Volg ons op Facebook Abonneer op onze RSS

BioShock Infinite: de game van het jaar?

Volgende week verschijnt BioShock Infinite. De langverwachte game van Irrational Games kende een lang en moeizaam traject. Verschillende kopstukken van het team, onder leiding van Ken Levine, stapten voor release op en het spel werd een aantal keer uitgesteld. Nu het eindresultaat bijna daar is, houden de studio, de uitgever 2K Games maar ook de fans hun adem in. Wordt het spel echt zo goed als iedereen hoopt en denkt?

De spirituele opvolger van BioShock – ook al is de game qua tijdslijn een prequel – kent vele verwijzingen, ideologieën en inspiraties. Zoveel zelfs, dat het spel misschien wel eens te slim is voor zijn eigen bestwil. Wat ik daarmee wil zeggen, is dat de game zoveel lagen en details kent die lang niet bij iedere gamer binnen gaan komen. Dat is niet per sé erg - als gamers het spel willen spelen als een shooter-in-combinatie –met-spreuken-in-een-bijzondere-setting is dat prima - maar het is ergens ook wel een beetje jammer. Althans, dat lijkt mij als maker. Dat je je hele ziel en zaligheid in het spel stopt, politieke en wereldbeschouwelijke filosofieën van de 19e en de 20e eeuw de revue laat passeren, en dat een groot deel van je publiek die verborgen en niet zo verborgen boodschappen nooit zal zien en snappen.

Al vrij vroeg in het spel, Booker is net in Columbia beland en loopt rond op een festival, dient een sleutel-scene zich aan. ** Als je blanco de game wilt ingaan raad ik je nu aan te skippen naar de volgende alinea, al is dit in het begin van de game. Enorme plottwisten verraad ik niet, al was het alleen al omdat ik een NDA heb getekend ? ** Een groep mensen staat voor een podium waar iets staat te gebeuren. Iedereen heeft een honkbal gekregen met een nummer erop. Ook jij krijgt een bal met het nummer 77 erop. Dan wordt er een nummer uit een hoge hoed getrokken en diegene met het winnende nummer mag als eerste zijn bal werpen op… een vastgebonden stel van verschillende etnische aard. Een blanke jongen en een donker meisje kijken angstig het publiek in, als bijeen gesnoerd vee dat richting de slachtbank wordt geleid. Als speler heb je nu de keuze: gooi je de bal daadwerkelijk richting het stel dat doodsangsten uitstaat of werp je de bal richting de verfoeilijke presentator van dit walgelijke schouwspel? Niet dat het ’t verloop van het spel bepaalt (geen BioWare -taferelen hier) maar het zet je als speler wel op het verkeerde been. Daarbij; welke ontwikkelaar belicht zo openlijk racisme in een game? Zoiets dergelijks is nog nooit gebeurd.

Bovenstaande scene is op velerlei manieren veelzeggend voor BioShock Infinite. Het schudt de speler keihard wakker omdat het half uur daarvoor je de indruk had kunnen krijgen daadwerkelijk in het Hemelse Paradijs beland te zijn. De zonovergoten setting, de prachtige stad, de hagelwitte gebouwen, de vriendelijke mensen… it’s all to good to be true zo blijkt al snel. De gooi-een-bal scene is bovendien een mindfuck van heb ik jouw daar. Ik weet zeker dat veel gamers de politiek correcte keuze zullen maken om de bal naar de presentator te werpen… om daarna het checkpoint te herladen en de andere, ‘foute’ keuze te maken. Gewoon om te kijken wat er dan gebeurt. En ik weet ook zeker dat veel gamers op dat moment een ongemakkelijk gevoel bij zichzelf zullen ervaren.

Bovenstaande scene is nog maar het tipje van de sluier dat BioShock Infinite te bieden heeft. Het spel zit vol met zaken als geweld, racisme, seksisme, religie, politiek, democratie en verschillende interpretaties en denkbeelden hieromtrent. Als speler sta je er midden in en zet het je aan het denken, zonder dat het spel het moralistische vingertje te openlijk de lucht in heft. Alleen daarom al verdient BioShock Infinite het om door iedereen gespeeld te worden. Het is zoveel meer dan een vermakelijk schietspel. De details in de wereld zijn ongekend. De aanplakbiljetten, de uithangborden, de propaganda en de manier waarop de twee strijdende groeperingen in de drijvende stad Columbia hun boodschap over brengen… het is even grappig als verontrustend.

Ik heb het nog niet eens gehad over de gameplay, de manier waarop Elizabeth onwaarschijnlijk echt en emotioneel is neergezet, de band die je als speler met haar opbouwt en de plottwisten die het verhaal kent. Dat is voor een ander moment. Maar ga volgende week deze game alsjeblieft spelen als ook jij het tijd vindt om te laten zien dat computerspellen meer zijn dan snelle auto’s, beeldvullende explosies en andere stereotypen…
Laagste prijzen op 21 maart:

PS3
Bioshock Infinite: 47,25
Bioshock Infinite Premium Edition: 61,90
Bioshock Infinite Ultimate Songbird Edition: 109,99

Xbox 360
Bioshock Infinite: 47,25
Bioshock Infinite Premium Edition: 61,90
Bioshock Infinite Ultimate Songbird Edition: 109,99

PC
Bioshock Infinite: 36,95
Bioshock Infinite Premium Edition: 54,90
Bioshock Infinite Ultimate Songbird Edition: 99,99

Geplaatst door Jan Meijroos / twitter: @janmeijroos op 21-03-2013
Aantal keer bekeken: 14342

Laatste reacties

avatar van Clamticore
Clamticore ( 4457 ) 21-03-2013 18:42
Nee.
avatar van Dijckione
Dijckione ( 25 ) 21-03-2013 18:49
Hoop het, heb er zin in iig. Ben net pas klaar met deel 2 uit deze reeks, en heb de smaak goed te pakken. Dus kom maar op!
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1843   2) 21-03-2013 19:00
Nog een beetje vroeg om te spreken van GOTY lijkt me. Verwachtingen zijn erg hooggespannen, hoop dat de game het waar maakt. Mijn persoonlijke GOTY tot nu toe is toch wel Persona 4 golden. Wat een dijk van game.
avatar van Mouser112
Mouser112 ( 890   1) 21-03-2013 19:14
Een racespel is voor jou een dijk van een game?
Heb ik toch iets gemist in deze colum. even terug naar het onderwerp.
Bioshock gaat het wat mij betreft zeker maken! Hij staat niet voor niets in de pre order en laat die GOTY editie maar komen!
avatar van YoghurtBij
YoghurtBij ( 1285 ) 21-03-2013 19:27
Quote:
Nee.

Hier stem ik mee in
avatar van Cruz
Cruz ( 3333 ) 21-03-2013 19:28
Was de voorgevel van Elizabeth niet aangepast vanwege de klachten van een kleine vocale minderheid die enkel actief is op het internet? Ik betwijfel of het verhaal zulke controversiële onderwerpen aan de kaak stelt dat ik na het spelen mijn hele bestaan in twijfel trek zoals Jan mij wil laten geloven.

Bioshock 1 + 2 staan nog in m'n backlog, dus deze haal ik wel een keer uit de budgetbak, heb het al druk genoeg met alle andere releases deze maand.
avatar van MarvelousMax
MarvelousMax ( 6070 ) 21-03-2013 19:40
Quote:
Een racespel is voor jou een dijk van een game?
Heb ik toch iets gemist in deze colum. even terug naar het onderwerp.
Bioshock gaat het wat mij betreft zeker maken! Hij staat niet voor niets in de pre order en laat die GOTY editie maar komen!

Racegame? Persona 4 is geen raceXD

Het spel lijkt me overigens erg vet, maar ga het niet kopen.
avatar van Weltschmerz
Weltschmerz ( 425 ) 21-03-2013 19:53
Quote:
Een racespel is voor jou een dijk van een game?

Quote:
[..]

Racegame? Persona 4 is geen raceXD

Hier moest ik ook even twee keer naar kijken. En daarbij, een racegame kan toch best een dijk van een game zijn. Denk dat er veel mensen zijn die zo over Forza of Gran Turismo denken. En dat mag van mij bij die spellen ook wel gezegd worden.

As for Bioshock Infinite; ik heb nog steeds niets gezien waardoor ik ook maar enigszins geinteresseerd ben in het aanschaffen van deze titel. Ik heb Bioshock 1 op de launch gehaald, en vond ik erg gaaf. Deel 2 heb ik goedkoop op de kop getikt en ben ik nog amper aan begonnen. Bioshock Infinite lijkt me niet genoeg nieuws aan de horizon te bieden. Ik zie alle upgrades, ik zie alle verbeteringen en vernieuwingen, maar ik denk dat het voor mij nog steeds aan gaat voelen als een rehash.
Waarschijnlijk koop ik hem ooit een keer als 'ie goedkoper is, en hopelijk krijg ik dan ongelijk over mijn vermoedens.
avatar van LordUgly
LordUgly ( 3846 ) 21-03-2013 20:58
Quote:
maar het is ergens ook wel een beetje jammer. Althans, dat lijkt mij als maker. Dat je je hele ziel en zaligheid in het spel stopt
Is dit niet het geval met iedere vorm van creativiteit? Er zijn voor iedere kunstvorm talloze voorbeelden te noemen waarbij de inhoud veel dieper gaat dan de gemiddelde kijker zal snappen. Als developer is het de uitdaging om de game voor alle gamers een bijzondere ervaring te maken, maar dus zowel de mensen die er gewoon doorheen knallen als de mensen die graag de hele achtergrond ervan willen mee krijgen.

Zelf ben ik in dubio over deze game. Aan de ene kant was Bioshock natuurlijk een mijlpaal van een game, maar Bioshock 2 vond ik dan weer minder sterk. En hoewel Infinite op genoeg punten anders werkt en innoveert, ben ik bang dat het toch nooit een hoogtepunt zal worden zoals Bioshock dat was, en System Shock 2 daarvoor. Het zal vast een enorm goede game worden, maar ik verwacht geen ervaring zoals Bioshock.

Ook denk ik dat er goed een onderscheid moet worden gemaakt tussen onderwerpen aankaarten en controversie veroorzaken. Shockeert de game alleen maar, of is er ook nog een punt hierachter? Ik ben benieuwd naar deze game, maar ik houd de hand voorlopig op de knip. Ik ga ervan uit dat deze, net als Bioshock 2, al snel in de budgetbakken beland, en daar ben ik tenslotte een budgetgamer voor.
avatar van Sigmund666
Sigmund666 ( 164 ) 21-03-2013 21:32
Quote:
Was de voorgevel van Elizabeth niet aangepast vanwege de klachten van een kleine vocale minderheid die enkel actief is op het internet? Ik betwijfel of het verhaal zulke controversiële onderwerpen aan de kaak stelt dat ik na het spelen mijn hele bestaan in twijfel trek zoals Jan mij wil laten geloven.

Bioshock 1 + 2 staan nog in m'n backlog, dus deze haal ik wel een keer uit de budgetbak, heb het al druk genoeg met alle andere releases deze maand.

Nou! Komt dat mooi uit. De Rapture edition ligt voor een nette 15 euro in de winkels. Bioshock 1 en 2 met alle DLC

BS Infinite wordt één van die drie tot vier games per jaar die ik instant koop, without a doubt
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1843   2) 21-03-2013 21:33
Quote:
Een racespel is voor jou een dijk van een game?
Heb ik toch iets gemist in deze colum. even terug naar het onderwerp.
Bioshock gaat het wat mij betreft zeker maken! Hij staat niet voor niets in de pre order en laat die GOTY editie maar komen!

Racespel? lmao. Misschien moet je je eens in andere games verdiepen voordat je iets gaat roepen. Google it

En als wat het een racespel zou zijn...waarom niet?? Waarom zou een racespel niet de game van het jaar kunnen zijn?

avatar van Rudey
Rudey ( 2310 ) 21-03-2013 22:23
Quote:
Bovenstaande scene is nog maar het tipje van de sluier dat BioShock Infinite te bieden heeft. Het spel zit vol met zaken als geweld, racisme, seksisme, religie, politiek, democratie en verschillende interpretaties en denkbeelden hieromtrent. Als speler sta je er midden in en zet het je aan het denken, zonder dat het spel het moralistische vingertje te openlijk de lucht in heft. Alleen daarom al verdient BioShock Infinite het om door iedereen gespeeld te worden.

Dit is de reden waarom ik zo ontzettend heb genoten van Bioshock. De sfeer, de details voor alles, beetje bij beetje meer over personages en de wereld ontdekken. De gameplay sprak mij ook helemaal aan, voornamelijk door de plasmids toentertijd. Simpelweg fenomenaal en de reden waarom ik zo veel van Bioshock 1 heb genoten.

Bioshock 2 was gemaakt door 2K Marin, niet Irrational Games. 2 valt niet te vergelijken met hetgeen wat is neergezet met Bioshock 1. Het was simpelweg een andere studio. Het was zeker nog wel een goede game, alleen was het meer van hetzelfde. Niet de topper die in 2007 werd neergezet.

Bioshock Infinite brengt gewoon de vernieuwingen die ik in de reeks verwacht. De punten die ik hierboven aangaf gecombineerd met een andere setting, geweldige sfeer, en de vele gevoelige onderwerpen maken het dan ook een game waar ik gewoon niet op kan wachten.

Voor mij toch wel GOTY 2013.

@LordUgly, ik denk echt niet dat deze game zo snel in de budgetbakken beland. Al is het al gebaseerd op hetgeen wat ik heb gezien in de interviews en trailers.

De manier waarop Ken Levine zijn passie overbrengt over de dingen die hij in zijn game wil brengen...dat maakt mij toch wel enigzins hyped. Als hij dit ook daadwerkelijk kan uiten in de game denk ik echt dat we weer een dijk van een game zoals Bioshock hebben.

Edit @Mouser, Persona 4 is een JRPG. Dat valt totaal niet te vergelijken met een Shooter. Het biedt dan ook een totaal andere ervaring dan een Bioshock game. Binnen het genre, volgens de reviews, is het een uitstekende game. Om het dan geen "vette" game te noemen vind ik een beetje een loze uitspraak.
avatar van Mouser112
Mouser112 ( 890   1) 21-03-2013 22:25
Mijn excuses, ik was echt onder de indruk dat dit een racegame was.
Ik heb even gegoogled maar wat ik zag persona 4 golden gameplay was niet bepaald vet te noemen. Tenminste als je het vergelijkt met de nieuwe Bioshock infinite game. Ik weet niet hoe de gameplay is, maar Japans trekt mij ook niet zo. Kwa verdieping in andere games, ik speel alleen vette spellen, en deze valt totaal buiten mijn optiek van vette spellen.

Maar goed, ieder zijn ding denk ik. Toch denk ik ook dat deze game vast en zeker een GOTY krijgt.

avatar van Dafish
Dafish ( 395 ) 21-03-2013 23:03
De gameplay die ik een 6 maanden terug heb gezien, (wat vooral uit schieten bestond) viel me zo tegen! De details in de levels zijn geweldig maar qua besturing etc lijkt het mij niet heel bijzonder.
Mijn GOTY of the year is ook de laatste die ik nog koop op de ps3 en dat is zeker THE LAST OF US !
avatar van Munchkin
Munchkin ( 644   6) 22-03-2013 06:18
Veels te voorbarig. Ik kijk er wel naar uit om deze te spelen, maar er komen nog zo veel goeie games uit dit jaar. Ik noem een GTA 5'je, Assassin's Creed 4, The Last of Us, Beyond 2 Souls, Watch Dogs. M'n portomonnee doet nu al zeer
avatar van Confused
Confused ( 434 ) 22-03-2013 07:02
mooi verkooppraatje, jan.
avatar van Elconquistador
Elconquistador ( 2422 ) 22-03-2013 08:38
Beetje voorbarig vind je niet? Dit is nu juist de mentaliteit waar we vanaf moeten. Zo ongeveer elke game wordt van te voren als game van het jaar bestempeld op basis van mooie cgi filmpjes en slimme marketing. Het zal niet de eerste keer zijn dat een game enorm opgehypt wordt, en verder niks voorstelt.

Nu zal het met Bioshock wel OK zitten, maar om het nu al game van het jaar te noemen... kom op zeg!
avatar van UserVerwijderd
UserVerwijderd ( 8270 ) 22-03-2013 09:11
100% nee

Spel lijkt me absoluut afschuwelijk, de hele bioshock reeks vind ik niks.
Deze laat ik lekker voorbij gaan en zal nooit mn huisje inkomen!
avatar van Maxjunk
Maxjunk ( 19 ) 22-03-2013 09:58
Nog maar 4 nachtjes slapen... )
avatar van DarkForce
DarkForce ( 413 ) 22-03-2013 10:18
Ik hoop het...ik heb nog nooit zon dure editie gekocht van een game
avatar van Slick
Slick ( 1134 ) 22-03-2013 13:57
Beetje flauwe keuze wat betreft titel van het artikel, puur om lezers te lokken... Het is eind maart, nog een lange weg te gaan tot 31 december 2013. Belachelijk om dan nu al te praten over game van het jaar.

De hele Bioshock-reeks zal geweldig zijn, maar het trekt mij totaal niet. Op één of andere manier werd ik altijd misselijk als ik Bioshock 1 speelde en die heb ik dan na 4x proberen ook verkocht. Het trok me verder ook niet helemaal, dat soort games zijn niet aan mij besteed.

Ik ben wel blij met de Bioshock-reeks, een bizar verhaal en geweldig origineel. Daar hou ik wel van.
avatar van TheincrediblemachineD
TheincrediblemachineD ( 6793 ) 22-03-2013 13:59
Quote:
[..] Als developer is het de uitdaging om de game voor alle gamers een bijzondere ervaring te maken, maar dus zowel de mensen die er gewoon doorheen knallen als de mensen die graag de hele achtergrond ervan willen mee krijgen.

Da's op geen enkele manier waar. Da's geen uitdaging: Da's een keuze.
avatar van JanM.
JanM. ( 38 ) 22-03-2013 16:18
Natuurlijk' het " game van het jaar?" suffix is puur teasend bedoeld :-) maar afgezien daarvan. Moeten we (pers/ gamers) niet juist gameontwikkaars belonen die out of the box denken, iets anders doen en afwijken van de platgetreden paden?
avatar van Sonicguy14
Sonicguy14 ( 1479 ) 22-03-2013 17:08
Nee dit word zoiso niet de game van het jaar, hij zal wel in de top 10 komen, ik weet zeker dat GTA 5 er dik overheen gaat, iedereen is aan het wachten op GTA 5.
Dus voor mij is dit zoiso niet de game van het jaar.
avatar van Tallon 4 NL
Tallon 4 NL ( 1843   2) 22-03-2013 17:50
Quote:
Mijn excuses, ik was echt onder de indruk dat dit een racegame was.
Ik heb even gegoogled maar wat ik zag persona 4 golden gameplay was niet bepaald vet te noemen. Tenminste als je het vergelijkt met de nieuwe Bioshock infinite game.

Smaken verschillen etc.
avatar van LordUgly
LordUgly ( 3846 ) 22-03-2013 20:10
Quote:
[..]
@LordUgly, ik denk echt niet dat deze game zo snel in de budgetbakken beland. Al is het al gebaseerd op hetgeen wat ik heb gezien in de interviews en trailers.

De manier waarop Ken Levine zijn passie overbrengt over de dingen die hij in zijn game wil brengen...dat maakt mij toch wel enigzins hyped. Als hij dit ook daadwerkelijk kan uiten in de game denk ik echt dat we weer een dijk van een game zoals Bioshock hebben.
Ik baseer het vooral op Bioshock 2, de xbox versie was na een half jaar al voor minder dan 20 euro te vinden, en een jaar na de release was deze voor ongeveer een tientje te koop. Ik verwacht niet veel anders met deze game.

Als we kijken naar de game, vind ik het onterecht dat deze zo snel al zo goedkoop wordt, maar ik kan moeilijk klagen
avatar van Ben
Ben ( 7649 ) 22-03-2013 23:45
Rol: Toevoeg Moderator
Voor mij is dat GTA V, of hij moet al héél erg tegenvallen, maar verwacht dat ie gewoon top wordt.

GTA IV speel ik ook nog steeds met veel plezier.
avatar van Sigmund666
Sigmund666 ( 164 ) 24-03-2013 20:13
BS Infinite wordt goed, maar het is nog veelste vroeg om te zeggen: GOTY. Komt wel in de lijst, maar kom op: We zitten verdomme pas in april. Als het nou november/december was geweest, had ik misschien ja gezegd
avatar van Rerder
Rerder ( 1768   3) 25-03-2013 00:38
Net uitgespeeld en hij is goed maar nog geen goty. Einde was wel vaag