Het zal iedereen inmiddels wel opgevallen zijn; ‘jullie’ bekende website is in een nieuw jasje gestoken.
Een nieuw begin, een nieuw jaar, een nieuw geluid en… een nieuwe columnist. Ik ben dan ook zeer verheugd de lezers van Budgetgaming.nl iedere week van mijn hersenspinsels en schrijfsels te mogen voorzien (en hopelijk is dat wederzijds). ‘Ik’ is in dit geval Jan Meijroos; al 17 jaar recensent, criticus en schrijver voor onder andere Power Unlimited en (meer recent) Dagblad Metro.
Mijn eerste column kan natuurlijk maar over één ding gaan en dat is de prijs van games. Een veelgehoorde klacht van mensen in mijn omgeving is nog steeds dat games aan de prijzige kant zijn.. Ja, vijftig, zestig euro voor een game is behoorlijk wat geld, maar is het daadwerkelijk te duur? Dat is natuurlijk maar net hoe je het bekijkt.
Gaming is een hobby en een vorm van mediaentertainment, tot op zekere hoogte te vergelijken met de consumptie van de popmuziek en films. Met Kerst ben ik met een groep vrienden eindelijk naar Skyfall geweest. Zonder problemen werd er door iedereen een tientje betaald voor een – eerlijk is eerlijk – ronduit spectaculaire film van ruim 2 uur. En dan laat ik voor het gemak de genuttigde biertjes voor en na de film buiten beschouwing. Neem nu Dishonored. Die game duurt gemiddeld zo’n 9 a 12 uur om uit te spelen. Dat je daar dus een bedrag van 50 a 60 euro voor betaalt lijkt fair als je de uurprijs van Skyfall doorrekent. Echter, je betaalt dat bedrag ook voor The Elder Scrolls V: Skyrim en daar heb ik persoonlijk al meer dan 100 uur ingestoken. Sterker, ik ken mensen die gemakkelijk het dubbele aantal uren hebben geklokt. Hou ik het bij mijn 100 uur gameplay in Skyrim, dan kostte me dit, als je de lijn doortrekt, 60 eurocent per uur. Een koopje.
Dat je bij Skyrim waar voor je geld krijgt, staat buiten kijf. Hetzelfde geldt voor games als FIFA, Call of Duty, Halo 4 en Battlefield 4. Dat zijn games die door hun multiplayer karakter nog weken, in sommige gevallen zelfs maanden, na aanschaf hun waarde behouden. Helaas is er bij games nog steeds een soort standaardprijs voor nieuwe releases. Dat de laatste James Bond game “007 Legends” momenteel bij Bol.com nog steeds 60 euro moet kosten, is een schande. Het spel is gemaakt door een studio die inmiddels zijn deuren heeft gesloten – Eurocom – en is niets meer dan een zeer matige Call of Duty kloon met een likje Bond verf. En ook een “Wreck-it Ralph” (de film was fantastisch, verplichte kost voor gamers) kost voor de Wii 40 euro. Waar de film duizelt met prachtige settings en omgevingen, is de game een verplicht nummertje, met saaie levels en dito gameplay. Het betreft een licentiegame waar weinig liefde in is gestoken. Dat je als uitgever daar nog gewoon (bijna) de volle mep voor durft te vragen, is zeer dubieus. En wie in een vlaag van verstandsverbijstering Call of Duty –Black Ops: Declassified voor de PS Vita aanschaft – de game kreeg tweeën en drieën, kent een singleplayer die de modusnaam niet waardig is en een halfbakken multiplayer – betaalt gemiddeld 50 euro voor een inferieur product.
Ik denk dat gamers geen enkel probleem hebben met het betalen van geld voor kwaliteit. Dat is ook de reden dat Blizzard nog altijd een maandbedrag kan vragen voor haar games en service. Natuurlijk is de opmars van Free To Play onomkeerbaar, maar dat betekent niet dat alle PC-games in de toekomst gratis zullen zijn. En ik denk dat dit helemaal niet erg is zolang de kwaliteit van die games maar gewaarborgd is.
Wel vind ik dat de industrie in het algemeen zijn prijsbeleid onder de loep moet nemen. Je kunt als uitgever wel standaard zestig euro voor games vragen, maar het bestaan en de groei van Budgetgaming.nl geeft al aan dat veel gamers moeite hebben met die standaardprijs. Ze gaan op zoek naar koopjes en kijken straks ook weer waar Crysis 3 een tientje goedkoper te halen is, terwijl inmiddels meer dan 8,5 miljoen gamers 20 euro hebben betaald voor Minecraft voor de PC/ Mac-versie. Niemand die over die prijs zeurt. Krijgt Crysis 3 straks een prijskaartje van 27,50 euro (om maar eens wat te noemen) dan zouden er denk ik zoveel exemplaren van Crytek’s shooter verkocht worden, dat het bedrijf en uitgever Electronic Arts het initiële verlies aan inkomsten ruimschoots compenseren met de verkoop in volume. Grote verschil tussen Crysis 3 en Minecraft is dat die laatste in eigen beheer wordt verkocht, zonder tussenkomst van allerlei retailers. Niet voor niets dat steeds meer uitgevers hun games digitaal aanbieden, rechtstreeks vanuit hun eigen e-shops.
2013 wordt een zwaar jaar voor de economie, waar opnieuw op alle fronten op de kleintjes zal gelet moeten worden.. Bij games zal kwaliteit altijd boven blijven drijven, maar ook zullen gamers steeds vaker op safe spelen. Twijfelende gamers zullen B-titels meer dan ooit links laten liggen of pas veel later uit de budgetbak vissen. Het is dus aan de industrie om in 2013 veel creatiever om te gaan met prijspunten, anders zou het voor veel partijen wel eens op een grote teleurstelling uit kunnen lopen.
Zijn games te duur?
Laatste reacties
Quote:
Dat je bij Skyrim waar voor je geld krijgt, staat buiten kijf. Hetzelfde geldt voor games als FIFA, Call of Duty, Halo 4, Battlefield 4.
ja dat snap ik ook niet want op de wii u is die al goedkooper
James Bond Legends
€ 39.99
CastleGames.nl
aleen zelf daar voor wil ik het spel nog niet hebben
koop dan liever een rpg spel.
En met een site zoals budgetgaming en buitenlandse webshops zijn de prijzen een heel stuk zachter(en sneller gezakt) dan vroeger.
Ik heb zelf nog zelfs 160 gulden betaald voor de Smurfen op de Atari 2600 en 350 gulden voor street fighter 2(inc converter) voor de snes.
Dus gezien de inflatie en wat je krijgt krijg je veeeeeeeel meer voor veeeeeeeeel minder.
Persoonlijk ook erg voorstander van een iets meer gespreide adviesprijs. Dat gebeurt nog niet genoeg. Zet sommige B titels gewoon op een euro of 30 bij release
Ik koop sommige titels waarvan ik weet dat ik ze veel ga spelen voor +-45 en de rest voor rond de 10 in Steam Sales of tweedehands.
Ik heb tot nu toe liever altijd nog een fysiek exemplaar gehad en als ze in de toekomst uiteindelijk alle games downloadable willen dan zullen de prijzen daarvan drastisch moeten zakken.
€69,95 durven vragen voor een ditale game die in de de reguliere winkels voor €20.- minder te krijgen is is natuurlijk schandalig.
Bij sommige games (b.v. de Assassin's Creed reeks) vind ik het soms jammer om verder te spelen, maar wacht juist een tijdje zodat je "langer" met een game doet; de sfeer blijft je dan langer bij. Als er genoeg andere games zijn is dat ook geen probleem, want dan heb je genoeg alternatiefs te spelen.
En zo lang er Nederlanders bestaan zal het zoeken naar budget games door blijven gaan (en daar doe ik zelf ook graag aan mee), dus zullen we altijd ook bij games op release een lage prijs zoeken, zelfs als je al weet dat je (heel) lang tijd kan gaan besteden aan een game.
Ik heb een tijd lang wel alles meteen gekocht voor 60 euro maar heb daardoor ook teveel games liggen die ik nog niet echt gespeeld heb, die ben ik nu aan het inhalen, net fallout 3 uitgespeeld, nu op naar Vegas en dan ga ik kijken naar skyrim, en dat is ook met assassins creed, heb revelations al tijd in de kast liggen, en voordat ik die uitspeel ga ik 3 niet halen.
Er staat trouwens wel een klein foutje in de afsluitende alinea 2e zin.
Maar hé...je weet wat ze zeggen over goede voornemens toch?
Zelf koop ik mijn meeste games in Engeland, dat scheeldt enirm veel geld en hou ook budgetgame in de gaten.
Zelfs in NL zijn er meer dan genoeg aanbiedingen op de release.
Dus kijk en zoek eerst goed en koop niet blind bij een Bart,Bol of een Gamenania want deze zijn veels te duur.
Zelfs hun 2e handsgames zijn duurder dan nieuw.
Wees geen dief van je eigen portomonee.
maar ik wil normaal gesproken ook wel meer betalen voor de collector's editie
Dus daar heb ik nog niet zo veel problemen mee.
Het enige wat ik erop te zeggen is: Ninty je hebt er zelf om gevraagd door een regiolock op een fucking handheld te gooien. Druist totaal in op het concept van portable gaming en is de main reason dat ik nog steeds geen 3ds heb gekocht. Ik wil het met alle liefde kopen (heb alle main consoles van Nintendo gehad) maar die regiolock hield me vooralsnog tegen. Daarom ben ik blij dat de sloop van die lock eraan zit te komen en voor alles die daarover loopt te huilen: DEAL WITH IT. Ik koop een 3ds zodra de hack een feit is (of misschien wel eerder mocht ninty een fw upadte pushen) en bestel gelijk Gyakuten Saiban vs layton als eerste spel en senran kagura burst als 2e spel >_> (ben zelf een liefhebber van japanse spellen vooral maar weiger 2 keer dezelfde hardware te kopen om alles te kunnen spelen -____- )
mja me comment zou indirect ook kunnen passen bij deze column aangezien vaaak genoeg voorkomt dat spellen in de USA en of Japan/Azie een stuk goedkoper zijn. Reken maar na voor bijvoorbeeld de PS3 versie van Call of Duty: BO2 bij play asia iets meer dan 40 euro en de goedkoopste NL webshop zit je tegen de 50 euro aan. Dat klasseverschil mag wat mij betreft ook verdwijnen als mede het verschil in release date. Op de 3ds bij het spel SMT: Devil Survivor. Dit was een launchgame in de USA en komt pas in februari van dit jaar (!!!) hier in Europa uit -____-;;
Hackers hebben altijd 1001 redenen om een console te hacken, en er zijn altijd 'consumenten' die die hack maar al te graag op hun console zetten. De reden is altijd hetzelfde: Hackers doen het 'omdat het kan' en om berucht te worden, 'consumenten' om lekker gratis te kunnen gamen.
Alle andere redenen zijn drogredenen.
En over Black Ops2: Goedkoopste in NL is 47,50, playasia 41,88. Dat is net meer dan 5 Euro, maar je moet er wel weken langer op wachten. Het is maar net of je die 5 Euro er voor over hebt om morgen te kunnen spelen of niet. (Overigens is de PS3 een prima voorbeeld van een regio-vrije console, die ook gehacked is)
Quote:
Hoe snel een game in prijs zakt zegt vaak ook wat over de kwaliteit van de game. Als echter Crysis 3 voor b.v. 27,50 euro verkocht zou worden op de release zou de omzet wel (heel) hoog zijn, maar dan zullen snel ook andere games volgen met zo'n prijs en gaan de omzetten weer naar beneden en komt de game-uitgever niet meer uit met dat soort prijzen.
Zegt eigenlijk helemaal niks over de kwaliteit, alleen over de verkoopcijfers... Droppen de sales dan dropt de prijs, bij spellen van een lagere kwaliteit gebeurt dit inderdaad vanzelf veel sneller omdat er veel voorraden en weinig sales zijn. Maar games als COD worden jarenlang duur gehouden omdat ze als warme broodjes over de toonbank gaan... Verder zijn er ook topgames die gamers links laten liggen en die dan zeer snel zeer goedkoop worden!
Als ik een game graag wil hebben dan koop ik hem
Of die dan 20 is of 50, tja goedkoper is leuker maar ik wacht niet tot ze gedropt zijn in prijs.
Verder heb ik ook geen andere grote kostenposten, het meeste gaat naar games en blu-rays
Zolang dat kan heb ik er vrede mee!
Quote:
Ik ben misschien wel een hele erge Budgetgamer maarik betaal eigenlijk maximaal 10 euro bvoor games. Enkel FIFA 13 dit jaar voor 45 op release gekocht.
Persoonlijk ook erg voorstander van een iets meer gespreide adviesprijs. Dat gebeurt nog niet genoeg. Zet sommige B titels gewoon op een euro of 30 bij release
Persoonlijk ook erg voorstander van een iets meer gespreide adviesprijs. Dat gebeurt nog niet genoeg. Zet sommige B titels gewoon op een euro of 30 bij release
Zoals CSGO Die releast gewoon op 15, omdat valve weet dat het veel hetzelfde is, omdat de fans dat wilden
Verder toch altijd op zoek naar de koopjes omdat ik het niet zeker weet en me nooit in de hype laat zuigen. Gisteren Resident Evil 5 en Dead Rising 2: Off the Record voor een tientje samen bij Mediamarkt uit de bak gevist. Dat is dan weer een koopje
Quote:
Als je goed zoekt hoef je nooit games van 65 euro te halen of je moet een special editie willen.
Zelf koop ik mijn meeste games in Engeland, dat scheeldt enirm veel geld en hou ook budgetgame in de gaten.
Zelfs in NL zijn er meer dan genoeg aanbiedingen op de release.
Dus kijk en zoek eerst goed en koop niet blind bij een Bart,Bol of een Gamenania want deze zijn veels te duur.
Zelfs hun 2e handsgames zijn duurder dan nieuw.
Wees geen dief van je eigen portomonee.
Zelf koop ik mijn meeste games in Engeland, dat scheeldt enirm veel geld en hou ook budgetgame in de gaten.
Zelfs in NL zijn er meer dan genoeg aanbiedingen op de release.
Dus kijk en zoek eerst goed en koop niet blind bij een Bart,Bol of een Gamenania want deze zijn veels te duur.
Zelfs hun 2e handsgames zijn duurder dan nieuw.
Wees geen dief van je eigen portomonee.
Ja als ik mensen bij Gamemania naar binnen zie lopen met een stapel games ( om deze voor belachelijke bedragen in te ruilen ) of naar buiten zie lopen met hun nieuw aangeschafte games denk ik maar een ding: www.budgetgaming.nl
Ik heb daar een keer mijn oude PSP 3004 met 17 originele games willen inleveren ( voor de Vita release )...ik dacht je moet wat als het niet loopt op marktplaats...maar die lolbroek achter de kassa wilde mij er 55 euro voor geven...lol. kon mijn lach niet houden. Eenmaal, maar nooit meer.
Quote:
En als ze de games voor 2.5/3 x het bedrag in de schappen leggen, dan kan ik dat nog enigsinds begrijpen, maar vaak gaan die games voor 5 x dat wat jij ervoor gekregen hebt de winkel in. Schaamteloos, maar mensen schijnen het prima te vinden.
Ik heb daar een keer mijn oude PSP 3004 met 17 originele games willen inleveren ( voor de Vita release )...ik dacht je moet wat als het niet loopt op marktplaats...maar die lolbroek achter de kassa wilde mij er 55 euro voor geven...lol. kon mijn lach niet houden. Eenmaal, maar nooit meer.
Quote:
Omdat er geen concurrentie is voor digital downloads op Xbox/PS3.
Wat ik niet snap is waarom downloads van volledige games via de marketplace op de 360 zo achterlijk duur zijn terwijl de fysieke game in de winkel goedkoper is. En dat terwijl steam bijvoorbeeld wel goede concurrerende deals heeft.
Quote:
Wat ik niet snap is waarom downloads van volledige games via de marketplace op de 360 zo achterlijk duur zijn terwijl de fysieke game in de winkel goedkoper is. En dat terwijl steam bijvoorbeeld wel goede concurrerende deals heeft.
De xbox 360 prijzen liggen altijd schandalig hoog, maar ik vind PSN wel meevallen. De reguliere prijzen kunnen nog steeds niet op tegen de goedkope webshops, maar ze zijn wel vaak op het niveau van bol/bart. Er zijn ook regelmatig scherpe kortingen (12 days of Christmas, winter deals) die meekunnen met de steam sales. Helemaal met de PS+ kortingen erbij kun je mooie deals scoren.
Als je even kunt wachten, dan kun je al heel snel games voor 20 euro minder meenemen. Daarbij vindt ik het absoluut niet te duur, ik weet nog goed dat ik Super Streetfighter meenam voor m'n SNES, en dat ik daar even 250 guldens voor moest neerleggen.
Dus duur? nee, ze zijn gezakt met 130 gulden, zeg maar 60 euro.
Quote:
Wat ik niet snap is waarom downloads van volledige games via de marketplace op de 360 zo achterlijk duur zijn terwijl de fysieke game in de winkel goedkoper is. En dat terwijl steam bijvoorbeeld wel goede concurrerende deals heeft.
Dat begrijp ik ook niet echt. Ergens in oktober/november gebeurde er opeens iets wonderbaarlijks: Een hele zut Games on Demand werden aangeboden voor rond de 400MS Points. Ik heb er een stuk of 4/5 uitgeplukt, waarvan ik alleen Conan the Barbarian nog even links laat liggen (mateloos slappe God of War-kloon) , maar waarvan bijv. Prince of Persia (laatste versie) en Open Season me wel redelijk wisten te bekoren
Dus MS: Geef eens vaker vette korting op Games on Demand!
ik snap de vergelijking met films wel, 2uurtjes bios voor een tientje en 100uren in Skyrim voor zestig euro, maar uiteindelijk vind ik het de spreekwoordelijke appels en peren. je kunt ook een dik boek kopen van een tientje en (zeker met mijn leessnelheid) een paar avondjes zoet zijn, of een tv-serie kijken op internet... via uitzending gemist oplossingen is dat nog gratis ook.
ik vind het feit dat je in een game 100 uren kunt stoppen niet per se een rechtvaardiging van een hoge prijs. sommige mensen betalen honderden euro's om een mooi schilderij in hun huiskamer te hebben hangen, waar je alleen maar naar kunt kijken.
in mijn optiek gaat het meer om hoeveel waarde de koper hecht aan een game, de waardering van artisticiteit, creativiteit, beleving etc.
of een game door 1 persoon of door 200 man gemaakt is, of in 2 dagen gecodeerd, of dat ze er 10 jaar over gedaan hebben, maakt mij als speler niet uit... het is aan de ontwikkelaars/uitgevers om een goede prijs te bepalen (en kwaliteit af te leveren) zodat hun game in ieder geval genoeg verkocht wordt om hun kosten te dekken (en hopelijk er met winst uit te komen)
daarnaast, dat nieuwe games online al gauw 10 tot 15 euro goedkoper worden aangeboden, dan bij de standaard free record shop of bart smit, doet ook vermoeden dat de winkeliers zelf kunstmatig de prijzen opdrijven... gemiddeld genomen vind ik games inderdaad veel te duur, puur omdat ik er kwalitatief gezien niet die waarde in herken, maar af en toe ben ik best bereid de hoge prijs te betalen voor een spel, dat ik gewoon MOET hebben
Quote:
Leuke column inderdaad.
Als je even kunt wachten, dan kun je al heel snel games voor 20 euro minder meenemen. Daarbij vindt ik het absoluut niet te duur, ik weet nog goed dat ik Super Streetfighter meenam voor m'n SNES, en dat ik daar even 250 guldens voor moest neerleggen.
Dus duur? nee, ze zijn gezakt met 130 gulden, zeg maar 60 euro.
Als je even kunt wachten, dan kun je al heel snel games voor 20 euro minder meenemen. Daarbij vindt ik het absoluut niet te duur, ik weet nog goed dat ik Super Streetfighter meenam voor m'n SNES, en dat ik daar even 250 guldens voor moest neerleggen.
Dus duur? nee, ze zijn gezakt met 130 gulden, zeg maar 60 euro.
Inflatie enzo.
maar ik vind 60 tog niet kunnen met een spel die je bevoorbeeld in 4 uur uit hebt dan verkoop ik ze vaak weer op de marktplaats.
daarom koop ik vaak rpg ben je zo uuren mee bezig.
games die je vaak in 8 uur uit heb vind ik tog ook niet echt 60 waard
voor 40 koop ik ze dan wel of minder via budgetgaming
Quote:
Wat eerder de grote grap van de afgelopen tijd is: digitale games op PSN/Xbox live zijn duurder dan de boxed versies. Blijven vaak zelfde prijs als advies prijs al gezakt is. Ik niet snap...
Want sommige bedrijven digitale distributie nog steeds niet snappen en niet serieus nemen. Ook Microsoft niet.
Deze week op xbox marketplace oa de nieuwste Fifa in de "aanbieding" digitaal. Van 69,99 euro voor... 64,99 euro Sorry hoor, maar als zou ik mn best doen om de duurste winkel te vinden, dan nog verkopen ze hem niet voor zulke belachelijke prijzen. En bij MS is ook nog eens de tussenhandel eruit en hoeven ze niet eens een cdtje te bakken of een doosje eromheen.
Dus het fabeltje dat digitale distributie automatisch goedkoper zou zijn is onzin. Bij meerdere aanbieders heb je meer concurrentie en betere prijzen. Hoop dan ook dat Microsoft nooit het monopolie over zn distributie van games gaat krijgen.
Ik mis dat hele gevoel met digitale aankopen (en daarom doe ik ze ook niet). Ik betaal graag €10 meer voor een game met doosje en boekje. Ik vind het in het column een goed vergelijk. De een gaat naar de kroeg, de ander naar de film en ik game. Ik heb veel plezier van mijn uitgegeven centen op deze manier.
Daarnaast vind ik het ook allemaal nogal meevallen. Met een gemiddelde van 2 games in de maand van (als je fatsoenlijk zoekt hier op BG) €25 heb je uren, dagen en soms zelfs maanden plezier. Daarnaast blijft het ook nog een feit dat de makers van de spellen hun brood moeten verdienen en het geld ook weer gebruiken om ons te voorzien van nieuwe games in de toekomst. Voor pareltjes als Final Fantasy, Mass Effect en Halo leg ik dan ook zonder moeite €50/€60 neer of koop ik zelfs de CE.
Quote:
Waarom houdt niemand eens rekening met inflatie? De 130 gulden die je vroeger voor een SNES game betaalde is echt niet meer die 60/65 euro die je nu betaalt hoor. Beetje rare vergelijking als je mij vraagt. De euro is al lang geen 2,202 meer waard.
In het NES-tijdperk zelfs nog duurder dan tegenwoordig. Ik heb hier de eerste Zelda liggen met een sticker van Bart Smit. 169 gulden en 95 cent. Dat is dik 85 euro :')
Maar goed, als eerste welkom Jan bij Budgetgaming. Ik lees al jaren de PU en heb alle PU-TV items gezien die er maar zijn sinds februari 2010.
Ik vind dat 60 euro duur is voor een game op release. Maar dit is de hoofdprijs waar de bekendste winkels mee komen op release, GameMania, FreeRecordShop, BartSmit, E-Plaza, Bol.com. Als er een game is die ik echt op release moet hebben dan koop ik die ook op release. Dit is zo'n vijf keer per jaar. Andere games koop ik een paar weken na release of zelfs maanden later. Die koop ik altijd dan door eerst op Budgetgaming.nl te kijken naar de goedkoopste prijs van een site die ik vertrouw.
En dan nu de quotes.
Quote:
Er zit zelfs humor in.
[..]
[..]
Ik snap het niet, waar zit de humor dan in, in die zin?
Quote:
Battlefield 4 lol
Totaal geen meerwaarde dit.
Totaal geen meerwaarde dit.
Battlefield 4 is al een paar maanden geleden aangekondigd door DICE, als je het nieuws tenminste volgt en minimaal acht keer per dag op pu en insidegamer.nl kom, net als ik, dan weet je dat. Komt uit in oktober 2013.
Quote:
Sowieso dat de heer Meijroos geen 60 euro heeft moeten betalen voor Skyrim! Ik geloof er geen snars van!
Ik denk dat hij de game gratis had. Jan is toch een van de redacteuren van Power Unlimited die de meeste games checkt en hij schrijft toch ook elke woensdag voor dagblad METRO. Hij is redacteur, presentator, columnlist dus dan lijkt het me logisch dat als je bij een bedrijf werkt dat je games gratis opgestuurd krijg van uitgevers om de game te testen en te voorzien van een review/recensie of een PU-TV item in het blad of op de site.
Quote:
Guilty as charged... ik heb inderdaad een recensie-exemplaar van Bethesda Benelux opgestuurd gekregen. Die 60 euro voor Skyrim was dan ook in de overdrachtelijke zin des woords. Voor wat het waard is, was ik geen game-recensent geweest; dan had ik de game op dag 1 gekocht. Ik ben dol op de TES reeks en ik vind de serie een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding hebben :-)
Beetje off-topic Jan, maar zie jij de prijzen dalen in de toekomst? Ik bedoel, nu mijn kids hier steeds meer grijpen naar onze Ipad en hun 3DS en mijn Vita stof liggen te happen,word ik steeds meer met de neus op de feiten gedrukt dat de generattie van nu opgroeit met iOS/Android . We hebben het toch ook over een groep van toekomstige klanten die als het ware weigert hoge prijzen te betalen voor een game. Persoonlijk denk ik dat de prijzen steeds meer onder druk komen te staan. Hoe denk jij dat de , alsmaar poplairder wordende snackgames, de prijzen zullen beinvloeden voor de games die zullen verschijnen voor Orbis en Durango, of hoe de nextgens ook mogen gaan heten? Misschien een idee om hier in een toekomstig artikel eens je licht over te laten schijnen?
Quote:
[..]
Beetje off-topic Jan, maar zie jij de prijzen dalen in de toekomst? Ik bedoel, nu mijn kids hier steeds meer grijpen naar onze Ipad en hun 3DS en mijn Vita stof liggen te happen,word ik steeds meer met de neus op de feiten gedrukt dat de generattie van nu opgroeit met iOS/Android . We hebben het toch ook over een groep van toekomstige klanten die als het ware weigert hoge prijzen te betalen voor een game. Persoonlijk denk ik dat de prijzen steeds meer onder druk komen te staan. Hoe denk jij dat de , alsmaar poplairder wordende snackgames, de prijzen zullen beinvloeden voor de games die zullen verschijnen voor Orbis en Durango, of hoe de nextgens ook mogen gaan heten? Misschien een idee om hier in een toekomstig artikel eens je licht over te laten schijnen?
Beetje off-topic Jan, maar zie jij de prijzen dalen in de toekomst? Ik bedoel, nu mijn kids hier steeds meer grijpen naar onze Ipad en hun 3DS en mijn Vita stof liggen te happen,word ik steeds meer met de neus op de feiten gedrukt dat de generattie van nu opgroeit met iOS/Android . We hebben het toch ook over een groep van toekomstige klanten die als het ware weigert hoge prijzen te betalen voor een game. Persoonlijk denk ik dat de prijzen steeds meer onder druk komen te staan. Hoe denk jij dat de , alsmaar poplairder wordende snackgames, de prijzen zullen beinvloeden voor de games die zullen verschijnen voor Orbis en Durango, of hoe de nextgens ook mogen gaan heten? Misschien een idee om hier in een toekomstig artikel eens je licht over te laten schijnen?
Jij hebt het hier over kinderen/jeugd die geen echte gamers zijn. Als je tegenwoordig Angry Birds hebt krijgt je de stempel "gamer". Ik denk dat je onderscheid moet gaan maken en dat dat gelukkig ook weer die kant op gaat.
Die hard gamers en casual gamers. De die hard gamer zit niet te wachten op de 45e uitbreiding van Angry Birds, maar wil kwaliteit titels met een uitdaging. Hopelijk gaan bedrijven dit ook zien en krijgen we weer die splitsing. Wat vroeger de ganzenborders waren zijn nu de Android/iOS gamers en wat vroeger al de Ninja Gaiden gamers waren zijn nu de die hard gamers.
De games hoeven niet te zakken in prijs, de games moeten stijgen in kwaliteit! Daar ligt het probleem. Ik heb er inderdaad moeite mee ja om voor een titel als Duke Nukem forever €55 bij de launch te betalen. Dat is 'ie niet waard. Maar herinner je je titels als Final Fantasy 7/8/9 en Mario 1/2/3. Ik had dus geen enkel probleem om met mijn 225 gulden in de winkel aan te komen en een van deze games mee te nemen.
Trek die markt uit elkaar en maak echte games voor gamers en Angry Birds voor de kids en non-gamers onder ons.
*Edit*
En totaal niet meer waard dan €15,00
Quote:
[..]
Ik snap het niet, waar zit de humor dan in, in die zin?
[..]
Battlefield 4 is al een paar maanden geleden aangekondigd door DICE, als je het nieuws tenminste volgt en minimaal acht keer per dag op pu en insidegamer.nl kom, net als ik, dan weet je dat. Komt uit in oktober 2013.
[..]
De grap is dat je bij cod geen waar krijgt voor je geld.. En in de context van het artikel staat bf4 idd een beetje raar want die andere genoemde games zijn wel al uit. [..]
Ik snap het niet, waar zit de humor dan in, in die zin?
[..]
Battlefield 4 is al een paar maanden geleden aangekondigd door DICE, als je het nieuws tenminste volgt en minimaal acht keer per dag op pu en insidegamer.nl kom, net als ik, dan weet je dat. Komt uit in oktober 2013.
[..]
Het leest makkelijk weg het artikel. Maar verder vond ik de inhoud niet zo spetterend (niets wat ik niet al wist). Wel leuk om alle reacties te zien. Zelf koop ik nauwelijks games. Skyrim en Battlefield ooit voor veel geld gekocht, maar zit nu rond de 200 uur ieder. Nu bezig met The Witcher 2.. daar gaan de uren nu ook inzitten. 60 euro vind ik wel echt belachelijk veel.. boven de 25 euro moet het echt al een heel bijzonder spel zijn, wil ik het kopen.
Deels zijn die ook 'schuldig' aan de hoge prijzen. Van een multiplayer-oriented game als COD, BF of FIFA snap ik nog dat je er vroeg bij wil zijn, maar waarom je een Dishonored of AC3 op release koopt terwijl je weet dat hij een tientje per maand in waarde daalt, is mij een raadsel.
Quote:
[..]
De grap is dat je bij cod geen waar krijgt voor je geld.. En in de context van het artikel staat bf4 idd een beetje raar want die andere genoemde games zijn wel al uit.
Het leest makkelijk weg het artikel. Maar verder vond ik de inhoud niet zo spetterend (niets wat ik niet al wist). Wel leuk om alle reacties te zien. Zelf koop ik nauwelijks games. Skyrim en Battlefield ooit voor veel geld gekocht, maar zit nu rond de 200 uur ieder. Nu bezig met The Witcher 2.. daar gaan de uren nu ook inzitten. 60 euro vind ik wel echt belachelijk veel.. boven de 25 euro moet het echt al een heel bijzonder spel zijn, wil ik het kopen.
De grap is dat je bij cod geen waar krijgt voor je geld.. En in de context van het artikel staat bf4 idd een beetje raar want die andere genoemde games zijn wel al uit.
Het leest makkelijk weg het artikel. Maar verder vond ik de inhoud niet zo spetterend (niets wat ik niet al wist). Wel leuk om alle reacties te zien. Zelf koop ik nauwelijks games. Skyrim en Battlefield ooit voor veel geld gekocht, maar zit nu rond de 200 uur ieder. Nu bezig met The Witcher 2.. daar gaan de uren nu ook inzitten. 60 euro vind ik wel echt belachelijk veel.. boven de 25 euro moet het echt al een heel bijzonder spel zijn, wil ik het kopen.
Oke, nu begrijp ik het. Idd een beetje raar dat Battlefield 4 er tussen staat terwijl dat die game pas over 10 maanden komt en de rest al uit is. Misschien was het een typfout en hoort er een 3 te staan in plaats van 4. Komt ook omdat alle cijfers naast elkaar op het toetsenbord staat en dan kan je altijd makkelijk daardoor een spellingsfout mee maken.
Hoezo? Online Passes, waardoor je bij tweedehands verkoop je als nog moet betalen om te mogen multiplayen.
Hoezo nog meer? Een patent door Sony op een DRM systeem welke bijhoud of het spel al eerder gebruikt is en zo ja niet start zonder betaling...
Ik heb express hierdoor niet online gespeeld met mijn UbiSoft Assassins Creed - Brotherhood. Dit soort acties zal ik nooit en te nimmer ondersteunen. Dit is funest voor de tweedehands markt waar ze blijkbaar ook nog een slaatje uit willen slaan. Belachelijk en in mijn geval werk het nog tegen ze ook.
Groet,
Duncan.
Daar komt nog eens bij dat voor elke verkochte game van $50 slechts $8 naar de developer gaat en ook nog eens zo'n soort bedrag naar de publisher. Het overgrote deel gaat dus naar andere zaken zoals retailers ($16), marketing($6 gemiddeld, voor grote titels een veelvoud hiervan), doosje/boekje($3), platform houder (Sony/Nintendo/Microsoft dus, gemiddeld $7).
_ _ _
Leading on from this, an Ubisoft executive gave a breakdown of the company's average development costs per game - not often discussed in public - with a DS title costing between 500,000 to 1,000,000 euros ($785,000-$1.57m), PS3/Xbox 360/PC titles averaging 12 million to 18 million euros ($18.8m-$28.2m) to create for all 3 SKUs, and a Wii game expected to cost 5 million to 6 million euros ($7.8-$9m) to develop.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=18389
The Art of Game Design (200 (pagina 435)
Quote:
Wel raar dat retailer het meeste geld in houd. [..]
In het NES-tijdperk zelfs nog duurder dan tegenwoordig. Ik heb hier de eerste Zelda liggen met een sticker van Bart Smit. 169 gulden en 95 cent. Dat is dik 85 euro :')
In het NES-tijdperk zelfs nog duurder dan tegenwoordig. Ik heb hier de eerste Zelda liggen met een sticker van Bart Smit. 169 gulden en 95 cent. Dat is dik 85 euro :')
Trouwens denk dat PC games geen platform kosten hoeven te betalen.
En nog een ding hoe komt het dat in de 90's je veel bij kreeg bij een PC spel en nu geen eens een boekje meer. :S
Quote:
[..]
Jij hebt het hier over kinderen/jeugd die geen echte gamers zijn. Als je tegenwoordig Angry Birds hebt krijgt je de stempel "gamer". Ik denk dat je onderscheid moet gaan maken en dat dat gelukkig ook weer die kant op gaat.
Die hard gamers en casual gamers. De die hard gamer zit niet te wachten op de 45e uitbreiding van Angry Birds, maar wil kwaliteit titels met een uitdaging. Hopelijk gaan bedrijven dit ook zien en krijgen we weer die splitsing. Wat vroeger de ganzenborders waren zijn nu de Android/iOS gamers en wat vroeger al de Ninja Gaiden gamers waren zijn nu de die hard gamers.
De games hoeven niet te zakken in prijs, de games moeten stijgen in kwaliteit! Daar ligt het probleem. Ik heb er inderdaad moeite mee ja om voor een titel als Duke Nukem forever €55 bij de launch te betalen. Dat is 'ie niet waard. Maar herinner je je titels als Final Fantasy 7/8/9 en Mario 1/2/3. Ik had dus geen enkel probleem om met mijn 225 gulden in de winkel aan te komen en een van deze games mee te nemen.
Trek die markt uit elkaar en maak echte games voor gamers en Angry Birds voor de kids en non-gamers onder ons.
Jij hebt het hier over kinderen/jeugd die geen echte gamers zijn. Als je tegenwoordig Angry Birds hebt krijgt je de stempel "gamer". Ik denk dat je onderscheid moet gaan maken en dat dat gelukkig ook weer die kant op gaat.
Die hard gamers en casual gamers. De die hard gamer zit niet te wachten op de 45e uitbreiding van Angry Birds, maar wil kwaliteit titels met een uitdaging. Hopelijk gaan bedrijven dit ook zien en krijgen we weer die splitsing. Wat vroeger de ganzenborders waren zijn nu de Android/iOS gamers en wat vroeger al de Ninja Gaiden gamers waren zijn nu de die hard gamers.
De games hoeven niet te zakken in prijs, de games moeten stijgen in kwaliteit! Daar ligt het probleem. Ik heb er inderdaad moeite mee ja om voor een titel als Duke Nukem forever €55 bij de launch te betalen. Dat is 'ie niet waard. Maar herinner je je titels als Final Fantasy 7/8/9 en Mario 1/2/3. Ik had dus geen enkel probleem om met mijn 225 gulden in de winkel aan te komen en een van deze games mee te nemen.
Trek die markt uit elkaar en maak echte games voor gamers en Angry Birds voor de kids en non-gamers onder ons.
Neem van me aan dat mijn kinderen echte gamers zijn ( of je daar trots of moet zijn is een ander ding want ik zie ze het liefst buitenspelen ). M.n. mijn oudste zoon speelde M Kart al voordat hij 'boe'kon zeggen en ik moet nu mijn uiterste best doen om hem voor te blijven in zowat elke MP die we samen spelen. De beste man heeft de beschikking over mijn oude PS3 phat en mijn oude 360. Heeft een WiiU in de kast staan en zijn oude Wii. Waarom dan teruggrijpen op games als Bad Piggies? Dat zijn namelijk de games waar de rest van zijn klas over praat. De meeste kinderen die nu opgroeien spelen andere games dan wij speelden. Als bij ons kinderen komen spelen en mijn zoon vraagt wat ze willen doen dan is het antwoord geen 360, ps3 of WiiU game. Je kunt je ogen er ook niet voor sluiten dat steeds meer core gamers zijn die ook 'casual' games spelen ( neem als het perfecte voorbeeld 'The Walking Dead' , meer dan 20 GOTY awards las ik op Neogaf en het perfecte voorbeeld van een mainstream game die ook de core heeft bereikt' ) . Ik beschouw mezelf als een core gamer, maar ik 'kom er niet onderuit' om af en toe een ( uit verveling wellicht ) een casual game te spelen op mijn telefoon/Ipad. Sterker nog, volgens mij vervaagt de grens tussen core en mainstreamgames behoorlijk. De ontwikkelaars interesseert het volgens mij geen bal waarvoor zij moeten ontwikkelen. Zij hebben een bedrijf te runnen en zullen zich vooral richten op de vraag: waar valt de meeste poen te verdienen? Het is niet voor niets dat steeds meer franchises de overstap maakt naar mobiele platformen. Het is ook niet voor niets dan Nintendo met NSMBU launcht i.p.v. met een vervolg op F-Zero. Het uitbrengen van een nieuw IP of risicovol vervolg is een steeds groter wordend risico. Ik zou natuurlijk ook graag zien dat er meer core games worden gemaakt dat die vaak halfbakken mainstream games, maar je zou als bedrijf dom bezig zijn om iOS en Android te negeren,
PC gaming is ook echt goedkoop geworden door andere webshops zoals Steam en door het illegaal downloaden van vele mensen.
Console games worden ook steeds goedkoper. Natuurlijk zullen populaire spellen zoals Halo, CoD, Farcry, Battlefied, Crysis, Assassin's Creed etc een tijdje duur blijven, maar het is dankzij de internet makkelijk om ook deze spellen goedkoop binnen te halen. Voor spellen die ik echt vaak ga spelen, ben ik ook bereid om gewoon 50 euro te betalen zoals voor Fifa, Halo en Battlefield.
Ik heb geen hekel aan de prijzen voor de games, maar juist voor al die DLC's en Online Pasjes. Daar wordt ik gek van. Ik heb ook het idee dat de gaming industrie een einde wil maken aan de tweedehands game markt. Ik heb daarover al verschillende geruchten over gehoord. Onder andere over Sony. Een gerucht is dat je met hun nieuwe console geen tweedehands games kan spelen.
Afijn, ik vind het echt geweldig dat Jan Meijroos opeens regelmatig een column zal publiceren op BG, iets wat ik niet had verwacht. Eén van mijn favorieten van de Power Unlimited (oké, die lees ik al 2 jaar niet meer, maar daarvoor altijd). Toch moet ik zeggen dat er in de column niet écht iets wordt gezegd - niet bepaald een mening of feit waar ik iets mee kan, meer een column gericht op het bestaansrecht van BudgetGaming überhaupt. Het is een introductie natuurlijk, maar als je de doelgroep van BG inschat dan kun je volgens mij wel wat meer de diepte ingaan, zoals uit de reacties ook al blijkt.
Waarom is een game €60? Waar blijft het geld? Waarom gooit een publisher iets opeens in de aanbieding? Wat gaat de toekomst ons bieden? Digitale releases zouden een stuk minder moeten kosten maar zijn qua prijs nog steeds niet altijd even 'logisch' (duurder dan fysieke release is onlogisch maar is dat nog wel).
Bovendien vind ik niet dat je entertainment in uren moet gaan rekenen/vergelijken. Far Cry 3 heb ik in ongeveer 20 uren uitgespeeld (het kan sneller maar had al veel random dingen gedaan/opgelost ) en was voor mij een geweldige ervaring. Een film als The Dark Knight Rises was dat ook, terwijl die relatief slechts een kleine drie uur duurde. Als laatste nog eens Awesomenauts, een game die ik voor een magere €12 aanschafte op XBLA, maar persoonlijk wel 'Game of the Year' was en waar ik 120+ uur in heb zitten. Onvergelijkbaar maar omdat voor mijn gevoel de complete ervaring het geld waard was voelt het nog steeds goed. Far Cry 3 was 3 euro per uur, TDKR was dat ook en Awesomenauts was 10 cent per uur. Groot verschil qua kosten, maar bij geen van alle voelt het alsof ik te veel heb betaald (bij Awesomenauts zelfs te weinig eerlijk gezegd).
Ik ben het eens met de laatste reactie van Yang17; developers/publishers hebben inderdaad de tweedehands door en proberen met 'Season Passes', 'Online Passes' en weet ik met wat voor trucjes de hele tweedehandsmarkt eruit te filteren. Laat ik maar niet beginnen over DLC die zogenaamd gekocht moet worden terwijl die al op de disc staat. Erg jammer.
Budgetgamers zullen volgens mij sowieso altijd op zoek gaan naar de laagste prijs. Daar komt dan vaak nog de afweging bij of ze het de moeite waard vinden om een reis naar een winkel te maken of het gewoon thuisgestuurd willen krijgen voor twee euro meer. Zo kijk ik tenminste wel altijd naar prijzen van online winkels.
Zo heb ik net bij Zavvi de Collector's Edition van Tomb Raider gereserveerd. De meeste winkels in Nederland bieden die namelijk aan voor een prijs van 100 euro of meer. Ik heb zelfs winkels gezien waar deze voor 120 euro wordt aangeboden. Nu staat het spel standaard voor 96 euro bij Zavvi in het assortiment maar met de 10% korting die ze op pre-orders geven zit ik dus al op 87 euro. Dat is nogal een verschil in vergelijking met Bol.com. En dat soort prijsverschillen kun je vaak voor elke game wel vinden als je maar bereid bent om goed te zoeken.
Games moeten sneller goedkoper worden, en hun waarde moet beter ingeschat worden. Zulke situaties als op Bol.com waar ik Resident Evil 5 Complete Edition voor €17,50 vond, maar de gewone editie voor €79,- (!!!) mogen simpelweg niet meer voorkomen.
En digitale services, met name XBL, moeten beter op hun zaken gaan letten. Mijn schoolvoorbeeld van hoe het niet moet blijft nog altijd de DLC "Shivering Isles" van TE IV: Oblivion. Die kost nog steeds 2400 punten (zo'n €25,-) hoewel je Oblivion met alle DLC in de winkel, met doosje en handleiding, voor minder dan €10,- kunt kopen! Dat is gewoon nalatigheid, en niets anders...
Quote:
Dat games tegenwoordig zelden onder de 60 euro beginnen komt omdat de ontwikkelkosten elke generatie opnieuw explosief stijgen. Hieronder een quote over wat een gemiddelde Ubisoft titel zo ongeveer kostte op ieder platform in 2008. Reken maar dat een Battlefield 3, wat een van de meest gehypte, technisch geavanceerde en meest kostende game van dit najaar wordt hier nog flink overheen gaat.
Daar komt nog eens bij dat voor elke verkochte game van $50 slechts $8 naar de developer gaat en ook nog eens zo'n soort bedrag naar de publisher. Het overgrote deel gaat dus naar andere zaken zoals retailers ($16), marketing($6 gemiddeld, voor grote titels een veelvoud hiervan), doosje/boekje($3), platform houder (Sony/Nintendo/Microsoft dus, gemiddeld $7).
_ _ _
Leading on from this, an Ubisoft executive gave a breakdown of the company's average development costs per game - not often discussed in public - with a DS title costing between 500,000 to 1,000,000 euros ($785,000-$1.57m), PS3/Xbox 360/PC titles averaging 12 million to 18 million euros ($18.8m-$28.2m) to create for all 3 SKUs, and a Wii game expected to cost 5 million to 6 million euros ($7.8-$9m) to develop.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=18389
The Art of Game Design (200 (pagina 435)
(picture)
Daar komt nog eens bij dat voor elke verkochte game van $50 slechts $8 naar de developer gaat en ook nog eens zo'n soort bedrag naar de publisher. Het overgrote deel gaat dus naar andere zaken zoals retailers ($16), marketing($6 gemiddeld, voor grote titels een veelvoud hiervan), doosje/boekje($3), platform houder (Sony/Nintendo/Microsoft dus, gemiddeld $7).
_ _ _
Leading on from this, an Ubisoft executive gave a breakdown of the company's average development costs per game - not often discussed in public - with a DS title costing between 500,000 to 1,000,000 euros ($785,000-$1.57m), PS3/Xbox 360/PC titles averaging 12 million to 18 million euros ($18.8m-$28.2m) to create for all 3 SKUs, and a Wii game expected to cost 5 million to 6 million euros ($7.8-$9m) to develop.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=18389
The Art of Game Design (200 (pagina 435)
(picture)
wat jij daar zet is onzin Talicus want winkel maakt niet de meeste winst van $ 16 dat is onjuist
Quote:
[..]
wat jij daar zet is onzin Talicus want winkel maakt niet de meeste winst van $ 16 dat is onjuist
wat jij daar zet is onzin Talicus want winkel maakt niet de meeste winst van $ 16 dat is onjuist
Ik ben vooral onder de indruk van je argumentatie en je goede gebruik van bronnen
Quote:
Nou dat valt best tegen. €59.95 is omgerekend toch nog zo'n 130 gulden.Ik weet nog dat ik destijds Wizardry 8 voor 180 ouderwetse guldens gekocht heb, dat was pas duur. Spelen van tegenwoordig zijn spotgoedkoop, zeker als je inderdaad het geduld kunt opbrengen om even te wachten.
"Helaas" kost een hobby nou eenmaal geld. De een gaat regelmatig uit eten, stappen of naar de bios. Ik koop iedere maand wel een game. En dan heb ik nog de gewoonte om een limited of collectors edition te kopen voor de spellen die ik echt top vind.
Maar ik snuffel toch wel het internet/Budget Gaming af om een zo mooi mogelijk prijsje te vinden.
Ik zeg al tijden dat bijvoorbeeld Xbox Marketplace zichzelf in de vingers snijdt door de prijzen zo hoog te houden. Ten eerste heb je geen fysieke versie dus zou je al verwachten dat je er minder voor betaald. Ok je hoeft niet naar de winkel en data versturen kost ook geld bla bla bla....maar toch. Al zou je bij release al zeg maar 15% onder de adviesprijs gaan zitten dan kopen mensen het toch eerder via Marketplace. En dat ze dan na maanden na de release nog steeds op de volle prijs zitten is al helemaal belachelijk.
Maak spellen inderdaad gewoon goedkoper en je zal je winst terugpakken in volume.
Quote:
[..]
Nou dat valt best tegen. €59.95 is omgerekend toch nog zo'n 130 gulden.
Nou dat valt best tegen. €59.95 is omgerekend toch nog zo'n 130 gulden.
Dat valt nog wel enigszins mee. De omreken regel van "vermenigvuldigen met 2,2" gaat al lang niet meer op. Inmiddels zit het dichter bij een factor 1,8 in verband met inflatie. Als je het zou omrekenen met een inflatiecorrectie dan zou het zo'n 110 gulden zijn wat een stuk goedkoper is dan de prijs van spellen vroeger. Ik heb nog meerdere doosjes hier liggen met prijzen van 150 gulden of meer erop (om het over import spellen maar niet te hebben).
Overigens ben ik het met de rest van je post helemaal eens.
Ook kickstarter kan een goede invloed hebben op de prijzen. Als backer moet je vaak 10-20 dollar beloven om een download van het spel te krijgen. Zelf heb ik bijvoorbeeld het nieuwe deel van Broken Sword gebacked.