Vorige week kwam het nieuws naar buiten dat Square Enix haar financiële verwachtingen rigoureus moet bijstellen. Was er aanvankelijk een winstverwachting opgetekend, nu verwacht men een flink verlies. De topman bij Square Enix is per direct afgetreden.
Reden van de teleurstellende cijfers? Tegenvallende verkopen van Sleeping Dogs, Hitman: Absolution en Tomb Raider. Vooral bij die laatste gaan de wenkbrauwen fronzen, omdat beide meer dan 3 miljoen stuks hebben verkocht. In het geval van Tomb Raider is de game pas net een ruime 3 weken uit, dus lijkt me het woord ‘tegenvallend” een tikje voorbarig. Maar goed, ik ben geen accountant op de afdeling financiën bij Square in Japan.
In wat voor wereld leven we, als 3,4 miljoen verkochte games in 3 weken tijd betiteld worden als ‘ teleurstellend’? Het maken van Triple A games is erg duur, maar zo duur? Blijkbaar heeft iemand bij Square Enix onrealistische aantallen gecommuniceerd om de aandeelhouders tevreden te stellen, want dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. We weten allemaal dat alleen titels als FIFA, GTA, Call of Duty, Assassin’s Creed en Battlefield enorme bedragen aan aantallen en omzet realiseren. Om te denken dat Tomb Raider – een serie die enige tijd weg is geweest, een reboot is, én een heldin huisvest die niet meer de vanzelfsprekende status heeft als 10 jaar terug – 5 à 8 miljoen games zou gaan verkopen (een getal gebezigd door een Amerikaanse analist) in een maand tijd, is volslagen ridicuul. Overigens zie ik Tomb Raider die aantallen nog best wel halen, maar dan pas over een jaar. En dan praten we natuurlijk over sterk afgeprijsde versies die daar bij horen.
Grote games moeten het steeds meer hebben van de verkopen in de eerste weken. Als de game dan ook maar een beetje niet doet wat de verwachtingen zijn, wordt er direct met prijzen gestunt, wat leuk is voor de consument, maar niet goed is voor het product als zodanig. Mediamarkt is met name de Koning van de prijsstunters. Daar worden games soms al op dag 1 voor 10, 15 of 20 euro goedkoper aangeboden. Gamers weten dit. En als het niet gebeurt, kijken ze de kat uit de boom en wachten ze gewoon een maandje. Ook dat is begrijpelijk in tijden van crisis, maar niet per sé goed voor de markt.
Op de GDC (in San Francisco) werd een onderzoekje gedaan onder ontwikkelaars. Daar kwam uit dat minder dan de helft van de gamemakers wisselt naar next-gen. Te duur, te risicovol én er zijn zoveel andere alternatieven vandaag de dag. Mobiel, android, de PC… De PlayStation 4 en Xbox 720 zijn veel minder noodzakelijk voor gamemakers dan in de tijd van de PS 3 en Xbox 360.
De hegemonie van de traditionele spelcomputer is tanende, zoveel is duidelijk. Maar bij Square hebben er zich duidelijk een aantal koekenbakkers veel te rijk gerekend. Het wrange is dat Sleeping Dogs, Hitman: Absolution en Tomb Raider simpelweg drie hele goede, leuke games zijn die het verdienen door 5 à 8 miljoen gamers gekocht te worden. Als deze trend zich voortzet, spelen we over een paar jaar alleen nog maar Assassin’s Creed, FIFA en Call of Duty. En daar wordt uiteindelijk ook niemand beter van…
Is de markt voor Triple A games verziekt?
Laatste reacties
Wat Hitman, Sleeping dogs en Tomb raider betreft. Het zijn alledrie toffe games waarbij de verkoopaantallen nog wel een stukje zullen stijgen. Sleeping dogs en Tomb raider staan zowiezo nog op mijn lijstje
Een simpel paard namaken dat realistisch reageert kan al weken duren.
Ja Jantje, de vrije marktwerking was leuk in het begin maar nu het down to the gritty gaat krijgen we het spaans benauwd? Als die arme ontwikkelaars niet over de kop willen, moeten ze misschien hun cijfers bijstellen ipv de gamer elke laatste cent uit te proberen persen. Viva de day one mediamarkt prijzen en een ode aan de budgetknallers en de vrije marktwerking.
Sleeping Dogs werd weinig ruchtbaarheid aan gegeven, Hitman is altijd voor de echte fans geweest en Tomb Raider is net pas drie weken uit.
Vermoedelijk werd inderdaad bij Square Enix iets te hoog ingezet en dat soort dingen kunnen gebeuren. Is bij andere uitgevers (op THQ na het Udraw debacle) op dit moment niet het geval. Daarom is:
Quote:
Als deze trend zich voortzet, spelen we over een paar jaar alleen nog maar Assassin’s Creed, FIFA en Call of Duty. En daar wordt uiteindelijk ook niemand beter van…
Sterk aangezet en overdreven. De ene publisher is de andere niet.
Je hebt het hier in je column op één publisher gericht maar geen concrete voorbeelden gegeven waarom bovenstaande quote ook voor andere publishers zou gelden, daardoor is deze column ietwat zwart wit en niet helemaal goed onderbouwt.
Zou wel meer argumenten willen zien voor bovenstaande quote (en dan over andere publishers dan Square Enix) want het onderwerp is interessant genoeg voor een diepgaande column.
Deze prijs-verlagingen kun je het snelste zien bij de Engelse webshops; b.v. bij Zavvi in de MegaMonday zie je het afprijzen van games als eerste. En mede door internet en b.v. Budgetgaming weten veel meer gamers de laagste prijzen te vinden en weten dat afprijzen redelijk snel gedaan gaat worden.
Ik hoef zelf eigenlijk niet een game op de release-dag al te hebben, tenzij er een echt leuke aanbieding voor een preorder is (zoals b.v. 40,16 euro voor Battlefield 4); als je even wacht zakt de prijs flink en weet je door de recenties en filmpjes op Youtube ook inmiddels of het echt een goede game is of niet.
Het zijn alledrie sterke games geworden die ik daadwerkelijk bij hun respectievelijke launches opgepikt heb. Square Enix lijkt sowieso niet goed te begrijpen wat mensen graag willen. Fans smeken al jaren om een Final Fantasy 7 remake, Final Fantasy 14 had een dramatische lancering (en sindsdien de ene na de andere make-over), Final Fantasy Type 0 hebben ze niet eens in het westen uitgebracht en Final Fantasy 13 Versus bouwen ze waarschijnlijk om naar Final Fantasy 15.
Om nog maar niet te beginnen over het feit dat toffe games uit het PSX en PS2 tijdperk nog steeds niet op het SEN te vinden zijn. Xenogears zit ik bijvoorbeeld al jaren op te wachten. Maar goed, dat is een andere discussie.
Ik heb vooral medelijden met de ontwikkelaars van deze titels. Hoe kun je een game die in drie weken tijd 3,4 miljoen exemplaren verkoopt een teleurstelling noemen?
Gewoon net als veel games lekker constant online zijn, want alle games in kwestie waren vanaf dag 1 te torrenten. Tomb raider voor de xbox een week van tervoren(nee ik torrent geen console games).
Quote:
Als een mediamarkt 20 euro van de prijs afhaalt betekend niet dat square 20 euro minder verdient. Beetje aparte column weer.
Gewoon net als veel games lekker constant online zijn, want alle games in kwestie waren vanaf dag 1 te torrenten. Tomb raider voor de xbox een week van tervoren(nee ik torrent geen console games).
Gewoon net als veel games lekker constant online zijn, want alle games in kwestie waren vanaf dag 1 te torrenten. Tomb raider voor de xbox een week van tervoren(nee ik torrent geen console games).
Daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat mensen weten dat MM vaak games goedkoper verkoopt. Mocht dit niet gebeuren, dan kijken mensen verder en kopen ze de game pas voor de prijs die MM er normaal voor zou vragen. Dat scheelt zeker wel in het aantal verkochte games.
Quote:
zei niet dat ik hem niet leuk vond.. zei van de drie games dat Sleeping Dogs mij het meest aansprak, ik vind echter voor een niet heel vernieuwende gameplay dat ik niet de volle pond betaal, tenzij het online aspect me boeit vanaf day 1
#DonnyNarko Sleeping dogs is alles behalve een GTA ripoff.
Game is superleuk.
Game is superleuk.
Er wordt een redelijk eenzijdig beeld geschetst door alleen naar SE te kijken, waarvan bekend is dat die te veel verwacht qua verkopen en constant de voorspellingen moet bijschaven.
Dan wordt er een onderzoek aangehaald, waarvan enkele belangrijke details zijn weggelaten. GDC is een evenement wat bijna exclusief noord-amerikaanse game devs trekt, en waarvan het bekend is dat er heel veel indie developers op af komen, want dat is hun "moment of fame". Dan is het niet verrassend dat dit onderzoek 53% aangeeft een indie developer te zijn, iets wat natuurlijk ook mee speelt in de keuze om voor de huidige generatie te developen of voor de next gen. Toevallig komt het aantal indie developers bijna overeen met het aantal developers die aangeeft games voor mobiele platforms te ontwikkelen. Nu is het onmogelijk om de data in te zien, maar het zou mij niet verbazen als er een stuk groter percentage interesse zou hebben voor de next gen, wanneer we alle indie developers weg konden cijferen. Je vergelijkt nu een van de grotere developers met de wensen van (voornamelijk) indie developers.
Dan is het logisch om erop uit te komen dat we over een paar jaar alleen nog maar CoD, AC en Fifa zouden spelen. En om dan te zeggen dat de Triple A markt verziekt is, terwijl het dus voornamelijk over indie devs gaat...
Voor wie wil is de press release over het onderzoek hier te lezen.
Quote:
Ben ik de enige die de columns een beetje kort vindt?
Er wordt een redelijk eenzijdig beeld geschetst door alleen naar SE te kijken, waarvan bekend is dat die te veel verwacht qua verkopen en constant de voorspellingen moet bijschaven.
Dan wordt er een onderzoek aangehaald, waarvan enkele belangrijke details zijn weggelaten. GDC is een evenement wat bijna exclusief noord-amerikaanse game devs trekt, en waarvan het bekend is dat er heel veel indie developers op af komen, want dat is hun "moment of fame". Dan is het niet verrassend dat dit onderzoek 53% aangeeft een indie developer te zijn, iets wat natuurlijk ook mee speelt in de keuze om voor de huidige generatie te developen of voor de next gen. Toevallig komt het aantal indie developers bijna overeen met het aantal developers die aangeeft games voor mobiele platforms te ontwikkelen. Nu is het onmogelijk om de data in te zien, maar het zou mij niet verbazen als er een stuk groter percentage interesse zou hebben voor de next gen, wanneer we alle indie developers weg konden cijferen. Je vergelijkt nu een van de grotere developers met de wensen van (voornamelijk) indie developers.
Dan is het logisch om erop uit te komen dat we over een paar jaar alleen nog maar CoD, AC en Fifa zouden spelen. En om dan te zeggen dat de Triple A markt verziekt is, terwijl het dus voornamelijk over indie devs gaat...
Voor wie wil is de press release over het onderzoek hier te lezen.
Er wordt een redelijk eenzijdig beeld geschetst door alleen naar SE te kijken, waarvan bekend is dat die te veel verwacht qua verkopen en constant de voorspellingen moet bijschaven.
Dan wordt er een onderzoek aangehaald, waarvan enkele belangrijke details zijn weggelaten. GDC is een evenement wat bijna exclusief noord-amerikaanse game devs trekt, en waarvan het bekend is dat er heel veel indie developers op af komen, want dat is hun "moment of fame". Dan is het niet verrassend dat dit onderzoek 53% aangeeft een indie developer te zijn, iets wat natuurlijk ook mee speelt in de keuze om voor de huidige generatie te developen of voor de next gen. Toevallig komt het aantal indie developers bijna overeen met het aantal developers die aangeeft games voor mobiele platforms te ontwikkelen. Nu is het onmogelijk om de data in te zien, maar het zou mij niet verbazen als er een stuk groter percentage interesse zou hebben voor de next gen, wanneer we alle indie developers weg konden cijferen. Je vergelijkt nu een van de grotere developers met de wensen van (voornamelijk) indie developers.
Dan is het logisch om erop uit te komen dat we over een paar jaar alleen nog maar CoD, AC en Fifa zouden spelen. En om dan te zeggen dat de Triple A markt verziekt is, terwijl het dus voornamelijk over indie devs gaat...
Voor wie wil is de press release over het onderzoek hier te lezen.
Compleet met je eens. Ben benieuwd naar een langere column met meer argumenten.
Ze hoeven echt niet te klagen, 3 Miljoen is echt genoeg.
En over Media Markt gesproken, ZOOO veel koopjes zie ik nou ook weer niet...
Nouja voor een fysieke winkel zijn ze af en toe wel goedkoop.
Quote:
Jan zijn punt is dat de Mediamarkt games tijdens de release voor een stuk lagere prijs in de schappen neerlegt. Daar heeft hij gelijk in alleen slaat hij de plank (weer eens) volledig mis door hier de gamers de schuld van te geven. Media Markt is nog een vrij dure winkel.
Echt heel veel koopjes zie ik daar ook niet meer voorbijkomen jammer genoeg, voor mij ook een reden om uit te wijken naar de internetwinkels.
Maar volgens mij zijn er genoeg andere dingen waar de columnschrijver zich druk over kan maken.
Quote:
De Mediamarkt heeft nieuwe titels de laatste paar keren voor 44 euro in de rekken gelegd.
Voor hoeveel goedkoper dan? Hier liggen games over het algemeen tussen 50 en 59 euro in de rekken bij nieuwe releases, niet goedkoper dan dat.
Quote:
[..]
De Mediamarkt heeft nieuwe titels de laatste paar keren voor 44 euro in de rekken gelegd.
De Mediamarkt heeft nieuwe titels de laatste paar keren voor 44 euro in de rekken gelegd.
Zoals Fifa en COD dus
Ik weet dat je beter kan dan dit, getuige de stukken tekst die je in het verleden schreef. Liever geen werk dan half werk!
Andere kant kan ik het hem ook niet kwalijk nemen. Iedereen heeft behoefte aan zijn euroknallers bij de mac.
Quote:
oke, men schrijve een column voor budgetgaming.nl, en vindt het zorgwekkend dat games niet meer voor 60 euro van het handje gaan. ik ben van mening dat een site als deze juist laat zien dat de retailers hun marges veel te ruim nemen; 45-50 euro is tegenwoordig een normale startprijs. daarbij komt, als je even over de grens kijkt, dan kan het allemaal nog goedkoper... ik ben in de markt verder niet thuis, maar als de FRS bijvoorbeeld een game verkoopt voor 60 euro ipv 45 euro, dan gaat toch nog altijd hetzelfde bedrag naar de publisher toe, ongeacht de retailprice? Het gaat de publishers in dat geval echt om de aantallen, en niet om de prijs waarvoor ze verkocht worden. Tuurlijk, dat de retailers hun marges hoog houden, dat is in tijden van crisis wel een oorzaak dat de aantallen dalen, maar als een gamer echt uitkijkt naar een game, weet hij/zij echt wel een weg te vinden naar een voor hem/haar betaalbare aanschaf op day 1. wellicht moet de conclusie zijn, dat gestelde games gewoon niet van het niveau Triple A zijn, dat we de aankoop vooralsnog uitstellen, of misschien wel helemaal niet willen doen...
Daar ga ik graag op in. Een prijs die tussen de 45 en de 50 euro ligt is voor enorm veel retailers geen 'normale' startprijs, daar deze retailers dan verlies maken op elke game die ze verkopen. De marges liggen voor 'kleine' inkopers (te denken aan diverse speelgoedzaken, gamewinkels) vaak tussen de 5% tot 10% liggen. Wanneer een game dan voor 45 of 50 euro in het schap wordt gelegd, is de lol er al snel van af. Door grote inkopers als MediaMarkt zie je ook dat kleinere retailers minder games gaan verkopen (doelend op een kleinere collectie).
Jan, wat mij betreft mag je door gaan met het schrijven van je columns! Heb tot een aantal jaren terug met veel plezier de PU doorgebladerd, leuk om er weer eens iets van terug te zien.
Ik zou deze hele discussie overigens graag typeren: als één schaap over de dam is, volgen er meer. In de vorige columns is dit ook niet gebeurd. Als iemand opeens zegt dat het niet naar zijn zin is, komt er een stortvloed van mensen die klaagt over de columns van Jan (inclusief de vorige columns). Sorry jongens, een beetje jammer!
Het komt er dus op neer dat ik hooguit 2 tot 3 games per jaar nieuw op de eerste dag koop. Met de rest wacht ik tot ik ze een stuk goedkoper kan inkopen
Naar mijn idee is het dus survival of the fittest; de behoefte blijft er wel, alleen laten veel gamestudios het te veel afhangen van hun investeerders. Als er zoveel lof is voor games als Bioshock Infinite, zullen de indie developers uiteindelijk wel uitgroeien tot een volwaardige gamestudio met de juiste mensen met een passie voor games.
Dat hier een groepje mensen zit die liever wacht tot games goedkoper zijn; prima, maar je vergeet de hele wereld er omheen.
Quote:
Hou toch op zeg, verkoop van de huidige gen consoles was echt gigantisch. Grootste gedeelte van de mensen die casual games spelen waren voorheen geen gamers en waren dat ook nooit geweest zonder casual (mobile) games; de echte groep gamers blijft er wel. Al helemaal als je ziet hoeveel kiddo's CoD spelen, die kopen ook heus wel andere games.De hegemonie van de traditionele spelcomputer is tanende, zoveel is duidelijk.
Een column is meestal bedoeld om iets te verduidelijken of een uitgebreide mening ergens over te geven, maar hier wordt het gesteld alsof het feiten zijn. Hartstikke leuk dat onderzoek, maar als blijkt dat de console een groot succes wordt dan zal de helft van de gameontwikkelaars die niet overstappen naar next-gen ook wel meegaan. Weet je nog hoe weinig games er waren in het eerste jaar van Xbox360? Het heeft z'n tijd nodig.
Quote:
[..]
Ik zou deze hele discussie overigens graag typeren: als één schaap over de dam is, volgen er meer. In de vorige columns is dit ook niet gebeurd. Als iemand opeens zegt dat het niet naar zijn zin is, komt er een stortvloed van mensen die klaagt over de columns van Jan (inclusief de vorige columns). Sorry jongens, een beetje jammer!
Ik zou deze hele discussie overigens graag typeren: als één schaap over de dam is, volgen er meer. In de vorige columns is dit ook niet gebeurd. Als iemand opeens zegt dat het niet naar zijn zin is, komt er een stortvloed van mensen die klaagt over de columns van Jan (inclusief de vorige columns). Sorry jongens, een beetje jammer!
Nog nooit zoiets zwart wits als dit gelezen. Mensen hebben gewoon een mening over deze column en dat is hun goed recht.
Maar dat zal wel teveel werk kosten en te weinig opleveren voor onze geld tellende jan en ik geef 'm geen ongelijk
Quote:
[..]
Nog nooit zoiets zwart wits als dit gelezen. Mensen hebben gewoon een mening over deze column en dat is hun goed recht.
Nog nooit zoiets zwart wits als dit gelezen. Mensen hebben gewoon een mening over deze column en dat is hun goed recht.
Mij zul je niets horen zeggen over mensen die hun mening geven, dat is inderdaad je goed recht. Wat ik wel jammer vind is dat er één grote flamewar ontstaat wanneer één iemand zegt dat het column eigenlijk helemaal nergens op slaat. Onder het mom van: als jij het doet, doe ik het ook wel. Dat is waar ik op doelde en verder maak ik er ook geen woorden meer aan vuil, als je dat niet begrijpt is dat jouw probleem
Quote:
[..]
Mij zul je niets horen zeggen over mensen die hun mening geven, dat is inderdaad je goed recht. Wat ik wel jammer vind is dat er één grote flamewar ontstaat wanneer één iemand zegt dat het column eigenlijk helemaal nergens op slaat. Onder het mom van: als jij het doet, doe ik het ook wel. Dat is waar ik op doelde en verder maak ik er ook geen woorden meer aan vuil, als je dat niet begrijpt is dat jouw probleem
Mij zul je niets horen zeggen over mensen die hun mening geven, dat is inderdaad je goed recht. Wat ik wel jammer vind is dat er één grote flamewar ontstaat wanneer één iemand zegt dat het column eigenlijk helemaal nergens op slaat. Onder het mom van: als jij het doet, doe ik het ook wel. Dat is waar ik op doelde en verder maak ik er ook geen woorden meer aan vuil, als je dat niet begrijpt is dat jouw probleem
Nee hoor, bij vorige columns heb ik ook mijn eigen mening gegeven, zonder dat er sprake was invloed van andere comments. Die heb ik naderhand natuurlijk wel gelezen, omdat daar vaak ook wel sterke punten in staan.
Als je de oudere columns leest (en dus ook de reacties) dan zie je dat de meningen daar ook variëren.
Ik sluit me trouwens wel aan bij de mening van anderen over het 'neerkwakken' van het column: wel een schrijfstijl hanteren die reacties uitlokt maar niet de tijd nemen om erop te reageren. Erg irritant. Schrijf dan met een andere toon, dan is dat ook prima. Neem een voorbeeld aan columns in kranten; ze zijn bedoeld om een bepaalde kijk te geven op verschillende onderwerpen, waardoor mensen getriggerd worden om erover na te denken maar het is niet de bedoeling dat de lezer zijn/haar mening ventileert.
Quote:
[..]
Neem een voorbeeld aan columns in kranten; ze zijn bedoeld om een bepaalde kijk te geven op verschillende onderwerpen, waardoor mensen getriggerd worden om erover na te denken maar het is niet de bedoeling dat de lezer zijn/haar mening ventileert.
Neem een voorbeeld aan columns in kranten; ze zijn bedoeld om een bepaalde kijk te geven op verschillende onderwerpen, waardoor mensen getriggerd worden om erover na te denken maar het is niet de bedoeling dat de lezer zijn/haar mening ventileert.
Bingo!
Quote:
Gelukkig zijn er in kranten en tijdschriften vaak ook plekken waar de lezers kunnen reageren, wat vaak ook gebeurd wanneer de columnist er naast zit. Ik wil niet met het woord disinformatie gooien, maar dit is in ieder geval misinformatie. Het is duidelijk dat Jan uit de enquete bij GDC alleen de conclusies heeft vermeld die zijn verhaal sterker doen overkomen, bewust of onbewust. Dit is leuk voor de lezer die ervan uitgaat dat de columnist weet waar hij het over heeft, maar bij deze column laat Jan zien dat hij niet opgewassen is tegen de kritische lezer die ook bronnen checkt en niet zomaar slikt wat hij voorgeschoteld krijgt. (zo durf ik ook wel te vertellen dat de tegenvallende resultaten bij SE niet alleen door tegenvallende verkoopresultaten van recente consoletitels komen, en dan blijft er nog maar weinig van deze column over)[..]
Bingo!
Bingo!
Als ik even verder kijk op zijn twitter, lijkt het erop dat Jan deze column vlug heeft geschreven terwijl hij wachtte op zijn vlucht naar New York, wat ook kan verklaren waarom hij niet reageert op de kritiek. Dit tijdgebrek zou verklaren waarom deze column kort, ondoordacht en eenzijdig is. Leuk dat budgetgaming zo'n naam heeft gevonden om columns te schrijven, maar dan moet Jan ook wel consistent goede columns weten te schrijven, want als hij andere columns ook zo haastig schrijft, dan sla ik ze voortaan over.
Quote:
[..]
Gelukkig zijn er in kranten en tijdschriften vaak ook plekken waar de lezers kunnen reageren, wat vaak ook gebeurd wanneer de columnist er naast zit. Ik wil niet met het woord disinformatie gooien, maar dit is in ieder geval misinformatie. Het is duidelijk dat Jan uit de enquete bij GDC alleen de conclusies heeft vermeld die zijn verhaal sterker doen overkomen, bewust of onbewust. Dit is leuk voor de lezer die ervan uitgaat dat de columnist weet waar hij het over heeft, maar bij deze column laat Jan zien dat hij niet opgewassen is tegen de kritische lezer die ook bronnen checkt en niet zomaar slikt wat hij voorgeschoteld krijgt. (zo durf ik ook wel te vertellen dat de tegenvallende resultaten bij SE niet alleen door tegenvallende verkoopresultaten van recente consoletitels komen, en dan blijft er nog maar weinig van deze column over)
Gelukkig zijn er in kranten en tijdschriften vaak ook plekken waar de lezers kunnen reageren, wat vaak ook gebeurd wanneer de columnist er naast zit. Ik wil niet met het woord disinformatie gooien, maar dit is in ieder geval misinformatie. Het is duidelijk dat Jan uit de enquete bij GDC alleen de conclusies heeft vermeld die zijn verhaal sterker doen overkomen, bewust of onbewust. Dit is leuk voor de lezer die ervan uitgaat dat de columnist weet waar hij het over heeft, maar bij deze column laat Jan zien dat hij niet opgewassen is tegen de kritische lezer die ook bronnen checkt en niet zomaar slikt wat hij voorgeschoteld krijgt. (zo durf ik ook wel te vertellen dat de tegenvallende resultaten bij SE niet alleen door tegenvallende verkoopresultaten van recente consoletitels komen, en dan blijft er nog maar weinig van deze column over)
Natuurlijk zijn er ook plekken in kranten en tijdschriften waar lezers kunnen reageren, dat weet ik ook wel, maar de krant neemt dan ook de moeite om hier op te reageren. Dat gebeurt hier nu niet.
Ik verwacht niet dat Jan hier gaat reageren, dat hoeft ook helemaal niet. Daar is hij ook te 'duur' voor, denk ik. Maar ik verwacht dan wel dat de toon / stijl van de toekomstige columns anders zijn - meer gericht op informatie of een bepaalde kijk op dingen die spelen in de gamewereld (hij zit er immers dichter op dan de gemiddelde lezer) in plaats van een mening geven. Het is dat of de comment-sectie moet bij de columns uitgezet worden. Het is namelijk ergerlijk als je een uitgebreide mening geeft en er niets mee gedaan wordt. Dat de inhoud van de column nou ook niet zo bijzonder is, daar heb ik al wat over gezegd en daar laat ik het bij.
Quote:
Ach luitjes je weet wat ze zeggen he...... " De beste stuurlui staan aan wal! " en daarbij wil ik het laten voor wat het is.
Soms zijn de stuurlui wel de lui die de mensen die aan boord staan moeten redden.
Quote:
maar mijn punt was, dat het er niets mee te maken heeft voor de publishers zelf, prima, als de Mediamarkt de retailmarkt kleineert door de game voor 44,- aan te bieden ten overstaand van andere retailers, die het voor 60 euro doen, maar dan maakt dat toch nog steeds niets uit voor de verkoopaantallen? dan koopt iedereen de game gewoon bij de Mediamarkt... ipv 33 bij free, 33 bij bol en 34 bij mediamarkt, kopen we er 100 bij de MM. De Publisher heeft er dan nog steeds 100 verkocht, het maakt hem niet uit of de MM de game voor 1 euro of voor 100 in de schappen legt, want de MM heeft ze dan al bij hem afgenomen voor de afgesproken inkoopprijs... ik vond het argument gewoon raar (nog steeds), dat Jan een prijsvechter op dag 1 van release als oorzaak aanvoer van het dalen van de verkoopcijfers in de eerste maand...
[..]
Daar ga ik graag op in. Een prijs die tussen de 45 en de 50 euro ligt is voor enorm veel retailers geen 'normale' startprijs, daar deze retailers dan verlies maken op elke game die ze verkopen. De marges liggen voor 'kleine' inkopers (te denken aan diverse speelgoedzaken, gamewinkels) vaak tussen de 5% tot 10% liggen. Wanneer een game dan voor 45 of 50 euro in het schap wordt gelegd, is de lol er al snel van af. Door grote inkopers als MediaMarkt zie je ook dat kleinere retailers minder games gaan verkopen (doelend op een kleinere collectie).
Daar ga ik graag op in. Een prijs die tussen de 45 en de 50 euro ligt is voor enorm veel retailers geen 'normale' startprijs, daar deze retailers dan verlies maken op elke game die ze verkopen. De marges liggen voor 'kleine' inkopers (te denken aan diverse speelgoedzaken, gamewinkels) vaak tussen de 5% tot 10% liggen. Wanneer een game dan voor 45 of 50 euro in het schap wordt gelegd, is de lol er al snel van af. Door grote inkopers als MediaMarkt zie je ook dat kleinere retailers minder games gaan verkopen (doelend op een kleinere collectie).
Quote:
Ach luitjes je weet wat ze zeggen he...... " De beste stuurlui staan aan wal! " en daarbij wil ik het laten voor wat het is.
Dat spreekwoord is hier niet echt van toepassing; mag ik ook geen kritiek hebben op een luchtvaartmaatschappij omdat ik zelf geen piloot ben..?
Quote:
[..]
maar mijn punt was, dat het er niets mee te maken heeft voor de publishers zelf, prima, als de Mediamarkt de retailmarkt kleineert door de game voor 44,- aan te bieden ten overstaand van andere retailers, die het voor 60 euro doen, maar dan maakt dat toch nog steeds niets uit voor de verkoopaantallen? dan koopt iedereen de game gewoon bij de Mediamarkt... ipv 33 bij free, 33 bij bol en 34 bij mediamarkt, kopen we er 100 bij de MM. De Publisher heeft er dan nog steeds 100 verkocht, het maakt hem niet uit of de MM de game voor 1 euro of voor 100 in de schappen legt, want de MM heeft ze dan al bij hem afgenomen voor de afgesproken inkoopprijs... ik vond het argument gewoon raar (nog steeds), dat Jan een prijsvechter op dag 1 van release als oorzaak aanvoer van het dalen van de verkoopcijfers in de eerste maand...
maar mijn punt was, dat het er niets mee te maken heeft voor de publishers zelf, prima, als de Mediamarkt de retailmarkt kleineert door de game voor 44,- aan te bieden ten overstaand van andere retailers, die het voor 60 euro doen, maar dan maakt dat toch nog steeds niets uit voor de verkoopaantallen? dan koopt iedereen de game gewoon bij de Mediamarkt... ipv 33 bij free, 33 bij bol en 34 bij mediamarkt, kopen we er 100 bij de MM. De Publisher heeft er dan nog steeds 100 verkocht, het maakt hem niet uit of de MM de game voor 1 euro of voor 100 in de schappen legt, want de MM heeft ze dan al bij hem afgenomen voor de afgesproken inkoopprijs... ik vond het argument gewoon raar (nog steeds), dat Jan een prijsvechter op dag 1 van release als oorzaak aanvoer van het dalen van de verkoopcijfers in de eerste maand...
Mediamarkt heeft veel macht en het kan daarom ook zijn dat zij leveranciers een beetje onder druk zetten met "als je het niet voor die prijs kan verkopen, zoeken we een ander". MM is zo groot dat een leverancier zich dat niet kan veroorloven, maar MM wel, want ik durf te wedden dat leveranciers in de rij staan te springen om te leveren aan een grootmacht als MM. Dan is het dus niet MM die geld verliest, maar de leverancier/uitgever.
Pure speculatie hoor, want ik heb geen idee hoe de MM werkt op dat gebied. Bovengenoemde komt echter wel voor in andere branches, vandaar.
Quote:
[..]
Ik sluit me trouwens wel aan bij de mening van anderen over het 'neerkwakken' van het column: wel een schrijfstijl hanteren die reacties uitlokt maar niet de tijd nemen om erop te reageren. Erg irritant. Schrijf dan met een andere toon, dan is dat ook prima. Neem een voorbeeld aan columns in kranten; ze zijn bedoeld om een bepaalde kijk te geven op verschillende onderwerpen, waardoor mensen getriggerd worden om erover na te denken maar het is niet de bedoeling dat de lezer zijn/haar mening ventileert.
Ik sluit me trouwens wel aan bij de mening van anderen over het 'neerkwakken' van het column: wel een schrijfstijl hanteren die reacties uitlokt maar niet de tijd nemen om erop te reageren. Erg irritant. Schrijf dan met een andere toon, dan is dat ook prima. Neem een voorbeeld aan columns in kranten; ze zijn bedoeld om een bepaalde kijk te geven op verschillende onderwerpen, waardoor mensen getriggerd worden om erover na te denken maar het is niet de bedoeling dat de lezer zijn/haar mening ventileert.
krant.... forum... zoek de verschillen.. beetje hetzelfde als Jan die op budgetgaming.nl loopt te zeuren over de lage prijzen..
1) dat er een discussie ontstaat is juist goed. Het is een serieus onderwerp en als we het allemaal met elkaar eens zijn, zou het een saaie wereld zijn. Ik heb een olifantenhuid en kan wel wat hebben. Wel jammer dat sommigen opeens erg persoonlijk worden, maar so be it...
2) Ik heb GEEN kritiek op gamers die hun games goedkoop willen scoren. Zou ik ook doen als ik niet zoveel geld had en toch wilde gamen. Ik zeg alleen dat het niet perse goed voor de markt is dat MediaMarkt soms al vanaf dag 1 stunt met prijzen. Het signaal dat dit afgeeft is niet per definitie goed en kan in de long run schadelijk zijn.
3) Mijn voornaamste kritiek is de verkeerde verwachtingen die de top van SQUARE heeft afgegeven aan aandeelhouders. Tomb Raider is de snelst verkopende game uit de serie.
4) misschien had ik nog als voorbeeld moeten stellen dat EA bijv. ook meer had verwacht van Battlefield 3. Terwijl die game 14 (!) miljoen stuks heeft verkocht. Ergens klopt er dus iets niets.
Ik denk dat AC IV Black Flag met 700+ man straks ook een miljoentje of 9 a 10 moet wegzetten voordat het winstgevend wordt.
Dat je met relatief kleinere teams ook goede games kunt maken bewijzen bijvoorbeeld Epic of Eidos Montreal, of op een heel andere niveau; de indies. Gamers verwachten echter steeds meer, steeds mooiere graphics, mooiere beelden, meer content... dus games worden duurder en duurder waardoor er steeds meer van verkocht moeten worden. Dat gaat een keer fout, hetgeen dus nu bij Square lijkt te gebeuren, maar wat ook bij THQ voor problemen heeft gezorgd...
Quote:
Het signaal dat dit afgeeft is niet per definitie goed en kan in de long run schadelijk zijn.
En waarom? In een column als deze zijn argumenten hiervoor wel prettig want op deze manier is het onduidelijk.
Quote:
Logisch, maar waarom zou dat meteen betekenen dat het voor alle publishers zo geldt en dat straks de gamewereld alleen op de COD's draait? Zijn ook geen argumenten voor gegeven. Mijn voornaamste kritiek is de verkeerde verwachtingen die de top van SQUARE heeft afgegeven aan aandeelhouders. Tomb Raider is de snelst verkopende game uit de serie.
Quote:
4) misschien had ik nog als voorbeeld moeten stellen dat EA bijv. ook meer had verwacht van Battlefield 3. Terwijl die game 14 (!) miljoen stuks heeft verkocht. Ergens klopt er dus iets niets.
Dat was inderdaad een beter voorbeeld geweest, dan had je je niet alleen op SQUARE gericht. Dat bedoelde ik onder mijn vorige quote. Doordat je je op één publisher richt worden er vrij weinig goede argumenten voor je verhaal gegeven. Te weinig voorbeelden ook.
Quote:
Gamers verwachten echter steeds meer, steeds mooiere graphics, mooiere beelden, meer content.
Vrij zwart wit. Mario en Rayman verkopen ook als een trein.
Quote:
maar wat ook bij THQ voor problemen heeft gezorgd...
Dat had natuurlijk voornamelijk met Udraw te maken.
Quote:
Wow, zit je een paar dagen in New York, kijk ik op budgetgaming en dan opeens dit. Even een reactie mijnerzijds:
1) dat er een discussie ontstaat is juist goed. Het is een serieus onderwerp en als we het allemaal met elkaar eens zijn, zou het een saaie wereld zijn. Ik heb een olifantenhuid en kan wel wat hebben. Wel jammer dat sommigen opeens erg persoonlijk worden, maar so be it...
2) Ik heb GEEN kritiek op gamers die hun games goedkoop willen scoren. Zou ik ook doen als ik niet zoveel geld had en toch wilde gamen. Ik zeg alleen dat het niet perse goed voor de markt is dat MediaMarkt soms al vanaf dag 1 stunt met prijzen. Het signaal dat dit afgeeft is niet per definitie goed en kan in de long run schadelijk zijn.
3) Mijn voornaamste kritiek is de verkeerde verwachtingen die de top van SQUARE heeft afgegeven aan aandeelhouders. Tomb Raider is de snelst verkopende game uit de serie.
4) misschien had ik nog als voorbeeld moeten stellen dat EA bijv. ook meer had verwacht van Battlefield 3. Terwijl die game 14 (!) miljoen stuks heeft verkocht. Ergens klopt er dus iets niets.
Ik denk dat AC IV Black Flag met 700+ man straks ook een miljoentje of 9 a 10 moet wegzetten voordat het winstgevend wordt.
Dat je met relatief kleinere teams ook goede games kunt maken bewijzen bijvoorbeeld Epic of Eidos Montreal, of op een heel andere niveau; de indies. Gamers verwachten echter steeds meer, steeds mooiere graphics, mooiere beelden, meer content... dus games worden duurder en duurder waardoor er steeds meer van verkocht moeten worden. Dat gaat een keer fout, hetgeen dus nu bij Square lijkt te gebeuren, maar wat ook bij THQ voor problemen heeft gezorgd...
1) dat er een discussie ontstaat is juist goed. Het is een serieus onderwerp en als we het allemaal met elkaar eens zijn, zou het een saaie wereld zijn. Ik heb een olifantenhuid en kan wel wat hebben. Wel jammer dat sommigen opeens erg persoonlijk worden, maar so be it...
2) Ik heb GEEN kritiek op gamers die hun games goedkoop willen scoren. Zou ik ook doen als ik niet zoveel geld had en toch wilde gamen. Ik zeg alleen dat het niet perse goed voor de markt is dat MediaMarkt soms al vanaf dag 1 stunt met prijzen. Het signaal dat dit afgeeft is niet per definitie goed en kan in de long run schadelijk zijn.
3) Mijn voornaamste kritiek is de verkeerde verwachtingen die de top van SQUARE heeft afgegeven aan aandeelhouders. Tomb Raider is de snelst verkopende game uit de serie.
4) misschien had ik nog als voorbeeld moeten stellen dat EA bijv. ook meer had verwacht van Battlefield 3. Terwijl die game 14 (!) miljoen stuks heeft verkocht. Ergens klopt er dus iets niets.
Ik denk dat AC IV Black Flag met 700+ man straks ook een miljoentje of 9 a 10 moet wegzetten voordat het winstgevend wordt.
Dat je met relatief kleinere teams ook goede games kunt maken bewijzen bijvoorbeeld Epic of Eidos Montreal, of op een heel andere niveau; de indies. Gamers verwachten echter steeds meer, steeds mooiere graphics, mooiere beelden, meer content... dus games worden duurder en duurder waardoor er steeds meer van verkocht moeten worden. Dat gaat een keer fout, hetgeen dus nu bij Square lijkt te gebeuren, maar wat ook bij THQ voor problemen heeft gezorgd...
Bedankt voor de toelichting Jan echt grote klasse en ga zo door mijn support heb je! ;-D
Quote:
als dit is wat Jan bedoelt, is het een argument, maar ik gaf al aan dat ik de business niet ken, en jij geeft ook aan dat je speculeert dat dit de oorzaak kan zijn... if so, had ik het nog steeds graag uitgelegd gezien, deze column heeft juist als doelgroep de gamers die niet precies weten hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Mediamarkt heeft veel macht en het kan daarom ook zijn dat zij leveranciers een beetje onder druk zetten met "als je het niet voor die prijs kan verkopen, zoeken we een ander". MM is zo groot dat een leverancier zich dat niet kan veroorloven, maar MM wel, want ik durf te wedden dat leveranciers in de rij staan te springen om te leveren aan een grootmacht als MM. Dan is het dus niet MM die geld verliest, maar de leverancier/uitgever.
Pure speculatie hoor, want ik heb geen idee hoe de MM werkt op dat gebied. Bovengenoemde komt echter wel voor in andere branches, vandaar.
Pure speculatie hoor, want ik heb geen idee hoe de MM werkt op dat gebied. Bovengenoemde komt echter wel voor in andere branches, vandaar.
Quote:
leg uit, in mijn perceptie neemt de MM een tig aantal games af van de publisher, verkoopt de game goed, zal de MM er nog meer bijbestellen, zo niet, dan zal ze proberen om de ingekochte exemplaren van de hand te doen... de publisher heeft de game dan toch al verkocht aan de MM, wat deze er dan verder mee doet aan stuntprijzen wel of niet, is in principe dan hun probleem niet meer... ik zou juist zeggen, liever stunten ze met die prijzen zodat de voorraad sneller opraakt en ze om een nieuwe bestelling bij de publisher verzoeken...2) Ik heb GEEN kritiek op gamers die hun games goedkoop willen scoren. Zou ik ook doen als ik niet zoveel geld had en toch wilde gamen. Ik zeg alleen dat het niet perse goed voor de markt is dat MediaMarkt soms al vanaf dag 1 stunt met prijzen. Het signaal dat dit afgeeft is niet per definitie goed en kan in de long run schadelijk zijn.
even voor de goede orde, ik beschouw mijn reacties niet als persoonlijke aanvallen, wellicht was mijn inleiding wat te cynisch, omdat ik Jan's column tegenstrijdig vond met waar de budgetgaming site voor staat... ik lees zijn artikelen met grote regelmaat en interesse, maar ik wil wel graag snappen, wat hij schrijft... en nogmaals, als leek in de business, snap ik nog steeds niet wat hij bedoelt met 'prijsstunten op dag 1 kan in the long run schadelijk zijn'
sterker nog, voor mij persoonlijk, draait het juist om... ik wacht liever met de aanschaf van games tot ze onder de 30 euro grens komen, maar af en toe laat ik me toch overhalen tot een dag 1 aankoop, als ik een reclame-actie dusdanig oke vind, dat ik bereid ben om een tientje of meer extra neer te leggen...
Quote:
Aangezien we hier niet alles kunnen en mogen zeggen heb ik mijn reactie maar verwijderd
Waarom?
Quote:
Aangezien we hier niet alles kunnen en mogen zeggen heb ik mijn reactie maar verwijderd
Zijn de liberalen waarvan alles mag zolang het in hun eigen straatje past weer bezig op bg, bah, daarom lees en post ik al tijden niks meer, alleen prijsreacties, en die halen ze soms wel eens weg omdat het zogenaamd al automatisch in de lijst staat en niemand daar wat aan heeft...
Quote:
Wow, rustig! FrozenPlutonium heeft er zelf voor gekozen zijn reactie te verwijderen, wij hebben daar geen contact over gehad. Je kan ook overdrijven, Bonecrusher. Blijkbaar vond FP dat zijn post te ver ging en heeft ie daarom besloten hem te verwijderen.
Waarom staat er dan dit in zijn post? :
Quote:
Aangezien we hier niet alles kunnen en mogen zeggen heb ik mijn reactie maar verwijderd
Dat wijst er eerder op dat hij n.a.v. zijn post een waarschuwing heeft gehad.
Quote:
Dat staat er omdat die jongen blijkbaar fatsoen heeft en weet wat hij wel en niet zomaar openbaar over anderen en hun creaties mag zeggen. Er is een verschil tussen het niet eens zijn met iemand en het kwetsen van iemand en blijkbaar heeft FP dus besloten dat zijn reactie eventueel in die tweede groep zou vallen.
Oh, oké, dus hij heeft daarover contact met jou gehad, dat kunnen wij niet weten natuurlijk, voor anderen lijkt het alsof hij een waarschuwing heeft gehad. Dan is dit beter natuurlijk!
Quote:
Onzin. Ik heb een PM gehad waarin duidelijk werd gemaakt dat een deel van mijn post was verwijderd. Ik heb toen besloten mijn hele post weg te halen omdat de kracht van mijn onderbouwing weg was bij het verwijderen van een deel van mijn post. Dat heb ik meerdere malen uitgelegd en ik heb ook aangegeven dat Jan Meijroos zijn belang hier groter is dan het belang van jullie doelgroep. En dat is erg jammer, want de columnschrijver mag kennelijk wel alles zeggen over de groep die er voor zorgt dat hij een leuke boterham kan verdienen, maar andersom mag dat dus niet. En daar had ik geen trek in.
Wow, rustig! FrozenPlutonium heeft er zelf voor gekozen zijn reactie te verwijderen, wij hebben daar geen contact over gehad. Je kan ook overdrijven, Bonecrusher. Blijkbaar vond FP dat zijn post te ver ging en heeft ie daarom besloten hem te verwijderen.
Quote:
[..]
Onzin. Ik heb een PM gehad waarin duidelijk werd gemaakt dat een deel van mijn post was verwijderd. Ik heb toen besloten mijn hele post weg te halen omdat de kracht van mijn onderbouwing weg was bij het verwijderen van een deel van mijn post. Dat heb ik meerdere malen uitgelegd en ik heb ook aangegeven dat Jan Meijroos zijn belang hier groter is dan het belang van jullie doelgroep. En dat is erg jammer, want de columnschrijver mag kennelijk wel alles zeggen over de groep die er voor zorgt dat hij een leuke boterham kan verdienen, maar andersom mag dat dus niet. En daar had ik geen trek in.
Onzin. Ik heb een PM gehad waarin duidelijk werd gemaakt dat een deel van mijn post was verwijderd. Ik heb toen besloten mijn hele post weg te halen omdat de kracht van mijn onderbouwing weg was bij het verwijderen van een deel van mijn post. Dat heb ik meerdere malen uitgelegd en ik heb ook aangegeven dat Jan Meijroos zijn belang hier groter is dan het belang van jullie doelgroep. En dat is erg jammer, want de columnschrijver mag kennelijk wel alles zeggen over de groep die er voor zorgt dat hij een leuke boterham kan verdienen, maar andersom mag dat dus niet. En daar had ik geen trek in.
Ok, dit is niet duidelijk gecommuniceerd binnen de crew dan! Sorry Ik begrijp dat je daar geen trek in hebt en gooi het daarom ook in de groep.
Het was gewoon puur een assumptie waarmee je Bonecrusher de mond snoerde? Dat is niet zo netjes.
En dan zeggen ze dat users hier het verkeerde voorbeeld geven.
Quote:
Wow, rustig! FrozenPlutonium heeft er zelf voor gekozen zijn reactie te verwijderen, wij hebben daar geen contact over gehad. Je kan ook overdrijven, Bonecrusher. Blijkbaar vond FP dat zijn post te ver ging en heeft ie daarom besloten hem te verwijderen.
Dat staat er omdat die jongen blijkbaar fatsoen heeft en weet wat hij wel en niet zomaar openbaar over anderen en hun creaties mag zeggen. Er is een verschil tussen het niet eens zijn met iemand en het kwetsen van iemand en blijkbaar heeft FP dus besloten dat zijn reactie eventueel in die tweede groep zou vallen.
Wow, rustig! FrozenPlutonium heeft er zelf voor gekozen zijn reactie te verwijderen, wij hebben daar geen contact over gehad. Je kan ook overdrijven, Bonecrusher. Blijkbaar vond FP dat zijn post te ver ging en heeft ie daarom besloten hem te verwijderen.
Dat staat er omdat die jongen blijkbaar fatsoen heeft en weet wat hij wel en niet zomaar openbaar over anderen en hun creaties mag zeggen. Er is een verschil tussen het niet eens zijn met iemand en het kwetsen van iemand en blijkbaar heeft FP dus besloten dat zijn reactie eventueel in die tweede groep zou vallen.
Dit is dus precies hét voorbeeld waarom BG minder leuk is: Mods die assumpties maken en random waarschuwingen geven zonder te communiceren waardoor het net lijkt of alleen users die het met alles eens zijn hier mogen posten. En dat is zonde.
Quote:
Dit is dus precies hét voorbeeld waarom BG minder leuk is: Mods die assumpties maken en random waarschuwingen geven zonder te communiceren waardoor het net lijkt of alleen users die het met alles eens zijn hier mogen posten. En dat is zonde.
Dit is dus precies hét voorbeeld waarom BG minder leuk is: Mods die assumpties maken en random waarschuwingen geven zonder te communiceren waardoor het net lijkt of alleen users die het met alles eens zijn hier mogen posten. En dat is zonde.
Zucht, members maken ook vaak genoeg assumpties, zo maak je nu de assumptie dat het lijkt dat members alleen mogen posten als ze het overal mee eens zijn. Dat is werkelijk niet waar. Anders zouden we wel alles verwijderen, in plaats daarvan gaan we netjes met jullie in discussie. Dat zie je vele collegasites niet doen volgens mij. Ik vind het jammer dat dit allemaal zoveel energie moet kosten, terwijl we dagelijks hard werken om jullie allen geld te besparen. Ten slotte zijn dit soort ellenlange discussies ook niet echt bevorderend voor de algehele sfeer. Laat ons de site runnen, we grijpen alleen in als het te veel uit de hand begint te lopen en de post van Frozen was op de grens. Ik heb hem uit gelegd waar het hem in zat.
Daarnaast kon hij de kern van het verhaal gewoon laten staan, zolang je maar niet iemand zijn familie er bij gaat halen, daar trek ik een grens. Zijn verwijderde deel kon die verder naar keuze editten, aangezien dat deel ook in het bericht naar hem toe stond vermeld. Verder heb ik ook gemeld dat we members net zo goed beschermen zo nodig. Volgens mij zorgen we over het algemeen sowieso redelijk goed voor jullie. We streven daar in ieder geval naar.
Ik denk dat verdere discussies niets gaan toevoegen. Als je wilt vasthouden aan dat we alles zo maar verwijderen, prima, je weet in ieder geval van onze kant hoe we er naar kijken. Voor nu wil ik de focus graag terug leggen waar we hier voor zijn, elkaar helpen in plaats van met modder overal gooien. Het voegt simpelweg niets toe. Besteed die energie bij wijze van spreke liever aan mooie deals te vinden, daar heeft iedereen ten slotte aan.
Jammer dat er zo'n verwijtende sfeer over en weer ontstaat. Laten we de discussie zuiver houden en geen dingen erbij halen die niets met het onderwerp te maken hebben...
Peace! Jan
Quote:
Volgens mij dwalen we met zijn allen heel erg af van het onderwerp dat ik wilde aansnijden; namelijk... dat de top van Square te hoge verwachtingen (lees: onrealistisch) heeft gesteld voor haar games en het huidige klimaat van Triple A games maken...'
Jammer dat er zo'n verwijtende sfeer over en weer ontstaat. Laten we de discussie zuiver houden en geen dingen erbij halen die niets met het onderwerp te maken hebben...
Peace! Jan
Jammer dat er zo'n verwijtende sfeer over en weer ontstaat. Laten we de discussie zuiver houden en geen dingen erbij halen die niets met het onderwerp te maken hebben...
Peace! Jan
Ik vind het ook jammer dat er persoonlijke aanvallen aan te pas komen. Een drogreden welke ervoor zorgt dat de discussie matig en vijandig wordt. Dat moeten bepaalde members dus nog leren...
Quote:
Volgens mij dwalen we met zijn allen heel erg af van het onderwerp dat ik wilde aansnijden; namelijk... dat de top van Square te hoge verwachtingen (lees: onrealistisch) heeft gesteld voor haar games en het huidige klimaat van Triple A games maken...'
En daarom ontopic: Waarom zou de top van Square het huidige klimaat van Triple A games maken? Square is maar 1 publisher, die gaan toch niet de hele gamewereld veranderen? Denk niet dat EA en Ubisoft e.d. naar Square luisteren en/of hun meningen bijstellen ivm Square.
Of Square slechts een uitzondering is als het gaat om onrealistische verwachtingen en slecht beleid, daarvan heb ik geen idee, Ik lees wel regelmatig dat studio's hun deuren sluiten, dat er personeel wordt ontslagen, ondanks dat gaming nog nooit zo groot is geweest. Dan krijg ik wel het idee dat er ergens iets mis zit.
Quote:
Op de GDC (in San Francisco) werd een onderzoekje gedaan onder ontwikkelaars. Daar kwam uit dat minder dan de helft van de gamemakers wisselt naar next-gen. Te duur, te risicovol én er zijn zoveel andere alternatieven vandaag de dag. Mobiel, android, de PC… De PlayStation 4 en Xbox 720 zijn veel minder noodzakelijk voor gamemakers dan in de tijd van de PS3 en Xbox 360.
De 720 weet ik niet maar PS4 gaat designers veel makkelijker maken dus denk ik dat ze er wel na gaan overstappen. Ook komt er veel Indy games dus ik denk dat ze geen keus hebben.
Wat ik wel vindt dat AAA games tegenwoordig niet zoveel herinneringen me toe brengen als DOOM of The Longest Journey. Zeg nou zelf over 10 jaar welk game ga je weer opnieuw uitspelen.
Ten 2de al dat DLC, DRM en noem maar op. Vroeger was het ,5 een uitbreiding, ja het koste soms het dubbele maar je krijgt er veel meer terug.
Ook tegenwoordig is on-disc day 1 DLC helemaal in, het is echt net dat je in plaats van de game koopt je de game leent. Zelfde geld voor consoles.