Koude oorlog
‘ Black Ops 2 is een direct vervolg op Black Ops’ wordt ons verteld, daarbij wordt hier aan toegevoegd dat sergeant Frank Woods weer terug is. Black Ops 2 zal zich focussen op twee tijdsperiodes: De koude oorlog uit de jaren ‘80 en het jaar 2025 waar de Verenigde Staten en China met elkaar in de clinch liggen. China heeft in die laatste periode veel grondstoffen en wil deze niet langer meer delen met de rest van de wereld. Een nieuwe Koude oorlog lijkt werkelijkheid te worden.
De hoofdrol is in 1980 weg gelegd voor Alex Mason en de campaign in 2025 heeft zijn zoon, David Mason, de hoofdrol. De twee perioden zijn met elkaar verweven door de terugkomst van sergeant Woods en een nieuwe schurk: Raul Menendez. De verhaallijn strekt zich uit over de Mason familie plus sergeant Woods, en zal de opkomst en afgang van Menendez gaan overkoepelen. Treyarch heeft David S. Goyer gevraagd, dezelfde persoon die mee geholpen heeft aan Batman: The Dark knight, om mee te helpen de diverse karakters uit te diepen. Zo maak je bijvoorbeeld mee hoe Menendez van trouwe soldaat langzaam verandert in een koelbloedige terrorist.
Aan het begin van de presentatie hebben we het een en ander mogen zien van de singleplayer en het ziet er toch wel goed uit. Treyarch heeft samen met oorlogsexperts gekeken welke technische snufjes realistisch zouden zijn in het jaar 2025. Het gaat hier om technieken die momenteel al in ontwikkeling zijn en werkelijkheid zouden moeten worden rond die tijdsperiode. Denk bijvoorbeeld aan speciale handschoenen die er voor kunnen zorgen dat je aan een rotswand kunt blijven plakken, of een vizier waarmee menselijke gedaantes automatisch oplichten tussen het struikgewas.
Nieuw: Vertakkingen in het hoofdverhaal
Dat Treyarch de franchise verder vooruit probeert te stuwen blijkt uit een welkome vernieuwing, de verhaallijn bevat de nodige vertakkingen en is niet meer zo rechtlijnig als bij voorgaande delen. Gedurende het verhaal zijn er sleutelopdrachten waarbij je verschillende keuzes moet maken, keuzes die de verhouding tussen de Verenigde Staten en China kunnen beïnvloeden. Ook bestaat er de mogelijkheid om soms uit diverse missies te kiezen, maar je mag er maar ééntje selecteren, de andere keuzes krijg je dus niet meer te spelen, of je moet de campaign opnieuw doorlopen. Afhankelijk van het succes of falen van een missieopdracht, zal de hoofdverhaallijn veranderen. Er wordt ons vertelt dat gemaakte keuzes kunnen leiden tot de dood van hoofdkarakters, dus de juiste beslissing proberen te nemen is erg belangrijk. Gedurende een missie kun je er ook voor kiezen om van boven af met een sniper te helpen, of bijvoorbeeld vanaf de grond mee te helpen vechten. Vooraf kun je kiezen welke bewapening je meeneemt gedurende een missie. De keuze is aan jou om als gewone voetsoldaat of als sluipschutter een missie te ondernemen.
Er lijkt dan ook veel aandacht te zijn besteed aan de singleplayer. Het wordt echter nog even afwachten in hoeverre de vertakkingen invloed hebben op het uiteindelijk verloop van de hoofdcampagne en hoeveel verschillende eindes dit met zich mee brengt.
Multi-player vernieuwingen
De multi-player ervaring speelt zich puur af in de nabije toekomst. De veranderingen en aanpassingen zijn al meteen merkbaar wanneer je het “creëer een klasse”-scherm bekijkt. Het ‘ Pick 10’ scherm laat spelers een willekeurige combinatie van wapens, accessoires, granaten en perks kiezen voor hun arsenaal. Elke keuze is één punt waard, met een maximum van 10 punten die je kunt verdelen. We hebben dit tijdens de multiplayer sessie kunnen testen en het werkt erg goed. Het zal hierdoor zelden voorkomen dat iemand eenzelfde arsenaal bij zich heeft en je kunt tevens blijven tweaken aan welke combinatie van items je het beste bevalt.
De multiplayer bevat een level cap van 55, met 10 prestige levels. Prestige levels zijn de keren dat als je level 55 bent geworden, je weer op level 1 kunt beginnen. Je speelt dan 1 extra ontgrendelpunt vrij, dat je kunt gebruiken om extra items vrij te spelen.
Verder was er de bekendmaking van een nieuwe mode: multi-team matches, waarbij je met drie teams van drie of vier spelers tegen elkaar strijd. We hebben dit een half uurtje mogen testen en vooral met “king of the hill”-achtige gameplay zorgde dit voor flink wat chaos. Een extra toevoeging is ook de wildcards, die je de mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld drie accessoires toe te voegen aan je wapen in plaats van twee. Dit kost je wel een punt en brengt dus een risicofactor met zich mee, die uiteraard ook lonend uit kan pakken. Het zorgt voor de nodige flexibiliteit in de manier hoe je wilt spelen.
De killstreaks zijn vervangen voor score streaks, waarmee je niet alleen door kills te maken punten verdient, maar ook door bijvoorbeeld punten op de kaart veilig te stellen of medespelers te redden. De score streak bouwt langzaam op en wordt gereset wanneer je dood gaat. Er zijn meer dan 100 verschillende manieren om punten aan je score streak toe te voegen. Verzamelde punten kun je net als bij killstreaks inleveren voor beloningen, zoals de vervelende honden of het uitzenden van een UAV drone.
League Play: Speel op je eigen niveau
Vaak als je na een tijdje Call of Duty opstart voor een potje online, komt al gauw de realisatie dat je tegenstanders al zoveel gespeeld hebben, dat je meer als kanonnenvoer dient dan echt waarde toevoegt aan je team. Om voor iedereen Black Ops 2 toegankelijk te houden, introduceert Treyarch de optie League Play. Afhankelijk van jouw kwaliteiten wordt je in een divisie geplaatst en ga je in divisie omhoog of omlaag. Deze toevoeging nodigt uit om te blijven spelen en zorgt er tegelijkertijd voor dat je nooit compleet weggespeeld wordt of juist de tegenstander van de kaart veegt. Het is in mijn ogen dan ook een goede toevoeging, die er voor zorgt dat je altijd een uitdaging hebt.
Een andere vernieuwing is de toevoeging van customization. Dit is niet compleet nieuw, maar nu kun je ook binnen Call of Duty zelf een match opzetten aan de hand van hoe jij dit wilt. Je kunt hierbij zelf bepalen welke wapens er gebruikt worden, hoeveel kills er moeten worden gemaakt, etcetera. Alles kun je aanpassen naar je eigen wens.
Zombies en het openbaar vervoer
De zombiemodus is uitgegroeid tot één van de populairdere multiplayer onderdelen in Black Ops. Het is dan ook goed om te horen dat dit spelconcept, waarbij je met 1-4 spelers moet zien te overleven tegen hordes zombies, verder is uitgebreid. Ditmaal bevat de zombie mode een story mode, inclusief cinematische trailers. Een nieuwe game-mechaniek is hierbij weg gelegd voor het openbaar vervoer, je moet namelijk door de diverse levels heen een grote bus mee zien te nemen. Deze bus zorgt voor een nieuw spel element, waarbij je de bus moet zien te beschermen en tegelijkertijd de weg vrij lijkt te moeten maken om jouw bus verder te kunnen laten rijden. De bus is belangrijk, want in de bus kun je bijvoorbeeld nieuwe perks ontgrendelen.Daarnaast heb je de bus nodig om aan het eind van elk level verder te reizen naar de volgende locatie. Het werd echter niet meteen duidelijk of je als speler de bus ook kan besturen. Voor de fans die liever gewoon de traditionele Zombie mode speelt, zonder bus, is er goed nieuws, want ook deze klassieke versie is gewoon weer terug en staat los van de story mode.
Verder nieuw is ‘Grief’, in deze mode speel je 4 tegen 4 tegen zombies (4Z4), hierbij speelt de CDC tegen de CIA en de zombies interesseert het allemaal weinig, die valt beide partijen aan.
Zombies is nu gekoppeld aan de multi-player engine, dat er voor zorgt dat statistieken veel beter bij gehouden kunnen worden, daarnaast zullen matches gemakkelijker kunnen worden aangemaakt. Bovendien is het mogelijk om ook in Zombies alles te customizen zoals bijvoorbeeld ‘ headshots only’ of het verbieden van bepaalde wapens.
Conclusie
Treyarch eindigde met de woorden dat ‘Black Ops 2 eigenlijk drie games in één is: de main story, multiplayer en Zombies, ’ en met de extra moeite die gestoken is in de campaign met het vertakkende verhaal en de zombies mode die nu ook een eigen verhaal bevat, kan ik dat alleen maar beamen. Het is goed te zien dat vooral de campaign-modus flink is aangepakt, al zal het uiteraard op de lange termijn allemaal om de multiplayer gaan. Het enige kritiekpuntje wat mij opviel is dat de engine wel op zijn laatste benen begint te lopen, grafisch is het allemaal niet meer zo bijzonder. Het lijkt dat uitgevers zich tegenwoordig meer op content focussen dan op grafische pracht en praal, want je ziet dit bij meerdere gamefranchises terugkomen. Al is dat zeker niet verkeerd, het oog wil ook wat natuurlijk. In ieder geval ben ik erg enthousiast over Black Ops 2, die mijns inziens voor iedere Call of Duty fan een aanschaf waard is. Er is genoeg toegevoegd om het weer een jaar spannend te maken, dus nog even wachten tot 13 November en dan is het zo ver.