Wanneer de voetbalcompetities weer zijn begonnen, de geur van pas gemaaid gras weer opstijgt en de strijd tussen Lionel Messi en Christiano Ronaldo weer is losgebarsten, maken veel gamende voetbalfans zich op voor de jaarlijkse strijd tussen de Grote Twee op footie-game gebied: Fifa 13 en Pro Evolution Soccer 2013. En daarom ging Frido op de Gamescom wederom op onderzoek uit om te kijken of ontwikkelaars EA en Konami ook dit jaar het doel weer weten te vinden…
Vorig jaar liet Konami zien dat het langzaam weer de goede kant uitgaat met de Pro Evolution Soccer serie. Toch kende PES 2012 nog te veel slordigheden om een topscore te verdienen. Gelukkig heeft Konami goed naar de community geluisterd om zo de grootste ergernissen uit de game te kunnen halen. Dat uit zich bijvoorbeeld in de intelligentie van zowel de aanvallers als de verdedigers. Daardoor wordt de buitenspelval veel beter ingezet, stappen verdedigers beter in en maken ze niet om de haverklap kleine overtredingen meer. Maar ook aanvallend zijn de veranderingen duidelijk merkbaar. Zo wordt er bijvoorbeeld veel beter vrijgelopen, waardoor steekpasses en voorzetten veel vaker succesvol gegeven kunnen worden. De grootste vooruitgang die we tijdens het spelen tegenkwamen vormden de keepers, die zich in PES 2013 een stuk natuurgetrouwer gedragen. Een wedstrijd verliezen door een domme keepersactie komt daardoor heel wat minder vaak voor en dat lijkt me een stuk dichterbij de werkelijkheid dan in de vorige delen het geval was. Een andere grote wijziging was te bemerken in de snelheid van de gameplay. Konami heeft ervoor gekozen om de speelsnelheid iets terug te schroeven, waardoor het gevoelsmatig wat dichter in de buurt van de snelheid van de Fifa serie is gekomen. Een opmerkelijke keuze, want PES staat toch vooral bekend om hun snelle gameplay. Maar gepaard met veel soepeler werkende animaties vond ik het persoonlijk erg fijn aanvoelen.
Spelers lijken de bal daardoor ook beter onder controle te hebben bij het (ook iets vertraagde) dribbelen of bij het gebruiken van Dynamic First Touch, waarmee je de bal op veel meer manieren kan aannemen als voorheen. En omdat er ook nog eens 50 bekende spelers met hun typische stijl (stijl van aannemen/dribbelen/lopen/schieten) in de game verwerkt zijn, zul je deze toppers dit jaar beter dan ooit kunnen herkennen. Ook heeft Konami ervoor gekozen om de speler de keuze te geven om zowel het passen als het schieten volledig manual te doen, waardoor de mogelijkheden voor de gevorderde speler alleen maar toegenomen zijn.
Enkele dagen na de Gamescom maakte Konami bekend dat ook dit jaar de Champions League en de Europa League aanwezig zullen zijn, maar ook dat er zo’n 20 Braziliaanse teams aan de game toegevoegd zullen worden. Persoonlijk had ik stiekem gehoopt op een aantal andere volledige competities, maar het toont wel aan dat Konami beseft dat meer licenties ook voor meer aantrekkingskracht kunnen zorgen. Zo lijkt Konami met PES 2013 in ieder geval weer een stap in de juiste richting te hebben gemaakt.
Vorig jaar verraste EA vele Fifa fans door het oude vertrouwde verdedigings-systeem op de schop te nemen. Want ook al had de ontwikkelaar er prima voor kunnen zorgen dat ieder Fifa deel slechts kleine vernieuwingen zou kennen, toch koos EA ervoor om deze gedurfde nieuwe feature in de game te stoppen. Voor sommigen was dit zogenaamde Tactical Defending een regelrechte ergernis, maar persoonlijk vond ik het een zeer uitdagende vernieuwing. Ook de nieuwe impact engine was een mooie vondst, al zorgde het in Fifa 12 nog voor teveel onrealistische situaties. In Fifa 13 zijn deze twee elementen verder aangepakt en verbeterd, wat het realisme van wedstrijden zeker ten goede lijkt te komen. Daarbij helpt ook de verbeterde intelligentie van de spelers in het veld, waardoor er vooral aanvallend veel meer bewogen wordt. Ook het aannemen van de bal is aangepakt, waarbij je er deze keer rekening mee moet houden dat een slechte speler meer moeite kan hebben met de juiste balcontrole. Verder is in Fifa 13 het dribbelsysteem verbeterd, waardoor het geijkte tik-tik-tik pass systeem (Fifa spelers snappen waar ik het over heb…) nu zeker niet de enige optie is om een doelpunt te forceren.
Maar EA heeft het in Fifa 13 niet alleen bij de gameplay gelaten, want ook de verschillende gamemodes zijn opgepoetst en uitgebreid. Zo zul je bijvoorbeeld in de Career Mode gevraagd kunnen worden als bondscoach, om zo je land te leiden naar de absolute top. Daarbij is de populaire Ultimate Team Mode uitgebreid met een Seasons Mode en een uitgebreidere tutorial. Een andere erg leuke optie is de mogelijkheid om in Fifa 13 je bijeen gespaarde ervaringspunten te gebruiken in de EA Sports Catalogus. Hier kun je bijvoorbeeld historische kits kopen of een internationaal managers bod aanschaffen(in Career Mode), maar je kunt ook een extra wedstrijd kopen om daarmee in de Online Seasons Mode toch nog net die promotie af te dwingen! Helemaal nieuw is de EA Sports FC Match Day, waarbij je een voetbalseizoen afwerkt dat beïnvloed wordt door alles wat er gebeurd in het echte voetbalseizoen. Blessures, roddels en wedstrijduitslagen krijgen hier voortdurend updates, waardoor je virtuele voetbalseizoen echter dan ooit wordt. Met dit alles lijkt EA er met Fifa 13 voor te kiezen om de nieuwe features en slordigheden uit het vorige deel te verbeteren, maar tegelijkertijd de fans meer mogelijkheden te geven in de verschillende gamemodes. Een slimme zet, want daarmee lijkt Fifa 13 wederom een zekerheidje voor succes.
Conclusie
Waar Konami dit jaar vooral bezig lijkt te zijn met het balanceren en verbeteren van de gameplay, heeft EA de bestaande gameplay op subtiele wijze aangepakt. Daarom is het voor Pro Evolution Soccer 2013 nog even afwachten hoe al deze wijzigingen gaan aanpakken en zal Fifa gewoon lekker verder gaan op de weg die vorig jaar al ingeslagen was. Ik heb in ieder geval aan beide footies, die nog steeds hun eigen unieke stijl hebben, een positief gevoel over gehouden en denk dat fans van beide series straks ook zeker tevreden gaan worden…