Iedereen speelt
Gaming is één van de snelst groeiende sectoren ter wereld. Dat de gamesindustrie de crisis kan negeren is grotendeels te danken aan de enorme stijging in het aantal gamers. Daarnaast is er ook een verandering gaande in de perceptie jegens gaming.
Sinds de enorme toename in het gebruik van smartphones, tablets en Facebook, is het aantal gamers explosief gestegen. Met name door Apple’s App Store en later ook Google’s Android Market is er ineens een massaal draagvlak ontstaan voor het spelen van spelletjes. Hiermee is de perceptie van gamen onbewust een stuk positiever geworden. Het wordt tegenwoordig algemeen geaccepteerd dat gamen niet enkel een hobby is voor échte gameliefhebbers, omdat eigenlijk iedereen wel eens speelt. Ga maar eens na; ken je tegenwoordig nog mensen die nooit op wat voor manier dan ook games spelen?
Binnen deze positieve bewegingen voor de industrie is er een interessante ontwikkeling gaande: collaborative game development. Dit is een vorm van toegepaste crowdsourcing, waarbij er gebruik wordt gemaakt van programmeurs, designers en artists van buitenaf, zoals studenten en freelance ontwikkelaars. Dit verschilt dus wezenlijk van het proces bij een normale gamestudio waarbij er intern aan een titel wordt gewerkt met een vaste groep mensen. In het nieuwe model wordt het ontwikkelproces uitbesteed aan externe ontwikkelaars, die per project bij elkaar worden gezet om gezamenlijk aan een titel te werken. Hierbij wordt op de behoefte van een steeds groter wordende groep mensen aangesloten, die graag op projectbasis werken in plaats van in een vast team bij een studio. Dit zorgt voor vrijheid, omdat je zelf kunt bepalen welk project je aanneemt. Een ander belangrijk gegeven is dat er een enorme groep talentvolle ontwikkelaars is die nu niet (gemakkelijk) de kans krijgen om hun ideeën tot succesvolle titels uit te werken. Met het enorme aantal spellen dat uitgebracht wordt is het veroveren van een positie op de markt namelijk erg lastig. Daarom besloot een jonge Nederlandse gamesuitgever, Gamious, om hier wat aan te doen. Gamious gebruikt een database van externe programmeurs, artists en designers om samen succesvolle mobile games te ontwikkelen en fungeert tegelijkertijd als uitgever van deze games.
The Game Train
Deze vorm van game development komt samen in wat ze noemen de ‘Game Train’. Het concept is simpel: op de website is een flink aantal projecten te vinden, die in de vorm van treinen worden aangeboden. Elke trein heeft een aantal wagons welke staan voor losse disciplines die nodig zijn voor de ontwikkeling van het desbetreffende spel. Zo zijn er wagons voor programmeurs, game design, 2D artists en sound design. Ben je goed in een bepaalde discipline, dan kun je je hiervoor opgeven. Gamious bekijkt vervolgens de profielen van alle mensen die zich voor een wagon hebben opgegeven en selecteert vervolgens degene met de juiste skills om de verantwoordelijkheid voor deze discipline op zich te nemen. Zo wordt er voor elk project de meest ideale projectgroep gevormd.
Op deze manier krijgen creatieve talenten de kans om een spel te maken dat gegarandeerd wordt uitgegeven. Ze hoeven zich bovendien alleen maar te focussen op hun onderdeel, zonder zich zorgen te hoeven maken over de marketing en pr van het eindproduct. Gamious neemt namelijk de verantwoordelijkheid voor de totale productie op zich en zorgt voor de uiteindelijke kwaliteitscheck. De mix van verschillende disciplines en achtergronden van de projectteams (van studenten tot freelancers) gecombineerd met de ervaring van Gamious moet zorgen voor kwalitatief hoogstaande games met ijzersterke gameplay. Tevens wordt met dit model het financiële risico verspreid over de uitgever en de ontwikkelaars. Zo kan er aan een grote hoeveelheid titels tegelijkertijd gewerkt worden, zonder dat het veel geld kost. Ook zorgt dit voor meer marketingslagkracht, omdat kennis en naamsbekendheid worden opgebouwd waar verschillende Game Train-titels weer van kunnen profiteren. Denk bijvoorbeeld aan in-game reclame voor de eigen games. Zodra het spel wordt uitgegeven krijgen deelnemende partijen ieder een deel van de winst. Iets wat bij een echte hit natuurlijk hoog kan oplopen.
Lancering eerste titel
Op donderdag 21 februari is de eerste Game Train titel gelanceerd; Briquid. Een verslavend en uitdagend puzzelspel voor iPad en Android tablets. In dit spel draait het om het 100% vullen van waterreservoirs door stenen weg te halen of juist te plaatsen. Afhankelijk van de reactie van het publiek en daarmee het succes van de titel, zou dit zomaar de introductie kunnen betekenen van een nieuwe manier van game development.
iOS volledige versie
iOS gratis versie
Google Play volledige versie
Google Play gratis versie