Wat hadden we er met zijn allen zin in: een nieuwe SimCity.
Tien jaar geleden speelden we voor het laatst de moeder aller stedenbouwers; SimCity 4. Tien jaar lang liet Maxis ons smachten, terwijl onder De Sims en Spore tientallen uitbreidingen de revue passeerden. Tien lange jaren waarbij we SimCity: Societies voor het gemak maar even vergeten, want eigenlijk was die game de SimCity-naam niet waardig. Een decennia lang wachten op iets, dat in een week van een droom in een nachtmerrie veranderde.
Het zag er nog zo veelbelovend uit: altijd online zijn; het stokpaardje van de industrie. Deze keer zou het goed komen en had EA een legitieme reden om deze functionaliteit in het nieuwe deel te verankeren. Samenwerking tussen verschillende steden van verschillende spelers, elkaar’s steden bezoeken, challenges oppakken om te laten zien aan de rest van de wereld dat jij de beste stedenbouwer van de aardbol bent. Dat EA tegelijkertijd op deze manier piraterij kon tegengaan, was natuurlijk een handige bijkomstigheid. En dat je als single-player-only speler - die helemaal niet zit te wachten op samenspelen met anderen, maar gewoon een enorme, grote stad wil bouwen - ook altijd online moet zijn… tja, dat moest dan maar.
Het moge duidelijk zijn dat het helemaal uit de hand is gelopen. Het heeft bijna een week geduurd voordat mensen daadwerkelijk de game normaal konden spelen, en nog steeds zijn niet alle problemen opgelost.
De woede op fora was en is begrijpelijk. Je koopt een spel, hoofdzakelijk toch een single-player game, en je kunt er niet mee aan de slag. Dat is niet goed te praten. Maxis en EA zaten dan ook met de handen in het haar en hebben zichzelf zeer in de verlegenheid gebracht. Excuses zijn geuit, plus een gratis game is voor gedupeerden in het vooruitzicht gesteld. Maar het kwaad is reeds geschied. De franchise is besmuikt. Mensen die het spel wilden gaan kopen, maar dat nog even niet hadden gedaan, zullen voorlopig de hand op de knip houden. Een groot deel van de huidige klanten is misschien wel eventjes helemaal klaar met EA. Zowel op korte als op lange termijn is dit heel slecht voor de uitgever. Anders gezegd, dit is een peperdure les.
Ik begrijp dan ook niet hoe EA het zover heeft kunnen laten komen. Zelfs het grote, machtige, PC-minnende Blizzard, verslikte zich erin met de launch van Diablo III. Toch wist Electronic Arts het van tevoren zeker: het gaat goed komen, we zijn er klaar voor. Toen de problemen in Amerika zich aandienden, stelde men nog vol vertrouwen dat de lancering in Europa soepeler zou verlopen. De praktijk was echter anders. Had EA nu echt niet kunnen inschatten dat mensen massaal met het spel aan de slag zouden gaan? Had men niet genoeg vertrouwen in haar eigen game of is er met verkeerde zuinigheid te weinig servercapaciteit gerealiseerd? Wie het weet, mag het zeggen.
Wie nu denkt dat ik dit alles gniffelend en handenwrijvend schrijf, heeft het volstrekt mis. Ik keek erg uit naar dit nieuwe deel en vind het oprecht schrijnend dat mijn geliefde serie een zo’n problematische lancering kende. Ik heb me bovendien verbaasd over het ramptoerisme wat zich bij veel media manifesteerde. Natuurlijk, melding maken van de problemen is je taak als gamemedia, maar er waren partijen die ongeveer ieder uur wel iets te spuien hadden over wat er allemaal verkeerd ging. Sensatiezucht om zoveel mogelijk bezoekers naar je website te trekken, schat ik. Als een Albert Verlinde die met droge ogen beweert dat hij het zooooo vreselijk erg vindt dat Sylvie en Rafael uit elkaar zijn, maar onder tafel een enorme erectie van opwinding heeft in de wetenschap dat hij dit onderwerp nog dagen/weken/maanden kan uitwonen.
Wat ik helemaal jammer vind, is dat de game nu helemaal niet meer beoordeeld wordt op de gameplay zelf. Het gaat alleen nog maar over de dramatische launch. Niemand heeft het meer over het spel zelf, dat toch in alle eerlijkheid best wel leuk schijnt te zijn... al hoor ik ook geluiden dat de game kleiner aanvoelt dan gehoopt. Ik heb door alle commotie bewust gewacht met het installeren van het spel. Ik heb nog genoeg andere games te spelen en ik geef de patch-afdeling van EA en Maxis nog wel even een paar weekjes de tijd om de laatste oneffenheden glad strijken. Ook bij mij is, door al het tumult, de zin om te gaan spelen de kop ingedrukt.
Ik benieuwd naar jullie ervaringen. Hebben jullie de hoop reeds opgegeven of ben je juist, nu het enigszins kan, lekker aan het spelen? Of heeft de serie voorgoed afgedaan?
Het drama van SimCity
Laatste reacties
Vermakelijk is het absoluut, maar veel dingen werken nèt niet.
En na die middag hadden ze in de avond al paar servertjes bijgeplaatst. Misschien heb ik wel geluk.
- Verkeer wat soms vastloopt/achterlijke routes neemt
- RCI die klaagt om dingen die niet van toepassing zijn en dus minder goed uit wil breiden
- Zo'n beetje alle online mogelijkheden werken niet, behalve dat je elkaars stad kan zien (Ruilen, Challenges, Leadboards etc werken niet)
Quote:
Als ik de verhalen op internet mag geloven, ben je een van de weinigen die een overwegend positieve ervaring heeft gehad. Maar na een beetje logisch denken, snapt iedereen wel dat de mensen waarbij het niet lukt, op internet gaan klagen en de mensen waarbij het wel werkt, gewoon lekker het spel spelen.ik vind het overigens wel vreemd dat jullie zoveel problemen hebben. Enige moment waar ik last van had was de uren in de middag van de launchdag. Op launch moment kon ik het spel downloaden/installeren/spelen.
En na die middag hadden ze in de avond al paar servertjes bijgeplaatst. Misschien heb ik wel geluk.
En na die middag hadden ze in de avond al paar servertjes bijgeplaatst. Misschien heb ik wel geluk.
Toch denk ik niet dat EA leert van deze fout. EA laat keer op keer zien om puur voor het geld te gaan en daarbij graag de klant of een developer in de steek laat. Ik zou graag zeggen dat ik dit niet wil steunen, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan, want EA publisht een hoop games, waarvan ik er een hoop wil spelen, ongeacht hoe erg ik de moneymaking tactics van EA minacht.
En over het punt dat de game niet op de gameplay wordt beoordeeld, maar op het drama om de launch... Kan je een game op iets anders beoordelen dan zijn huidige staat? beloftes zijn mooi, maar eerst zien, dan geloven. Veel reviews met, naar mijn mening, té negatieve cijfers, geven aan dat de game in zijn huidige staat het geld niet waard is, en daar sluit ik me bij aan. Je betaalt toch geen 50 euro om (minstens) een week lang server problemen te hebben, waarbij de geruchten gaan dat de servers alleen voor DRM nodig zijn en er geen enkele berekening door de servers worden uitgevoerd, zoals beloofd door EA. Ik ben een single player gamer, en ik hoef niet altijd online te zijn. En zelfs al zou de server veel berekeningen doen, ik heb een pc die krachtig genoeg is om dat zelf te doen. Die altijd-online-onzin slaat nergens op en is alleen uitstel van executie, praktisch iedere game wordt uiteindelijk gepirate en deze zal vast geen uitzondering zijn. Maar om te zorgen dat ze nu langer geld kunnen verdienen met hun game, zijn er wel heel veel fans (want fans kopen een game op dag 1) teleurgesteld over de stand van zaken. EA stelt weer teleur, maar de trieste waarheid is dat er waarschijnlijk niks aan zal veranderen. We gaan meer games zien die zoals Dead Space 3 microtransacties ondersteunen, en we gaan meer games zien met de always-online DRM technologie. Échte gamers, de liefhebbers, zien hun favoriete hobby veranderen in het nieuwste geldboompje van de entertainmentindustrie, maar de meerderheid slikt alles zonder problemen, en dat is de reden dat het zo zal blijven. De launch van Simcity 5 was weer een mijlpaal in de verkeerde richting.
http://www.youtube.com/watch?v=ACdu1ho2Ic4
En
Alle online functies werken al 3 dagen.
Juist, onder welke categorie vallen volgens jou online stats en leaderboards?
(en om nou te zeggen dat challenges werken, terwijl deze nog twee weken op zich laten wachten is ook een beetje vreemd)
Quote:
haters gonna hate
Spuit 11 komt ook nog even om de hoek om een column te schrijven.
En
Alle online functies werken al 3 dagen.
En
Alle online functies werken al 3 dagen.
Quote:
Spuit 11 komt ook nog even om de hoek om een column te schrijven.
En
Alle online functies werken al 3 dagen.
En
Alle online functies werken al 3 dagen.
Ook leuk dat Cheetah functie nog steeds niet werkt want dat zou te belastend zijn voor de servers
Verder is het zeker een spel met toekomst en erg vermakelijk.
Ik heb het prima naar mijn zin en er valt al een hoop te ontdekken..
de review van gamespot onderstreept dit ook, het is een prima game, maar de problemen overschaduwen en overheers(t)en hier.
Quote:
@Xepos: Het zijn problemen waar jij waarschijnlijk ook last van hebt maar blijkbaar minder snel ziet:
- Verkeer wat soms vastloopt/achterlijke routes neemt
- RCI die klaagt om dingen die niet van toepassing zijn en dus minder goed uit wil breiden
- Zo'n beetje alle online mogelijkheden werken niet, behalve dat je elkaars stad kan zien (Ruilen, Challenges, Leadboards etc werken niet)
- Verkeer wat soms vastloopt/achterlijke routes neemt
- RCI die klaagt om dingen die niet van toepassing zijn en dus minder goed uit wil breiden
- Zo'n beetje alle online mogelijkheden werken niet, behalve dat je elkaars stad kan zien (Ruilen, Challenges, Leadboards etc werken niet)
Goed verkeer is soms een beetje dom. Maar dat is meer een fout van het spel dan de servers zelf. RCI die zeuren weer fout van het spel.
Ruilen werkt overigens wel goed ook geld schenken! Leaderboards, sommige werken en sommige niet.
Quote:
Game heeft anders wel maar een 76 gekregen van de PUDe inhoud van je artikel strookt een beetje met die dikke Sim City reclame naast alle artikelen op PU.nl.
http://www.pu.nl/artikelen/review/simcity-review/
Of rekenen we hier op de game review schaal die tegenwoordig steeds vaker wordt gebruikt waar een 7.5 een onvoldoende is, een 8 een voldoende en pas 9 en hoger goed is? En waar alles lager dan een 6 betekend dat er niet genoeg is betaald voor reclame door de uitgever?
Quote:
Xepos maakt zojuist de onderschatting van de eeuw. [..]
Goed verkeer is soms een beetje dom
Goed verkeer is soms een beetje dom
De AI in deze game is niet gewoon slecht, maar verschrikkelijk slecht. EA heeft heel veel beloofd met deze game, wat stuk voor stuk niet waar blijkt te zijn, en wanneer de fans dan de game spelen en vinden dat de lage cijfers onterecht zijn, dan kan ik daar met mijn hoofd niet bij. Het zou misschien nog 'oke' zijn, als EA niet probeerde je te laten geloven dat het wél goed werkte. Onterechte populatiecijfers, slechte routes van verkeer, het hele "een sim de hele dag volgen" werkt niet zoals beloofd. En dan hebben we het nog niet over de fabeltjes over always-online, "want de server doet berekeningen". Er komen de hele week al developers mondjesmaat met informatie naar buiten over de ware aard van het spelletje, en zoals mijn oma zou zeggen "al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt ze wel". Ik hoop alleen dat, wanneer de mensen doorhebben dat veel van de fabeltjes niet kloppen, EA dit ook toegeeft en probeert het probleem op te lossen in de game, in plaats van te zeggen "Sorry, hier heb je een gratis oude game, waar je niet op zit te wachten, nu is onze schuld afgekocht en mag je weer terug naar je niet-werkende simcity".
Quote:
De inhoud van je artikel strookt een beetje met die dikke Sim City reclame naast alle artikelen op PU.nl.
Strookt niet bedoel je?
Quote:
Sinds wanneer is een 76 een slecht cijfer?
Of rekenen we hier op de game review schaal die tegenwoordig steeds vaker wordt gebruikt waar een 7.5 een onvoldoende is, een 8 een voldoende en pas 9 en hoger goed is? En waar alles lager dan een 6 betekend dat er niet genoeg is betaald voor reclame door de uitgever?
Of rekenen we hier op de game review schaal die tegenwoordig steeds vaker wordt gebruikt waar een 7.5 een onvoldoende is, een 8 een voldoende en pas 9 en hoger goed is? En waar alles lager dan een 6 betekend dat er niet genoeg is betaald voor reclame door de uitgever?
De 7,6 van de PU is een vrij goed cijfer en blijkbaar onterecht. Daarna schrijft Jan een negatieve column over Sim City. Ondertussen staan er op PU.nl ongelofelijke grote banners en achtergronden van Sim City naast de artikelen, oftewel; Gamers, koop deze game!
Beetje apart.
Willen jullie nou wel of niet dat deze game gekocht wordt?
Quote:
Banners= geld inkomsten, dit staat los van een review e.d.
Een site als de PU mag wel wat selectiever zijn dan imo. Je kunt niet een game afkraken in een column maar tegelijkertijd reclame voor die game maken zodat bezoekers van een site die kopen.
Quote:
[..]
Een site als de PU mag wel wat selectiever zijn dan imo. Je kunt niet een game afkraken in een column maar tegelijkertijd reclame voor die game maken zodat bezoekers van een site die kopen.
Een site als de PU mag wel wat selectiever zijn dan imo. Je kunt niet een game afkraken in een column maar tegelijkertijd reclame voor die game maken zodat bezoekers van een site die kopen.
Zal waarschijnlijk via een advertentienetwerk van Google o.i.d. lopen, wat er voor zorgt dat bepaalde keywords gekoppeld worden aan bepaalde advertenties. Voila.
Quote:
pu zou gek zijn als ze marketing geld van ea zouden weigeren. Reclame is de inkomstenbron voor een website en dat ga je niet weigeren hoe goed of slecht de game nu ook is.
[..]
Een site als de PU mag wel wat selectiever zijn dan imo. Je kunt niet een game afkraken in een column maar tegelijkertijd reclame voor die game maken zodat bezoekers van een site die kopen.
Een site als de PU mag wel wat selectiever zijn dan imo. Je kunt niet een game afkraken in een column maar tegelijkertijd reclame voor die game maken zodat bezoekers van een site die kopen.
Quote:
[..]
Een site als de PU mag wel wat selectiever zijn dan imo. Je kunt niet een game afkraken in een column maar tegelijkertijd reclame voor die game maken zodat bezoekers van een site die kopen.
Een site als de PU mag wel wat selectiever zijn dan imo. Je kunt niet een game afkraken in een column maar tegelijkertijd reclame voor die game maken zodat bezoekers van een site die kopen.
Dat is absoluut niet waar... een site als IGN heeft vaak genoeg een full page ad-campagne gehad van een game op releasedag... terwijl ze de game zelf een onvoldoende hebben gegeven. Je moet de marketing en journalistiek ook los van elkaar houden. Een krant gaat ook niet zeggen 'oh we hebben vaak reclames van bedrijf X, dus als ze eens slecht in het nieuws zijn, zetten we dat maar niet in onze krant'
Het doet me altijd denken aan George Orwell's 1984 waar Big Brother over je schouder zit mee te kijken terwijl jij je game speelt.
Ik geef hem helemaal gelijk hiermee, het is toch absurd dat gamers zo behandeld worden?! Je koopt een product op release date omdat je niet kan wachten en dan word je zo hard genaaid.
Quote:
[..]
Dat is absoluut niet waar... een site als IGN heeft vaak genoeg een full page ad-campagne gehad van een game op releasedag... terwijl ze de game zelf een onvoldoende hebben gegeven. Je moet de marketing en journalistiek ook los van elkaar houden. Een krant gaat ook niet zeggen 'oh we hebben vaak reclames van bedrijf X, dus als ze eens slecht in het nieuws zijn, zetten we dat maar niet in onze krant'
Dat is absoluut niet waar... een site als IGN heeft vaak genoeg een full page ad-campagne gehad van een game op releasedag... terwijl ze de game zelf een onvoldoende hebben gegeven. Je moet de marketing en journalistiek ook los van elkaar houden. Een krant gaat ook niet zeggen 'oh we hebben vaak reclames van bedrijf X, dus als ze eens slecht in het nieuws zijn, zetten we dat maar niet in onze krant'
Dat is absoluut niet waar? Hoe kun je iemands mening niet waar vinden?
En daarbij, de IGN en de kranten vergelijking slaat natuurlijk totaal nergens op. IGN staat erom bekend recensiecijfers te geven naar aanleiding van geld en reclame e.d., en nieuws en games zijn totaal andere dingen.
Quote:
Dat alle games die als beveiligingsvorm een internet connectie vereisen om überhaupt de single player te kunnen spelen allemaal glorieus mogen falen!
Het doet me altijd denken aan George Orwell's 1984 waar Big Brother over je schouder zit mee te kijken terwijl jij je game speelt.
Het doet me altijd denken aan George Orwell's 1984 waar Big Brother over je schouder zit mee te kijken terwijl jij je game speelt.
WIe kijkt er mee dan? Maak jij je maar eerder zorgen over je mobieltje met GPS locator en camera's, of facebook, instagram, youtube!
1984 is op meer plaatsen al terug vinden, maar bij sim city, nee hoor...
Quote:
[..]
WIe kijkt er mee dan? Maak jij je maar eerder zorgen over je mobieltje met GPS locator en camera's, of facebook, instagram, youtube!
1984 is op meer plaatsen al terug vinden, maar bij sim city, nee hoor...
WIe kijkt er mee dan? Maak jij je maar eerder zorgen over je mobieltje met GPS locator en camera's, of facebook, instagram, youtube!
1984 is op meer plaatsen al terug vinden, maar bij sim city, nee hoor...
Geloof mij wanneer ik zeg dat ik dat ik terdege bewust ben van de implicaties van nieuwe media en zeer discreet om ga met mijn persoonlijke gegevens.
Het gaat mij er om dat het vereisen van een internetconnectie door EA om een single player game te spelen een ongewenste vorm van electronisch toezicht is.
Als een bedrijf mij niet vertrouwd als betalend consument dan zijn zij mijn klandizie niet waardig.
Hier een petitie waar je als teleurgestelde consument je ongenoegen kwijt kunt:
http://www.thepetitionsite.com/takeaction/636/083/280/[url=http://][/url]