Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

De toekomst van game development

In een tijd waar veel consolegames als te duur worden gezien en je overspoeld wordt door nieuwe iPhone en Facebook spelletjes, is het lastig om een nieuwe studio op te starten en een vaste plaats op de markt te claimen. Gelukkig ontstaan juist in dit soort moeilijke tijden vaak de leukste initiatieven.

Iedereen speelt
Gaming is één van de snelst groeiende sectoren ter wereld. Dat de gamesindustrie de crisis kan negeren is grotendeels te danken aan de enorme stijging in het aantal gamers. Daarnaast is er ook een verandering gaande in de perceptie jegens gaming.

Sinds de enorme toename in het gebruik van smartphones, tablets en Facebook, is het aantal gamers explosief gestegen. Met name door Apple’s App Store en later ook Google’s Android Market is er ineens een massaal draagvlak ontstaan voor het spelen van spelletjes. Hiermee is de perceptie van gamen onbewust een stuk positiever geworden. Het wordt tegenwoordig algemeen geaccepteerd dat gamen niet enkel een hobby is voor échte gameliefhebbers, omdat eigenlijk iedereen wel eens speelt. Ga maar eens na; ken je tegenwoordig nog mensen die nooit op wat voor manier dan ook games spelen?



Binnen deze positieve bewegingen voor de industrie is er een interessante ontwikkeling gaande: collaborative game development. Dit is een vorm van toegepaste crowdsourcing, waarbij er gebruik wordt gemaakt van programmeurs, designers en artists van buitenaf, zoals studenten en freelance ontwikkelaars. Dit verschilt dus wezenlijk van het proces bij een normale gamestudio waarbij er intern aan een titel wordt gewerkt met een vaste groep mensen. In het nieuwe model wordt het ontwikkelproces uitbesteed aan externe ontwikkelaars, die per project bij elkaar worden gezet om gezamenlijk aan een titel te werken. Hierbij wordt op de behoefte van een steeds groter wordende groep mensen aangesloten, die graag op projectbasis werken in plaats van in een vast team bij een studio. Dit zorgt voor vrijheid, omdat je zelf kunt bepalen welk project je aanneemt. Een ander belangrijk gegeven is dat er een enorme groep talentvolle ontwikkelaars is die nu niet (gemakkelijk) de kans krijgen om hun ideeën tot succesvolle titels uit te werken. Met het enorme aantal spellen dat uitgebracht wordt is het veroveren van een positie op de markt namelijk erg lastig. Daarom besloot een jonge Nederlandse gamesuitgever, Gamious, om hier wat aan te doen. Gamious gebruikt een database van externe programmeurs, artists en designers om samen succesvolle mobile games te ontwikkelen en fungeert tegelijkertijd als uitgever van deze games.

The Game Train
Deze vorm van game development komt samen in wat ze noemen de ‘Game Train’. Het concept is simpel: op de website is een flink aantal projecten te vinden, die in de vorm van treinen worden aangeboden. Elke trein heeft een aantal wagons welke staan voor losse disciplines die nodig zijn voor de ontwikkeling van het desbetreffende spel. Zo zijn er wagons voor programmeurs, game design, 2D artists en sound design. Ben je goed in een bepaalde discipline, dan kun je je hiervoor opgeven. Gamious bekijkt vervolgens de profielen van alle mensen die zich voor een wagon hebben opgegeven en selecteert vervolgens degene met de juiste skills om de verantwoordelijkheid voor deze discipline op zich te nemen. Zo wordt er voor elk project de meest ideale projectgroep gevormd.



Op deze manier krijgen creatieve talenten de kans om een spel te maken dat gegarandeerd wordt uitgegeven. Ze hoeven zich bovendien alleen maar te focussen op hun onderdeel, zonder zich zorgen te hoeven maken over de marketing en pr van het eindproduct. Gamious neemt namelijk de verantwoordelijkheid voor de totale productie op zich en zorgt voor de uiteindelijke kwaliteitscheck. De mix van verschillende disciplines en achtergronden van de projectteams (van studenten tot freelancers) gecombineerd met de ervaring van Gamious moet zorgen voor kwalitatief hoogstaande games met ijzersterke gameplay. Tevens wordt met dit model het financiële risico verspreid over de uitgever en de ontwikkelaars. Zo kan er aan een grote hoeveelheid titels tegelijkertijd gewerkt worden, zonder dat het veel geld kost. Ook zorgt dit voor meer marketingslagkracht, omdat kennis en naamsbekendheid worden opgebouwd waar verschillende Game Train-titels weer van kunnen profiteren. Denk bijvoorbeeld aan in-game reclame voor de eigen games. Zodra het spel wordt uitgegeven krijgen deelnemende partijen ieder een deel van de winst. Iets wat bij een echte hit natuurlijk hoog kan oplopen.

Lancering eerste titel
Op donderdag 21 februari is de eerste Game Train titel gelanceerd; Briquid. Een verslavend en uitdagend puzzelspel voor iPad en Android tablets. In dit spel draait het om het 100% vullen van waterreservoirs door stenen weg te halen of juist te plaatsen. Afhankelijk van de reactie van het publiek en daarmee het succes van de titel, zou dit zomaar de introductie kunnen betekenen van een nieuwe manier van game development.



iOS volledige versie
iOS gratis versie

Google Play volledige versie
Google Play gratis versie

Geplaatst door Roy van Bijsterveldt op 23-02-2013
Aantal keer bekeken: 12119

Laatste reacties

avatar van Doomsdayman
Doomsdayman ( 2502 ) 23-02-2013 13:43
Ik vond games veel leuker vroeger had het meer het gevoel dat er meer passie er in zat.
avatar van LordUgly
LordUgly ( 3846 ) 23-02-2013 13:59
Al met al voelt deze column als 1 groot reclameblok. Ik zie het niet snel gebeuren dat een grote developer van echte games deze manier van game development zal overnemen.

En met echte games bedoel ik praktisch iedere game die niet onder de noemer mobile gaming valt.
avatar van Ivo001
Ivo001 ( 5595   17) 23-02-2013 15:51
Wat een storend accent ugh
avatar van Hunterking
Hunterking ( 3016 ) 23-02-2013 17:49
Serieus Budgetgaming? Dit is wat je je bezoekers voorschoteld?
avatar van Graffitiub
Graffitiub ( 1 ) 23-02-2013 18:25
Briquid is superleuk, ik maak geen grap
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 23-02-2013 21:10
Quote:
Al met al voelt deze column als 1 groot reclameblok. Ik zie het niet snel gebeuren dat een grote developer van echte games deze manier van game development zal overnemen.

En met echte games bedoel ik praktisch iedere game die niet onder de noemer mobile gaming valt.

Je mist het punt denk ik. Deze manier van werken is uitsluitend geschikt voor kleine titels, dus vaak mobile. AAA / console games op deze manier werken is niet te doen. Daar heb je veel grotere teams voor nodig. Het is echter wel een interessante manier van werken. Briquid is een mooi voorbeeld van een pure puzzlegame die doet wat veel andere games vergeten: een goede balans tussen uitdaging en fun.
avatar van Heinster
Heinster ( 1001 ) 23-02-2013 22:03
Pim Bouman is druk bezig... Had ook al een artikel op gamer.nl gekregen vandaag..

Heb even met ze mogen samenwerken, maar kan me persoonlijk niet echt vinden in hun visie op games(niet dat ik dat van hun afkeur, ik zie het gewoon anders), zorgde er ook deels voor dat het project niet rondkwam(meen dat de programmeur het ook zo zag.

In ieder geval goed om te zien dat er wel al een project afgekomen is. Maar ben er mee eens dat dit minder past binnen de budgetgaming community. Qua dat paste het beter op de Gamer site.

Maar als ik me niet vergis is het meer bedoelt om andere mensen aan te treken voor hun projecten, dan dat het reclame is voor de spellen zelf.
avatar van Skull_kid
Skull_kid ( 39415   3) 23-02-2013 22:07
Rol: Forum Moderator
Quote:
Briquid is superleuk, ik maak geen grap

Gelukkig totaal geen belangenverstrengeling...
avatar van Heinster
Heinster ( 1001 ) 23-02-2013 23:23
Quote:
[..]


Gelukkig totaal geen belangenverstrengeling...

Natuurlijk niet, wie zou dat nu doen in zijn eerste post ?
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 25-02-2013 10:56
Budgetpromotie: Schrijf een reclametekst onder de noemer column op Budgetgaming en verkoop je games!
avatar van Twisted-D
Twisted-D ( 5534   2) 25-02-2013 11:05
Quote:
[...]

Maar als ik me niet vergis is het meer bedoelt om andere mensen aan te treken voor hun projecten, dan dat het reclame is voor de spellen zelf.

Dat idee had ik ook, alleen dan raar dat ze niet linken naar die "Game Train" site. Zie hier.

Ik vind het overigens wel een leuk initiatief. Als je een leuk idee hebt voor een (simpele) game kun je die daar op zetten. Hopelijk melden zich dan mensen die je kunnen helpen om het verwezenlijken.

Was dat nou een artikel voor BudgetGaming? nee, persoonlijk vind ik dat niet. Maar als BG hier een paar centjes mee binnen harkt: "So be it".
avatar van Steele
Steele ( 26 ) 25-02-2013 12:09
Quote:
[..]


Dat idee had ik ook, alleen dan raar dat ze niet linken naar die "Game Train" site. Zie hier.

Ik vind het overigens wel een leuk initiatief. Als je een leuk idee hebt voor een (simpele) game kun je die daar op zetten. Hopelijk melden zich dan mensen die je kunnen helpen om het verwezenlijken.

Was dat nou een artikel voor BudgetGaming? nee, persoonlijk vind ik dat niet. Maar als BG hier een paar centjes mee binnen harkt: "So be it".

Als schrijver en initiatiefnemer van dit artikel wil ik graag mijn verantwoordelijkheid hiervoor nemen, ook voor Budgetgaming. Ik was in de veronderstelling dat BG-bezoekers het leuk zouden vinden om te lezen over game development van eigen bodem. Onlangs kwam ik op een game-congres dit concept tegen dus leek het me een leuk onderwerp om over te schrijven. Achteraf gezien lijkt het merendeel van de bezoekers het toch niet relevant te vinden, wellicht omdat het niet met console gaming te maken heeft. Goed te weten voor future columns in elk geval!

Tips over onderwerpen die wél aanslaan zijn altijd welkom, dus PM'en of reageren wordt gewaardeerd. Thnx all
avatar van Heinster
Heinster ( 1001 ) 26-02-2013 14:50
Quote:
[..]


Als schrijver en initiatiefnemer van dit artikel wil ik graag mijn verantwoordelijkheid hiervoor nemen, ook voor Budgetgaming. Ik was in de veronderstelling dat BG-bezoekers het leuk zouden vinden om te lezen over game development van eigen bodem. Onlangs kwam ik op een game-congres dit concept tegen dus leek het me een leuk onderwerp om over te schrijven. Achteraf gezien lijkt het merendeel van de bezoekers het toch niet relevant te vinden, wellicht omdat het niet met console gaming te maken heeft. Goed te weten voor future columns in elk geval!

Tips over onderwerpen die wél aanslaan zijn altijd welkom, dus PM'en of reageren wordt gewaardeerd. Thnx all

Van de week Pim gesproken, die had (zoals ik ook wel verwachtte ) door wie ik was... Maar wat ik in ieder geval tegen hem zei dat het hier en op gamer.nl interessanter is om de spellen zelf te tonen in de vorm van reviews/previews.

Ik denk dat dit soort artikelen meer aanslaan bij de semi/pro sites zoals Tweakers bijvoorbeeld.

Ik denk niet dat dit verder een slecht artikel is, maar misschien was het voor de mensen boeiender om het hele Indy gebeuren wat algemener te nemen en dan pas Gamious als een voorbeeld zou kunnen vooruitschuiven. Op dit moment pikken vele dit net iets teveel op als reclame en dat zou dan minder zijn geweest denk ik.

Wat anders ook kon is een soort diepte interview rondom de ontwikkeling van bijvoorbeeld Briquid, hoe ontstond het concept, concept art, gingen de samenwerkingen/rolverdelingen, hoe wordt deze vermarkt.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 26-02-2013 18:54
Quote:
[..]


Van de week Pim gesproken, die had (zoals ik ook wel verwachtte ) door wie ik was... Maar wat ik in ieder geval tegen hem zei dat het hier en op gamer.nl interessanter is om de spellen zelf te tonen in de vorm van reviews/previews.

Ik denk dat dit soort artikelen meer aanslaan bij de semi/pro sites zoals Tweakers bijvoorbeeld.

Ik denk niet dat dit verder een slecht artikel is, maar misschien was het voor de mensen boeiender om het hele Indy gebeuren wat algemener te nemen en dan pas Gamious als een voorbeeld zou kunnen vooruitschuiven. Op dit moment pikken vele dit net iets teveel op als reclame en dat zou dan minder zijn geweest denk ik.

Wat anders ook kon is een soort diepte interview rondom de ontwikkeling van bijvoorbeeld Briquid, hoe ontstond het concept, concept art, gingen de samenwerkingen/rolverdelingen, hoe wordt deze vermarkt.

Mja, in dat geval lees ik liever een artikel zoals bovenstaande dan een review/preview van BG zelf. Alleen het woord column is niet echt gepast in dit geval. Verder is het zeker geen slecht artikel (goed zelfs)!