Stel, ik koop een auto bij een Volvo-dealer (dat heb ik overigens daadwerkelijk gedaan, een half jaar geleden; een lekkere comfortabele burgerbak waar die twee lieve, aaibare etterbakjes van me achterin veilig plaats kunnen nemen, terwijl ik tegelijkertijd een bungalowtent, voetbalbak (gedemonteerd weliswaar) en een paar weekendtassen vol kleding, speelgoed en andere meuk mee kan vervoeren).
Op een gegeven moment win ik een aardig bedrag in de staatsloterij. Ik blij, ik koop een gloednieuwe Porsche en verkoop de Volvo particulier. Mijn vrouw boos, we kunnen niet meer kamperen, maar ik maak wel de blits in de straat, althans die indruk heb ik. Degene die mijn Volvo overneemt, wil de auto starten maar het gaspedaal doet het niet: het blokkeert. De lampjes doen het, de ruitenwissers zwiepen heen en weer, maar de auto zelf rijdt niet weg. Man boos. Hij heeft net een tweedehands auto gekocht waar hij niks mee kan. Wat blijkt: de Volvo was gelinkt aan de vingerafdruk van mij en aan die van mijn vrouw, en welke bij het starten steeds gelezen werd door de hightech autosleutel.
Bovenstaand scenario is natuurlijk volstrekt ridicuul en zal in de autobranche nooit gebeuren… Toch gaan er geluiden op dat iets soortgelijks bij games wel plaats gaat vinden. Een week geleden kwam een patent van Sony bovendrijven betreffende een stukje techniek die het mogelijk zou moeten maken om tweedehands games te taggen en te blokkeren. Het lijkt meer science-fiction dan het in werkelijkheid is. Een stukje software zou een game kunnen koppelen aan de account van de gebruiker. Wanneer de game vervolgens in een console van een andere gebruiker gestopt wordt, blokkeert de boel. Een ander verhaal dat terugkeert, is dat je straks bij iedere game een code moet invoeren om de game te ontgrendelen. De code is slechts één keer te gebruiken. Het zijn hypothetische schetsen maar het betreffen wel degelijk situaties die waarheid kunnen worden. We zien dit trouwens nu al in de online componenten van games van onder andere EA en Ubisoft. Die dien je namelijk apart te ontgrendelen met een (éénmalig bruikbare) code.
GameStop’s aandeel kelderde zelfs toen het bericht over het patent de ether in werd geslingerd. Niet zo vreemd, GameStop doet veel in tweedehands games, erg veel. Ik geloof dat ook Gamemania niet staat te springen om consoles die tweedehands games uitspuwen en uitsluiten. Voor Gamemania zijn tweedehands games bijkans nog belangrijker dan de verkoop van nieuwe games.
Ik vind de discussie rond tweedehands games een beetje raar. Als jij als consument een game hebt gekocht, mag je er daarna toch mee doen wat je wilt? En waarom winkels afstraffen die nieuwe en tweedehands games verkopen? Wanneer mensen in je winkel komen vanwege tweedehands games, is de kans groot dat ze ook af en toe eens een nieuwe, full boxed game meenemen. Daarbij gaat publiek die gebruikte games koopt, niet opeens massaal nieuwe games kopen op het moment dat tweedehands games niet meer voor handen zijn. Ik vrees eerder dat die groep dan zal terugvallen op de illegaliteit, ergo het kopiëren van games.
De industrie heeft uiteindelijk zelf de oplossing. Wanneer men haar games digitaal stukken goedkoper zal gaan aanbieden dan de full boxed games nu - sterker, vreemd genoeg zijn soms digitale versies van spellen zelfs duurder dan games in een doosje – zal de digitale verkoop een vlucht nemen. Logisch, want consumenten zijn dan goedkoper uit. Bijkomend voordeel voor de industrie is, dat je digitale games niet meer kunt tweedehands verkopen. En die fysieke games, die er vast ook nog wel zullen blijven, laat die lekker een 2e of 3e leven leiden. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd…
Tweedehands games onder druk?
Laatste reacties
Daarnaast kunnen tweedehands games wel degelijk een positief effect hebben voor de uitgevers. Zo heb ik namelijk via een ruil 2e hands Borderlands gekregen. Ik was amper op de hoogte van het spel, maar vond het zo leuk dat ik Borderlands 2 op release voor de full price heb gehaald. (Overigens wel goedkoopste verkoper)
Als ik geen 2ehands spellen zou kunnen spelen hadden ze die verkoop mooi mis gelopen.
OT: er staat denk ik een klein foutje in je column:
Quote:
Een week geleden kwam een patent van Sony bovendrijven betreffende een stukje techniek die het mogelijk zou moeten maken om tweedehands games te taggen en te blokkeren.
Moet dit niet eerstehands games zijn die getagd worden om het spelen als het spel doorverkocht is te blokkeren?
En tja een licentie word verkocht aan jou weliswaar komt het niet op naam staan maar de bedoeling van een licentie is dat die ook maar 1x word gebruikt.
Het is jammer, maar ik zie wel waarom ze het doen.
Uitgevers die goede games maken en ondersteunen met de juiste marketing verdienen vaak al een aardige boterham aan hun game. Andere uitgevers (of dezelfde) gaan met een andere game onderuit. Zo gaat het ook in alle markten. Je kan de verkoop van tweedehands spullen niet direct zien als verlies voor de uitgever/ontwikkelaar/designer of wie dan ook... Een voorbeeld; IKEA. 1 van de meest populaire merken op bijv. martkplaats. Denk je dat IKEA hier treurig over is? Natuurlijk niet! Zij maken een succes product. En doordat het product succesvol is willen veel mensen het. Ook de gene die het niet kunnen betalen of liever gewoon minder betalen.
Ik snap heel goed dat uitgevers zoeken naar methodes om tweedehands aankopen te ontmoedigen en wellicht zelfs onmogelijk te maken. Ze denken zo meer games te verkopen. Maar wie zegt dat de verkoop van nieuwe games (exponentieel) groeit wanneer tweedehands games onmogelijk zijn te kopen/verkopen?
Volgens mij heb ik het afgelopen jaar geluiden gehoord dat er plannen zijn om -in navolging van de netneutraliteit- het mogelijk te maken om gedownloade software te kunnen doorverkopen. Hiervoor is uiteraard een systeem nodig die het onmogelijk maakt voor de verkoper om de software nog te gebruiken. Helaas heb ik zo snel hier geen info meer over kunnen vinden.
Het verdwijnen van winkels als Gamestop en Gamemania -wat een bijna onoverkoombaar noodlot lijkt te zijn- is te vergelijken met het verdwijnen van videotheken en -in een groter perspectief- met het verdwijnen van winkeliers in het algemeen. Dit laatste is al eens eerder gebeurd begin 20ste eeuw, wat goed te zien is in wijken in Amsterdam -zoals de Jordaan en Oud-West/Zuid- waarbij veel winkelpanden tegenwoordig woningen zijn. Het effect van het niet kunnen doorverkopen van games zal hier aan bijdragen maar zeker niet de hoofdreden voor zijn. Dat is namelijk het digitaliseren van de maatschappij.
Tot slot dan deze digitale distributie van games. Zoals je al zegt is er een vreemd (contra-intuïtief) fenomeen aan de gang: de tussenverkoper is verdwenen en er hoeft geen verpakking, handleiding en mediadrager gemaakt te worden en tóch is de prijs van digitale versies vaak duurder of minstens even duur als de fysieke versie. Dit zie je bijvoorbeeld veel bij PSN -vooral bij de PS vita- en bij de e-shop. Grappig genoeg lijkt dit dan ook alleen voor te komen bij de grote bedrijven die enkel hun eigen distributiekanaal gebruiken (dus: PSN, e-Shop, XBL, Origin, etc). Gelukkig laat Steam zien dat het ook anders kan en zijn er bij indie developers voldoende bundles te verkrijgen die een mooie prijs bieden. Echter zijn dit de Indie developers, hoe lang houdt Valve het nog vol om klanten aan zich te binden wanneer de eigen distributiekanalen van de grote developers in bekendheid en gebruik gaan toenemen. Wat als de grote namen geen games meer op Steam te koop zet?
Dát is iets waar ik me erg veel zorgen om maak.
Maar als digitaal nu veel goedkoper word zullen de full boxed versie's in de winkel veel minder verkocht worden en dat vinden de winkeliers weer niet fijn. De prijzen moeten gewoon bij elkaar liggen zodat je dan een keuze maakt voor iets tastbaars voor in de verzameling tegen een geringe meerprijs of als je dat niets intresseert iets op je console tegen een geringe gereduceerde prijs.
Een tweedehands auto is automatisch minder waard dan een nieuwe auto. Er zijn tenslotte gebruikerssporen en het ding heeft ongetwijfeld meer onderhoud nodig. Bij een game is dit nauwelijks een factor; buiten wat krassen op een DVD of een verkreukeld boekje is er geen enkel verschil met het nieuwe product. Dit betekent dat het strict gezien niet te verantwoorden is om een game nieuw te kopen; je bent dief van je eigen portemonnee.
Hoewel de producten zelfs nauwelijks te onderscheiden zijn, is de verdeling van de opbrengsten compleet anders. Voor een nieuwe game gaat er wat geld naar de ontwikkelaar, de uitgever, de distributeur en tenslotte de winkel. Een tweedehands game (die vrijwel hetzelfde oplevert) levert alleen maar winst op voor de winkel. Als je bekijkt wie verantwoordelijk is voor de entertainment, is dat een scheve verdeling. Het is ook een verdeling die, zeker in de huidige economie, simpelweg niet houdbaar is voor uitgevers. In die zin is het niet onlogisch dat zij dit soort praktijken willen stoppen.
Ik ben het fundamenteel oneens met het blokkeren van games waarvoor door een consument betaald is om wat voor reden dan ook. Maar als je bedenkt dat niet het doorverkopen van je games op marktplaats, maar de tweedehands verkoop in de game mania het probleem vormt, kun je moeilijk de andere kant van het verhaal negeren.
Quote:
Ik dacht ook altijd waarom moet digitaal nu zo duur zijn , vreemd toch ?
Maar als digitaal nu veel goedkoper word zullen de full boxed versie's in de winkel veel minder verkocht worden en dat vinden de winkeliers weer niet fijn. De prijzen moeten gewoon bij elkaar liggen zodat je dan een keuze maakt voor iets tastbaars voor in de verzameling tegen een geringe meerprijs of als je dat niets intresseert iets op je console tegen een geringe gereduceerde prijs.
Maar als digitaal nu veel goedkoper word zullen de full boxed versie's in de winkel veel minder verkocht worden en dat vinden de winkeliers weer niet fijn. De prijzen moeten gewoon bij elkaar liggen zodat je dan een keuze maakt voor iets tastbaars voor in de verzameling tegen een geringe meerprijs of als je dat niets intresseert iets op je console tegen een geringe gereduceerde prijs.
Dat is dus niet helemaal waar aangezien er vaak games voor €10-€15 worden verkocht in de winkel en online €40 kosten. Goed voorbeeld is ook de release van Diablo 3, winkeliers verkochten deze op de dag van release voor €33 terwijl hij op battlenet €60 kostte, bijna het dubbele!
Dat is het grote gevaar, als je het aan de bedrijven zelf overlaat zullen ze altijd de hoofdprijs willen, er verdwijnt gewoon een deel van de natuurlijke concurrentie.
Tweedehands heb ik, op retro games na, niet meer aan gedaan deze generatie. Uiteraard verkoop ik wel games, maar als dat niet meer kan, dan ben ik ook weer een stuk selectiever wat ik koop.
Wat mij betreft geen enkel probleem, er zal altijd wel weer een manier zijn dit te omzeilen....
*Je geeft aan dat bij het kopen van de game, deze game ook jouw eigendom is en je er mee kunt doen & laten wat je wilt. Fijn, maar bij SCEE/SCEA is het al zo dat in de voorwaarden staat dat de aankoop van je playstation niet gelijk is aan het bezit. Bij (veelvuldig) misbruik, zou Sony in principe de Playstation dus terug mogen halen. Althans, dit zeggen de voorwaarden. Je betaalt dus voor een product, maar bent toch niet de eigenaar. Deze voorwaarden zouden ze ook aan games kunnen hangen.
*Momenteel is er een Europese Wet (in de maak) die ook de overdraagbaarheid van digitale (aangekochte) spullen garandeerd. Hierdoor worden de 2e hands versies van bijvoorbeeld Adobe Photoshop ineens verkoopbaar aan "derden". Ook games (en ook de DLC) van bijvoorbeeld Steam of PSN/XBOX marketplace zouden hier dus aan moeten gaan voldoen. Ben ik mijn digitale versie van Angry Birds beu, dan zou ik de rechten moeten kunnen overdragen naar iemand anders, net zoals ik nu kan doen met een tastbare game/cd/blu-ray/auto/etc.
Het enige dat uitgevers nu inderdaad als "dwangmiddel" hebben, is inderdaad die "eenmalig unlockbare" component die je hebt als je het spel nieuw koopt. Los je deze in, dan kan de volgende persoon die de game speelt, opnieuw deze licenties kopen (voor bijvoorbeeld €9).
In den beginperiode (PSX / PS 2 tijd) werd er heel veel gekopieerd en consoles massaal omgebouwd. Vanwege dit fenomeen kon Sony heel lang haar prijzen hoog houden. Immers ze hadden reden genoeg om te zeggen dat door piraterij zij heel veel moesten doen aan beveiliging etc en dus gedwongen waren hoge prijzen te hanteren.
Door de komst van de XBOX werd de concurrentie groter en gingen de prijzen voor games omlaag. Vanwege boete e.d. werden ombouwzaken als Padrino te Amsterdam opgedoekt. Steeds vaker kwamen de games ook na redelijk korte tijd goedkoop op de markt, toen zaken als Media Markt ten tonele verschenen.
Nu vind ik het sowieso ridicuul dat je bij EA e.d. als een éénmalige code voor multiplay krijgt. Ik heb het bij een muziek CD nog nooit gehad dat ik een aparte / nieuwe code nodig heb om hem elders af te spelen.
Ik denk dat Sony extra geld wilt gaan maken net als vroeger ..... hierdoor duiken mensen de illegaliteit weer massaal in en kunnen ze de prijs van games systematisch omhoog schroeven.
Trouwens het geintje met niet overdraagbare games zien we reeds bij games op de mobiele telefoons ..... die zijn gekoppeld aan je / een account. En zeg eerlijk wie verkoopt thans zijn smartphone met account ... ook niemand. Enige wat positief te zeggen is is dat de mobiele games heel weinig kosten (en nog voor sommige te duur, want die blijven "jailbreken" en downloaden.
Ook zie je het bij games op de PC. Hier heb je steevast ook nieuwe codes nodig. Dus die markt heeft allang te maken met een te neergang van omzet door piraterij. Nu moet ik zeggen dat de cijfers van piraterij vs omzet niet zo vaak meer bekend worden gemaakt.
Wat ik mij afvraag is hoe het kan dat prijzen in de game industrie binnenlands en buitenlands zoveel van elkaar kunnen afwijken. Zo heb ik destijds via een webshop ''spec ops the line" voor een euro of 19 kunnen kopen terwijl hij in Nederland rond de 60 euro nog was.
Net wat in de column wordt aangegeven, maak games goedkoper zeker als je ze via via de aanbieder kan downloaden en je geen boekjes etc nodig het. Ik moet eerlijk zijn de laatste keer dat het boek bij een spel voor mij belangrijk was is een hele tijd geleden.
Ik krijg sterk de indruk dat dit een test is om de techniek van het koppelen te testen. De volgende stap is het altijd online moeten zijn zodat PSN kan kijken of de disc wel van jou is of niet.
Op die manier werk ik niet, ik koop wat ik wil, niet wat een ander wil.
Net als met andere minder makkelijk te krijgen titels (nieuw)
Je moest een weten hoeveel octrooien hierop zijn maar worden nog steeds niet gebruilt.
Er wordt ook vergeten dat het MS was die hier als eerste over begon.
Als je een game koopt en je hebt er plezier van dan was/is het het toch waard?
Begrijo uberhaupt niet dat er zo een markt is in NL voor 2e hands games als ik bv kijk naar FRS, GM, Bol, etc je krijgt bijna niks voor je games en de 2ehands games zijn duurder dan nieuw in NL en zeker in Engeland, dus waarom zou je.
En hoelang bestaat een installatiecode al op de pc?
Als je goed zoekt en je verstand gebruikt en deze site van budgetgaming in de gaten houd dn hoef je nooit teveel te betalen.
Quote:
Ik koop sowieso nooit iets via (bijvoorbeeld) PSN, ik heb namelijk eens Burnout gedownload (uit de PSN shop natuurlijk) en sinds mijn PSplus is afgelopen krijg ik een error, en kan ik Burnout dus niet meer spelen ondanks dat ik hem gewoon legaal verkregen heb uit de PSN store. De reden dat ik dus nu helemaal niks meer download uit de PSNstore is gewoonweg omdat ik dan bang ben dat ik mjn ''betaalde'' goed niet meer kan gebruiken omdat zij vinden dat ik een PSplus account moet hebben.
Op die manier werk ik niet, ik koop wat ik wil, niet wat een ander wil.
Op die manier werk ik niet, ik koop wat ik wil, niet wat een ander wil.
Nou heb ik nog nooit PS+ gehad, maar bij de introductie van PS+ was het toch vrij duidelijk. Games, in jouw geval Burnout, die je tijdens je PS+ abo gratis kunt downloaden (waar je normaal voor betaalt), kun je na afloop van je abo niet meer spelen. Games je die met korting koopt, kun je ook na je PS+ abo blijven spelen.
Het ging bij mij niet om introductie, het ging bij mij om dat PSN er toen uit lag (gehacked ofzo) en daarvoor mocht ik wat downloaden ter compensatie, lijkt mij niet dat je iets gaat ontnemen wat je eerst weg geeft toch. Maar dat zal het verhaal wel geweest zijn ook bij de compensatie natuurlijk.
Quote:
@ SR8
Het ging bij mij niet om introductie, het ging bij mij om dat PSN er toen uit lag (gehacked ofzo) en daarvoor mocht ik wat downloaden ter compensatie, lijkt mij niet dat je iets gaat ontnemen wat je eerst weg geeft toch. Maar dat zal het verhaal wel geweest zijn ook bij de compensatie natuurlijk.
Het ging bij mij niet om introductie, het ging bij mij om dat PSN er toen uit lag (gehacked ofzo) en daarvoor mocht ik wat downloaden ter compensatie, lijkt mij niet dat je iets gaat ontnemen wat je eerst weg geeft toch. Maar dat zal het verhaal wel geweest zijn ook bij de compensatie natuurlijk.
De games die je kun kiezen ter compensatie waren:
Voor de playstation 3
- LittleBigPlanet - Infamous* - Wipeout HD/Fury - Ratchet and Clank: Quest for Booty - Dead Nation*
Voor de PSP
- LittleBigPlanet PSP - ModNation PSP - Pursuit Force - Killzone Liberation*
Burnout hoorde bij PSN+ op dat moment.
Dus als je je niet verlengt kan je die niet meer spelen zoals SR8 schrijft.
Zelf uiterst tevreden met PSN+
Maar we raken offtopic.
Enerzijds is er iets voor te zeggen - het beschermen van je licentie - anderzijds - en tevreden klant komt terug, een klant die steeds meer beperkingen opgelegd krijgt daarentegen...
Quote:
Het heeft nu vooraal een hoog Sony gehalte deze discussie maar reken maar dat Microsoft ook naar dit soort technieken kijkt en dat ook andere uitgevers het voorbeeld van EA qua multiplayer gaan volgen denk ik...
Enerzijds is er iets voor te zeggen - het beschermen van je licentie - anderzijds - en tevreden klant komt terug, een klant die steeds meer beperkingen opgelegd krijgt daarentegen...
Men is zeker vergeten dat MS ermee begonnrn is.
Enerzijds is er iets voor te zeggen - het beschermen van je licentie - anderzijds - en tevreden klant komt terug, een klant die steeds meer beperkingen opgelegd krijgt daarentegen...
Men is zeker vergeten dat MS ermee begonnrn is.
En waarom betalen we voor Xbox Live. Snap het vanuit een bedrijf ook wel, maar met al die maps zijn de inkomsten ook al redelijk goed lijkt mij.
Quote:
Zijn dit afgekeurde columns van de PU ofzo? Ik had wel iets diepzinniger verwacht, dit lijken wel stukjes die worden geschreven in 5 minuten ofzo als je op de wc zit te schijten en te spelen met zo'n tablet... zucht, maar inhoudelijk gezien ja, lame shit die gaming business met alles coderen! Maar de volgende column verwacht ik wel wat beters!
Waarschijnlijk schrijft hij deze colums wel iets sneller dan de artikelen voor de PU ja, maar gezien het onderwerp lijkt het me wel voor deze site