Ik was gisteren op een persevenement in Duitsland met een aantal collega’s van andere media, voor een titel waar zeer binnenkort meer over bekend gaat worden (houd pu.nl maandagavond om 18u in de gaten voor een fikse onthulling!).
Het was een a-romantische persreis, die overigens zeer goed georganiseerd was door Ubisoft, waarbij ik om 8 uur s’ ochtends in de trein naar Düsseldorf zat, om 12 uur en 15 minuten laten weer terug te zijn op Amsterdam CS. Een dag met veel wachten, kletsen, nog meer wachten, turen en tikken op iPads, laptops en mobiele telefoons, en nog meer wachten tot uiteindelijk het moment suprême daar was: de presentatie van de game in kwestie. Na afloop was daar het onvermijdelijke interviewschema waarbij iedereen rustig afwachtte tot zijn of haar gekleurde blokje overeenkwam met de tijd die achter zijn of haar naam stond.
Bovenstaande is een blauwdruk voor vele dagjes op en neer, en al helemaal als het om een first reveal gaat. Dat is helemaal niet erg, maar het is niet perse heel spannend en iedereen doet feitelijk hetzelfde. Een concullega opperde dan ook, licht zuchtend, dat dergelijke persdagen eigenlijk niet meer van deze tijd waren. De toekomst was volgens hem als volgt: journalisten zouden over een paar jaar een afgesloten link krijgen en vanuit huis de presentatie kunnen volgen. Het interview zou daarna met Skype gedaan worden.
De concullega heeft een punt. Het is mogelijk met de moderne techniek, het scheelt tijd en geld en de informatie die het oplevert is hetzelfde toch? Ja en nee. De PlayStation 4 presentatie was ook live te zien via een stream en veel gamers hebben dan ook meegekeken hoe op 20 februari in New York de nieuwe console van Sony voor het eerst onthuld werd. Toch waren er ook een paar duizend journalisten op af gekomen, uitgenodigd door Sony, ondergebracht in poepie-chique hotels. De meerwaarde hierbij is beter uit te leggen. Na afloop waren er interviews en round table meetings met diverse ontwikkelaars en ook de dag erna waren er diverse interview-mogelijkheden. Het zijn van die momenten waarbij kopstukken als Yves Guillemot (de grote baas van Ubisoft), David Cage (Quantic Dream), Hermen Hulst (Guerrilla Games) en Michael Denny (Sony Worldwide Studios senior vice president) rondlopen . Dat zijn mensen die je niet zo maar 1, 2, 3 spreekt. En alleen daarom is het ter plaatste zijn veel waard. Maar er is meer…
Ook het dagje op en neer naar Düsseldorf brengt meer dan wanneer je thuis achter je laptop zit. Neem de reacties in de zaal. De gesprekken achteraf die je met concullega hebt. De gesprekken die je met de uitgever hebt, die veelal ook ter plaatste is. De kleine, extra dingetjes die je hoort. De slip of the tongue momentjes her en der. De sfeer. De spanning vooraf. Het hoort er allemaal bij. Natuurlijk, het zal je niet wezenlijk andere informatie opleveren, maar met name een interview is toch fijner als je iemand van vlees en bloed tegenover je hebt zitten. En live, ter plaatse, op locatie kun je toch meer tussen de regels lezen, opvangen in de wandelgangen en net even dat extra stukje info losweken.
Het zou zo maar kunnen dat hands-off persevenementen op termijn inderdaad enkel via streams gaan. Nintendo laat zien dat ze met haar Nintendo Direct streams ook de nodige media-aandacht kunnen genereren, zonder daarvoor speciale events te organiseren. Voor hands-on evenementen blijven trips naar studio’s (of speciaal ingerichte locaties) natuurlijk noodzakelijk. Persoonlijk mogen beide variaties van mij nog wel even voortbestaan. Ik wil het ‘ buiten spelen’ voorlopig nog even niet missen…
Persevenementen achterhaald?
Laatste reacties
Skype, Facebook, Twitter en al dat soort a-social media is echt funest voor veel zaken. Laten we concerten van U2 ook maar gaan bekijken via een livestream op Youtube vanaf de bank of op je bureaustoel achter je pc scherm. God damn.
Gelukkig is Jan nog zo'n iemand die "ouderwets" plezier heeft in het ergens live en fysiek bij zijn. Hou het in leven zou ik zeggen, want dat maakt deze industrie levendig, echt en betrokken. Je merkt dat door al dat walgelijke a-social media gebeuren er minder kids bij elkaar op de bank zitten om samen een game te beleven en plezier te hebben. Dat is waar het om draait toch? Lekker een solo game spelen zonder dat iedere button press automatisch op twitter en Facebook word gekwakt en een goeie multiplayer lekker samen met vrienden op de bank ervaren.
Mja dat zijn mijn "2 cents"...
Quote:
Wat is dat toch met die a-socialisering van de wereld? Waarom zou een journalist zijn huis niet meer uit willen om informatie te halen? Het hoort toch verdorie bij de charme van het geheel? Lekker met like minded people afwachten in een zaal en samen de reacties beleven.
Dat de wereld a-socialiseert ben ik met je eens, maar je mening wat betreft het a-socialiseren in de journalistiek gaat imo niet op. Het scheelt gewoon een hele hoop geld als al die journalisten niet naar een bepaald deel van de wereld of kantoor gehaald hoeven te worden en dat geld kan dan weer in andere zaken worden gestoken. Als het via Skype is dan is dat prima.
En Jan, jij wil gewoon blijven reizen en in dure hotels vertoeven, we hebben je wel door! :-p
Want de poster die geleaked was zou 4 maart in Amerika in de winkels hangen en laat dat nou toevallig volgende maandag zijn wanneer die fikse onthulling is.
Ik hoop wel dat het verhaal beter is dan deel 3 en volgens geruchten speel je als de grootvader van Connor, dus ik vraag me af of Desmond (of zijn DNA) dan toch op een of andere manier terug zal keren in deel 4.
Quote:
En bevestigd
Ja, dat zal wel de nieuwe Assassin's Creed zijn als de geruchten kloppen.
Want de poster die geleaked was zou 4 maart in Amerika in de winkels hangen en laat dat nou toevallig volgende maandag zijn wanneer die fikse onthulling is.
Ik hoop wel dat het verhaal beter is dan deel 3 en volgens geruchten speel je als de grootvader van Connor, dus ik vraag me af of Desmond (of zijn DNA) dan toch op een of andere manier terug zal keren in deel 4.
Want de poster die geleaked was zou 4 maart in Amerika in de winkels hangen en laat dat nou toevallig volgende maandag zijn wanneer die fikse onthulling is.
Ik hoop wel dat het verhaal beter is dan deel 3 en volgens geruchten speel je als de grootvader van Connor, dus ik vraag me af of Desmond (of zijn DNA) dan toch op een of andere manier terug zal keren in deel 4.
Ik zit eigenlijk best wel weer eens op een Piraten game te wachten, nadat Disney PotC had gecanceld om Tron af te kunnen maken.
Hopelijk kan je nu gewoon vrij varen over de zee zonder missies.
Ik vind het in de watten leggen van de pers door uitgevers met reisjes en VIP behandelingen een decadent gebeuren.
Vaak blijkt toch wel dat de grote publishers met dit soort gepaai proberen de journalisten te beïnvloeden als onderdeel van hun PR campagne.
Die hele marketing machine hoort blijkbaar bij de games industrie maar wat mij betreft mag het afgeschaft worden en kan al het geld wat daarmee wordt bespaard op nuttigere manieren worden besteedt.
Quote:
Ik bedoel het niet lullig, maar wat hebben "wij" aan bovenstaande lap tekst? Van die 10.000+ leden zitten er misschien een paar tussen die in dat wereldje zitten of erin hebben gezeten. Ik snap de insteek niet helemaal aangezien vrijwel niemand hier iets mee kan behalve als je recensent bent (dan heb je recht van spreken aangezien je verstand van zaken hebt).
Artikels/columns zijn niet altijd informatief he
Quote:
Ben het roerend met je eens op dit punt.Ik bedoel het niet lullig, maar wat hebben "wij" aan bovenstaande lap tekst? Van die 10.000+ leden zitten er misschien een paar tussen die in dat wereldje zitten of erin hebben gezeten. Ik snap de insteek niet helemaal aangezien vrijwel niemand hier iets mee kan.
Wij als 'consumenten' worden eigenlijk voornamelijk uitgemolken door de games industrie d.m.v. online passes, (day one) DLC, limited editions, betaalde online functionaliteit etcetera.
Het zou fijn zijn als het geld wat er door gamers in deze industrie wordt gepompt op betere manieren wordt uitgegeven dan aan peperdure marketing campagnes.
Daar hebben we dus echt helemaal niets aan.
Persevenementen zijn voor developers en uitgevers interessant omdat het een persoonlijkere manier van presenteren is, waarbij het goed mogelijk is dat de persmensen meer onder de indruk zijn dan wanneer het een livestream was geweest, ook door de factoren die in het artikel worden genoemd. Bij de PS4 aankondiging hebben de persmensen in een zaal met de mond open kunnen kijken naar de aankondiging, en hoewel een kritische blik dan ook mogelijk is, leert de ervaring ons dat de journalisten die aanwezig waren vaak toch nèt iets enthousiaster zijn dan de collega's die thuis de stream hebben bekeken. En wanneer de aanwezige persmensen gaan schrijven over het evenement, zijn ze dus ook eerder geneigd zich positief uit te laten over dit evenement. En wanneer de bezoekers van sites over de hele wereld de artikelen van deze persmensen lezen, krijg je toch een positiever beeld van de onthulling. Onterecht of juist terecht, daar oordeel ik niet over, maar het werkt wel en uiteindelijk is het een succesvolle marketingstrategie.
Toch ben ik van mening dat een persconferentie achterhaald is en het geld beter besteed kan worden. Nieuws gebeurt anno 2013 NU en niet volgende week maandag om 1800 uur. Het nieuws is allang bekend op het moment dat de nieuwsmensen de zaal verlaten en wij als liefhebbers, weten evenveel van het onderwerp als de nieuwsmensen. Vroeger hadden we een nieuwsreporter nodig die het nieuws in gewone mensentaal kon verwoorden en mogelijk zelfs speculatie zou doen over de implicaties van deze onthulling. Tegenwoordig worden persevenementen zo gegeven dat iedereen het snapt en we geen 'vertaler' nodig hebben om het te interpreteren, en de speculatie lezen we na op Twitter, facebook en andere snelle sites, niet op nieuwsartikelen op een langzame site als budgetgaming. Tegen de tijd dat onze verslaggever de tijd heeft genomen om uberhaupt te tweeten over wat er zojuist in de persconferentie gebeurd is, kijken wij via de livestream al naar het volgende. De liefhebbende consument heeft geen persevenementen nodig. De consument die slechts 1 keer per dag of enkele keren per week het nieuws van games volgt, en niet veel meer tijd hiervoor vrij wil maken, kan nog wel eens baat hebben bij een mooi geschreven artikel van een persevenement. Een kwestie van publiek dus.
Quote:
Lol. Die reactie van LordUgly is bijna langer dan het artikel zelf.
Idd. Dat soort reacties sla ik altijd over. Liever kort en krachtig.
Bedankt voor je boekverslag, je krijgt een 7.
Ik heb een abbo op de PU en zie vaak dat er vermeldingen staan van 'hoe geweldig een perstrip was' en bijvoorbeeld "Zelfs gamen vanuit de badkuip op de hotelkamer was mogelijk" (geen letterlijk citaat, maar zoiets stond in een recente PU recensie.. Leuk om te weten, maar dat geeft voor mij als huis-en slaapkamer gamer geen meerwaarde.. Sorry, I'm a jealous b*tch
Verder een interessant artikel van de heer Meijroos met voer tot denken.
Dank u, Budgetgaming!
Quote:
Zolang Jan lekker buiten blijft spelen kunnen wij weer genieten van zijn perstripverslagen. Alleen al om die reden moeten perstrips blijven bestaan. Keep up the good work Jan!
)....
Geen idee zeker hoeveel tijd het kost om een goed stukje te schrijven en in goed Nederlands ook nog een keer. Je mag veel vinden, maar als het van een anders is, moet je het wel teruggeven
Journalistiek moet je in ieder geval niet aan idioten overlaten, want dan kan je beter maar vuilnisman worden. PS fijne reis Jan