente delen waren van het RPG avontuur Unlimited Cruise. Nu staat ontwikkelaar Tecmo Koei aan het roer. Deze ontwikkelaar is vooral bekend van games als Ninja Gaiden, Dead or Alive en natuurlijk Dynasty Warriors. De serie One Piece draait om de avonturen van piraat Monkey D. Luffy en zijn metgezellen, die immer op zoek zijn naar bijzondere schatten. Er gaat altijd een ruime aandacht uit naar deze metgezellen, die ook deels als speelbare personages in de game aanwezig zullen zijn. Het gaat om een zeer divers gezelschap. Wat te denken van de zwaardvechter Roronoa Zoro, de dievegge Nami en levend skelet Brook. En dan hebben we de rivaliserende partij nog niet eens bij naam genoemd. Tijdens de demo kregen we het aan de stok met Buggy de clown en zijn kornuiten, maar in de uiteindelijke game zullen nog wel meer bekende vijanden de revue gaan passeren.
Nu we het toch over de demo hebben. Opvallend was de invloed van de Dynasty Warriors. Onze held werd continu belaagd door een enorme hoeveelheid vijanden. Voor het merendeel draaien Monkey en Roronoa Zoro hun handen niet om en de vijanden vallen dan ook bij bosjes, totdat de volgende fraaie cutscene de speler meeneemt in het verhaal. De eerste kennismaking was aangenaam. Wel vond ik dat de camera niet altijd de beste standpunten innam. Daarnaast vroeg ik me af of de game na een tijdje spelen niet al te repetitief zal worden. De game verschijnt gelukkig al op 21 september 2012 voor de PS3, zodat we ook snel meer te weten kunnen komen over het verhaal achter deze game.
Studio Ghibli en ontwikkelaar Level-5 hebben de handen ineengeslagen om de RPG Ni No Kuni: Wrath of the White Witch tot leven te laten komen op de Playstation 3. Waar Studio Ghibli vooral bekend is van animatiefilms als Howl’s Moving Castle en het Oscar winnende Spirited Away willen ze nu ook proberen de harten van de gamer te veroveren. Ontwikkelaar van dienst is Level-5, welke in het verleden verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van onder meer Rogue Galaxy, Dragon Quest VIII en natuurlijk de Professor Layton serie. Van beide zijden zijn er derhalve genoeg ingrediënten aanwezig om een dijk van een game te maken.
Creatures
Het verhaal begint eigenlijk vrij tragisch. De moeder van Oliver (de hoofdpersoon in deze game) komt plots te overlijden en Oliver is vastberaden om haar terug te halen. Oliver probeert zich te troosten met zijn knuffel, welke door zijn tranen ineens tot leven komt. Deze knuffel, Drippy, vertelt Oliver dat er misschien een kans is om zijn moeder te redden. Oliver wil natuurlijk niets liever dan dat en samen reizen ze naar een parallelle wereld, op zoek naar zijn moeder.
Tijdens Gamescom 2012 waren er feitelijk twee demo’s beschikbaar. Ik ben aan de slag gegaan met ‘An Errand for Father Oak’, waarin we op weg zijn naar Ding Dong Dell en wij een bos moeten doorkruisen. Het bos wordt echter bewaakt en Oliver moet, ondanks zijn jonge leeftijd, zijn mannetje staan. Het level zit vrij vroeg in het spel verwerkt en dient vooral om de speler vertrouwd te maken met het gevechtssysteem. Het betreft hier een turn-based gevechtssysteem, waardoor de speler om de beurt kan toeslaan en zijn strategie rustig kan uitwerken. Naast zelf vechten en gebruik maken van magische spreuken kan Oliver ook een Creature inzetten, welke namens hem voorop in de strijd gaat. Overigens moet de speler wel bij de les blijven, aangezien Oliver kwetsbaar blijft en zo nu en dan zichzelf zal moeten genezen. Naarmate het spel vordert zal Oliver andere personen tegenkomen, welke zich bij hem zullen aansluiten en bijstaan tijdens zijn zoektocht. Elk van de personages zal maximaal drie Creatures in kunnen zetten, waardoor tijdens een gevecht maximaal twaalf van deze beesten voor jou aan het strijden zijn.
Na het gevecht met de Guardian of the Woods vervolgen we onze weg naar de stad. Op de World Map zijn vijanden allemaal zichtbaar en kunnen dus eventueel ontlopen worden, wanneer de speler in slechte conditie verkeert of hij bijna door zijn potions heen is.
Smaakvol
Hoewel we nog weinig van het verhaal meekregen tijdens het spelen van de demonstratie, konden we al wel volop genieten van de nodige grafische pracht van de hand van de animatiemeesters van Studio Ghibli. Aangezien het spel reeds eind 2011 uitgebracht is in Japan, is het spel al af, maar wordt er momenteel nog hard gewerkt aan de vertaling van het spel. Pluspuntje is dat de game zowel in het Japans als Engels te spelen zal zijn en dat de speler dus de keuze geboden wordt. De game zal op 25 januari 2012 exclusief voor de Playstation 3 verschijnen. Voor de echte liefhebbers verschijnt er ook nog een heuse Wizard Edition, waarin naast de game ook een spreukenboek, een Drippy-knuffel en codes voor extra downloadable content zullen zitten.
Tekken Tag Tournament 2
Inmiddels lijkt het alweer een eeuwigheid geleden dat Tekken Tag Tournament voor de Playstation 2 uitgebracht werd. In de eerste maanden van deze console verscheen deze clash van Tekken personages. Het verenigde de personages van de eerste drie delen samen en voegde er het Tag Team principe aan toe. Aan elk van beide zijden worden twee personages gekozen, welke tijdens het gevecht continu gewisseld kunnen worden, totdat een personage knockout gaat. Naast hun gebruikelijke gevechtstechnieken kon ook een combo met de teamgenoot gemaakt worden, wat een extra tactisch element aan het spel toevoegde.
Inmiddels ruim tien jaar later verschijnt dan eindelijk het tweede deel. Nadat er opnieuw een trilogie was voltooid, voelt deze tweede Tekken Tag Tournament als een logische stap. Door de jaren heen is het aantal personages slechts mondjesmaat gegroeid en dus zal het voor velen vooral een feest van herkenning zijn. Uiteraard zijn de personages er weliswaar ouder geworden. Dit wil echter niet zeggen dat ze de kunst van het vechten verleerd zijn.
Oefenen
De Tekken serie kent in feite een groot rariteitenkabinet aan personages. Naast de menselijke personages zijn er bijvoorbeeld Angel, Kuma de beer en Jack-6 de cyborg. Elk van de personages heeft zijn eigen vechtstijl. Een aantal personages had vroeger een tegenhanger, die exact deze stijl van vechten had. Dit is echter door de jaren heen licht gewijzigd doordat personages uit beeld verdwenen zijn of personages die simpelweg een andere gevechtstechniek hebben geadopteerd.
De serie heeft altijd wat meer laagdrempelig aangevoeld ten opzichte van bijvoorbeeld de Street Fighter serie. Met de redelijk eenvoudig uit te voeren combinaties kan menigeen direct uit de voeten. Tegelijkertijd is er echter ook voor de gevorderde speler nog genoeg diepgang om je avond na avond mee te vermaken. Ons eerste potje op de beursvloer voelde vooral erg vertrouwd aan, omdat ik reeds bekend ben met de serie. Met het grootste gemak liet ik de oude meester Baek Doo San en Eddy Gordo het vuile werk opknappen en kreeg mijn tegenstander de nodige klappen te verwerken.
Kort en bondig
Eigenlijk kan ik heel kort en bondig zijn. Voor wie bekend is met de Tekken reeks, weet wat hij van deze game mag verwachten. Het spel voelde nu al erg goed aan, dus het moet wel heel raar lopen wil dit niet de topper worden, waar Tekken fans alweer enige tijd op hebben moeten wachten.